vetoauton rekisteröity max. 2100kg jarrulliselle kärrylle, onko laillista vetää kärryä ja kuormaa kun kärryn oma paino on 500 ja kuorma 1500 ,silti kärry max. 2500 kg.
kysymys olisi
5
750
Vastaukset
- on laillista
Kunhan vaakalle ajettaessa kärrin ja kuorman yhteispaino ei ylitä 2100 kg.
- olipa nopea vastaus
Koskas näin on muuttunut ,muistelin että joskus vetoauton piti aina olla rek. sama tai suurempi massaa varten kuormasta viis.
- selvitellyt
olipa nopea vastaus kirjoitti:
Koskas näin on muuttunut ,muistelin että joskus vetoauton piti aina olla rek. sama tai suurempi massaa varten kuormasta viis.
Tässä lienee vastaaja olettanut massoista päätellen, että sinulla on BE kortti. Pelkällä B kortilla perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa.
Ite olen selvityksien perusteella päätynyt siihen päätelmään (korjatkaa viisaammat, jos väärässä), että BE kortilla voi B luokkaan kuuluvalla ajoneuvolla vetää (hieman kärjistäen) millaisia rattaita tahansa kunhan puntarille ajettaessa todellinen vaunu kuorma massa ei ylitä auton rek. otteeseen merkittyä max massaa?? - Terminologiaa selvennykseksi
selvitellyt kirjoitti:
Tässä lienee vastaaja olettanut massoista päätellen, että sinulla on BE kortti. Pelkällä B kortilla perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa.
Ite olen selvityksien perusteella päätynyt siihen päätelmään (korjatkaa viisaammat, jos väärässä), että BE kortilla voi B luokkaan kuuluvalla ajoneuvolla vetää (hieman kärjistäen) millaisia rattaita tahansa kunhan puntarille ajettaessa todellinen vaunu kuorma massa ei ylitä auton rek. otteeseen merkittyä max massaa??Oikeassa olet. Laitetaanpa tähän hiukan termejä selvennyksineen:
Vetoauton rekisteriotteeseen on merkitty "Perävaunun suurin sallittu massa jarruin / jarruitta"
Se tarkoittaa kytkentämassaa. Kytkentämassa on se todellinen paino siellä perässä.
Perävaunun tekninen kokonaismassa on merkitty perävaunun rekisteriotteeseen, ja se vaikuttaa näihin ajokorttivaatimuksiin.
Tekninen kokonaismassa ja kytkentämassa ovat eri asioita. Selväähän tuo.
Periaatteessa siis B-luokan ajoneuvolla saa BE-kortilla vetää tekniseltä kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin kokonaismassaista (tekninen kokonaismassa) O2 luokan perävaunua, kunhan ei ylitä vetoauton sallimaa kytkentämassaa.
Nyt täytyy sitten ottaa järki käteen, ja muistaa että auton valmistaja rajaa myös vetokoukkuun kohdistuvan massan. Järkeä on syytä käyttää muutenkin: ei ole kovin älykästä ripustaa 3-akselista 3,5 tonnin kokonaismassaista ja 6,5 metriä pitkää kärryä edes tyhjänä pienemmän sarjan kauppakassin perään, vaikka se teoriassa sallittua onkin.
Mutta noita 2,0 - 2,5 tonnin kokonaismassaisia kärryjä voi huoleti käyttää henkilöautoissa, joiden omamassa on lähellä 1,5 tonnia ja kytkentämassa jossain 1300 - 1800 kilon välillä. - vahvistuksesta
Terminologiaa selvennykseksi kirjoitti:
Oikeassa olet. Laitetaanpa tähän hiukan termejä selvennyksineen:
Vetoauton rekisteriotteeseen on merkitty "Perävaunun suurin sallittu massa jarruin / jarruitta"
Se tarkoittaa kytkentämassaa. Kytkentämassa on se todellinen paino siellä perässä.
Perävaunun tekninen kokonaismassa on merkitty perävaunun rekisteriotteeseen, ja se vaikuttaa näihin ajokorttivaatimuksiin.
Tekninen kokonaismassa ja kytkentämassa ovat eri asioita. Selväähän tuo.
Periaatteessa siis B-luokan ajoneuvolla saa BE-kortilla vetää tekniseltä kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin kokonaismassaista (tekninen kokonaismassa) O2 luokan perävaunua, kunhan ei ylitä vetoauton sallimaa kytkentämassaa.
Nyt täytyy sitten ottaa järki käteen, ja muistaa että auton valmistaja rajaa myös vetokoukkuun kohdistuvan massan. Järkeä on syytä käyttää muutenkin: ei ole kovin älykästä ripustaa 3-akselista 3,5 tonnin kokonaismassaista ja 6,5 metriä pitkää kärryä edes tyhjänä pienemmän sarjan kauppakassin perään, vaikka se teoriassa sallittua onkin.
Mutta noita 2,0 - 2,5 tonnin kokonaismassaisia kärryjä voi huoleti käyttää henkilöautoissa, joiden omamassa on lähellä 1,5 tonnia ja kytkentämassa jossain 1300 - 1800 kilon välillä.Totta kai maalaisjärkeä on käytettävä.
Tässä tapauksessa kyse on rek. otteeseen merkitystä max. kytkentämassaisesta 1800 kg autosta eli ei ihan Suzuki Altosta. Ja kärry on hevoskärry, omamassa n. 600 kg kaks heposta 450 kg 550 kg eli sallittu kuorma.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä
Kun niissä ei enää käy satuolentoihin uskovat hihhuIit eivätkä persut. Asiakaskunta on huomattavasti siistiytynyt muutam1405991Riikka runnoo! Uutta velkaa tänä vuonna 17 mrd. euroa
Tirsk. Nyt kyllä hihityttää kuin pientä eläintä. Riikka takoo maailmanennätyksiä tasaiseen tahtiin. " [Riikka] joutuu475873Näin tyhmä vasemmistolainen on: "S-kaupoissa on nykyään ihanaa käydä
kun siellä ei ole hihhuleita eikä persuja." Vain tyhmä eli heikkoälyinen vasemmistolainen voi tehdä noin lapsellisia ju584490Suomessa on ollut suurtyöttömyyttä ennenkin, ja lääkäriin pääsee nykyäänkin
Täällähän oli jonkun sekopään(vas.) juttu, että ennen ei ollut työttömyyttä ja lääkäriin pääsi. Siihen alkoi tietysti ko704011Kysymys: Kuinka moneen maahan neuvosto-venäjä on hyökännyt
viimeisten 90-vuoden aikana? Ja lähinnä on siis kyse neuvosto-venäjän naapurimaista - kuten Suomesta. Lista on huomatta953577- 853434
IL - Auerin lapsia oli houkuteltu rahalla Annelin puolelle?
16:12 Outoja väitteitä Sijaisäidin mukaan Auerin lapsia koetettiin houkutella nettipalstoilla muuttamaan kertomuksiaan1533301Kun aika on oikea niin
Tupsahdat uudelleen tai löydän edes melkein yhtä ihanan ja joudun tyytymään... Suukko poskelles. 😘 Viattomasti vain.. �171612- 451541
Kela maksoi etuuksia 17,3 mrd. eur, yritykset sai 10,6 mrd.
Tuohon päälle vietiin vielä palkansaajilta työeläkeloisille 27,5 miljardia euroa. Etenkin Suomen Sosialistiset Yrittäjä161353