Nyt 37 vuotiaana on alkanut todella nuo toimistotyöt kyllästyttä. Viimeiset 10 vuotta IT-alalla on tuonut kyllä rahaa mutta... Työssä ei ole mitään mikä kiinnostaisi. Ja toisaalta rahaakaan ei ole niin paljon, että voisi kokonaaneläkkeelle heittäityä.
Alunperinkin jouduin/ajauduin alalle nimenomaan vain siksi, että siellä näytti saavan melko hyvän ansiotason. Mutta nyt alkaa olla mitta täysi. Suurin osa elämästä kuluu kuiten työnteossa ja työpaikalla joten ei liene kohtuuton ajatus, että tekisi sitä mistä pitää ja viihtyisi valitsemassaan ammatissa.
Sen verran olen tätä palstaa lukenut, ettei tulotaso ainakaan nouse, jos ilmoittamanne palkat pitävät kutinsa. No, mutta asunto on maksettu joten rahan takia en alaa olekaan vaihtamassa. Tekisi vaan mieli tehdä jotain ihan muuta.
Eläkeikään on vielä lähes kolme vuosikymmentä. Kertokaahan, onko tämän ikäisellä enää mahdollisuuksia työllistyä ja luoda minkäänlaista "uraa" merimiesammatissa. Varsinkin kun ottaa huomioon, että pitää tietysti ensin mennä kouluun penkille jolloin ensimmäinen työpaikka olisi vasta neljäkymppisenä kiikarissa.
Uuteen ammattiin
8
2628
Vastaukset
- Ei se vaihtamalla
parane, opiskele maanmittariksi, voit olla aina oikeassa, se antaa tyydytystä.
- Painolastia
Eikun kouluun, vaikkapa tässä järjestyksessä ja Raumalla on kiva olla... Itse olen aikoinaan ton koko putken siellä opiskellut. ROC
KOTIMAANLIIKENTEEN KOULUTUKSET
KULJETTAJA
Saa päällikkönä kotimaanliikennealue I:n nimetyllä ja rajatulla alueella toimivassa aluksessa, jonka bruttovetoisuus on enintään 100.
Merenkulkijoiden pätevyyksistä säädetään asetuksessa aluksen miehityksestä, laivaväen pätevyydestä ja vahdinpidosta 1256 / 1997.
Kuljettajankirjan saamiseksi vaaditaan:
1) vähintään 18 vuoden ikä
2) kuljettajan koulutus sekä
3) meripalvelua kolme (3) kuukautta kansi- tai koneosastossa tai merenkulkulaitoksen harkinnan mukaan muuta vastaavaa palvelua.
Lisäksi Merenkulkulaitos edellyttää, että hakija on suorittanut rajoitetun radiopuhelimenhoitajan tutkinnon sekä ensiapukoulutuksena SPR 1-kurssin.
Koulutuksen pituus on noin 3,5 viikkoa ja se muodostuu seuraavista sisällöistä:
Navigaatio, merimiestaito ja johtaminen, laivakonetekniikka, hätätilannekoulutus ja tutkakurssi.
Koulutukseen hakeutuminen tapahtuu vapaamuotoisella hakemuksella, mihin mukaan on liitettävä kopioina seuraavat asiakirjat:
1) merimieslääkärin antama todistus kelpoisuudesta kansipalveluun
2) selvitys meripalvelusta
Hakemukset:
Rauman ammattiopiston Merenkulkualan yksikön aikuiskoulutukseen Suojantie 2 26100 Rauma.
KOTIMAANLIIKENTEEN LAIVURI
Saa toimia päällikkönä kotimaanliikenteen aluksessa, jonka bruttovetoisuus on alle 300. Liikennealueilla II ja III liikennöivän aluksen päälliköltä vaaditaan lisäksi 12 kuukauden meripalvelu perämiehenä tai päällikkönä.
Merenkulkijoiden pätevyyksistä säädetään asetuksessa aluksen miehityksestä, laivaväen pätevyydestä ja vahdinpidosta 1256 / 1997.
Kotimaanliikenteen laivurinkirjan saamiseksi vaaditaan:
1) vähintään 18 vuoden ikä
2) laivurin koulutus sekä
3) meripalvelua 16 kuukautta kotimaanliikenteessä tai sitä laajemmassa liikenteessä, mihin saa sisältyä enintään neljä kuukautta konepalvelua vastaavan liikenteen aluksella.
Merenkulkulaitos voi hyväksyä kolmannessa kohdassa tarkoitetun meripalvelun sijasta harkintansa mukaan soveltuvan koulutuksen suorittaneelta kahdeksan kuukautta meripalvelua kotimaanliikenteessä tai sitä laajemmassa liikenteessä, mihin saa sisältyä enintään neljä kuukautta konepalvelua vastaavan liikenteen aluksessa. Lisäksi Merenkulkulaitos vaatii, että hakija on suorittanut rajoitetun radiopuhelimenhoitajan tutkinnon sekä ensiapukoulutuksena SPR 1-kurssin.
Aluksen liikennealue edellyttää useassa tapauksessa päälliköltä ROC -tasoisen radioasemanhoitajan todistusta.
Opinnot muodostuvat seuraavista sisällöistä:
Navigaatio, merikuljetustekniikka, merimiestaito ja johtaminen, meriradio-oppi ja hätätilanne- ja terveydenhoitokoulutus.
Hakemukset:
Rauman ammattiopiston Merenkulkualan yksikön aikuiskoulutukseen Suojantie 2 26100 Rauma.
KONEENHOITAJA
Saa toimia konepäällikkönä kotimaanliikenteen aluksessa, jonka koneteho on alle 750 kW.
Merenkulkijoiden pätevyyksistä säädetään asetuksessa aluksen miehityksestä, laivaväen pätevyydestä ja vahdinpidosta 1256 / 1997.
Koneenhoitajankirjan saamiseksi vaaditaan:
1.) vähintään 18 vuoden ikä
2.) koneenhoitajan koulutus, sekä
3.) työkokemusta 16 kuukautta, josta vähintään:
a) kahdeksan kuukautta meripalvelua koneosastossa haettavan koneenhoitajankirjan mukaan vähintään 75 kW:n koneistolla varustetulla moottorialuksella tai höyryaluksella, jonka höyrykattiloiden teholuku on vähintään 7; tähän konepalveluun voidaan sisällyttää enintään neljä kuukautta palvelua kansiosastossa ja
b) kahdeksan kuukautta konepajapalvelua konepajassa, jossa valmistetaan tai korjataan voimakoneita tai paineastioita, taikka telakalla tai voimalaitoksessa koneistojen tai putkistojen asennustehtävissä.
Opinnot muodostuvat seuraavista sisällöistä:
Laivakonetekniikka, sähkö- ja automaatiotekniikka, huolto- ja kunnossapito, merimiestaito ja johtaminen sekä hätätilanne- ja terveydenhuolto.
Koulutukseen hakeutuminen tapahtuu vapaamuotoisella hakemuksella, jonka mukaan on liitettävä kopioina seuraavat asiakirjat:
1.) Merimieslääkärin antama todistus kelpoisuudesta konepalveluun
2.) Selvitys meripalvelusta
Hakemukset:
Rauman ammattiopiston Merenkulkualan yksikön aikuiskoulutukseen Suojantie 2 26100 Rauma. - Joopa joo...
Konepuolella pärjää mainiosti vaikkei mistään mitään tiedäkkään, kunhan muistat haukkua täkkäreitä jotka ajaa sitä laivaa ja lastailee, mutta lastin takia ei laivoilla ajella vaan sen takia että naftasukat pääsee diivailemaan esim. nyt ei ajettas mihkää jollen ois putsannu separii...
- olemaan ilta,
Vedä sitä narua alaspäin.....ei ei, ei narua voi nostaa, ja sit kahvia ja munkkeja brykälle....niinkuin olis jo......
- Mertsu
olemaan ilta, kirjoitti:
Vedä sitä narua alaspäin.....ei ei, ei narua voi nostaa, ja sit kahvia ja munkkeja brykälle....niinkuin olis jo......
Prykalta ne käskyt tosipaikan tullen tulee eikä mistään helvetin mutterilaaksosta!!!
- töihin
vaan!
Turussa voi opiskella eri joustavasti aikuisopintoina joka kansipuolelle tai koneeseen.
kansi: kotimaanlaivuri kurssi -> vahtiperämies aikuisopintoina 2-3v -> merikapu jos innostaa 4v
kone: koneenhoitajakurssi -> vahtikonemestari 2-3v -> merenkulun insinööri 4v.
Kurssit (koneenhoitaja tai kotimaanlaivuri) pystyy suorittaa syksyn/kevään aikana, noin 13 vkloppua kumpainenkin.
Tietty praktiikan hommaaminen voi olla aluks hankalaa, etenkin kotimaanlaivuriin/koneenhoitajaan, mut nois aikuislinjoilla ei tarvi välttämättä pätevyyskirjaa olla.
Vahtikone / perämies tasolla sit menee vähintään se vuosi et saa pätevyyskirjat ulos.- merimieheksi
Moi!
Täysin suomenkielisenä / kankealla kouluruotsilla voin suositella hyvin Kakolanmäkeä.
Itsekin IT-alalta otin lähdön 2006, kun rupesi korpeamaan alle 4-kymppisenä IT-ala. Kuulemma ei helpolla pääse merelläkään, mutta saapahan ainakin tehdä mitä oikeasti haluaa. Samoihin liksoihin on ihan turha uneksia...
Aikuispuoli on ihan jees, jos sulla on lukion päästötodistus, saat sillä aika paljon hyvityksiä ainakin vahtiperämiesopiskeluissa (ammattiopiston puoli). Perustuu opiskelijan henkilökohtaistamislakiin viime vuodelta. Samalla voit kysyä myöhemmistä opiskeluista hyvityksiä, esim. tietotekniikan osalta, jos sulle on niitä kertynyt.
Kannattaa soittaa ko. koulutusvastaavalle, minne haluat ja kysyä onko aloituspaikkoja jäljellä - valinnat on varmaan jo tehty, mutta aina muutama jättää tulematta syksyllä. kts. http://maritime.asiakkaat.sigmatic.fi/fi/contact/personnel
Jos haluat tietää enemmän, meilaa mulle [email protected], niin kerron mielelläni lisää opiskelusta siellä.
- 43v
Hei,
on olemassa monia tapoja pätevöityä meriammatteihin (joita on moneksi), itse olen hakeutumassa UKSA:aan (Isle of Wight, UK)mielessä superjahtihommat. Hyvämaineinen koulu jonka jälkeen hyvät työmahdollisuudet.
http://www.uksa.org/
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Merikarvian nuoriso
taitaa olla persukasvatuksen tuotosta kun jopa kirkkoherralla palaa käämit näihin paskahousuihin :D444224- 713265
Antaisitko mies minulle jonkun vinkin
Että tietäisin, että minun kannattaa uskoa vielä meihin. Nyt just heikko hetki ja usko meinaa loppua. Pelkään, että tila972790Naiselle, rakkaalle!
Pitäiskö nyt vähän jutella, on se sitten mitä tahansa. Mä oon sun puolella, hiljaisuutes aion rikkoa. Tulen vaikka karmi412667Aitolais-kirkkoherran rippileirille tyly loppu
Merikarvian rippileiriä vetänyt kirkkoherra Tom Broberg ajautui törmäyskurssille rippileiriläisten kanssa ja ylempi taho1352106- 1532065
Nainen, minkä kappaleen laittaisit nyt miehelle
kuunneltavaksi tietäen, että hän ikävöi sinua ja kipuilee päästäkseen yhteyteen kanssasi. Jotain, joka kertoo...1561710Tästä tiedämme että raamattu ON muutettu
https://rivalnations.org/censored-bible/ Raamattusi on sensuroitu Raamattu, joka sinulla on kotonasi tai taskussasi, on6091642- 1501560
Jos et kaipaakaan minua täällä
Niin miksi sinua ehkä häiritsee se, että minä kaipaan sinua? Miehelle.181294