vetoauton rekisteröity max. 2100kg jarrulliselle kärrylle, onko laillista vetää kärryä ja kuormaa kun kärryn oma paino on 500 ja kuorma 1500 ,silti kärry max. 2500 kg.
kysymys olisi
5
670
Vastaukset
- on laillista
Kunhan vaakalle ajettaessa kärrin ja kuorman yhteispaino ei ylitä 2100 kg.
- olipa nopea vastaus
Koskas näin on muuttunut ,muistelin että joskus vetoauton piti aina olla rek. sama tai suurempi massaa varten kuormasta viis.
- selvitellyt
olipa nopea vastaus kirjoitti:
Koskas näin on muuttunut ,muistelin että joskus vetoauton piti aina olla rek. sama tai suurempi massaa varten kuormasta viis.
Tässä lienee vastaaja olettanut massoista päätellen, että sinulla on BE kortti. Pelkällä B kortilla perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa.
Ite olen selvityksien perusteella päätynyt siihen päätelmään (korjatkaa viisaammat, jos väärässä), että BE kortilla voi B luokkaan kuuluvalla ajoneuvolla vetää (hieman kärjistäen) millaisia rattaita tahansa kunhan puntarille ajettaessa todellinen vaunu kuorma massa ei ylitä auton rek. otteeseen merkittyä max massaa?? - Terminologiaa selvennykseksi
selvitellyt kirjoitti:
Tässä lienee vastaaja olettanut massoista päätellen, että sinulla on BE kortti. Pelkällä B kortilla perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa.
Ite olen selvityksien perusteella päätynyt siihen päätelmään (korjatkaa viisaammat, jos väärässä), että BE kortilla voi B luokkaan kuuluvalla ajoneuvolla vetää (hieman kärjistäen) millaisia rattaita tahansa kunhan puntarille ajettaessa todellinen vaunu kuorma massa ei ylitä auton rek. otteeseen merkittyä max massaa??Oikeassa olet. Laitetaanpa tähän hiukan termejä selvennyksineen:
Vetoauton rekisteriotteeseen on merkitty "Perävaunun suurin sallittu massa jarruin / jarruitta"
Se tarkoittaa kytkentämassaa. Kytkentämassa on se todellinen paino siellä perässä.
Perävaunun tekninen kokonaismassa on merkitty perävaunun rekisteriotteeseen, ja se vaikuttaa näihin ajokorttivaatimuksiin.
Tekninen kokonaismassa ja kytkentämassa ovat eri asioita. Selväähän tuo.
Periaatteessa siis B-luokan ajoneuvolla saa BE-kortilla vetää tekniseltä kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin kokonaismassaista (tekninen kokonaismassa) O2 luokan perävaunua, kunhan ei ylitä vetoauton sallimaa kytkentämassaa.
Nyt täytyy sitten ottaa järki käteen, ja muistaa että auton valmistaja rajaa myös vetokoukkuun kohdistuvan massan. Järkeä on syytä käyttää muutenkin: ei ole kovin älykästä ripustaa 3-akselista 3,5 tonnin kokonaismassaista ja 6,5 metriä pitkää kärryä edes tyhjänä pienemmän sarjan kauppakassin perään, vaikka se teoriassa sallittua onkin.
Mutta noita 2,0 - 2,5 tonnin kokonaismassaisia kärryjä voi huoleti käyttää henkilöautoissa, joiden omamassa on lähellä 1,5 tonnia ja kytkentämassa jossain 1300 - 1800 kilon välillä. - vahvistuksesta
Terminologiaa selvennykseksi kirjoitti:
Oikeassa olet. Laitetaanpa tähän hiukan termejä selvennyksineen:
Vetoauton rekisteriotteeseen on merkitty "Perävaunun suurin sallittu massa jarruin / jarruitta"
Se tarkoittaa kytkentämassaa. Kytkentämassa on se todellinen paino siellä perässä.
Perävaunun tekninen kokonaismassa on merkitty perävaunun rekisteriotteeseen, ja se vaikuttaa näihin ajokorttivaatimuksiin.
Tekninen kokonaismassa ja kytkentämassa ovat eri asioita. Selväähän tuo.
Periaatteessa siis B-luokan ajoneuvolla saa BE-kortilla vetää tekniseltä kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin kokonaismassaista (tekninen kokonaismassa) O2 luokan perävaunua, kunhan ei ylitä vetoauton sallimaa kytkentämassaa.
Nyt täytyy sitten ottaa järki käteen, ja muistaa että auton valmistaja rajaa myös vetokoukkuun kohdistuvan massan. Järkeä on syytä käyttää muutenkin: ei ole kovin älykästä ripustaa 3-akselista 3,5 tonnin kokonaismassaista ja 6,5 metriä pitkää kärryä edes tyhjänä pienemmän sarjan kauppakassin perään, vaikka se teoriassa sallittua onkin.
Mutta noita 2,0 - 2,5 tonnin kokonaismassaisia kärryjä voi huoleti käyttää henkilöautoissa, joiden omamassa on lähellä 1,5 tonnia ja kytkentämassa jossain 1300 - 1800 kilon välillä.Totta kai maalaisjärkeä on käytettävä.
Tässä tapauksessa kyse on rek. otteeseen merkitystä max. kytkentämassaisesta 1800 kg autosta eli ei ihan Suzuki Altosta. Ja kärry on hevoskärry, omamassa n. 600 kg kaks heposta 450 kg 550 kg eli sallittu kuorma.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??
On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt2986569Nyt ahdistaa
Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että1475020Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?
Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-3302172Laita viestiä?
Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘951573Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!
Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w81512Olen ollut pois täältä neljä kuukautta
Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-1861215Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.1811138Olen ollut ikävä, tiedän
ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi77949- 47867
- 46823