vetoauton rekisteröity max. 2100kg jarrulliselle kärrylle, onko laillista vetää kärryä ja kuormaa kun kärryn oma paino on 500 ja kuorma 1500 ,silti kärry max. 2500 kg.
kysymys olisi
5
745
Vastaukset
- on laillista
Kunhan vaakalle ajettaessa kärrin ja kuorman yhteispaino ei ylitä 2100 kg.
- olipa nopea vastaus
Koskas näin on muuttunut ,muistelin että joskus vetoauton piti aina olla rek. sama tai suurempi massaa varten kuormasta viis.
- selvitellyt
olipa nopea vastaus kirjoitti:
Koskas näin on muuttunut ,muistelin että joskus vetoauton piti aina olla rek. sama tai suurempi massaa varten kuormasta viis.
Tässä lienee vastaaja olettanut massoista päätellen, että sinulla on BE kortti. Pelkällä B kortilla perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa.
Ite olen selvityksien perusteella päätynyt siihen päätelmään (korjatkaa viisaammat, jos väärässä), että BE kortilla voi B luokkaan kuuluvalla ajoneuvolla vetää (hieman kärjistäen) millaisia rattaita tahansa kunhan puntarille ajettaessa todellinen vaunu kuorma massa ei ylitä auton rek. otteeseen merkittyä max massaa?? - Terminologiaa selvennykseksi
selvitellyt kirjoitti:
Tässä lienee vastaaja olettanut massoista päätellen, että sinulla on BE kortti. Pelkällä B kortilla perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa.
Ite olen selvityksien perusteella päätynyt siihen päätelmään (korjatkaa viisaammat, jos väärässä), että BE kortilla voi B luokkaan kuuluvalla ajoneuvolla vetää (hieman kärjistäen) millaisia rattaita tahansa kunhan puntarille ajettaessa todellinen vaunu kuorma massa ei ylitä auton rek. otteeseen merkittyä max massaa??Oikeassa olet. Laitetaanpa tähän hiukan termejä selvennyksineen:
Vetoauton rekisteriotteeseen on merkitty "Perävaunun suurin sallittu massa jarruin / jarruitta"
Se tarkoittaa kytkentämassaa. Kytkentämassa on se todellinen paino siellä perässä.
Perävaunun tekninen kokonaismassa on merkitty perävaunun rekisteriotteeseen, ja se vaikuttaa näihin ajokorttivaatimuksiin.
Tekninen kokonaismassa ja kytkentämassa ovat eri asioita. Selväähän tuo.
Periaatteessa siis B-luokan ajoneuvolla saa BE-kortilla vetää tekniseltä kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin kokonaismassaista (tekninen kokonaismassa) O2 luokan perävaunua, kunhan ei ylitä vetoauton sallimaa kytkentämassaa.
Nyt täytyy sitten ottaa järki käteen, ja muistaa että auton valmistaja rajaa myös vetokoukkuun kohdistuvan massan. Järkeä on syytä käyttää muutenkin: ei ole kovin älykästä ripustaa 3-akselista 3,5 tonnin kokonaismassaista ja 6,5 metriä pitkää kärryä edes tyhjänä pienemmän sarjan kauppakassin perään, vaikka se teoriassa sallittua onkin.
Mutta noita 2,0 - 2,5 tonnin kokonaismassaisia kärryjä voi huoleti käyttää henkilöautoissa, joiden omamassa on lähellä 1,5 tonnia ja kytkentämassa jossain 1300 - 1800 kilon välillä. - vahvistuksesta
Terminologiaa selvennykseksi kirjoitti:
Oikeassa olet. Laitetaanpa tähän hiukan termejä selvennyksineen:
Vetoauton rekisteriotteeseen on merkitty "Perävaunun suurin sallittu massa jarruin / jarruitta"
Se tarkoittaa kytkentämassaa. Kytkentämassa on se todellinen paino siellä perässä.
Perävaunun tekninen kokonaismassa on merkitty perävaunun rekisteriotteeseen, ja se vaikuttaa näihin ajokorttivaatimuksiin.
Tekninen kokonaismassa ja kytkentämassa ovat eri asioita. Selväähän tuo.
Periaatteessa siis B-luokan ajoneuvolla saa BE-kortilla vetää tekniseltä kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin kokonaismassaista (tekninen kokonaismassa) O2 luokan perävaunua, kunhan ei ylitä vetoauton sallimaa kytkentämassaa.
Nyt täytyy sitten ottaa järki käteen, ja muistaa että auton valmistaja rajaa myös vetokoukkuun kohdistuvan massan. Järkeä on syytä käyttää muutenkin: ei ole kovin älykästä ripustaa 3-akselista 3,5 tonnin kokonaismassaista ja 6,5 metriä pitkää kärryä edes tyhjänä pienemmän sarjan kauppakassin perään, vaikka se teoriassa sallittua onkin.
Mutta noita 2,0 - 2,5 tonnin kokonaismassaisia kärryjä voi huoleti käyttää henkilöautoissa, joiden omamassa on lähellä 1,5 tonnia ja kytkentämassa jossain 1300 - 1800 kilon välillä.Totta kai maalaisjärkeä on käytettävä.
Tässä tapauksessa kyse on rek. otteeseen merkitystä max. kytkentämassaisesta 1800 kg autosta eli ei ihan Suzuki Altosta. Ja kärry on hevoskärry, omamassa n. 600 kg kaks heposta 450 kg 550 kg eli sallittu kuorma.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?
Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k1504916- 1883973
SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa
SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah1223639Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia452940- 1381896
Nyt meni lopulliset lämmöt.
Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta441697Hienoa! Eduskunta luopui käteisen käytöstä
Nyt tuo sama muutos pitää saada myös muuhun yhteiskuntaan. Käteistähän ei tarvitse tänä päivänä enää kuin rikolliset.321430Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla
Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?631404Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta
Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk261309Sulla on avaimet ja keinot
Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi211281