Jarrupalojen vaihto

V40

Onko kenelläkään kokemusta miten V40/00 -malliin vaihdetaan jarrupalat sekä eteen, että taakse. Jarrupalat hankittu mutta kokemus vaihdosta puuttuu tästä autosta. Tarvitseeko mitään erikoistyökaluja, tarvitseeko mitään säätää yms.

Aika yksityiskohtainen sepustus työn suorittamisesta olisi paikallaan.

21

13620

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ettei kaduttais...

      Tilaat ajan merkkikorjaamolta. Viet auton sovittuna aikana sinne ja lähdet itse sieltä pois. Siellä asian osaavat henkilöt vaihtavat jarrupalat käyttäen alkuperäisosia(ainoat kelvolliset). Sieltä sitten ilmoittavat kun voit noutaa autosi maksua vastaan pois. HELPPOA, eikö vain?

      • v40

        tuta nui. Käytin äsken autoa merkkihuoltamolla määräaikaishuollossa ja he olisivat vaihtaneet jarrupalat hintaan 250e. Jarrupalat maksoi varaosaliikkeestä 50e. Jospa en sittenkään vie sitä merkkiliikkeeseen, kaikki kohtuudella. Olen kyllä vaihtanut jarrupaloja ennekin mutta en volvosta.


      • jakke

        näin tein tänään ja oli helppoa.


      • naama
        v40 kirjoitti:

        tuta nui. Käytin äsken autoa merkkihuoltamolla määräaikaishuollossa ja he olisivat vaihtaneet jarrupalat hintaan 250e. Jarrupalat maksoi varaosaliikkeestä 50e. Jospa en sittenkään vie sitä merkkiliikkeeseen, kaikki kohtuudella. Olen kyllä vaihtanut jarrupaloja ennekin mutta en volvosta.

        Siellä on (asiallinen) keskustelupalsta jossa voit kysyä jarrupalojen vaihdosta.
        Vaatii rekisteröitymisen joka on tietenkin ilmainen.


      • Harrastustyö

        Volvo S40 1.8. Etujarrupalat, ei ongelmia, ruuvit vaan auki ja vanhat palat pois ja uudet tilalle, lopuksi ruuvit kiinni. Asennuspalat pannaan myös paikoilleen samoin kuin olivatkin.
        Takapyörät vähän monimutkaisempi: Putkitongeilla pidetään "sylinteriä" kiinni, kun samanaikaisesti ruuvimeisselillä kierretään sylinterin päässä olevasta hahlosta muistaakseni oikealle, jolloin sylinteri menneen pohjaan. Vaihdoin juuri tänään eka etujarrupalat autoon ( kesti 18,5 vuotta/120 000 km), takapalat pari vuotta sitten, netistä katsomieni ohjeiden mukaan.


      • Anonyymi
        Harrastustyö kirjoitti:

        Volvo S40 1.8. Etujarrupalat, ei ongelmia, ruuvit vaan auki ja vanhat palat pois ja uudet tilalle, lopuksi ruuvit kiinni. Asennuspalat pannaan myös paikoilleen samoin kuin olivatkin.
        Takapyörät vähän monimutkaisempi: Putkitongeilla pidetään "sylinteriä" kiinni, kun samanaikaisesti ruuvimeisselillä kierretään sylinterin päässä olevasta hahlosta muistaakseni oikealle, jolloin sylinteri menneen pohjaan. Vaihdoin juuri tänään eka etujarrupalat autoon ( kesti 18,5 vuotta/120 000 km), takapalat pari vuotta sitten, netistä katsomieni ohjeiden mukaan.

        Vähän helpompi tapa.
        MTX Automotive Jarrumäntätyökalu
        76-5126 Motonet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähän helpompi tapa.
        MTX Automotive Jarrumäntätyökalu
        76-5126 Motonet.

        MTX Automotive Jarrumäntätyökalu
        7.99€


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        MTX Automotive Jarrumäntätyökalu
        7.99€

        29.90 Biltema
        Jarrumäntätyökalu, 5 osaa
        Tuotenro. 19-1424


    • Volvo Puranen

      Kun alat tekemään hommia korjauskäsikirja a 30eskoa tai monessa kirjastossa on.Pääset hyville tuntipalkoille ja voit ostaa isomman Volvon.Pöyrä pois ja katso jarrusatulaan näät jarrupalat jotka kiinni jarrutapeilla sokat päässä poista ne ja vedä tapit pois onko sinun mallissa jarrutappien välissä jousilevyt .Olet ostanut jarrupalat alkuperäiset tai vastaavat ja kaikki joust tapit sokat kitinälevyt.Paina sylentereitä sen verran että uudet palat mahtuu putsaa paikat jarrusatulassa paineilma hyvä mutta minä olen pessy vedellä kaikki jarrupöly lahtee .Liukupintoihin kuparitahnaa kestää kuumuutta. Nosta konepelti ja aukase jarruneste säiliö katso välillä että ei tule yli joku ruutta jolla voi ottaa liikkoja nesteitä pois,jos joskus lisätty kun jarrupalat kuluneet.Näin teet kaikki jarrut muista kiristää renkaa mutterit aina vastakkaiselta puolelta.Näin olet sääästänyt 150e ja ei saamennä aikaa kuin 1 tunti TOIMIKAA:ps kysy lisää jos hepreaa ja kun minulla ei ole40 sarjaa ollut pihasa kun en pidä sitä Volvona niin annoin 240 850 sarjan korjaus ohjeita mutta kyllä kain sinunkin autossa Girlingin jarrut.Ole sitten varma jarrupaloista että tulee kerralla sopivat,kun ostat kaupasta.On sellaisijakin autoja johon sopii 3 tehtaan jarrupala se on kuin lottoa ostaisi.Kyseessä suuri Ranskalainen merkki.

      • V40

        Juu motonetistä kävin hakemassa tuohon V40 malliin kuuluvat jarrupalat. Aikasemmin olen teettänyt miltei kaikki huollot merkkihuoltamolla paitsi teiniaikojen autojani, joihin tein kaikki rempat itse. Autot ovat kyllä kehittyneet siitä lähtien. Eihän pelkästään jarrupalojen lisäksi tarvitse vaihtaa mitään?? tarvitseeko? Juu ajattelin mennä huomenna kirjastoon hakemaan V40:sen huoltokirjaa. Tiedän, että helpommalla ja halvemmalla pääsee kun vie jarrupalat ja auton jollekin jobbarille kuin merkkihuoltoon. Mutta kiinnostuneena ajattelin pärjätä itse, nysvään muutenkin aika paljon tekniikan kimpussa ja jos oikeasti vain jarrupalojen vaihdolla säästän 150 e niin kiinnostus senkun kasvaa. Kysymys ei ole siitä, etteikö olisi varaa vaan periaatteesta. Kaikki kohtuudella kuten jo aikasemmin sanoin. Seuraavaksi olisi iskarit, se onkin jo toinen juttu se.


      • jarrupalat vaihtanuut
        V40 kirjoitti:

        Juu motonetistä kävin hakemassa tuohon V40 malliin kuuluvat jarrupalat. Aikasemmin olen teettänyt miltei kaikki huollot merkkihuoltamolla paitsi teiniaikojen autojani, joihin tein kaikki rempat itse. Autot ovat kyllä kehittyneet siitä lähtien. Eihän pelkästään jarrupalojen lisäksi tarvitse vaihtaa mitään?? tarvitseeko? Juu ajattelin mennä huomenna kirjastoon hakemaan V40:sen huoltokirjaa. Tiedän, että helpommalla ja halvemmalla pääsee kun vie jarrupalat ja auton jollekin jobbarille kuin merkkihuoltoon. Mutta kiinnostuneena ajattelin pärjätä itse, nysvään muutenkin aika paljon tekniikan kimpussa ja jos oikeasti vain jarrupalojen vaihdolla säästän 150 e niin kiinnostus senkun kasvaa. Kysymys ei ole siitä, etteikö olisi varaa vaan periaatteesta. Kaikki kohtuudella kuten jo aikasemmin sanoin. Seuraavaksi olisi iskarit, se onkin jo toinen juttu se.

        takajarrupalojen sylinterit menevät kokoon
        pyörittämällä (huom ei väkisin painamalla)
        sylinterissä on kierre


      • Samankanssatappeleva

        Itseasiassa alustatekniikka (myöskin jarrut) on niinkin pjapanilaista kuin mitsua, alusta ja jarrut on samatniinkin kuinkuin carinassa.


    • Pessimisti

      Volvon jarrupalojen vaihto on todella helppoa. Tämä johtuu siitä, että ruotsissa niiden vaihto omatoimisesti on kielletty. Pitää viedä valtuutettuun korjaamoon. Näin ollen huoltotöitä ei ole tarvinnut tahallaan vaikeuttaa, eikä mitään erikoistyökaluja tarvita.

    • Sampo1960

      Tietääkö kukaan erikoityökalusta takajarrupalojen vaihtoa/pyöritystä varten

      • pelle peloton

        Se on luultavasti semmonen metallista tehty erikoistyökalu.


      • V40 m. j-rem. tehty

        Semmoisen erityistyökalun saa Biltemalta ostamalla hintaan n. 40 €. Ilman ei oikein tule toimeen... Jotkut ovat yrittäneet hoitaa asian kärkipihdeillä, mutta kokeillessa ei se onnistunut. Suosittelen, lisähintaa tulee, mutta ei tule käsiin ruhjeita ja haavoja...


      • Juuse5vvtgygyg

        Minä käytän pikkurälläkän laikan vaihtoon tarkoitettua työkalua. Tapit sopivat kohilleen.


    • s40

      Ihan vinkkinä jatkoa ajatellen... Noi kierremännät saa sisään kun laittaa puristimen painamaan mäntää ja kunnollisilla pihdeillä kiertää männän sisään. Ei kärkipihdeillä tuu mitään.

    • jatkoakin

      ajatellen ti-mies hankki muutamalla kympillä useimpiin autoihin sopivan jarrutyökalun takajarruille.
      Kuitenkin Jarruista kysymys.

    • Wahltsu

      You tubessa (suomalainen ohje) takapalojen vaihto käy helposti 13mm-ja16 mm kiitoavaimella, sylinterin sisään työtöön tarvii vittupihdit jolla jenkaat syl. sisään ja puu miehen puristemella hiukan helpatan kiertämisessä sylinteriä sisään! On todella helpoimpia vaihdettavia.

      • Harrastustyö

        Minkälaiset ovat vittupihdit?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1262
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1137
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe