armeija

on tuhottava

Minua kiusattiin armeijassa. Ei mitään normaalia "koulutusta" vaan muiden, samanarvoisten varusmiesten taholta tullutta pennalismia kuten esim. ryhmästä sulkemista ja jatkuvaa vinoilua. Rankkaa jatkuessaan 6 kk ympärivuorokautisesti.

Suomen armeija mahdollisti tämän ja itse asiassa yllytti siihen, koska muut varusmiehet yritetään usuttaa heikompien kimppuun koska he muka sillä lailla parantavat tapansa. Tämä on epävirallinen käytäntö vaikkei siitä kerrota armeijan hienoissa esitteissä.

No minä en muutu käteväksi ja ulospäinsuuntautuneeksi vaikka miten nokittaisiin, valitan.

Ikuinen katkeruus jäi tätä maata, sen kiduttaja-armeijaa ja sotahullua kansaa kohtaan. En laita tikkua ristiin jos tämä paskamaa on joskus sodassa.

21

2720

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laalaa...

      Minä en kannata sitä,että ketään usutetaan toistensa kimppuun.
      Ja mielestäni kaikkien ei tarvi olla esim.nopeita ja vilkkaita.Olet ihmisenä arvokas.

      Mitä ajattelet tästä,johtuiko se armeijasta vai niistä ihmisistä,jotka kiusasivat?
      Entä oliko sinulla siellä kuitenkin hyviäkin hetkiä silloin,kun ei kiusattu?

      • ifufodsiodspp

        "Mitä ajattelet tästä,johtuiko se armeijasta vai niistä ihmisistä,jotka kiusasivat?"

        Kapiaiset yms. esimiehet olivat sinänsä asiallisia ja kiusaajina saman tuvan varusmiehet. Silti mielestäni kyse on koko instituution viasta, sillä vaikka esimiehet eivät itse käsiään likaa kiusaamiseen niin armeijan periaate "yksi mokaa, kaikkia rangaistaan" usuttaa tarkoituksellisesti muut sen mokaajan kimppuun.


        "Entä oliko sinulla siellä kuitenkin hyviäkin hetkiä silloin,kun ei kiusattu?"


        Kyllä mutta jälkeenpäin ajatellen, olisi pitänyt ehdottomasti hankkia vapautus´eikä olla turhaan kiusattavana.


      • VM
        ifufodsiodspp kirjoitti:

        "Mitä ajattelet tästä,johtuiko se armeijasta vai niistä ihmisistä,jotka kiusasivat?"

        Kapiaiset yms. esimiehet olivat sinänsä asiallisia ja kiusaajina saman tuvan varusmiehet. Silti mielestäni kyse on koko instituution viasta, sillä vaikka esimiehet eivät itse käsiään likaa kiusaamiseen niin armeijan periaate "yksi mokaa, kaikkia rangaistaan" usuttaa tarkoituksellisesti muut sen mokaajan kimppuun.


        "Entä oliko sinulla siellä kuitenkin hyviäkin hetkiä silloin,kun ei kiusattu?"


        Kyllä mutta jälkeenpäin ajatellen, olisi pitänyt ehdottomasti hankkia vapautus´eikä olla turhaan kiusattavana.

        Olin hiljainen tyyppi armeejassa ja tuli mokattuakin kerran tai pari. Mielestäni tämä "yksi mokaa, kaikkia rangaistaan" on oikea tapa. Tottakai mokaaja saa kuittailuja niskaansa, joka monelle se saattaa olla liikaa, mutta itse en kokenut niitä kiusauksena vaan ne sai minut varmistamaan sen etten ole se joka jatkossa mokailee. Armeeja aikani alussa en saanut kavereita, mokailin ja olin suurimman ajan yksin täydessä tuvassa, mutta jo kuukauden jälkeen tuvan tyypit tutustuivat ja sain jopa kutsuja heidän seurakseen iltavapaille kaupungille. Mielestäni on tärkeintä ottaa se negatiininen palaute oikealla tavalla vastaan, eikä saa antaa sen lannistaa täysin. Toisaalta jos vain mokaajaa rangaistaan se todennäköisesti koetaan simputuksena ja jos mokia ei rangaista ollenkaan niin ei synny armeejassa tarvittua kurinalaisuutta.


    • ymmärtäää

      Täysin väärinhän tuo oli, MUTTA kävit kuitenkin sen armeijan läpi, siitä HURAA!

      Toiset sietävät enemmän kuin toiset, se on vankka tosiasia. Nuoruuden aikana sitä sietokykyä sitten kasvatetaan eli nahkaa parkitaan.

      Toivottavasti pohdiskelet tapahtunutta tykönäsi ja toivottavasti myös keskustelet siitä, koska vain siten voit oivaltaa!

      • ja siitä huraa

        Siis mistä huraa? Jos on niin tyhmä että on toisten kiusattavana ja nöyryytettävänä puoli vuotta! Ei sille kannata hurrata. Ei armeijaa käy kukaan itseään arvostava mies, kun se on käytännössä vapaaehtoista. Siellä tavallaan häväistään itsekunnioitus ja tulee henkisesti raiskatuksi.


      • muiden joukossa
        ja siitä huraa kirjoitti:

        Siis mistä huraa? Jos on niin tyhmä että on toisten kiusattavana ja nöyryytettävänä puoli vuotta! Ei sille kannata hurrata. Ei armeijaa käy kukaan itseään arvostava mies, kun se on käytännössä vapaaehtoista. Siellä tavallaan häväistään itsekunnioitus ja tulee henkisesti raiskatuksi.

        Vähän mustavalkoista ajattelua tuo, tai ei ollenkaan vähän. Enemmänkin kyseessä on sellainen luonteen kypsymättömyys. Jotta ryhmä voi toimia sen viestinnänkin on toimittava. Eli jos ryhmästä joku lähettää sinulle viestiä joka loukkaa tai ärsyttää sinua, sinun pitää antaa siitä palaute, kysyä että mitä vistin lähettäjä tarkoittaa ja vastata sitten oman näkemyksesi mukaan. Näin vähitellen ryhmän sosiaaliset välit hioutuvat.

        Jos tätä kanssakäymistä ei tule, syystä tai toisesta myöskään ryhmän henkeä ei synny tai se on hyvin heikko.

        Käyttäytymispsykologian alalta löydät vastauksia kysymyksiisi. Jo aivan lukio tasonkin kirjoista on hyötyä jos tietoaan osaa soveltaa käytäntöön.

        Selität nyt omia mielipiteitäsi ja vähättelet omia saavutuksiasi, taidat olla enemmänkin kieroutunut kuin katkera. Kieroutunut näkemään omat teot vain synkkänä epäonnistumisena, olisikohan sinun aika ottaa yhteyttä ammattiauttajaan, minusta tuntuu että sinulla on sisälläsi nyt jokin joka vaatisi selvittelyä, olet ainakin aivan liian ylikriittinen itseäsi kohtaan ja se kielii yleensä heikentyneestä itsetunnosta.


      • juttusi aivan
        muiden joukossa kirjoitti:

        Vähän mustavalkoista ajattelua tuo, tai ei ollenkaan vähän. Enemmänkin kyseessä on sellainen luonteen kypsymättömyys. Jotta ryhmä voi toimia sen viestinnänkin on toimittava. Eli jos ryhmästä joku lähettää sinulle viestiä joka loukkaa tai ärsyttää sinua, sinun pitää antaa siitä palaute, kysyä että mitä vistin lähettäjä tarkoittaa ja vastata sitten oman näkemyksesi mukaan. Näin vähitellen ryhmän sosiaaliset välit hioutuvat.

        Jos tätä kanssakäymistä ei tule, syystä tai toisesta myöskään ryhmän henkeä ei synny tai se on hyvin heikko.

        Käyttäytymispsykologian alalta löydät vastauksia kysymyksiisi. Jo aivan lukio tasonkin kirjoista on hyötyä jos tietoaan osaa soveltaa käytäntöön.

        Selität nyt omia mielipiteitäsi ja vähättelet omia saavutuksiasi, taidat olla enemmänkin kieroutunut kuin katkera. Kieroutunut näkemään omat teot vain synkkänä epäonnistumisena, olisikohan sinun aika ottaa yhteyttä ammattiauttajaan, minusta tuntuu että sinulla on sisälläsi nyt jokin joka vaatisi selvittelyä, olet ainakin aivan liian ylikriittinen itseäsi kohtaan ja se kielii yleensä heikentyneestä itsetunnosta.

        oikeaan kohtaan, oli niin irrallaan aiheesta ja sekava. Kuin olisi lainattu pätkiä jostakin kirjoista ja yhdistelty niitä lapsenomaisella tavalla.
        Olet avun tarpeessa, nolaat itsesi jos tuolla asioiden huonolla hallinnalla ja ymmärtämisellä yrität esiintyä muiden neuvojana.


      • Laalaa...
        muiden joukossa kirjoitti:

        Vähän mustavalkoista ajattelua tuo, tai ei ollenkaan vähän. Enemmänkin kyseessä on sellainen luonteen kypsymättömyys. Jotta ryhmä voi toimia sen viestinnänkin on toimittava. Eli jos ryhmästä joku lähettää sinulle viestiä joka loukkaa tai ärsyttää sinua, sinun pitää antaa siitä palaute, kysyä että mitä vistin lähettäjä tarkoittaa ja vastata sitten oman näkemyksesi mukaan. Näin vähitellen ryhmän sosiaaliset välit hioutuvat.

        Jos tätä kanssakäymistä ei tule, syystä tai toisesta myöskään ryhmän henkeä ei synny tai se on hyvin heikko.

        Käyttäytymispsykologian alalta löydät vastauksia kysymyksiisi. Jo aivan lukio tasonkin kirjoista on hyötyä jos tietoaan osaa soveltaa käytäntöön.

        Selität nyt omia mielipiteitäsi ja vähättelet omia saavutuksiasi, taidat olla enemmänkin kieroutunut kuin katkera. Kieroutunut näkemään omat teot vain synkkänä epäonnistumisena, olisikohan sinun aika ottaa yhteyttä ammattiauttajaan, minusta tuntuu että sinulla on sisälläsi nyt jokin joka vaatisi selvittelyä, olet ainakin aivan liian ylikriittinen itseäsi kohtaan ja se kielii yleensä heikentyneestä itsetunnosta.

        Miten pitäisi antaa palautetta?
        Kaikki eivät ole rohkeita ja ulospäinsuuntautuneita,ja sitten voi palautteen antaminen olla vaikeaa.
        Myös omien mielipiteiden ilmaisu voi monille olla vaikeaa.


      • turha hurrata

        En koe armeijan käymistä minkäänmoisena "saavutuksena". Päinvastoin harmittaa ja hävettää, että kävin loppuun asti ja siten pönkitin mokomaa typerää koirakoulua.

        Olisin paljon onnellisempi, jos olisin hankkinut vapautuksen. Onneksi nykyään yhä useampi hankkii vapautuksen ja ehkä pääsemme ajan oloon eroon ajattelutavasta, että armeijan käymisessä on jotain hurraamista.


      • myönnettävä on
        ja siitä huraa kirjoitti:

        Siis mistä huraa? Jos on niin tyhmä että on toisten kiusattavana ja nöyryytettävänä puoli vuotta! Ei sille kannata hurrata. Ei armeijaa käy kukaan itseään arvostava mies, kun se on käytännössä vapaaehtoista. Siellä tavallaan häväistään itsekunnioitus ja tulee henkisesti raiskatuksi.

        "Siis mistä huraa? Jos on niin tyhmä että on toisten kiusattavana ja nöyryytettävänä puoli vuotta! Ei sille kannata hurrata."


        Aivan totta. Pakkohan se on myöntää, että olin tyhmä, kun kerran olin. Ei ollut mitään järkeä olla puoli vuotta kiusattavana (olemattomalla liksalla turhassa hommassa) kun olisin voinut lähteä tekemään jotain paljon mielekkäämpää siksikin aikaa. Vituttaa, miksen lähtenyt. Silloin voisin hurrata ja olla tyytyväinen itseeni.

        Armeijan keskeyttäminen ei olisi tässä tapauksessa ollut periksiantamista. Armeijan käyminen oli sitä. Kyllä vapautuksen hankkiminen tässä armeijaa ihannoivassa maassa vaatii mielestäni enemmän rohkeutta kuin armeijan käyminen (useimmat käyvät sen vain perheen, yhteiskunnan jne. painostuksen takia).


      • armeijasta
        juttusi aivan kirjoitti:

        oikeaan kohtaan, oli niin irrallaan aiheesta ja sekava. Kuin olisi lainattu pätkiä jostakin kirjoista ja yhdistelty niitä lapsenomaisella tavalla.
        Olet avun tarpeessa, nolaat itsesi jos tuolla asioiden huonolla hallinnalla ja ymmärtämisellä yrität esiintyä muiden neuvojana.


      • kuule...
        armeijasta kirjoitti:

        Voihan olla,ettei tuota kirjoittanutkaan ketjun aloittaja.Ja onhan niitä erilaisia mielipiteitä.


    • Laalaa...

      Sehän on hyvä,että näet asian niin,etteivät siellä kuitenkaan kaikki kiusanneet,ja oli myös aikoja,kun ei kiusattu.

      Ikävää mutta niin on,että usein hiljaiset joutuvat kiusatuiksi.

      Itselleni on koulusta tuttua tuo ryhmästä sulkeminen,oli myös selän takana puhumista niin,että itse sen kuulin.Töissäkin on tullut virnuilua osakseni.
      Ei se mukavaa ole eikä helppoa.Ja sattuu todella.

      Nykyään kuitenkin ajattelen niin,ettei se minun häpeäni ole,vaan heidän.En enää niin kiinnitä siihen huomiota.

      Oliko sinulla armeijassa joku hyvä kaveri? Jos,niin oletko hänen kanssaan keskustellut kiusaamisesta? Onko hänkin kokenut sellaista?

      Sinun on hyvä käsitellä tunteitasi,etteivät ne patoutuisi sisällesi.Jospa sitten voit vapautua vihan tunteista,se olisi sinulle helpompaa.

      www.tukiasema.net Tuossa yksi osoite,missä on myös monia viestiketjuja,ja voi aloittaa uudenkin.

      Kaikki eivät ole ulospäinsuuntautuneita.Siihenkin on tuolla keskustelua.Ja onhan täällä suomi24:n sivuillakin.

    • minavaintaalla

      niinhän se on kuten joku tuossa joskus jossain asian ilmaisi että sivari se on on tosimiehen hommaa eikä armeija koska armeijaan pääsee naisetkin :)

    • Muista että armeija on vastuussa 100% henkisistä kärsimyksistä, taloudellisesta ja sosiaalisesta kärsimyksestä yms kuonasta minkä kärsit armeijassa. Kukaan ei ansaitse tulla kiusatuksi armeijassa. Ketään ei saa pakottaa armeijaan. Sinä et ole syypää.

      • onko vanhemmat alistaneet

        Mun vanhemmat alistivat lapsaena toisten "nössöksi" ja mulla on tästä saatamoinen viha, vaikka haudassa ovat. Sieltä on kaikki minun elämäni helvettikokemukset on kotoisin ja toisten ala-arvioiminen.

        Ukko täysin tyhmä pässi ja äiti "lampaantissi". Nuoruutta ei ois annettu elää. Vihaan heitä, en ole hautuumaalla käynyt. Maatkoot rauhassa. Vielä vääryttä tekivät tytöille alistivat poikien piijaksi ja isot perinnöt antoivat näille. Aviosteitä tekivät myöskin. Nyt olen yksin eläjä ja katkera vanhempien kusipäisyydstä.Lapsita kertoivat aina itse kärsineensä ja meissä joutaisi olemaan laiskana kaikki sairaudetkin. Lapset teetättävät työtä eikä saa itselleen mitään kun kersat vie kaiken. Olkoot helvetissä!


    • Instituutio

      Joka ei kovinkaan "sivilimäinen" ole.

    • mulla on viel 6kk armejan alkuu mutta eipä saa enää kunnolla nukuttuu ja hyvä mieli on tipo tiessään..pyörii vain mielessä et miten mie selviin sie 6kk,,ihan älyttömän kauan..
      sydänkin on alkanu ottaa sterssiä..ei ollenkaan mukavaa...
      sain jo b paperit mutta en usko että se on ois niin paljon helpompaa kuin tavallisesti..
      ja viihdyn hyvin omissa oloissani,tyttöystävä kyllä löytyy mutt kavereita ei oo liikaa..
      ja uskonkin että armeijassa tuleekin ongelmii..

      • Voihan se hyvinkin mennä

        tai ihan kohtuullisesti.Kuntoile.Siitäkin on apua,että olet fyysisesti hyvässä kunnossa.


      • Varusmies92556

        Kysyisin kaksi kysymystä liittyen armeijaan: 1. Olen Nyt lukion ensimmäisellä luokalla ja sain kutsun armeijasta. Eli miten saa siirrettyä palvelukseen siirtymis aikaa, kunnes olen hoitanut lukio loppuun. 2. Miten lykkäys-anomuksen saa ja minne se pitää palauttaa. Tarvitseeko esim. Lukion rehtorin tai lääkärin todistusta siitä, että minulla on pätevä syy. Toivon, että vastauksia tulee. Toivon, että ette käytä sanaa Homo tai sivari yms, koska en aio mennä siivilipalvelukseen vaan ihan armeijaan, mutta lukio on sen tiellä sama olisi ollut myös ammattikoulun puolella.


    • yjrjn

      Mä kävin armeijan silloin kun oli kaksi palvelusaikaa:8 ja 11 kuukautta,ja tottakai jouduin lusimaan sen 11 kuukautta.Sä pääsit helpolla vain kuudella kuukaudella,mä lusin ja kärsin 5 kk. kauemmin,ja kaikki nää kertomasi voitiin siihen aikaan kertoa kymmenellä.Oli rankkaa,tuli jopa mieleen tappaa itsensä,tai pahimmat kiusaajat.Ja jälkikäteen olisi pitänyt ampua nää pahimmat kiusaajat,ei toki itseään.Ei taposta montaakaan vuotta olisi saanut.Ja sen jälkeen olisin ollut MIES,enkä PELLE.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      126
      3038
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1255
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1241
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1051
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1026
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      1000
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      946
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      49
      916
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      904
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      44
      806
    Aihe