Uskonto viha

diipadai

Miksi niin monet ateistit tuntuu vihaavan uskontoa ja sitä että ihmiset uskoo Jumalaan? Onpa kyseessä sitten mikä tahansa Jumala.

En ymmärrä. Eks se oo ihan sama että mihin ihmiset uskoo, kunhan elävät muita kunnioittaen jne..

Tuputtamisen takiako?

No mulle ainaki tuputetaan vaikka mitä. Puhelinmyyjät soittelee, rahankerääjät pyytää lahjottamaan unicefille, wwf:lle jne..
Kaverit tyrkyttää mulle elämänfilosofioitaan ja haluaa että mä oon samaa mieltä. Pultsarit tulee kaupungilla selittää jotain, ja joka paikassa ihmiset tyrkyttää mulle omia mielipiteitään ja haluaa et mä oon samaa mieltä. Joten miten uskovaisten käytös eroaa millään tavalla kenenkään muun käytöksestä. Ainahan ihmiset haluaa että muut ajattelee samalla tavalla.

Joten kertokaa mulle minkä takia uskonto on ateisteille niin punainen vaate?

Johtuuko se uskonnon takia sodituista sodista?

Noh.. aika monen muunkin asian takia on sodittu.
Maa-alueiden, öljyn, rahan, kullan, koston ja vaikka minkä takia. Ihmiset sotii kunhan on vaan joku syy sotia. Ei uskonto sodi, se on vaan syy.

Kertokaa mulle että mikä sitten mättää?

Onks se vaan se että teitä ärsyttää kun kaikki ei aattele niin kuin te aattelette? Eli Jumalaa ei ole. Sit vaan keksitte tekosyitä uskonto vihalle.

27

1051

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä täältä sohvalta!

Ateistit eivät vihaa ketään! Tämä on vaan uskovien lietsomaa Anti-Ateismi Aatetta (AAA) Sillä kirkko pelkää että Ateistit kertovat Uskoville elämänsä virheet ja sokean uskon huonot puolet! kirkostahan eroaa joka vuosi ihmisiä todella paljon joten tämä uhkaa jo kirkon työntekijöiden palkkaa ja elintasoa! joten sitä pidetään uhkana ja aloitettiin tämä "viha" kampanja! Sillä olen Huomannut viime vuosina kirkossa tämän "tervetuloa kirkkoon ja nyt kun kuulut meihin niin vihaa näitä" Asenteen yleistyvän! Ateismi ei ole uskonto eikä poliittinen kannanotto joten Ateistia ei tarvitse pelätä eikä vihata! Ateisti on vaan ihminen joka ei usko uskontoihin! Siinä Faktaa 24/7

• diipadai

No en oo ajatellukkaan että ateistit vihais uskovaisia. Ei ainakaan suurin osa.. vaan ajattelin että uskontoja, Jumalaa jne..

Ainaki tällä palstalla on sen verran agressiivisia kirjotuksia mm. kristinuskoa vastaan että oon päätyny tähän. Sitten kun juttelee ateistien kanssa niin sama homma, tulee tosi provosoivia ja ilkeitä kommentteja, kuten Jumala on satuolento ja uskovaiset on sekasin. Aika agressiivista käyttäytymistä monesti. En tosin yleistä ateisteja millään tavalla, mutta iso osa ateisteista tuntuu käyttäytyvän näin.

• Kössönöm
        diipadai kirjoitti:

No en oo ajatellukkaan että ateistit vihais uskovaisia. Ei ainakaan suurin osa.. vaan ajattelin että uskontoja, Jumalaa jne..

Ainaki tällä palstalla on sen verran agressiivisia kirjotuksia mm. kristinuskoa vastaan että oon päätyny tähän. Sitten kun juttelee ateistien kanssa niin sama homma, tulee tosi provosoivia ja ilkeitä kommentteja, kuten Jumala on satuolento ja uskovaiset on sekasin. Aika agressiivista käyttäytymistä monesti. En tosin yleistä ateisteja millään tavalla, mutta iso osa ateisteista tuntuu käyttäytyvän näin.

loukkaantumistasi ollenkaan.

Onko se jotenkin ilkeää muka, että miettii onko uskovaisen päänupissa jotain vikaa, kun hän tulee tälle palstalle suoltamaan juttua tyyliin: vitun-ateisti- homokommarit painukaa vittuun?

Minä yritän keskustella asiallisesti ja pohtia maailman ilmiöitä, mutta kummasti joku uskovaisporukka tänne aina vaan ilmestyy haastamaan riitaa.

• Meikku-matelija
        diipadai kirjoitti:

että osa kristityistä esiintyy ateismipalstalla isännän elkein, suhtautuu alentuvasti 'vääräuskoisiin', mustamaalaa ja/tai katsoo itsestään selväksi oikeudekseen tyrkyttää uskoaan ateismipalstalla. Minä en ainakaan lähtisi tuhlailemaan kohteliaisuuksia sellaiseen henkilöön. Näiden huonosti käyttäytöstapoja huonosti tuntevien kristittyjen vanavedessä ihan asiallinenkin kristitty saa varmaan roiskeita naamalleen. Yksi syy on se, että asiallinen kristitty ei aina erotu öykkäreistä, jollei hänellä ole pysyvää nimimerkkiä, josta hänet tunnistaisi. Jos olen joskus keskustellut mukavasti jonkun kristityn kanssa, en pidä siitä, että hänelle ilkeillään. Tuntemattomista nimimerkeistä ei useinkaan muodostu muuta, kuin hetkellinen vaikutelma, joka voi olla sen hetkisen yleisen ilmapiirin värittämä.

Pitää myös muistaa, että joillakin ihmisillä on ihan oikeasti ikäviä kokemuksia kristinuskosta. Vihamielisyys ikävien kokemusten aiheuttajaa kohtaan on aika luonnollista. Henkilö voi tietenkin mennä rissaamaan jonkun uskonlahkon omille sivuille, mutta on varmaan parempi kertoa ajatuksensa täällä, missä löytyy muitakin samaa kokeneita tai ainakin samanmielisiä ihmisiä.

• piireissä

valitettavati lietsotaan turhan usein ateistivihaa. Kerrotaan, että ateistit vihaavat uskovaisia ja yrittävät tuhota jollakin tavalla. Muistan kyllä, olin pitkään uskonnollisessa ympäristössä.

Se ei tee asiasta todellisuutta. En minä tunne yhtään ateistia, joka vihaisi uskovaisia. Toki heitäkin varmasti on. En myöskään uskovaisena saanut koskaan ateisteilta niin rumaa kohtelua kuin nyt ateistina joiltakin uskovaisilta valitettavasti saan.

Uskonnossa on piirteitä, joista en pidä enkä hyväksy. Kuten lasten pelottelu, homoseksuaalien syrjiminen, naisten aseman heikentäminen, pyrkimys jarruttaa tiedettä, kieltäytyminen jopa sairaalahoidosta kuolemaan asti koska 'jumala parantaa' jne.

Jos elää muita kunnioittaen niin saa puolestani uskoa mihin vain. Eikä mielestäni olisi lainkaan miellyttävää, jos kaikki ajattelisivat kuten minä - tylsäähän se olisi, eikös? Mielenkiintoista sinänsä, että tällaisen johtopäätöksen ateistien ajatusmaailmasta teit. Mitähän se kertookaan.

• tsemeg

Israel, Bosnia, Pohjois-Irlanti, Kashmir, Sudan, Afganistan, Tshetsenia, Armenia, Sri Lanka, Nigeria, Irak, Itä-Timor...

Ja USKONTO on todellakin se tärkein syy noihin konflikteihin. Sillä jos ohitetaan uskonto, niin mitä hemmetin eroa on muka jollain Bosnian kroaatilla ja serbillä? Tai Pohjois-Irlannin toisiaan tappavilla osapuolilla?

Uskonto selittää myös paljolti Hitlerin ja Stalinin kaltaiset massamurhaajat. Jollei uskonto olisi Saksassa ja Venäjällä valmistanut maaperää kritiikittömälle henkilöpalvonnalle, niin eipä olisi saatu aikaiseksi sellaista perverssiä henkilökulttia kuin Hitlerin ja Stalinin kohdalla oli.

Kerropa muuten se, mikä muu kuin uskonto saa ihmisen sitomaan ylleen räjähteitä ja kävelemään ruuhkabussiin aikomuksenaan räjäyttää kymmeniä siviilejä säpäleiksi?

• Todisteita

kaivattaisiin:

"Miksi niin monet ateistit tuntuu vihaavan uskontoa ja sitä että ihmiset uskoo Jumalaan? Onpa kyseessä sitten mikä tahansa Jumala."

Missä tämä viha ilmenee? Missä ovat uutiset siitä, että ateistit ovat tappaneet tai pahoinpidelleet uskovaisia? Aivan siis uskonnosta riippumatta.

Erilaisista uskovien keskinäisistä mittelöistä voi varmaan lukea tämänkin päivän lehdestä...

• Meikku-matelija

ainakaan vihaa kenenkään henkilökohtaisia uskonkäsityksiä. Eiväthän toisten ajatukset minulle millään lailla kuulu.

Tuputusta kyllä inhoan. Muiden ihmisten käsitysten paikka ei ole minun päässäni, ja minä osaan kyllä tehdä oman elämäni valinnat itsenäisesti. Inhoan toki myös puhelinmyyntiä, mutta en puhelinmyyjiä. Olen kohtelias puhelinmyyjille, koska tiedän, että heidänkin on ansaittava leipänsä, eikä ole kivaa, jos työssään saa paljon negatiivista palautetta. Puhelinmyyjien vuoksi en vastaa enää lainkaan tuntemattomiin puhelinnumeroihin. Tuntemattomalla soittajalla saattaa olla tärkeätäkin asiaa, mutta jää puhelinmyyjien jalkoihin. Uskontuputtajan voi torjua epäkohteliaasti, koska heidän ei ole pakko häiritä ihmisiä. Jotkut tuputtavat uskoaan jopa kuisantekomielessä, koska he katsovat oikeudekseen olla vaikka millaisia sikoja uskonsa varjolla. Sellainen örveltäjä on rökityksensa ansainnut.

Ei uskonnot minua sinällään ärsytä, mutta "vain minun uskoni on oikea näkemys maailmasta" on kukkoilua ja innostaa kyllä kopauttamaan kepillä alas tunkiolta. (Punainen on muuten minun lempivärini, ja siksi tuo vanha sanonta kuullostaa minun korvissani aina hassulta)

Ei halua aina. Tietenkin toivoo, ettei lähipiirin kanssa ihan kauheita erimielisyyksiä synny, mutta missä on virikkeet, jos kaikki on jo valmista, eikä kenelläkään ole mitään uutta ja erilaista sanottavaa tai näytettävää. Ihmiset saavat minun puolestani olla vaikka kuinka kummallisia, kunhan eivät syyllisty mihinkään rikolliseen toimintaan ja häiriköintiin. Kummallisia ihmisiähän on ihan kiva katsella ja kuunnella, minkä vuoksi olen mm. käynyt kuuntelemassa luentoa, jossa iäkäs täti-ihminen kertoi ihan pokkana näkemistään, siis ihan oikeesti näkemistään, keijuista. Olen myös käynyt meedioistunnossa, käynyt kirjeenvaihtoa mielisairaalaan, kuunnellut ufotutkijan luennon ja joutunut kummiksikin. Aina kannattaa tehdä tutkimusmatkoja, ei kuitenkaan ristiretkiä.

Mä ainakin viihdyn itseeni nähden erilaisten ihmisten seurassa. Itsekin olen ollut jo about 25 vuotta laktovegetaari hyvin pitkälti eettisistä syistä, mutta olen siitä huolimatta elänyt 19 vuotta metsästäjän kanssa. Mä en näe siinä mitään ongelmaa.

• Retrohetero (ei kirj.)

ongelma verratuna mekko-kristityihin ja
      kaiken maailman turbaanipää mulkkuihin.
      Uskovaiset halventavat omalla puujumalan
      palvonnallaan ihmistä rotuna ja yksilönä.
      Samalla menee älykkyys ja ihmisoikeudet
      roskakoriin. Ja miksi? Sen takia kun joku
      runkkari on vetänyt sieniä muutama tuhat
      vuotta sitten ja saanut ihan vitullisia
      näkyjä. Tänä päivänäkin hypitään jonkun
      paimentolaisen tahtiin, ei kiitos...

Mielummin mulle saa puhelinmyyjät soittaa
      24/7 kuin menisin kirkkoon kuuntelemaan jotain
      vitun virsien ulinaa ja katsomaan
      oldskool-puusepän verellä mässäilyä...

• Kössönöm

ihan itse keksit? Kyllä sen on sinulle joku päähän laittanut kun olit lapsi.

Onkin sitten sitten eri asia miten onnellinen olet tuon uskosi kanssa. Kaikilla ei näet ole samoin asiat.

Joissain uskonnollisissa yhteisöissä lapsia kohdellaan todella törkeästi. Tuskin voit sellaista puolustella. Samoin on myös olemassa kovinkin kammottavaa uskonnollista vallankäyttöä kattaen koko yhteiskunnan, esim, islamilaiset maat.

Katsopa noita.

http://www.youtube.com/watch?v=8bB2rt3IKJc

http://www.youtube.com/watch?v=Gjrvi5_MP_Q

• Hanna

1) Viha on yksi puollustusmekanismi, kun jossakin on heikoilla joku hyökkää aggressiolla - ateisti ehkä alitajuisesti selittelee itselleen ettei tarvitse uskoa ym. 2) Sielunvihollinen Saatana vastustaa Jumalaa ja käyttää vastustavaa ihmistä välikappaleenansa, esim. kristittyjen vainot. 3) Ateisteissa on niitä, jotka yrittävät levittää vakaumustansa. 4) Jotenkin "omaan uskonnolisuuteensa" ja elämään katkeroituneet henkilöt, jotka ovat päätyneet ateismiin.

• Kössönöm

Minä en levitä mitään vakaumusta, mutta minua suututtaa uskontojen nimissä tehdyt väkivallanteot ja lasten uskonnollinen aivopesu.

En ole elämässäni katkeroitunut, vaan haluaisin että ihmiset voisivat elää vapaasti ilman uskontojen aiheuttamia pelkoja.

• Retrohetero (ei kirj.)

"1) Viha on yksi puollustusmekanismi, kun jossakin on heikoilla joku hyökkää aggressiolla - ateisti ehkä alitajuisesti selittelee itselleen ettei tarvitse uskoa ym."

Heikoilla? Älä viitsi... Hommaa niitä todisteita
        rakkaasta kikelonsilpojasta äläkä mussuta...

"2) Sielunvihollinen Saatana vastustaa Jumalaa ja käyttää vastustavaa ihmistä välikappaleenansa, esim. kristittyjen vainot."

Eikös teidän pitänyt uskoa vain yhteen
        bermuda-jumalaan? Nythän selvästi uskot myös
        Saatanaan? Ja noi kristittyjen vainot, älä viitsi...
        Paljonkos kristityt ovat vainonneet muita?
        Niinpä... Nykyään vaino keskittyy pääsääntöisesti
        ala-asteikäisiin, sillä lapset ovat helppoja
        uhreja ja vääräuskoisten tappaminenkaan ole
        enää kovin korrektia...

"3) Ateisteissa on niitä, jotka yrittävät levittää vakaumustansa."

No niin... Terveen järjen levittäminen ei
        käsittääkseni ole rikos (muuten kuin
        muutaman vaahtosuukristityn mielestä).
        Kannattaa miettiä mitä itse yrität; levittää
        tuputtaa, aivopestä, pelotella...

Mutta onko aboriginaaleilla parempi syy
        levittää omaa uskoa kuin sinulla pari kilovuotta
        vanhaa paskaa? Kuka on oikeassa? Tuskin sinä,
        sillä sen on argeologia ja tiede aikaa sitten
        näyttänyt toteen. Sinulla ei ole kuin nippu
        paskapaperia mistä revit nämä mielipiteesi.
        Oletko miettinyt olisitko sinäkin kenties
        aivopesty? Tuskin sinä olet itseksi keksinyt
        ihmeitä tekevää mekko-juutalaista, joka
        kyttää kaikkia tekemisiäsi...

"4) Jotenkin "omaan uskonnolisuuteensa" ja elämään katkeroituneet henkilöt, jotka ovat päätyneet ateismiin."

Siinä kohtaa kannattaa miettiä miksi rakas
        pensaanpolttaja-jumala antaa näin tapahtua.
        Ilmeisesti hän ei ole hyvä.

Muutenkin viestistäsi haisee (paska) läpi
        ettei ihmisellä ole vapaata tahtoa. Yksi juttu
        pistää miettimään: jos Saatana houkuttelee
        meidät pois kristinuskon polulta, eikö syy
        ole Saatanan eikä meidän? Ja jos ajatellaan
        pidemmälle, jumala on vastuussa Saatanan
        tekemisistä, sillä sehän sen on luonut.
        Eikös? Aika kusista logiikkaa tarjoat.
        Voit tuupata sen mekko-jumalasi poikittain
        perseesi minun puolesta... Aamen.

• Meikku-matelija

"1) Viha on yksi puollustusmekanismi, kun jossakin on heikoilla joku hyökkää aggressiolla "

Onhan sekin yksi vihan olemus. Myös ärsyyntyminen aiheuttaa vihaa. On myös aika luonnollista puolusta vihamielisesti omia oikeuksiaan jos joku tunkee liiaan hävyttömästi. Jotkut hallitsemishaluiset ihmiset tulkitsevat sopuisuuden alistumisenhaluksi, siksi vihamielisyys on joissain tapauksissa paras tapa torjua päällepäsmäreitä. Joillakin ihmisillä on myös enemmän tempperamenttia, kuin muilla. Toki sinä voit valita itsellesi sopivan tulkinnan.

Voi kun ne toiset ovat niin pahoja, ja me ollaan hyviä vainottuja. Ne legendaariset kristittyjen vainot. Eiköhän maailmassa ole vainottu yhtä sun toista ihmisryhmää, ja kristityt ovat kunnostautuneet vainoamisessa siinä, missä muutkin.

Nyt kyllä naurattaa ihan oikeesti. Eikö se lähetyuskäsky kehota kristittyä laukkaamaan ympäriinsä ja käännyttämään. Tuskin sinun uskosi ketään ateistia liikuttaa, jos et kiusaa sillä ihmisiä. Ei mulla ainakaan ole mitään tarvetta saada esim sinua luopumaan uskostasi.

Jos nyt otetaan esimerkiksi nämä tutut suomi24 keskustelupalstat, niin kuinka paljon ateistit tekevät esim kristillisille sivuille käännytysretkiä. Vai tarkoitatko, että ateisti ei saisi edes ateismipalstalla sanoa käsitystään kristinuskosta, jos se ei ole hyväksyvä.

Tyypillinen tilanne elävässä elämässä on se, että uskovainen alkaa toteuttaa lähetyskäskyä(eli siis levittää uskoaan). Kun ateisti sitten torjuu levittäytymisyrityksen, niin yhtäkkiä oman reviirin puolustaminen määritellään ateismin levittämiseksi. Siis kristinuskon levittäminenkö ei levittämistä, ja sen levittämisen vastustaminen on vasta oikeesti levittämistä? Aika kummaa logiikkaa, jos näin on.

Tää on sellainen yleinen vetäsy mihin tahansa vastenmieliseen tilanteesen, jos muuta ei keksitä. Katkeroituneita ihmisiä on kaiketi kaikissa ihmisryhmissä, mutta käsitettä taidetaan puida enimmäkseen naistenlehdissä.

• konna

Pohdit syitä johonkin olkiukkomaiseen oletukseen (ateistit vihaavat uskovaisia), josta aloittaja ei ole antanut vielä ensimmäistäkään todistetta.

Selittelyysi valjastat sitten mukaan itse Saatanan:)
        Ei hemmetti..onko sulla rakas Hanna kaikki aivan kohdallaan?

• nämä samat

syyt mielestäsi ateisteja vihaaviin uskovaisiin? Heitähän on paljon. Vai onko joitakin eri syitä, minkä vuoksi uskovaiset tuntevat sillä tavoin?

• Hanna
        konna kirjoitti:

Pohdit syitä johonkin olkiukkomaiseen oletukseen (ateistit vihaavat uskovaisia), josta aloittaja ei ole antanut vielä ensimmäistäkään todistetta.

Selittelyysi valjastat sitten mukaan itse Saatanan:)
        Ei hemmetti..onko sulla rakas Hanna kaikki aivan kohdallaan?

Tapaa monesti ateisteja, jotka aivan kiihtyvät keskustellessa uskovaisten kanssa. On myös hyökkääviä artikkeleja ym. Ei se kyllä itseäni haittaa. Mielestäni ateisti saa olla uskomatta. Jeesus lausui opetuslapsillensa, kun monet pitivät hänen opetustansa liian vaativana ja jättivät hänet. "Haluatteko tekin mennä pois" Pieteri vastasi: "Kenen tykö me menisimme Herra, sinulla on iankaikkisen elämän sanat.

• Hanna
        Kössönöm kirjoitti:

Minä en levitä mitään vakaumusta, mutta minua suututtaa uskontojen nimissä tehdyt väkivallanteot ja lasten uskonnollinen aivopesu.

En ole elämässäni katkeroitunut, vaan haluaisin että ihmiset voisivat elää vapaasti ilman uskontojen aiheuttamia pelkoja.

Eikö alkoholi, huumeet, moraalittomuus ja kaikenlainen kieroutunut elämänkatsomus saa paljon aikaan pahaa lapsillemme.

• Kössönöm
        Hanna kirjoitti:

Eikö alkoholi, huumeet, moraalittomuus ja kaikenlainen kieroutunut elämänkatsomus saa paljon aikaan pahaa lapsillemme.

aloitus oli paljon kertova. Uskontoko PAHIN? Myönnät siis, että siinä on jotain pahaa. Hyvä niin. Jatka ajattelua.

• konna
        Hanna kirjoitti:

Tapaa monesti ateisteja, jotka aivan kiihtyvät keskustellessa uskovaisten kanssa. On myös hyökkääviä artikkeleja ym. Ei se kyllä itseäni haittaa. Mielestäni ateisti saa olla uskomatta. Jeesus lausui opetuslapsillensa, kun monet pitivät hänen opetustansa liian vaativana ja jättivät hänet. "Haluatteko tekin mennä pois" Pieteri vastasi: "Kenen tykö me menisimme Herra, sinulla on iankaikkisen elämän sanat.

Tuolla ylempänä kysyttiin aloittajalta, missä ovat ne todisteet siitä, että ateistit vihaavat uskovia.

Viha on voimakas tunne, joten luulisi lehtien olevan täynnä otsikoita, joissa ateisti on pahoinpidellyt jonkun uskovan. En minä ole sellaisia nähnyt.

Sen sijaan kristityt, rakkauden lähettiläät, ovat sotajalalla kaikkia muita uskovaisia vastaan. Kristityt ovat onnistuneet suututtamaan Intiassa jopa hindut. Puhumattakaan yli 30 vuoden sodasta keskenään Pohjois-Irlannissa. Esimerkkejä on vaikka kuinka paljon teistien keskinäisestä sodasta, muttei ainoatakaan, jossa atte olisi käynyt uskovan kimppuun.

Olette vain kovin herkkänahkaisia ja jos teidän luulojanne arvostellaan, niin koette sen heti hyökkäykseksi. Kuuluu osana uskonne vainoharhaiseen luonteeseen.

• Hanna
        Kössönöm kirjoitti:

aloitus oli paljon kertova. Uskontoko PAHIN? Myönnät siis, että siinä on jotain pahaa. Hyvä niin. Jatka ajattelua.

Uskonto ja uskonnollisuus ovat pahoja aseita sielunvihollisella.

Elävällä uskolla Jeesukseen ja elämällä yhteydessä Jumalan kanssa, johon ihminen alunperin on tarkoitettu jo luomisessa, ei ole mitään yhteistä uskonnon kanssa. Jos tämä Jumalan tarkoittama yhteys puuttuu, ihminen voi olla uskonnollinen, ateisti tai hengellinen tyhjyys voi korvautua vaikka paholaisen palvelemisella.

Siis uskonto voi olla hirveä asia, mutta ei terve usko ja yhteys Jumalan kanssa.

• rivi äijä

No mitä sinä täällä meuhkaat? Loukkaako se sinua kun en usko sinun maailmaasi pyörittävään henkiolentoon?

Se siinä sinun uskossasi mättää että kovasti vakuuttelette että kyllä se herra parantaa, mutta kun se ei oikeesti paranna. Helsingin kersojen syöpäosastolla on lapsia joiden luita kalvaa syöpä ja sille en minä, sinä tai sinun jumalasi voi yhtään mitään. Vai onko lasten luiden riuduttaminen syövällä osa jotain suurta suunnitelmaa? Revi siitä.

• uskovaiset säälittää

Yksi oleellinen asia, mikä liian monessa uskovaisessa säälittää ja välillä ihan ärsyttää on kyvyttömyys keskusteluun ja muuhun hedelmälliseen vuorovakutukseen.

Kokemusta uskonnoista ja uskovaisista on. Olen toiminut mm. ev.lut.kirkon piirissä monenlaisissa luottamustehtävissä ja eronnut kirkosta vasta noin kuusikymppisenä, kun lopulta sain tarpeekseni.

Tiedän miltä tuntuu, vieläkin varhaislapsuudessa tapahtunut helvetillä, Jumalan jatkuvalla valvovalla silmällä pelottelu. Arvaa miltä tuntuu kun pienelle lapselle kerrotaan, että olet perisynnin saastuttama? Jumala tietää jokaisen ajatukseskin ja vahtii koko ajan. Synnissä olet siitetty ja syntinen aina olet ja tulet olemaan. jne.

Missä on uskovaisten vastuu lapsiensa terveestä kehittymisestä. Ulospäin perheistä näytetään niin auvoista kuvaa, mutta mitä siellä arjessa oikein tapahtuu onkin sitten aivan toinen juttu.

Mitä luulet miksi suomalaiset ovat Euroopan väkivaltaisinta kansaa? Olisikohan uskontojen alistavalla tuputtamisella jotain tekemistä sen kanssa? Entäs mistäs luulet suomalaisten vaikenemisen johtuvan?
      Entäs mistäs ne mielenterveysongelmat oikein mahtaa johtua.

No sanotaanhan Suomen olevan vauras maa, muttei niin vauras kuin luulisi. Vaurauteen kuuluu muuten myös henkinen vauraus ja sitä todella suomalaisilla ei ole. Jos Suomi olisi henkisesti vauras, silloin meillä ei heikompia jätettäisi heitteille esim. mainittakoon vaikka vain nyt vanhuksien heitteille jättö sairaaloissa. Huom. nämä vanhukset pitivät huolen siitä, että Suomi on itsenäinen maa ainakin muodollisesti.

Suomi on henkisesti hyvin köyhä maa ja suuri kiitos siitä lankeaa uskontojen vahvasta ja alistavasta otteesta ihmisiin.

• M@k3
    • Sunzi

>>Miksi niin monet ateistit tuntuu vihaavan uskontoa ja sitä että ihmiset uskoo Jumalaan? Onpa kyseessä sitten mikä tahansa Jumala.>>

Käsittääkseni suurin osa ateisteista "uskoo uskomiseen" yliluonnollisista asioista, eli he pitävät uskontojen olemassaoloa hyvänä asiana. Toinen seikka ovatkin sitten antiteistit, jotka vihaavat (jumal)uskontoja. Syitä heidän vihaansa on jumaluskon järjettömyys kokonaisuudessaan yhteisöllisenä ilmiönä.

>>En ymmärrä. Eks se oo ihan sama että mihin ihmiset uskoo, kunhan elävät muita kunnioittaen jne..>>

Kyllä. On syytä kunnioittaa jokaisen henkilökohtaista vakaumusta. Yhden pienen uskon kasvaessa suureksi uskovien joukoksi vain syntyy uusi uskonto, jonka on olemassaolonsa turvaksi pakosta samalla muututtava yhteiskunnalliseksi, taloudelliseksi ja poliittiseksi vaikuttavaksi voimaksi, ja jonka päätehtävänä on selviytyä keinoja kaihtamatta (myönnän näin ensialkuun olevani itse antiteisti, joten on turha yleistää sanomiani koskien kaikkia ateisteja).

>>Tuputtamisen takiako?>>

Senkin takia. Ilman tuputusta ei ole uskonnon auktoriteetteihin kallistuvia uskovia, joka tarkoittaa tietysti uskonnon kuolemista. Kuolemaansa se ei halua, koska sen luonteeseen kuuluu tulla mahdollisimman vaikutusvaltaiseksi.

>>No mulle ainaki tuputetaan vaikka mitä. Puhelinmyyjät soittelee, rahankerääjät pyytää lahjottamaan unicefille, wwf:lle jne..
      Kaverit tyrkyttää mulle elämänfilosofioitaan ja haluaa että mä oon samaa mieltä. Pultsarit tulee kaupungilla selittää jotain, ja joka paikassa ihmiset tyrkyttää mulle omia mielipiteitään ja haluaa et mä oon samaa mieltä. Joten miten uskovaisten käytös eroaa millään tavalla kenenkään muun käytöksestä. Ainahan ihmiset haluaa että muut ajattelee samalla tavalla.>>

Yhtälailla minä antiteistinä voin vastustaa puhelinmyyjiä ja pultsareita. Tällainen vastustus ei silti liity mitenkään antiteismin määritelmään.

>>Joten kertokaa mulle minkä takia uskonto on ateisteille niin punainen vaate?>>

(Siis antiteisteille, korjaathan?) Uskonto on vallankäytön väline, joka luo yhteiskunnalle arvelluttavia moraalisia säädöksiä, joilla ei ole mitään pohjaa tieteellisen todellisuuden kanssa. Esimerkiksi uskotaan lasten kääntyvän lapsikasteessa suoraan kristityiksi, vaikka todellisuudessa sylivauvat ovat liian pieniä päättämään, mihin uskovat ja mihin eivät.

>>Johtuuko se uskonnon takia sodituista sodista?>>

Tästäkin. Uskonto on politiikkaa, ja sota on politiikan jatkamista toisin keinoin.

>>Noh.. aika monen muunkin asian takia on sodittu.
      Maa-alueiden, öljyn, rahan, kullan, koston ja vaikka minkä takia. Ihmiset sotii kunhan on vaan joku syy sotia. Ei uskonto sodi, se on vaan syy.>>

Olet osittain oikeassa. Monen asian vuoksi on sodittu ja tullaan sotimaan. Uskontokin voi olla tosin syyn lisäksi myös itse päämäärä. Uskonnon poistaminen kuvioista lieventäisi tuntemassamme maailmassa tapahtuvia väkivaltaisuuksia ja moraalittomuuksia.

>>Kertokaa mulle että mikä sitten mättää?>>

Lähes kaikki.

>>Onks se vaan se että teitä ärsyttää kun kaikki ei aattele niin kuin te aattelette? Eli Jumalaa ei ole. Sit vaan keksitte tekosyitä uskonto vihalle.>>

En sinänsä kiellä, etteikö jumalaa voisi olla olemassa. Sen sijaan kiellän jumalan, johon uskotaan jonkin nykyuskonnon toimesta. Jumalan olemassaoloa täytyy tutkia tieteellisin menetelmin, eikä sokeasti vain uskoa vanhoihin teksteihin. Outoa, mutta jos jonkin jumalan olemassaolo todistettaisiin tieteellisesti, niin kyseessä olisi tieteellinen teoria (jopa fakta?), mutta ei uskonto. Uskontojen funktio perustuu alistamiselle, tietämättömyydelle ja luullun olettamiselle. Sen funktion ollessa tieteellisesti absurdi, seuraa väkisinkin sen absurdius monissa muissa asioissa, ylläten aina moraalisten säädösten ristiriitaisuuteen todellisuuden kanssa. Jumaluskonnot tekevät moraalisista säädöksistä koko todellisuutta koskevia kirjoitettuja faktoja, ts. ne ylistävät perimmäisen todellisuuden tietämättömyyttämme ja oikeuttavat samalla uskonnon luontoon kuuluvan sen oman vallan kartuttamisen.

• Zzz1

"Jumalan olemassaoloa täytyy tutkia tieteellisin menetelmin, eikä sokeasti vain uskoa vanhoihin teksteihin. Outoa, mutta jos jonkin jumalan olemassaolo todistettaisiin tieteellisesti, niin kyseessä olisi tieteellinen teoria (jopa fakta?), mutta ei uskonto. Uskontojen funktio perustuu alistamiselle, tietämättömyydelle ja luullun olettamiselle."

Mikä tekee sitten tieteestä ylimmän auktoriteetin tiedolle? Tiede tekee asiasta objektin eli näin pyrkii tutkimaan sitä ulkoapäin ja muodostaa totuuskäsityksensä teorian ja käytännön kohdatessa. Mutta kuinka subjekti voi tehdä itsestään objektin? Näin ollen, kuinka tieteen tekemistä voidaan tarkastella tieteellisesti itseänsä ulkopuolelta ja todeta, että se omaa korkeimman tiedon asteen? Tämä on looginen paradoksi.

Tieteen avulla voidaan tehdä paljon, mutta jos yritetään ulottaa looginen ja rationaalinen ajattelu koko elämän alueelle, mennää pahasti metsään. Ihminen ei ole pelkästään looginen olento. Uskonnot, myytit, tarinat ja taide puhuvat toisenlaista kieltä kuin rationaalinen ajattelu, sen avulla ihmiset ovat vuosien saatossa pyrkineet katsomaan sisimpäänsä ja näkemään sen ulkoisen maailman peilinä. Jokaisella meistä on subjektiivinen kuva maailmasta, halusi sitä tai ei.

Ei ole tarkkaa määritelmää siitä, mitä uskonto on. Se ei ole välttämättä edes uskoa yliluonnolliseen. Näin ollen kapeat adjektiivit uskontojen huonoista ulottuvuuksista eivät kelpaa sen määritelmäksi edes tieteellisesti.

• En voi tässäkään puhua kuin omasta puolestani mutta kokeilempa selvittää muutamia väärinkäsityksiä joita sinulla on.

""Miksi niin monet ateistit tuntuu vihaavan uskontoa ja sitä että ihmiset uskoo Jumalaan? Onpa kyseessä sitten mikä tahansa Jumala. ""

Ensinnäkin mitä syytä minulla olisi vihata jotain sellaista jonka todellisuuteen en usko?
      En minä vihaa lampunhenkiäkään. Miksi siis jumalpalvontaan uskomattomuus olisi yhtään sen enempää vihaa kuin se ettei usko lampunhenkiin?
      Ei ole vihaa näyttää ja tuoda esille ne epäkohdat, epäloogisuus ja absurdismi jota uskonnot sisältää. Ei ole väärin esittää vasta-argumentteja ja pyytää todisteita väitteille joilla ei ole mitään rationaalisesti perusteltavaa pohjaa tai minkäänlaista näyttöä näiden uskomusten todellisuudesta.
      Uskonto ei ole todistamisasiassa minkään muun asian yläpuolella sillä on yhtäläinen velvollisuus osoittaa että väitteet joita se esittää ovat totta.

""En ymmärrä. Eks se oo ihan sama että mihin ihmiset uskoo, kunhan elävät muita kunnioittaen jne..""

Ei ole sama mihin ihmiset uskovat ja siinä onkin yksi pointti joka on tehtävä.
      Aztekit uskoivat että heidän jumaliensa lepyttämiseksi oli uhrattava ihmis-sydämiä jotta jumalten viha saadaan sammutetuksi.
      Näin ei enään toimita eikä Aztekkejakaan enään ole mutta se että he oikeuttivat ihmisuhrit jumaluskolla ei muutu miksikään. Ihmiset jotka uskovat johonkin jumalalliseen johdatukseen ja voimaan voivat oikeuttaa uskonnollaan minkä teon tahansa. Ei siis ole sama mihin ihmiset uskoo.
      Ja en. En pidä kaikkia uskovaisia mielipuoleisina massamurhaajina koska he uskovat johonkin jumal olentoon/ olentoihin, mutta uskonnollinen menttaliteetti antaa mahdollisuudes rationalisoida täysin epärationalisia johtopäätöksiä ja toimia niiden pohjalta, uskoen tekevänsä jotakin hyvää vaikka totuudessa nämä henkilöt suorittavat hirmutekoja.

""Tuputtamisen takiako?"" '

Tämä on yksi syistä jonka takia teistit jotka saarnaavat jatkuvasti omaa uskoaan ja pyytävät selityksiä mutta eivät itse anna mitään vastauksia alkavat ennenpitkään ärsyttämään.
      Tämä ei ole vihaa vaan turhautumista kun ihmiset jatkuvasti kyselevät samoista kysymyksistä eivätkä edes viitsi kuunnella kun vaivautuu selittämään oman kantansa.
      Eikä tämä ärtymys kohdistu mihinkään näkymättömään ihme heppuun ,joka sai eräänä päivänä päähänsä tekaista universumin ihan vain huvikseen, vaan se on ärtymystä ja turhautumista teistisiin henkilöihin.
      Tähän voisi vielä lisätä uhkailun jota teistit varsin usein käyttävät. Tälläisiä uhkauksia ovat:
      "Toivottavasti sinä löydät Jeesuksen"
      "Rukoilen pulestasi"
      "Sinulla on vielä mahdollisuus pelastua" jne.
      Näitä ei ehkä ole tarkoitettu uhkauksiksi mutta ne ovat niitä. Kaikkien näitten taustalta löytyy yksi yhteinen ajatus.
      Usko tai joudut ikuiseen kärsimykseen ja kidutukseen.
      Tämä on uhkavaatimus, ei vaan käsky, joka noiden lauseitten taakse kätkeytyy tajusi sen sanoja sitä tai ei. Soveltuu kaikkiin uskontoihin ja varsin yleisesti tulee esille kristittyjen kanssa keskustellessa. Tosin eipä täällä juuri muun uskontokunnan edustajia ole näkynyt.

"Joten kertokaa mulle minkä takia uskonto on ateisteille niin punainen vaate?
      Johtuuko se uskonnon takia sodituista sodista? "

Kyllä ja ei. Uskonnontakia on sodittu ,soditaan parhaillaan ja tullaan sotimaan jatkossakin se ei muutu miksikään niin kauvan kun ihmiset sokeasti uskovat heille kerrottuun dogmaattiseen maailmankuvaan.
      Pääosin teistiset järjestöt harmistuttavat kuitenkin poliitisesti ja sosiologisilla vaikutuksillaan ja vaikutusvallallaan. Näin vaikka Suomen ev.lut kirkko jolle on annettu eri oikeuksia kuten ainoa verovapaa uskonnollinen järjestö jolla on oikeus myös kantaa veroja.
      Ainoa laitos Suomessa joka voi avoimesti uhmata Suomen perustuslakia tasa-arvokysymyksissä.
      Ainoa Suomessa oleva työnantaja jolla on oikeus kieltäytyä tasavertaisesta kohtelusta esim: naispappeus ja homo kysymyksissä jne.
      Uskonnot vaikuttavat myös sosiologiseen rakenteeseen eikä pelkästään positiisivesti se että uskonnoista löytyy jotakin hyvääkin tasoittaa joitakin räikeyksiä mutta ei poista niiden aiheuttamia ongelmia.
      Uskonnosta seuraa menttaliteetti joka kehoittaa uskomaan kaiken mitä sanotaan kyseenalaistamatta.
      Tätä menttaliteettia hyväksikäyttäen voidaan oikeuttaa minkälaisia toimia tahansa.
      Uskonnot aiheuttavat ihmisten vastakkain asettelun eli asetelman he ja me.
      Uskonnot eriarvoistavat ihmisiä vain sillä perusteella mitä kukin ajattelee ei sen mukaan miten toimitaan.
      Uskonnot eivät kannusta ajattelemaan tai etsimään vastauksia ne esittävät jokaiseen kysymykseen vastauksen jota ei saisi kyseenalaistaa. Eli jumala, joka on vastauksena mahdollisimman huono.
      Se ei vastaa mihinkään vaan esittää mysteerille vattaukseksi toisen vielä suuremman mysteerin.
      Mikäli kukaan ei kyseenalaistaisi tietoa joka meillä on minkäänlaista edistystä ei koskaan tapahtuisi.
      Esim: Pimeä keskiaika. Ei ollut pimeä aurinko paistoi myös silloin, Pimeä keskiaika oli aika joka kesti noin 200v jonka aikana uskonnot hävittivät kaiken käsiinsä saaneen tieteellisen kirjallisuuden ja aiheuttivat taantumuksen josta ihmiskunta ei koskaan toivu.
      Jos nyt ollaan tilanteessa jossa syöpään olisi löydettävissä parannuskeino noin 50 vuoden kuluessa niin ilman uskontojen väliintuloa se olisi keksitty jo 150 vuotta sitten. Eikä tähän ole laskettu edes sitä tuieteen vastustamista joka tänäkin päivänä on voimissaan teistien piirissä.
      Stem solu ja DNA tutkimukset voisivat olla ratkaisu sellaisiin sairauksiin kuten althsaimerin tauti, pysyvä parannus sokeritautiin, syöpään jne. Uskonnollisten ryhmittymien vastustus on kuitenkin aiheuttanut sen ettei tämän alan kehitys ole edennyt juuri ollenkaan viimeisen 25 vuoden aikana.

Teistisille väitteille ja olettamuksille ei löysy minkäänlaisia perusteita jotka olisivat todistettavissa ja rationaalisesti perusteltavissa.
      Miksi siis uskoa johonkin sellaiseen jota ei voi mitenkään todentaa?
      Minua ainankin kiinnostaa tietää onko uskomukset joita minulla on totta vai ei.

""Onks se vaan se että teitä ärsyttää kun kaikki ei aattele niin kuin te aattelette? Eli Jumalaa ei ole. Sit vaan keksitte tekosyitä uskonto vihalle.""
      Mikäli en tuossa ylempänä vastannut tähän kysymykseen niin selvennän.
      Minua ärsyttää se että ihmiset haluavat perusteluja mutta kieltäytyvät kuuntelemasta mitä heille sanoo.
      Minulla ei ole mitään kenenkään yksilöllistä uskoa vastaan mutta minusta jokaisen tulisi pystyä perustelemaan miksi uskoo johonkin. Toisin sanoen minä välitän siitä mitä muut ajattelee ja toivon että ihmiset yrittäisivät perustella miksi johonkin pitäisi ylipäätään uskoa. Jos usko tuo sinulle hyvänolon tunteen niin siitä vaan mutta minusta jokaisen ihmisen olisi parempi kohdata realiteetti kuin elää jossakin haavemaailmassa.
      Se että jokin tuntuu henkilökohtaisesti hyvältä uskoa ei tee siitä yhtään sen todellisempaa, ei vaikka kuinka haluaisi.

Toivottavasti en kirjoittanut tätä täysin turhaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      49
      2338
    2. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      26
      2233
    3. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      16
      1554
    4. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      27
      1545
    5. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      124
      1447
    6. Mitä hämminkiä Halkokarilla?

Poliiseja ja ambulansseja pyörii, laukauksia kuultu.
      Kokkola
      19
      1093
    7. Tiedätkö nainen sen tunteen

Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.
      Ikävä
      71
      984
    8. Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta

Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut
      Ikävä
      118
      963
    9. Mikset päästä irti ja hae apua

Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad
      Ikävä
      89
      944
    10. Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta

Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva
      Hindulaisuus
      333
      893
    Aihe