Jälleen syntyminen

kvaaavk

Buddhalaiset te olette niin fiksuja.

Buddha opetti että dogmaattisuus on typerää.

Niinpä te järkevinä varmaan osaatte sanoa, että minkä takkii te uskotte sellaseen jälleensyntymiseen vaikka moderni tiede on ihan semmosta vastaan? Taidatte vaan hyväksyä buddhalaisen opin ilman kyseenalaistamista.

Itse buddha puhui sellaista dogmaattisuutta vastaan!

18

1376

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koko ajan...

      Me ei uskota "sellaseen jälleensyntymiseen". "Sellanen jälleensyntyminen" on pelkästään omaa kuvitelmaasi, eikä buddhalaisuuskaan hyväksy "sellasta jälleensyntymistä". Buddhalaisuus nimenomaan kumoaa "sellasen jälleensyntymisen".

      Samoin syntyminen, eläminen ja kuoleminen ovat yhtälailla vain pelkkää harhaa. Taidat vaan hyväksyä syntymisen, elämisen ja kuolemisen ilman kyseenalaistamista, dogmina.

      Et voi löytää ketään, joka syntyisi, eläisi tai kuolisi. Mutta niin kauan kuin et tajua tätä, koet syntyväsi, eläväsi, kuolevasi ja jälleensyntyväsi. Tämä on kausaalisuuden pohjalta toimivaa jatkuvaa kokemuksenvirtaa, kuin aaltoliikettä. Aaltoja ilmaantuu merestä ja laskeutuu takaisin mereen -- ilman että niillä on mitään itsenäistä, merestä erillistä olemassaoloa.

      Samoin kärsimyksesi ja onnentunteesi on vain harhaa, joka syntyy ja häviää syistä ja ehdoista riippuen.

      Kun vapaudut siitä harhasta, että olet olemassa itsenäisesti, vapaudut myös syntymisen, elämisen, kuolemisen ja jälleensyntymisen harhasta.

      Opetus jälleensyntymästä perustuu kausaalisuuteen. Syy-seuraussuhteiden ymmärtäminen on menetelmä, jonka avulla elämänsä voi ohjata oikeille urille niin, että lopulta voi mennä kaiken kausaalisuuden tuolle puolen: katoamattomaan ylittämättömään onnellisuuteen -- löytämällä aaltojen leikin alla olevan rajattoman valtameren (kuvaannollisesti sanottuna).

      Ei sen kummempaa.

      Jos ajatus jälleensyntymästä on liian vaikea, niin asian voi rauhassa jättää taka-alalle hautumaan. Riittää, että joka tilanteessa toimii hellittämättä sen hyväksi, että kaikki olennot vapautuvat kärsimyksestä ja sen syystä: mielen luontoa koskevasta tietämättömyydestä. Siinä ei tarvita mitään metafyysisiä spekulaatiota, vaan pelkää spontaania action poweria.

    • siirtyminen tajuamiseen....

      on vaativa prosessi,toisaalta aika helppo.

      Ei buddhalaisuudessa uskota mihinkään.
      Versioita on monia,valitettavasti.Joutuu vähän valikoimaan.

      Ehkä luotetaan oppiin,(dharma)ja sitä kautta saa helpotusta tähän (kärsimykselliseen elämään..
      (aika vaativa laji.)

      Psyykkinen kestävyys todella koetuksella,toisaalta,
      kiva elää ilman "kummituksia....jne..
      Kyseessä on vapautuminen "..ttumaisesta elämästä,pääsee "jumalaisen tiedon haltijaksi".

      Puhui paljon ,mutta opetti yhtä,dharmaa.(muuten ihan hyvä jätkä)

      Kyseenalaista oppi eli dharma, saat luonnon vastustajaksesi,............

    • Palannut

      .. vaikea olla uskomatta, kun on muistoja edellisistä elämistä.

      • Voivathan ne olla alintajuntaan painuneita muistoja lapsena luetuista kirjoista tms.


    • yksi juttu

      Kaikissa oppijärjestelmissä voi vaipua dogmaattisuuteen. Kaikki uskonnot ovat harhaa, kaikki ajatusrakennelmat ja opit ovat harhaa.

      A. Nuoren sielun eräs tunnusmerkki on dogmaattisuus.

      B. Vanhan sielun eräs tunnusmrkki on
      epädogmaattisuus

      Kyllä se dogmaattisuus siitä vähenee kun vanhenee.

      • yksi juttu

        Jälleensyntyminen ei kuulu dogmaattisuuden piiriin, jos sen on kokenut ja muistaa. Ei sitä pidä mennä uskomaan jälleensyntymistä jos ei koe olevansa jälleensyntynyt ja muista mitään mistään entisestä elämästään.

        Sokea usko on typerää.


      • buddhalaisuudessa

        Sorry, mutta buddhalaisuudessa ei ole käsitettä "sielu". Ei voi olla mitään itsenäisesti olemassa olevaa sielua, koska sellainen olisi riippumaton kaikesta syy-seuraussuhteesta: tuollainen sielu ei kykenisi kokemaan mitään, mikä ilmaantuu syistä ja ehdoista riippuvaisesti.

        On siis järjetöntä puhua "vanhasta" ja "uudesta" sielusta. Tuo lienee jotain New Agea.

        Harha "itsestä" on jatkunut aluttomista ajoista: sillä ei ole alkua, eikä kukaan ole sitä luonut. Se pysyy yllä syy-seuraussuhteen voimasta, ja sen johdosta olennot tekevät illusorisia negatiivisia ja positiivisia tekoja, joiden mieleen kylvämistä illusorisista vaikutelmista kypsyy illusorisia kärsimyksen ja onnellisuuden tunteita.

        Vastalääkkeeksi illusorisessa samsarassa pyörimisen ongelmaan Buddha tarjoaa illusorisia menetelmiä, joilla itsen rajoittuneisuutta koskevasta harhasta voi vapautua. Mitään rajoja ei todellisuudessa ole; on vain rajatonta iloa ja myötätuntoista toimintaa.


      • hyvin
        buddhalaisuudessa kirjoitti:

        Sorry, mutta buddhalaisuudessa ei ole käsitettä "sielu". Ei voi olla mitään itsenäisesti olemassa olevaa sielua, koska sellainen olisi riippumaton kaikesta syy-seuraussuhteesta: tuollainen sielu ei kykenisi kokemaan mitään, mikä ilmaantuu syistä ja ehdoista riippuvaisesti.

        On siis järjetöntä puhua "vanhasta" ja "uudesta" sielusta. Tuo lienee jotain New Agea.

        Harha "itsestä" on jatkunut aluttomista ajoista: sillä ei ole alkua, eikä kukaan ole sitä luonut. Se pysyy yllä syy-seuraussuhteen voimasta, ja sen johdosta olennot tekevät illusorisia negatiivisia ja positiivisia tekoja, joiden mieleen kylvämistä illusorisista vaikutelmista kypsyy illusorisia kärsimyksen ja onnellisuuden tunteita.

        Vastalääkkeeksi illusorisessa samsarassa pyörimisen ongelmaan Buddha tarjoaa illusorisia menetelmiä, joilla itsen rajoittuneisuutta koskevasta harhasta voi vapautua. Mitään rajoja ei todellisuudessa ole; on vain rajatonta iloa ja myötätuntoista toimintaa.

        Joo unohdin että olemme buddhalaisuuspalstalla ja buddhalaisuudessa ei ole sielua. Sitä sanaa ei saa sanoa, vaikka se käsitettäisiin toisesta riippuvaiseksi olemassaoloksi. Väärät sanat on kielletty. Sielu ei tietenkään ole itsenäisesti olemassa, se on suhteellinen. Menenkin tästä sielupalstalle jossa saa puhua sieluasioista.


      • maailmansielu..
        buddhalaisuudessa kirjoitti:

        Sorry, mutta buddhalaisuudessa ei ole käsitettä "sielu". Ei voi olla mitään itsenäisesti olemassa olevaa sielua, koska sellainen olisi riippumaton kaikesta syy-seuraussuhteesta: tuollainen sielu ei kykenisi kokemaan mitään, mikä ilmaantuu syistä ja ehdoista riippuvaisesti.

        On siis järjetöntä puhua "vanhasta" ja "uudesta" sielusta. Tuo lienee jotain New Agea.

        Harha "itsestä" on jatkunut aluttomista ajoista: sillä ei ole alkua, eikä kukaan ole sitä luonut. Se pysyy yllä syy-seuraussuhteen voimasta, ja sen johdosta olennot tekevät illusorisia negatiivisia ja positiivisia tekoja, joiden mieleen kylvämistä illusorisista vaikutelmista kypsyy illusorisia kärsimyksen ja onnellisuuden tunteita.

        Vastalääkkeeksi illusorisessa samsarassa pyörimisen ongelmaan Buddha tarjoaa illusorisia menetelmiä, joilla itsen rajoittuneisuutta koskevasta harhasta voi vapautua. Mitään rajoja ei todellisuudessa ole; on vain rajatonta iloa ja myötätuntoista toimintaa.

        .. eli atman,ja siitä eri versioita.


      • sielun häivääkään
        maailmansielu.. kirjoitti:

        .. eli atman,ja siitä eri versioita.

        Hindulaisuudesta löytyy atman, eikä se sielläkään ole mikään "maailmansielu".

        Kaikki buddhalaisuuden suuntaukset ja koulukunnat kumoavat sielun tai atmanin olemassaolon (siksi Buddha puhui anatmanista, ei-sielusta, ei-itsestä). Samoin kumotaan "universaalin sielun" olemassaolo.


      • /mielikuvitus....
        sielun häivääkään kirjoitti:

        Hindulaisuudesta löytyy atman, eikä se sielläkään ole mikään "maailmansielu".

        Kaikki buddhalaisuuden suuntaukset ja koulukunnat kumoavat sielun tai atmanin olemassaolon (siksi Buddha puhui anatmanista, ei-sielusta, ei-itsestä). Samoin kumotaan "universaalin sielun" olemassaolo.

        Kokonaisvaltaisuus,ei minä.

        Miten kumoat oman aivorunkosi,josta idässä kokemusta,
        ja lännessä pelko häätää puolet tutkijoista,joka kuitenkin vaikuttaa meihin kaikkin.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Tajunta

        Ei tarvitse kumota mitään,vaan korjata "käsitystä".?
        Tarkista luulosi,luuletko tarvitsevasi?

        Tiedätkö luulevasi vai luuletko tietäväsi?

        Mitkä kaikki kumoavat?....

        Buddha kertoi elämästä ja opista,tulevat sukupolvet rakensivat "buddhalaisuutta,"
        valitse vapaasti,....


      • ei ole vapaa..
        buddhalaisuudessa kirjoitti:

        Sorry, mutta buddhalaisuudessa ei ole käsitettä "sielu". Ei voi olla mitään itsenäisesti olemassa olevaa sielua, koska sellainen olisi riippumaton kaikesta syy-seuraussuhteesta: tuollainen sielu ei kykenisi kokemaan mitään, mikä ilmaantuu syistä ja ehdoista riippuvaisesti.

        On siis järjetöntä puhua "vanhasta" ja "uudesta" sielusta. Tuo lienee jotain New Agea.

        Harha "itsestä" on jatkunut aluttomista ajoista: sillä ei ole alkua, eikä kukaan ole sitä luonut. Se pysyy yllä syy-seuraussuhteen voimasta, ja sen johdosta olennot tekevät illusorisia negatiivisia ja positiivisia tekoja, joiden mieleen kylvämistä illusorisista vaikutelmista kypsyy illusorisia kärsimyksen ja onnellisuuden tunteita.

        Vastalääkkeeksi illusorisessa samsarassa pyörimisen ongelmaan Buddha tarjoaa illusorisia menetelmiä, joilla itsen rajoittuneisuutta koskevasta harhasta voi vapautua. Mitään rajoja ei todellisuudessa ole; on vain rajatonta iloa ja myötätuntoista toimintaa.

        ...Kärsimyksellisestä elämästä.
        Opin läpikäynyt on pysyvästi vapaa kärsimuksellisestä elämästä ,on siis vapaa,

        näin se oppi menee......................

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Mielikuvitus


      • kuin mieli
        /mielikuvitus.... kirjoitti:

        Kokonaisvaltaisuus,ei minä.

        Miten kumoat oman aivorunkosi,josta idässä kokemusta,
        ja lännessä pelko häätää puolet tutkijoista,joka kuitenkin vaikuttaa meihin kaikkin.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Tajunta

        Ei tarvitse kumota mitään,vaan korjata "käsitystä".?
        Tarkista luulosi,luuletko tarvitsevasi?

        Tiedätkö luulevasi vai luuletko tietäväsi?

        Mitkä kaikki kumoavat?....

        Buddha kertoi elämästä ja opista,tulevat sukupolvet rakensivat "buddhalaisuutta,"
        valitse vapaasti,....

        Aivorunko on mielen heijastumaa ja harhaa, kuten muutkin ulkoiset ilmiöt, ja mieltä itsessään et löydä mistään. Aivot eivät synnytä mieltä, vaan aivot syntyvät mielestä, jolla ei ole itsesään mitään todellista olemassaoloa. Mutta toki on harha itsestä, jonka ympärillä kaikki pyörii.

        Havainnot syntyvät monien eri ehtojen tullessa yhteen: tarvitaan aivoja, aistielimiä, aistitietoisuuksia, ulkoisia objekteja, mutta ennen kaikkea tarvitaan mieltä, josta nuo kaikki muut ilmaantuvat ja jonka olemassaolo toisaalta on riippuvaista noista ilmaantuvista asioista. Sitä ei ole olemassa sinänsä.


      • on ..tärkeä......
        kuin mieli kirjoitti:

        Aivorunko on mielen heijastumaa ja harhaa, kuten muutkin ulkoiset ilmiöt, ja mieltä itsessään et löydä mistään. Aivot eivät synnytä mieltä, vaan aivot syntyvät mielestä, jolla ei ole itsesään mitään todellista olemassaoloa. Mutta toki on harha itsestä, jonka ympärillä kaikki pyörii.

        Havainnot syntyvät monien eri ehtojen tullessa yhteen: tarvitaan aivoja, aistielimiä, aistitietoisuuksia, ulkoisia objekteja, mutta ennen kaikkea tarvitaan mieltä, josta nuo kaikki muut ilmaantuvat ja jonka olemassaolo toisaalta on riippuvaista noista ilmaantuvista asioista. Sitä ei ole olemassa sinänsä.

        osa kokonaisutta.

        http://www.biomag.hus.fi/braincourse/L1.html

        Mielikuvitus asuu aivorungossa.Kyllä sen paikka tiedetään.


      • pahasti
        on ..tärkeä...... kirjoitti:

        osa kokonaisutta.

        http://www.biomag.hus.fi/braincourse/L1.html

        Mielikuvitus asuu aivorungossa.Kyllä sen paikka tiedetään.

        Mielikuvitus on sananmukaisesti pelkkää mielikuvitusta. Vaikka kuinka yrittäisit etsiä sitä aivoista, et löydä sitä.

        Löydät aivoista aivotoimintaa, mutta vaikka aivotoiminnalla on merkitys kokemuksen laatuun, aivot eivät ole se, mikä kokee nyt asioita kehosi ja aistiesi kautta. Aivot ovat jotain mitä koetaan, eivät kokija.


      • kesken....
        pahasti kirjoitti:

        Mielikuvitus on sananmukaisesti pelkkää mielikuvitusta. Vaikka kuinka yrittäisit etsiä sitä aivoista, et löydä sitä.

        Löydät aivoista aivotoimintaa, mutta vaikka aivotoiminnalla on merkitys kokemuksen laatuun, aivot eivät ole se, mikä kokee nyt asioita kehosi ja aistiesi kautta. Aivot ovat jotain mitä koetaan, eivät kokija.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kognitiivinen
        kyl siit jotain jo arvioidaan............

        "Keskeneräistä työtä ei näytetä herroille eikä hulluille,"sanoi kansakoulun opettaja -80 luvun taitteessa.

        http://erin.mit.jyu.fi/pako/kurssit/perusteet/kirja/node92.html


    • ajattelua.......

      Timanttipolku modernissa tieteessä on "vähän tunnettu",tiede ei pysty kyseenalaistaa sitä sillä se on osa luontoa.

      Buddhalaisuudessa korjataan elämän asennetta ,ei lopullisuuta,koska se lopullisuus tunnetaan.(luonnonkierto/parinirvana)Loppu=lakkaa olemasta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      218
      9292
    2. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      6088
    3. Tunniste

      Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      104
      4966
    4. Ketä julkkista

      kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      61
      4868
    5. Miten, milloin

      Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      86
      3970
    6. Miten mä olisin

      Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3510
    7. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      58
      3457
    8. Anteeksi kun käyttäydyn

      niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      59
      2941
    9. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2936
    10. Haluan huomiota sulta

      nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2711
    Aihe