Yliopiston poikkeuskoulutus

Pätevöityminen

Heissuli vaan,

kuulin tuttavaltani että yliopistossa voi opiskella "poikkeuskoulutuksen" kautta itselleen pätevyyden. Olen työskennellyt epäpätevänä lastentarhanopena pari vuotta ja töitä olisi koko ajan, mutta enpä voi hakea vakkaria kun ei ole sitä virallista pätevyyttä. Onko tietoa poikkeuskoulutuksesta? Se on kuulemma niille jotka tehneet alan hommia ilman koulutusta... Eikä pysty meneen kokonaan koulun penkille kun on asuntolainat sun muut maksettavana,joten ainoastaan työn ohessa.

Sosionomiksi en pysty hakeen aikuiskoulutukseen kovinkaan moneen paikkaan mun perustutkinto-pohjalla... Sitäkin on mietitty. Kertokaa siis kaikki mahd. poikkeuskoulutuksesta! Miten kauan kestää ja minkälaista se on?

6

1662

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Opettaja vanhalla iällä

      Luokanopettajien, liikunnanopettajien ja opojen "poikkeuskoulutuksista" olen kuullut, mutta en koskaan lastentarhanopettajien. Itse olen opiskellut erityisopettajaksi neljän lapsen äitinä ja asuntovelkaisena. Jos jotain todella haluaa, on valmis sen tekemään ja tinkimään sitten muusta. Ajattelin itse, että en halua sitten vanhana valittaa, että ei ollut mahdollista, kun oli lapset ja lainaa jne. Paljosta jouduin tinkimään, mutta olen nyt valmistuttuani todella tyytyväinen.

      • vastauksesta

        Kysyisin vielä että haitko suoraan tutkinto-opiskelijaksi ja sitä kautta opiskelit vaiko ensi luit avoimen kautta? Mun on tosi vaikee päästä tutkinto-opiskelijaksi oikein minnekään kun on perustutkinnot pohjalla vaan...

        Voiko yliopistossa lukea suht omaan tahtiin jos käy kokopäivätyössä? Jos lukee siis iltaisin ja viikonloppuisin, mites luennoilla käymiset kun ei pääse aina kun on töissä? Joltain kuulin että he helposti antavat ihan hirmusesti lisätehtäviä jos ei käy tarpeeksi luennoilla.

        Hienoa että oot jaksanu lukee neljän lapsen äitinä. Kävitkö itse myös töissä opiskelun ohessa. Mun on pakko käydä, koska mies ei tienaa yksin tarpeeksi elättääkseen mut.


      • opettajaksi
        vastauksesta kirjoitti:

        Kysyisin vielä että haitko suoraan tutkinto-opiskelijaksi ja sitä kautta opiskelit vaiko ensi luit avoimen kautta? Mun on tosi vaikee päästä tutkinto-opiskelijaksi oikein minnekään kun on perustutkinnot pohjalla vaan...

        Voiko yliopistossa lukea suht omaan tahtiin jos käy kokopäivätyössä? Jos lukee siis iltaisin ja viikonloppuisin, mites luennoilla käymiset kun ei pääse aina kun on töissä? Joltain kuulin että he helposti antavat ihan hirmusesti lisätehtäviä jos ei käy tarpeeksi luennoilla.

        Hienoa että oot jaksanu lukee neljän lapsen äitinä. Kävitkö itse myös töissä opiskelun ohessa. Mun on pakko käydä, koska mies ei tienaa yksin tarpeeksi elättääkseen mut.

        ei kyllä voi lukea muuten kuin varsinaisena tutkinto-opiskelijana, jos pohjakoulutusta tai yliopistollisia arvosanoja ei ole. Kokkolan Chydenius-instituutti tarjoaa kasvatustieteellistä aikuiskoulutusta, mutta ei lto:ksi, vain luokanopeksi. ja erkkaopeksi. Läsnäoloa on paljon, mutta jos on valmis venyttämään valmistumistaan, niin toki lukujärjestyksestä voi tehdä väljemmänkin. Tampereella ainakaan ei ole luentopakkoa (huh!), mutta ryhmämuotoinen opiskelu velvoittaa olemaan läsnä kaikki ryhmätunnit (opettajasta riippuen korvaukset voivat lla mahdollisia). Suosittelisin tässä tapauksessa sosionomin opintoja sinulle, ovat varmasti helpommin joustettavissa kuin yliopisto-opinnot. ja valituksikin tulet helpommin ilman pohjakoulutusta. toistaiseksi palkkahan on täysin sama sosioomilla ja lto.:lla.. (mikä on mielestäni täysin väärin, mutta tukee tässä tapauksessa sinun aikeitasi). Fakta kuitenkin on se, että päiväkoteihin palkataan toki mielummin lastentarhanopettajia kuin sosionomeja, mutta tällä hetkellä on niin huutava pula päiväkodin opettajista, että sosionomeillekin on varmasti töitä!

        T:LTO


      • Opettaja vanhalla iällä
        vastauksesta kirjoitti:

        Kysyisin vielä että haitko suoraan tutkinto-opiskelijaksi ja sitä kautta opiskelit vaiko ensi luit avoimen kautta? Mun on tosi vaikee päästä tutkinto-opiskelijaksi oikein minnekään kun on perustutkinnot pohjalla vaan...

        Voiko yliopistossa lukea suht omaan tahtiin jos käy kokopäivätyössä? Jos lukee siis iltaisin ja viikonloppuisin, mites luennoilla käymiset kun ei pääse aina kun on töissä? Joltain kuulin että he helposti antavat ihan hirmusesti lisätehtäviä jos ei käy tarpeeksi luennoilla.

        Hienoa että oot jaksanu lukee neljän lapsen äitinä. Kävitkö itse myös töissä opiskelun ohessa. Mun on pakko käydä, koska mies ei tienaa yksin tarpeeksi elättääkseen mut.

        Olen suorittanut avoimessa suuren osan opintojani. Tämä juuri siitä syystä, että kävin töissä. Avoimessa voi opiskella aineopintoihin saakka eli käytännössä kandiksi saakka. Hain yliopistoon sitten, kun edessä oli syventävät opinnot. Töistä olin poissa yhden vuoden.

        Ystäväni opiskeli sosionomiksi aikuiskoulutuksena kahden lapsen yksinhuoltajana. Tämä voisi olla sinulle hyvä vaihtoehto, koska opinnot sijoittuvat viikonloppuihin. Tällä lailla saisit pätevyyden toimia lastentarhanopettajana.


      • Helena Maria

        Hei,

        missä luokanopettajan poikkeuskoulutuksia järjestetään? Itse olen toiminut epäpätevänä luokanopettajana 7 vuoden ajan ja nyt haluaisinkin pätevöityä, mutta asuntolainat ja perhe estävät kokopäiväisen opiskelun.
        T.Kiitollinen vastauksesta


      • LAIKO
        Helena Maria kirjoitti:

        Hei,

        missä luokanopettajan poikkeuskoulutuksia järjestetään? Itse olen toiminut epäpätevänä luokanopettajana 7 vuoden ajan ja nyt haluaisinkin pätevöityä, mutta asuntolainat ja perhe estävät kokopäiväisen opiskelun.
        T.Kiitollinen vastauksesta

        Täältä ajankohtaista tietoa hakemisesta luokanopettajien aikuiskoulutukseen Kokkolaan:

        https://www.chydenius.fi/opiskelu/luokanopettajien-aikuiskoulutus/haku


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1412
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1214
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1193
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1188
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1164
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe