Ruuan ALV:n laskun todelliset motiivit

Ahne mafia

Anttila paljastaakin jo MTK-kepun todelliset motiivit ruuan arvonlisäveron alennuskiihkossa. Ainoa syy on se, että näin tuettaisiin tuottajia ja teollisuutta. Todellinen kilpailu ja siitä seuraavat kohtuullisemmat kuluttajahinnat ovat MTK-kepulle myrkkyä.

Jos arvonlisävero poistetaan, niin käy kuten Anttila sanookin: hyöty siirtyy kaikille muille paitsi kuluttajille, jotka taas joutuvat muissa veroissaan maksamaan sitten tämän puuttuvan osan.

"Veron poisto olisi Anttilan mukaan tarpeen muun muassa sen vuoksi, että kotimaisen lihan tuottajahintaa saataisiin nostettua. "

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2008/07/668635

9

340

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuin alentaneet

      OMAA verotustaan, varallisuus, perintö- ja sensellaisia.

      Todelliset veronkiristyspaineet on lykätty matalamielisen (vanhasen termi) suomen kansan maksettavaksi PAKKOPIILOVEROIN, valtion "tuottavuusohjelmien" irtisanomisin ja sen sellaisin...

    • Ilman nimittelyä

      ...he, joita muut veronalennukset eivät koske; pienituloiset, vanhukset, opiskelijat ja lapsiperheet.

      Hallitus on tehnyt selkeän päätöksen ruuan arvonlisäveron laskusta ensi vuoden lokakuussa.

      Vero laskee silloin 17%:sta 12%:iin, silloin olemme lähempänä muiden EU-maiden keskiarvoa.

      Lihan tuottajahintojen oikeutettu nousu tulee markkinoilta.

      • Uskomatonta sumutusta

        Mistä ihmeen markkinoilta se tuottajahintojen oikeutettu nousu tulee? Rovaniemen?

        Ketähän siellä markkinoilla muuten pyörii? Ettei vain noita mainitsemiasi ryhmiä? Näitä ryhmiä voidaan auttaa tarvittaessa paljon täsmällisemmin kuin ahneelle MTK:lle valuvalla veronalennuksella.


      • Kovasti kummallisia
        Uskomatonta sumutusta kirjoitti:

        Mistä ihmeen markkinoilta se tuottajahintojen oikeutettu nousu tulee? Rovaniemen?

        Ketähän siellä markkinoilla muuten pyörii? Ettei vain noita mainitsemiasi ryhmiä? Näitä ryhmiä voidaan auttaa tarvittaessa paljon täsmällisemmin kuin ahneelle MTK:lle valuvalla veronalennuksella.

        http://www.tekniikkatalous.fi/kemia/article32243.ece


    • ruuan arvonisävero?

      Mitä sika-anttila oikein hourii?
      Suomi voi ihan omin toimin poistaa ko. veron.
      Ei siinä EU:ta tarvita!
      Taitaapa EU-maista jopa löytyä maita, joissa moista ei ole!

    • Asiasta on tutkittua tietoa. Lue se niin ei tarvitse uskoa pintatietoon ja lööppimediaan.

      "HOLM, PASI – KIANDER, JAAKKO – RAUHANEN, TIMO – VIRÉN,
      MATTI. 2007. ELINTARVIKKEIDEN ARVONLISÄVEROKANNAN
      ALENTAMISEN VAIKUTUKSET. Pellervon taloudellisen tutkimuslaitoksen
      raportteja nro 200. 63 s. ISBN 978-952-5594-28-9 (NID, ISBN 978-952-
      5594-29-7 (PDF), ISSN 1456-3215 (NID), ISSN 1796-4776 (PDF)
      Tiivistelmä: Tutkimushankkeessa tarkastellaan elintarvikkeiden arvonlisäverokannan
      viiden prosenttiyksikön alentamista nykyisestä 17 prosentista 12
      prosenttiin. Muutos merkitsisi valtiontalouden kannalta noin 450 miljoonan
      euron verotulojen menetystä, josta noin 150 miljoonaa euroa korvautuisi
      veronalennuksen positiivisilla vaikutuksilla. Alv-muutoksen seurauksena elintarvikkeiden
      kuluttajahinnat laskisivat noin 3,5 prosenttia ja kuluttajahintaindeksi
      yhteensä noin 0,5 prosenttia. Kuluttajien reaalitulot ja yksityinen
      kulutus kasvaisivat myös noin 0,5 prosenttia. Elintarvikkeiden alv:n alentaminen
      hyödyttää erittäin selvästi pienituloisia kotitalouksia. Noin 40 prosenttia
      suomalaisista hyötyisi alv-alennuksesta enemmän kuin vastaavan
      suuruisesta tuloveroalennuksesta."

      Siinä se, pientituloiset hyötyisivät eniten, mikä on Keskustan politiikan keskeisimpiä tavoitteita.

      • tietoa?

        Miten voi olla tutkittua tietoa päätöksestä, joka astuu voimaan vasta syksyllä 2009.

        Eli kyse on pelkästään ARVIOISTA.

        Ja tuon tutkimusraportin tekijä on Pellervon taloudellinen tutkimuslaitos. Eli kepun ikioma tutkimuslaitos. Pellervo ei ole kovinkaan luotettava tutkimuslaitos silloin on kyse maatalouteen liittyvistä asioista.

        Eli kyseessä on arvoltaan nollatutkimuksen tasoa oleva tilaustutkimus, jonka maatalousministeri Anttila cn tilannut, tarkoitus antaa jonkinlainen hyväksyttävissä oleva oikeutus ruuan ALV:n alennukselle.

        Maan johtavat ekonomistit ja myös OECD ovat jatkuvasti todenneet, että ruuan ALVin lasku on järjetön ja valtion taloudelle kallis päätös.

        Samaan vaikutuksiin päästäisiin vähävaraisille kohdennetuilla tulonsiirroilla.

        Eli ruuan ALVin alennus siirtyy tuottajille ja kaupalle. Kuluttaja ei siitä tule hyötymään.

        Päinvastoin kuluttaja tulee kärsimään, koska valtion pienenevä verotulo täytyy jollakin kattaa. Ja senhän tietää mistä se kerätään.


      • Nimetön

        Ahneille on tullut "pää vetävän käteen", lihatiskit pursuavat lihaa keltaisin alennuslapuin varustettuna, kun ihmiset ovat hinnankorotusten jälkeen jättäneet ylikalliit lihat ostamatta.
        Nyt sitten itketään että lihan hinta ei peitä kustannuksia, olisivat ajatelleet ennen hintojen nostoa sitä.
        Kyllä Anttila keksii taas jonkun keinon jolla kuluttajia rahastetaan, kun tämä hinnankorotus jätti lihat myymättä.


      • tietoa? kirjoitti:

        Miten voi olla tutkittua tietoa päätöksestä, joka astuu voimaan vasta syksyllä 2009.

        Eli kyse on pelkästään ARVIOISTA.

        Ja tuon tutkimusraportin tekijä on Pellervon taloudellinen tutkimuslaitos. Eli kepun ikioma tutkimuslaitos. Pellervo ei ole kovinkaan luotettava tutkimuslaitos silloin on kyse maatalouteen liittyvistä asioista.

        Eli kyseessä on arvoltaan nollatutkimuksen tasoa oleva tilaustutkimus, jonka maatalousministeri Anttila cn tilannut, tarkoitus antaa jonkinlainen hyväksyttävissä oleva oikeutus ruuan ALV:n alennukselle.

        Maan johtavat ekonomistit ja myös OECD ovat jatkuvasti todenneet, että ruuan ALVin lasku on järjetön ja valtion taloudelle kallis päätös.

        Samaan vaikutuksiin päästäisiin vähävaraisille kohdennetuilla tulonsiirroilla.

        Eli ruuan ALVin alennus siirtyy tuottajille ja kaupalle. Kuluttaja ei siitä tule hyötymään.

        Päinvastoin kuluttaja tulee kärsimään, koska valtion pienenevä verotulo täytyy jollakin kattaa. Ja senhän tietää mistä se kerätään.

        Pitää ilmeisesti olla Työväen Tutkimuslaitos ennen kuin tulokset ovat luotettavia.

        Miksi sitten muissa maissa alv on huomattavasti pienempi kuin Suomessa ?

        Ketkä johtavat ekonomistit ja millaisia tutkimuksia ?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1965
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      114
      1052
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      775
    5. 53
      720
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      32
      663
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      618
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      557
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      492
    Aihe