Tilanne on tämä: vainaja haltijana autossa, josta velkaa autoliikkeelle sen verran mitä on auton tämänhetkinen myyntiarvo. Osaako joku neuvoa, miten tässä tilanteessa tulisi menetellä? Auton palautus liikkeelle loppuvelkaa vastaan? Miten merkitään perukirjaan? Meillä ei ole mitään aikomusta ko ajoneuvoa lunastaa itsellemme.
Asiallisista vastauksista etukäteen kiitos!
kuolinpesä auton haltijana
4
4383
Vastaukset
- antenq
Onko autosta velkaa liikkeelle vai rahoitusyhtiölle?
Itse hoidan kuolinpesäasioita rahoitusyhtiössä.
Jos ette halua ajoneuvoa lunastaa;
Ajoneuvon voi yrittää myydä. Myynnin yhteydessä loppuvelka tulee maksaa rahoitusyhtiölle ja toimittaa sinne virkatodistus/perukirja kauppasopimus.
Ajoneuvon voi palauttaa rahoitusyhtiölle. Tämän jälkeen tehdään osamaksukauppalain mukainen tilitys. Eli ulosottoviraston vouti tulee arvioimaan ajoneuvon. Arvoa verrataan velkaa (eli vähennetään velasta, voudin arvio on todellinen arvo, ei se myyntihinta, minkä markkinoilla siitä saisi). Tilityserotus jää kuolinpesän maksettavaksi (paitsi jos pesä on varaton). Tietysti voi käydä niin, että tilityserotus on ostajan hyväksi. Silloin rahoitusyhtiö maksaa pesälle. Tosin tämä on erittäin harvinaista.
Jos olette ehtinyt hankkiutua eroon ajoneuvosta ennen perunkirjoitusta, perukirjaan merkitään mahdollinen tilityserotus / myyntivoitto. Jos ajoneuvo laitetaan perukirjaan, niin arvioikaa ajoneuvon arvo, laittakaa se pesän varoihin ja velka laitetaan pesän velkoihin. - sovitte loppuvelan
maksun rah.yhtiöön.myyjälle tarvittavat dokumentit vain kouraan,niin homma sujuu helposti.mihinkään liikeisiin ei kannata tarjota,kyykäärmeet tarjoavat 40% todellisesta arvosta.itse vaan suoraan myyntiin.
- fbr
velka on siihen autoliikkeeseen, josta se on ostettu. Kiitos vastauksista tähän asti!
- sinne ..
neuvottelemaan suoraan. Se on nyt kahdenvälinen asia, liikkeen ja kuolinpesän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1632571Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2051198Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131111Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299933- 101912
- 66878
- 62855
- 53851
- 46849