Kananmunia!!

Raakoja

Kamalaa!!! miten voi olla näin en voi kuin ihmetellä!??
Raa`an kananmunan valkuaisen sisältämä avidiini-entsyymi on tutkimuksissa todettu estävän biotiinin,erään tärkeän B- ryhmän vitamiinin imeytymisen.
Avidiinivaroituksia pidetään usein aiheittomina ja raakojen kananmunien syöttämistä koirille turvallisina.
Yhden kananmunan sisältämä avidiini sitoo kuitenkin kuitenkin itseensä enenmän biotiinia, kuin mitä yhdessä keltuaisessa on.
Täten se estää myös muun sillä hetkellä ruuansulatuskanavassa olevan biotiinin imeytymisen .
Koiran ruokinnassa kannattaa siis välttää raa´an kananmunan syöttämistä liian usein.
Kannattaa pitää viikossa yksi muna päivä joilloin antaa monta munaa kerralla.

13

1089

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että..

      kun on kamalaa...

      • syöttämistä

        ei nyt muutenkaan koirille suositella.
        Joskin jotkut antavat koko munan kuorineen päivineen ja en ole kuullut,että yksikään koira olisi kuollut tai saanut mitään vaurioita kananmunasta.
        Jokainen varmaan myös tajuaa sen,että munia ei syötetä joka päivä ei ihmiselle kuin sitten koirallekaan.
        Itse annan koirilleni vain keltuaisen raakana,mutta makuasioitahan nämäkin on.


    • jaksatte

      vuodesta toiseen vouhkata tästä samasta asiasta??

      • jaksat

        vuodesta toiseen ihmetellä sitä?


      • Olette koiria
        jaksat kirjoitti:

        vuodesta toiseen ihmetellä sitä?

        Hommanneet jos ette edes tiedä mitä koirillenne syötätte teette niin suuren numeron jostakin KANANMUNISTA!!!


    • Ja sinun tietosi perustuu mihin?Omiin kananmuniin kuolleisiin koiriin tai haittavaikutuksia saaneihin?

      Noita tutkimuksiahan aina tehdään.Milloin mistäkin.Ja kohta tehdään toinen,joka kumoaa toisen.
      Minä taas olen esim.kuullut,että kananmunia itäisi syöttää roppakaupalla,että niistä jotain haittaa ehkä olisi.
      Tuo kuulemisista ja luuloista.

      Käytännöstä sanoisin,että ne ketkä munia on syöttänyt jo ennen näitä höpinöitä,ei ole moisia väitteitä huomannut.Kotiruokinnassa munia on käytetty iät ajat.Vasta kuivamuonakaudella kaikki on tullut niiiin vaaralliseksi...
      Kukaan ei munia roppakaupalla anna.Mutta ei niitä millään päivänsysteemilläkään tartte antaa.

      Itse olen antanut tarpeitten mukaan munaa.En minkään munapäivän mukaan,ja eiköhän sillä linjalla jatketa :)

      Juu,ja syötän raakaa lihaakin.Vaikka siitä saa pöppöjä ja tulee verenhimoisia hurttia...

      • luulisi et jokainen

        Tietää itse parhaiten mitä koirilleen syöttää ja mitä ei syötä!!!
        Itse syötän koirilleni raakaa lihaa yrjölän puuron kanssa.
        Muniakin annan välillä syöhän ketut ja sudet ym koira eläimet niitä luonnossa.


      • vääntäjätpä

        hyvinkin. Meidän verenhimoinen peto tuossa tönii minua, että se broilerin puolikas on syöty, (raakana) ja pitäis saada jälkiruoka, se on se kokonainen raaka kananmuna.
        Hyvin on nyt kaikki pöpöt syöty ja paras herkku on vielä odottamassa.
        Maahan kaivettu viimekesäinen vihreässä homeessa oleva luu, jolla joka viikonloppu herkutellaan ja sitten taas haudataan viikoksi muhimaan.
        Tämä on koiran rituaali mökillä.
        Tuosta munan syötöstä vielä, minä olen kaksikymmentä vuotta antanut koirille munan viikossa ja nimenomaan raakana.
        Aikoinaan oli koira, jonka turkki oli karkeahko ja takkuuntuva, silloin kysyttiin lääkäriltä neuvoa sen hoitoon ja hän sanoi, että raakaa kananmunaa kuorineen kerran, tai kaksi viikossa.
        Se tepsi ja siitä asti ovat koiramme olleet munan syöjiä.


      • vääntäjätpä kirjoitti:

        hyvinkin. Meidän verenhimoinen peto tuossa tönii minua, että se broilerin puolikas on syöty, (raakana) ja pitäis saada jälkiruoka, se on se kokonainen raaka kananmuna.
        Hyvin on nyt kaikki pöpöt syöty ja paras herkku on vielä odottamassa.
        Maahan kaivettu viimekesäinen vihreässä homeessa oleva luu, jolla joka viikonloppu herkutellaan ja sitten taas haudataan viikoksi muhimaan.
        Tämä on koiran rituaali mökillä.
        Tuosta munan syötöstä vielä, minä olen kaksikymmentä vuotta antanut koirille munan viikossa ja nimenomaan raakana.
        Aikoinaan oli koira, jonka turkki oli karkeahko ja takkuuntuva, silloin kysyttiin lääkäriltä neuvoa sen hoitoon ja hän sanoi, että raakaa kananmunaa kuorineen kerran, tai kaksi viikossa.
        Se tepsi ja siitä asti ovat koiramme olleet munan syöjiä.

        Noin se pitäisi mennäkin.Kunnon pöpöt silloin tällöin ne tiellä pitää,heh.

        Meillä noita luita on myös jotkut haudanneet.Sitten hyvin muhinneina kaivettu ylös ja syöty.Ja on siinä hygieenisyys ollut kaukana.
        Samoin munia jokusia viikossa mennyt.Kantavat ja imettävät saanut vielä useammin.

        Itse olen sitä mieltä,että liian "kliininen" ruoka,ruuan liiallinen käsittely ja "pöpöjen" puute saa vaan aikaiseksi niitä herkkävatsaisia koiria.Ne kun ovat vuosivuodelta lisääntyneet,kun kaikki on liian "kliinistä".Jo kasvattajilta lähtien.


    • höpön, ja, ja,

      höpön, höpön taas.

    • ^0^

      vain keltuaisen?

    • Munakoira

      Tosiaan asiasta on tehty tutkimus ja todellakin asia on näin, kun ketjun aloittaja kirjoitti.

      MUTTA tehdään nyt selväksi yksi asia. Ko. tutkimuksessa koirille syötettiin VAIN raakoja kananmunia useiden päivien ajan. Lukekaa itse ensin ne tutkimukset, mihin viittaatte, ettei tarvii tulla joka palstalle selittämään täyttä jargonia.

    • Kikka

      että valkuainen estää biotiinin imeytymistä. MUTTA ei se nyt sitä mitenkään täydellisesti ja lopullisesti estä, eli silloin tällöin syödystä valkuaisesta ei ole mitään haittaa. Kyllä koira ihan varmasti saa siitä huolimatta tarpeeksi biotiinia.

      Ihmisilläkin maidon (tai pikemminkin sen sisältämän kalsiumin) on moneen kertaan todettu estävän useiden vitamiinien ja hivenaineiden imeytymistä, ja silti ihmiset kumma kyllä pysyvät hengissä ja maidon juomista nimenomaan kalsiumin vuoksi ihan suositellaan. Mutta kalkkitabletit kyllä kannattaa ottaa eri aikaan kuin vitamiinipillerit jos käyttää molempia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      30
      2604
    2. Mitä sä kuvittelit

      Kun annoit mulle huomiosi, tottakai minä menin ihastumaan suhun. En ole koskaan ollut se henkilö keneen kukaan kiinnittä
      Ikävä
      144
      1917
    3. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      189
      1881
    4. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      145
      1682
    5. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      129
      1661
    6. Sähköauto ei saastuta

      Koska sähköautossa ei ole saastutusputkea kuten polttomoottoriautossa. Saastuttajille tulee mätkäistä kunnon saastutusv
      Maailman menoa
      322
      1376
    7. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      186
      1334
    8. Älä nainen leikistä suutu!

      Ja kyllä täytyy kritiikkiäkin kestää, mm. ylipaino, se että oot köyhä jne jne Melko tutulta mieheltä
      Ikävä
      115
      1213
    9. Olisitko oikeasti

      valmis kohtaamaan kaivattusi?
      Ikävä
      96
      1091
    10. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1064
    Aihe