OSTOSNARKOMAANI

huolestunut :(

Mikä avuksi? Ostosriippuvuuteni alkaa menemään jo sairautena, koska en voi lopettaa. Ostan JOKA päivä jotain. En voi auttaa asiaa. Varastan rahaa vanhemmiltani/ystäviltäni ainakin 30 euroa viikossa, jotta saan ostettua tavaraa. Ihan sama mitä. Vaatteita, ruokaa, meikkejä... mitä vain. Olen muutaman kerran ollut niin lähellä, ettenkö olisi varastanut kaupasta jotain. Ja jos en pääse shoppailemaan, hermoni ovat riekaleina. Masennun, jos en saa ostaa mitään. Mitä teen?

17

7504

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Deah

      Asian voi ottaa puheeksi lääkärin vastaanotolla, perheneuvolassa, A-klinikalla, nuorisoasemalla tai mielenterveystoimistossa, ja hankkia näin lisäohjeita hoitoon. Jos edeltäviin ei pysty tai voi ottaa yhteyttä, voi alulle päästä ala-ikäinen, koulun tai lukion terveydenhoitajalta.

      http://www.terve.com/hyvinvointi/pienetpaheet/ostosriippuvuus

      Älä ujostele mennä juttelemaan jonkun viisaan kanssa, jos haluat olla fiksu ja oma-aloitteinen ja todella päästä eroon riippuvuudesta, ei ole mitään syytä jänistää. Varmana on tottuneet muihin kaltaisiisi tapauksiin. Älä jätä menemättä.

      • ------------------

        Kyllä ostosriippuvuutta on ihan oikeasti.


    • Mommi

      Kerro asiasta vanhemmillesi ja pyydä apua. Heidän kanssaan sitten alatte hakea yhdessä apua sinulle. Vanhempien tuki on kaikki kaikessa tässä kuin kaikessa muussakin, niin hyvässä kuin pahassa. Sinulla on hyvä alku kun itsekin tiedostat että nyt menet alamäkeä ja tiedät tarvitsevasi apua. Toivon sinulle kaikkea hyvää nyt ja tulevaisuudessakin!

    • hepotti

      kanzis käydä ihan ammattiauttajalla,toi ostosriippuvuus varmaan vaan pahenee,nyt ku on alkuun päästy. Turhaan alkaa keräilee sakkoja näpistyksistä ja jää viel nimi poliisin mustaan kirjaan.Loppupelissä ne kattoo et jatkettu varkaus,jos alat varastaa ni tiedä mitkä on seuraukset. Vaimolla on vähän samoja ongelmia,mut se ei kyllä varasta mut aina mukamas on pakko ostaa jotain,vaik ei sil mitään ees tekis.Sit ku kysyn miks ostit ton,et toihan maksaa maltaita vastaus voi olla ku oli niin söpö et oli pakko ostaa. Nyt oon onnex saanu vähän vierotettuu sitä tosta ostohulluudesta, toivottavasti saat apua.

    • Seikku

      Hei vaan. Kuule, ota yhteyttä terveyskeskuspsykologiin. Käynti ei maksa mitään. Puhuminen auttaa ja he voivat neuvoa, miten pääsisit ostovimmastasi. Heillä on vaitiolovelvollisuus, asiasi on luottamuksellista. Tuntuu, että "täytät" jotain hellyyden tarvetta. Ystävyydellä ja haleja sinulle.

    • asiasta oli

      jossain tosi tv-sarjassa.Kun psyykkiset ongelmat selvitettiin,niin pääsivät riippuvuudestaan.

    • jaspercon

      kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön? Ostosvimma on hypomaanisuutta ja sitten kun et osta niin olet lievässä depressiossa. Vaikuttaisi hieman II-tyypin kaksisuuntaiselta mielialahäiriöltä. Tähänhän liittyy usein joku addiktio johonkin, joka aiheuttaa hyvänolon ja tyydytyksen tunnetta. Addiktio voi olla lähes mikä tahansa: alkoholi, pelit, shoppailu, matkustaminen, seksi jne.

      • ..vaikkapa...

        ... jätettäisiin nämä diagnosoinnit ihan lääkäreille. Emme voi tietää ketjunaloittajan tilannetta eikä meillä ole pätevyyttä tehdä diagnooseja(minulla ei ainakaan, onko muilla?). Voimme vain todeta että normaalia tuo ei ole.

        Ketjun aloittajalle sanoisin vain, että hanki itsellesi apua, terveyskeskuksesta tai koulun terveydenhoitajalta. He osaavat auttaa sinua eteenpäin. Hirveästi voimia sinulle :)


      • ...edelliseen...
        ..vaikkapa... kirjoitti:

        ... jätettäisiin nämä diagnosoinnit ihan lääkäreille. Emme voi tietää ketjunaloittajan tilannetta eikä meillä ole pätevyyttä tehdä diagnooseja(minulla ei ainakaan, onko muilla?). Voimme vain todeta että normaalia tuo ei ole.

        Ketjun aloittajalle sanoisin vain, että hanki itsellesi apua, terveyskeskuksesta tai koulun terveydenhoitajalta. He osaavat auttaa sinua eteenpäin. Hirveästi voimia sinulle :)

        Noita lääkkeitä ollaan tuputtamassa muutenkin joka vaivaan ja asiaan, ja varsinkin psyykkisiin ongelmiin joihin tarvitaan aina vähintään keskusteluapua. Mitä vähemmän lääkkeitä, sen parempi.. Tieysti tilaneesta riippuen, mutta ymmärsitte kai pointtini?


      • pera

        sä pilleris,hiton kotipykologi. Tääl Suomes vedetään muutenkin ihan tarpeex kaiken maailman masennuslääkkeitä,Tai ehkä Bedrocan vois olla semmonen lääke joka auttais.On ihan luonnontuote,eikä synteetistä moskaa. Mut voi vähän vaikee saada lääkäriltä siihen reseptiä,mut eihän yrittänyttä laiteta,jospa siit ois vaikka apua? kuka tietää,ennen kun on saannu reseptin,et onko siitä lääkkeestä apua.


      • Erkkii Erkkii,Mika voittaa ...
        pera kirjoitti:

        sä pilleris,hiton kotipykologi. Tääl Suomes vedetään muutenkin ihan tarpeex kaiken maailman masennuslääkkeitä,Tai ehkä Bedrocan vois olla semmonen lääke joka auttais.On ihan luonnontuote,eikä synteetistä moskaa. Mut voi vähän vaikee saada lääkäriltä siihen reseptiä,mut eihän yrittänyttä laiteta,jospa siit ois vaikka apua? kuka tietää,ennen kun on saannu reseptin,et onko siitä lääkkeestä apua.

        niin kotipytologi,katos nää näit kotipytologin juttuja,mist ei moni tajuu mitään. Huh hah hei ja rommia pullo,eiköhän ostohimot katoa? tai sit taskulämmin Suomalalainen Koskenkorva,mut niist tulee sit vähän paha olo,et siinä on pikku sivuoireita. Mut takuulla loppuu ostovimma.


      • made..
        Erkkii Erkkii,Mika voittaa ... kirjoitti:

        niin kotipytologi,katos nää näit kotipytologin juttuja,mist ei moni tajuu mitään. Huh hah hei ja rommia pullo,eiköhän ostohimot katoa? tai sit taskulämmin Suomalalainen Koskenkorva,mut niist tulee sit vähän paha olo,et siinä on pikku sivuoireita. Mut takuulla loppuu ostovimma.

        joo tänne ei tarvii raivoo ja pätee ku toinen pyysi apua ongelmaan..!! ostosriippuvuus on todellinen ongelma ihan siinä missä huumeet ja pelitkin. Itselläni menee monta tonnia kuussa vaatteisiin ja kenkiin.. jota ruokakapassa tulee ostettua vaikka mitä turhaa.. olen päättänyt soittaa joku päivä johonkin juttelulinjalle ja kysyy apua. Ostosr. voi olla myös ''vanhemassa'' iässä kun kaikki vain puhuvat että apua voi pyytää ''koulupsykologilta''. Itse olen 25 ja tuntuu että ongelma vaan pahenee ikää myötä.. ne jolle tämä on todellinen ongelma niin toivon voimia ja paratnumista! ja olen halukas jatkamaan keskustelua NIIDEN kanssa!


    • hetimmiten

      otahan järki käteen , ole kuin ihminen

    • kokemuksia riippuvuudesta

      Kärsin aiemmin masennuksesta. Se laukaisi ostosriippuvuuden. Hankit suuret määrät tavaroita joita en edes tarvinnut, kirjoja, levyjä yms. Palkasta kaikki ylimääräinen kului kauppoihin ja lisäksi tuhlaisin säästöjä reilut 4000 euroa. Kun näin jotain, niin minulle tuli tunne että se on pakko saada. En pystynyt olemaan ostamatta, enkä saanut "rauhaa" ennenkuin tavara oli hankittu. Lopulta kotini oli niin täynnä kaikkea roinaa, että tuntui ettei sekaan mahdu. Masennuksesta toivuttua pääsin eroon riippuvuudesta. Kadutti kovasti kaikki tuhlattu raha ja vähin äänin kannoin hankittua roinaa roskikseen mitä en tarvinut... Eihän itsensä syyttely mitään auttanut, olisin tietenkin ollut ostamatta jos olisin pystynyt.
      Hanki apua ja yritä pidättäytyä ostamisesta, jos vain voit. Yritä opetella uusi "käyttäytymismalli" ja koittaa keksiä muita keinoja hankkia mielihyvää. Yleensä tuo ostosriippuvuus liittyy johonkin muuhun ongelmaan. Kun itse toivuin masennuksesta, ei tullut enää mieleenkään tuhlata kaupoissa. Olen yrittänyt elää mahdollisimman säästeliäästi. Mieti mikä sinulla on ongelma ja hae apua. Olet tiedostanut ongelman, se on hyvä. Nyt kun haet siihen apua, niin pääset eroon.

    • siksi

      ostan kauniita muodikkaita vaatteita että näyttäisin paremmalta. minäkin osatn lähes päivittäin jotain, vaatteita, kenkiä, laukkuja, alusvaatteita, käyn ulkona syömässä, yleensäkin käyn jossain niin siihen uppoo rahaa varsinkin näin kesällä. isälläni on alkoholiriippuvuus ja minä sitteb ilmeisesti shoppaan. masennuastakin oli mutta se taisi mennä jo ohi. on vain niin vaikeaa olla ostamatta. enkä täysin tiedä miksi ostan, onko ajankuluttamista, elämän tyhjyyden tunnetta, yksinäisyyttä, rumuuden tunnetta, olenko perinyt nämä riippuvaisuuteen helposti taipuvat geenit vai mikä on?

    • üxin

      Keksi elämään joku muu sisältö ja virike, esim. ulkoileminen, kokkaaminen, käsitöiden teko jne.. Älä heti lopeta shoppailemista, mutta tee muutakin.
      Varastaminen ei kannata, tuttavasi kyllä tietävät että olet se kehen ei kannata luottaa vaikka luulet varastavasi huomaamattomasti - sinuna häpeäisin ja yrittäisin hyvittää. Todennäköisesti sinua säälitään kovasti.
      Kaupasta varastamalla et saa samaa mielihyvää kuin ostamalla, joten ei sekään kannata.
      Mene keskustelemaan jonkun neutraalin tahon luo, se voi helpottaa pahinta "kutkaa" varasteluun.

    • tavaran_hamstraaja

      Olen myös ostosnarkomaani. Pelkästään ebaysta olen tehnyt satoja ostoksia parin vuoden aikana.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      22
      1321
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1196
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1173
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1171
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1157
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe