Jarrupalojen vaihto

V40

Onko kenelläkään kokemusta miten V40/00 -malliin vaihdetaan jarrupalat sekä eteen, että taakse. Jarrupalat hankittu mutta kokemus vaihdosta puuttuu tästä autosta. Tarvitseeko mitään erikoistyökaluja, tarvitseeko mitään säätää yms.

Aika yksityiskohtainen sepustus työn suorittamisesta olisi paikallaan.

21

15171

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ettei kaduttais...

      Tilaat ajan merkkikorjaamolta. Viet auton sovittuna aikana sinne ja lähdet itse sieltä pois. Siellä asian osaavat henkilöt vaihtavat jarrupalat käyttäen alkuperäisosia(ainoat kelvolliset). Sieltä sitten ilmoittavat kun voit noutaa autosi maksua vastaan pois. HELPPOA, eikö vain?

      • v40

        tuta nui. Käytin äsken autoa merkkihuoltamolla määräaikaishuollossa ja he olisivat vaihtaneet jarrupalat hintaan 250e. Jarrupalat maksoi varaosaliikkeestä 50e. Jospa en sittenkään vie sitä merkkiliikkeeseen, kaikki kohtuudella. Olen kyllä vaihtanut jarrupaloja ennekin mutta en volvosta.


      • jakke

        näin tein tänään ja oli helppoa.


      • naama
        v40 kirjoitti:

        tuta nui. Käytin äsken autoa merkkihuoltamolla määräaikaishuollossa ja he olisivat vaihtaneet jarrupalat hintaan 250e. Jarrupalat maksoi varaosaliikkeestä 50e. Jospa en sittenkään vie sitä merkkiliikkeeseen, kaikki kohtuudella. Olen kyllä vaihtanut jarrupaloja ennekin mutta en volvosta.

        Siellä on (asiallinen) keskustelupalsta jossa voit kysyä jarrupalojen vaihdosta.
        Vaatii rekisteröitymisen joka on tietenkin ilmainen.


      • Harrastustyö

        Volvo S40 1.8. Etujarrupalat, ei ongelmia, ruuvit vaan auki ja vanhat palat pois ja uudet tilalle, lopuksi ruuvit kiinni. Asennuspalat pannaan myös paikoilleen samoin kuin olivatkin.
        Takapyörät vähän monimutkaisempi: Putkitongeilla pidetään "sylinteriä" kiinni, kun samanaikaisesti ruuvimeisselillä kierretään sylinterin päässä olevasta hahlosta muistaakseni oikealle, jolloin sylinteri menneen pohjaan. Vaihdoin juuri tänään eka etujarrupalat autoon ( kesti 18,5 vuotta/120 000 km), takapalat pari vuotta sitten, netistä katsomieni ohjeiden mukaan.


      • Anonyymi
        Harrastustyö kirjoitti:

        Volvo S40 1.8. Etujarrupalat, ei ongelmia, ruuvit vaan auki ja vanhat palat pois ja uudet tilalle, lopuksi ruuvit kiinni. Asennuspalat pannaan myös paikoilleen samoin kuin olivatkin.
        Takapyörät vähän monimutkaisempi: Putkitongeilla pidetään "sylinteriä" kiinni, kun samanaikaisesti ruuvimeisselillä kierretään sylinterin päässä olevasta hahlosta muistaakseni oikealle, jolloin sylinteri menneen pohjaan. Vaihdoin juuri tänään eka etujarrupalat autoon ( kesti 18,5 vuotta/120 000 km), takapalat pari vuotta sitten, netistä katsomieni ohjeiden mukaan.

        Vähän helpompi tapa.
        MTX Automotive Jarrumäntätyökalu
        76-5126 Motonet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähän helpompi tapa.
        MTX Automotive Jarrumäntätyökalu
        76-5126 Motonet.

        MTX Automotive Jarrumäntätyökalu
        7.99€


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        MTX Automotive Jarrumäntätyökalu
        7.99€

        29.90 Biltema
        Jarrumäntätyökalu, 5 osaa
        Tuotenro. 19-1424


    • Volvo Puranen

      Kun alat tekemään hommia korjauskäsikirja a 30eskoa tai monessa kirjastossa on.Pääset hyville tuntipalkoille ja voit ostaa isomman Volvon.Pöyrä pois ja katso jarrusatulaan näät jarrupalat jotka kiinni jarrutapeilla sokat päässä poista ne ja vedä tapit pois onko sinun mallissa jarrutappien välissä jousilevyt .Olet ostanut jarrupalat alkuperäiset tai vastaavat ja kaikki joust tapit sokat kitinälevyt.Paina sylentereitä sen verran että uudet palat mahtuu putsaa paikat jarrusatulassa paineilma hyvä mutta minä olen pessy vedellä kaikki jarrupöly lahtee .Liukupintoihin kuparitahnaa kestää kuumuutta. Nosta konepelti ja aukase jarruneste säiliö katso välillä että ei tule yli joku ruutta jolla voi ottaa liikkoja nesteitä pois,jos joskus lisätty kun jarrupalat kuluneet.Näin teet kaikki jarrut muista kiristää renkaa mutterit aina vastakkaiselta puolelta.Näin olet sääästänyt 150e ja ei saamennä aikaa kuin 1 tunti TOIMIKAA:ps kysy lisää jos hepreaa ja kun minulla ei ole40 sarjaa ollut pihasa kun en pidä sitä Volvona niin annoin 240 850 sarjan korjaus ohjeita mutta kyllä kain sinunkin autossa Girlingin jarrut.Ole sitten varma jarrupaloista että tulee kerralla sopivat,kun ostat kaupasta.On sellaisijakin autoja johon sopii 3 tehtaan jarrupala se on kuin lottoa ostaisi.Kyseessä suuri Ranskalainen merkki.

      • V40

        Juu motonetistä kävin hakemassa tuohon V40 malliin kuuluvat jarrupalat. Aikasemmin olen teettänyt miltei kaikki huollot merkkihuoltamolla paitsi teiniaikojen autojani, joihin tein kaikki rempat itse. Autot ovat kyllä kehittyneet siitä lähtien. Eihän pelkästään jarrupalojen lisäksi tarvitse vaihtaa mitään?? tarvitseeko? Juu ajattelin mennä huomenna kirjastoon hakemaan V40:sen huoltokirjaa. Tiedän, että helpommalla ja halvemmalla pääsee kun vie jarrupalat ja auton jollekin jobbarille kuin merkkihuoltoon. Mutta kiinnostuneena ajattelin pärjätä itse, nysvään muutenkin aika paljon tekniikan kimpussa ja jos oikeasti vain jarrupalojen vaihdolla säästän 150 e niin kiinnostus senkun kasvaa. Kysymys ei ole siitä, etteikö olisi varaa vaan periaatteesta. Kaikki kohtuudella kuten jo aikasemmin sanoin. Seuraavaksi olisi iskarit, se onkin jo toinen juttu se.


      • jarrupalat vaihtanuut
        V40 kirjoitti:

        Juu motonetistä kävin hakemassa tuohon V40 malliin kuuluvat jarrupalat. Aikasemmin olen teettänyt miltei kaikki huollot merkkihuoltamolla paitsi teiniaikojen autojani, joihin tein kaikki rempat itse. Autot ovat kyllä kehittyneet siitä lähtien. Eihän pelkästään jarrupalojen lisäksi tarvitse vaihtaa mitään?? tarvitseeko? Juu ajattelin mennä huomenna kirjastoon hakemaan V40:sen huoltokirjaa. Tiedän, että helpommalla ja halvemmalla pääsee kun vie jarrupalat ja auton jollekin jobbarille kuin merkkihuoltoon. Mutta kiinnostuneena ajattelin pärjätä itse, nysvään muutenkin aika paljon tekniikan kimpussa ja jos oikeasti vain jarrupalojen vaihdolla säästän 150 e niin kiinnostus senkun kasvaa. Kysymys ei ole siitä, etteikö olisi varaa vaan periaatteesta. Kaikki kohtuudella kuten jo aikasemmin sanoin. Seuraavaksi olisi iskarit, se onkin jo toinen juttu se.

        takajarrupalojen sylinterit menevät kokoon
        pyörittämällä (huom ei väkisin painamalla)
        sylinterissä on kierre


      • Samankanssatappeleva

        Itseasiassa alustatekniikka (myöskin jarrut) on niinkin pjapanilaista kuin mitsua, alusta ja jarrut on samatniinkin kuinkuin carinassa.


    • Pessimisti

      Volvon jarrupalojen vaihto on todella helppoa. Tämä johtuu siitä, että ruotsissa niiden vaihto omatoimisesti on kielletty. Pitää viedä valtuutettuun korjaamoon. Näin ollen huoltotöitä ei ole tarvinnut tahallaan vaikeuttaa, eikä mitään erikoistyökaluja tarvita.

    • Sampo1960

      Tietääkö kukaan erikoityökalusta takajarrupalojen vaihtoa/pyöritystä varten

      • pelle peloton

        Se on luultavasti semmonen metallista tehty erikoistyökalu.


      • V40 m. j-rem. tehty

        Semmoisen erityistyökalun saa Biltemalta ostamalla hintaan n. 40 €. Ilman ei oikein tule toimeen... Jotkut ovat yrittäneet hoitaa asian kärkipihdeillä, mutta kokeillessa ei se onnistunut. Suosittelen, lisähintaa tulee, mutta ei tule käsiin ruhjeita ja haavoja...


      • Juuse5vvtgygyg

        Minä käytän pikkurälläkän laikan vaihtoon tarkoitettua työkalua. Tapit sopivat kohilleen.


    • s40

      Ihan vinkkinä jatkoa ajatellen... Noi kierremännät saa sisään kun laittaa puristimen painamaan mäntää ja kunnollisilla pihdeillä kiertää männän sisään. Ei kärkipihdeillä tuu mitään.

    • jatkoakin

      ajatellen ti-mies hankki muutamalla kympillä useimpiin autoihin sopivan jarrutyökalun takajarruille.
      Kuitenkin Jarruista kysymys.

    • Wahltsu

      You tubessa (suomalainen ohje) takapalojen vaihto käy helposti 13mm-ja16 mm kiitoavaimella, sylinterin sisään työtöön tarvii vittupihdit jolla jenkaat syl. sisään ja puu miehen puristemella hiukan helpatan kiertämisessä sylinteriä sisään! On todella helpoimpia vaihdettavia.

      • Harrastustyö

        Minkälaiset ovat vittupihdit?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

      Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1516
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

      Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1345
    3. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

      Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      86
      993
    4. Kaupan työtekijä

      Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      17
      982
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

      Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      936
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

      Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      876
    7. Olet mielessäni

      viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      831
    8. Olen paremman näköinen kuin sinä

      Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      811
    9. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

      Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      93
      797
    10. Kaipaan seuraasi niin

      monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.
      Ikävä
      17
      740
    Aihe