Aamuhartaus ,koko koulu koolla.Parvelta kuului:Kerran vielä pojat:) Muistatteko Esko Aaltosen?Rehtori,juoppo.Ryömi kerran Taulumäentorin yli.Oli pullo jemmassa tuuletusikkunassa.Lulu Rossi.Enkunope ja ihana ihminen.Pojat laittoivat nastan tuolille.Ei huomannut.Ossi Hätönen,Lulu Hätönen.Parhaiten jäänyt mieleen Nelly.Ihana laulunope.Lauloin kuorossa ja koulunvihkiäisissä kuoron kanssa sooloa.Ihanat muistot:)
Onko teillä mitään hauskoja koulumuistoja?
171
11958
Vastaukset
- MUISTOT-
Minä itse en käynyt siellä koulua,mutta lapseni aloitti -70luvun lopulla ja jatkoi muutaman vuoden-80luk.Hän oli koko ajan koulukiusattu.Ei siitä silloin niin puhuttu kuin nykyisin.Elämämme oli hyvin raskasta kauaa.Vieläkin se on meidän perheen "mörkö".En löydä sanoja ja en halua enempi muistella niin kauheaa aikaa se oli.Kaikkea hyvää sinulle elämään.
- aloittaja
Olen pahoillani.Et tiedä koko tarinaa.Veljeni oli koulun kingi 50-luvulla.Kukaan ei uskaltanut meille pottuilla.Siskot olivat suojeluksessa.Veli tappoi itsensä.Kukaan ei suojellut poikaani pikkupiruilta.Poikani aloitti koulun vuonna-78 viattomana ja lapsenuskoisena.Poikaani haukutiin homoksi ja vammaiseksi.Hyvyydellä ei pärjää.Minun kaunis enkelipoikani ei kestänyt.Pojallani on voimat loppu.Tulevaisuus näyttää mustalta.Lääkkeitä,lääkkeitä.Minä rakastan kuitenkin häntä.Tämä on kova yhteiskunta.
- MUISTOT-
aloittaja kirjoitti:
Olen pahoillani.Et tiedä koko tarinaa.Veljeni oli koulun kingi 50-luvulla.Kukaan ei uskaltanut meille pottuilla.Siskot olivat suojeluksessa.Veli tappoi itsensä.Kukaan ei suojellut poikaani pikkupiruilta.Poikani aloitti koulun vuonna-78 viattomana ja lapsenuskoisena.Poikaani haukutiin homoksi ja vammaiseksi.Hyvyydellä ei pärjää.Minun kaunis enkelipoikani ei kestänyt.Pojallani on voimat loppu.Tulevaisuus näyttää mustalta.Lääkkeitä,lääkkeitä.Minä rakastan kuitenkin häntä.Tämä on kova yhteiskunta.
Sekä lapsemme ja omaisemme.Otan osaa sun elämäs suruihin.Olemme varmaan suurinpiirtein saman ikäisiä ja luulen että lapsemmekkin ovat.Onpa ihme että näin täällä "kohdattiin".Täällä ei suvaita tällaisia asioita.Toivon että poikasi tervehtyy ja saatte vielä hyvän elämän.Sääli veljeäsi.Lapset osaa kouluissa olla pahoja toisille ja pilkkaavat niin että toiset väsyy ja ongelmat alkaa.Lapsellani on paremmin nyt elämä mutta on vielä vähänaikaa sitten ollut henkisiä häiriöitä kiusaamisen takia.Ope ei silloin puuttunut.Jeesus on mua auttanut nää vuodet että jaksan ja luulempa että lapsellanikin on taivaallinen suojelija.Samaa toivon teille.Siunaten ja voimaa teille rukoillen.M.S
- Kuoppiksella
MUISTOT- kirjoitti:
Sekä lapsemme ja omaisemme.Otan osaa sun elämäs suruihin.Olemme varmaan suurinpiirtein saman ikäisiä ja luulen että lapsemmekkin ovat.Onpa ihme että näin täällä "kohdattiin".Täällä ei suvaita tällaisia asioita.Toivon että poikasi tervehtyy ja saatte vielä hyvän elämän.Sääli veljeäsi.Lapset osaa kouluissa olla pahoja toisille ja pilkkaavat niin että toiset väsyy ja ongelmat alkaa.Lapsellani on paremmin nyt elämä mutta on vielä vähänaikaa sitten ollut henkisiä häiriöitä kiusaamisen takia.Ope ei silloin puuttunut.Jeesus on mua auttanut nää vuodet että jaksan ja luulempa että lapsellanikin on taivaallinen suojelija.Samaa toivon teille.Siunaten ja voimaa teille rukoillen.M.S
on ilmeisesti ollut sallittua tuo kiusaaminen kautta aikojen! Opet ei huomaa mitään ja viittaavat kintaalla, jos asiasta huomauttaa. Liekö edelleen?
- ..kiusaaminen ei ole..
Kuoppiksella kirjoitti:
on ilmeisesti ollut sallittua tuo kiusaaminen kautta aikojen! Opet ei huomaa mitään ja viittaavat kintaalla, jos asiasta huomauttaa. Liekö edelleen?
..sallittua. Siihen puututaan välittömästi, kun se tulee tietoon. Kiusaamiset käsitellään moniammatillisesti ja tilannetta seurataan. Kaikkialle eivät kuitenkaan opettajien, kuraattorien ja terveydenhoitajien silmät yllä (esim. koulumatkat). 100 % kiusaamattomuutta ei varmasti saavuteta koskaan, edes aikuisten maailmassa (muutoin kai ei olisi sotiakaan?). On helppo tuomita opettajat, jos ei ole päivääkään opettajana toiminut. Tervetuloa ammattiin! Toivottavasti jokainen oirehtiva nuori pääsee tarvitsemaansa hoitoon ajoissa. Voi olla, että aiempina vuosikymmeninä mahdollisuudet olivat erilaiset kuin nyt. Pitää myös muistaa, että kaikki nuorten kipu ei ole kouluperäistä. Ehkä taustalla on muitakin esimerkiksi masennukselle altistavia tekijöitä. Luokkakokoja suurennetaan, lomautetaan, kavennetaan taloudellisia mahdollisuuksia toimia: valitettavasti nämä toimet näkyvät ja tulevat näkymään vielä kauan monella tapaa lasten ja nuorten elämässä. Kaikki ei kuitenkaan ole opettajien vika! Olemme tietysti ihmisiä emmekä jumalia, niin kuin jotkut tuntuvat myöhemmälläkin iällä ajattelevan. Jokainen ammattilainen tekee joskus virheitä, lääkäritkin. Uskokaa tai älkää: me teemme kuitenkin parhaamme! T. Ope (ei Kuoppakankaalta)
- että tilanteeseen puututaan...
..kiusaaminen ei ole.. kirjoitti:
..sallittua. Siihen puututaan välittömästi, kun se tulee tietoon. Kiusaamiset käsitellään moniammatillisesti ja tilannetta seurataan. Kaikkialle eivät kuitenkaan opettajien, kuraattorien ja terveydenhoitajien silmät yllä (esim. koulumatkat). 100 % kiusaamattomuutta ei varmasti saavuteta koskaan, edes aikuisten maailmassa (muutoin kai ei olisi sotiakaan?). On helppo tuomita opettajat, jos ei ole päivääkään opettajana toiminut. Tervetuloa ammattiin! Toivottavasti jokainen oirehtiva nuori pääsee tarvitsemaansa hoitoon ajoissa. Voi olla, että aiempina vuosikymmeninä mahdollisuudet olivat erilaiset kuin nyt. Pitää myös muistaa, että kaikki nuorten kipu ei ole kouluperäistä. Ehkä taustalla on muitakin esimerkiksi masennukselle altistavia tekijöitä. Luokkakokoja suurennetaan, lomautetaan, kavennetaan taloudellisia mahdollisuuksia toimia: valitettavasti nämä toimet näkyvät ja tulevat näkymään vielä kauan monella tapaa lasten ja nuorten elämässä. Kaikki ei kuitenkaan ole opettajien vika! Olemme tietysti ihmisiä emmekä jumalia, niin kuin jotkut tuntuvat myöhemmälläkin iällä ajattelevan. Jokainen ammattilainen tekee joskus virheitä, lääkäritkin. Uskokaa tai älkää: me teemme kuitenkin parhaamme! T. Ope (ei Kuoppakankaalta)
Usein vain tilannetta jäädään seuraamaan liian pitkään. Tarkoituksenani ei ollut tuomita opettajia, päinvastoin kannustaa heitä pitämään silmänsä auki. Kiusaaminen kun on todella helppo huomata luokassa ja välitunnilla! Kerrohan, mitä teidän koulussanne tehdään esim. jos jotain oppilasta eristetään muista? Ja jos eristäjänä toimii koko luokka? Kirjoitit, että 100% kiusaamattomuutta ei ole mahdollista saavuttaa koskaan - miksi ei? Onko siis niin, että kiusatun tulee tyytyä kohtaloonsa ja olla hiljaa?
- useimmin
Olen kuullut.Minua kiusasivat ja tytärtäni.Lisäksi yksi näistä opettajista pelkäsi miehiä ja alkoi änkyttämään jos mies tuli luokkaan.Mun ihana koulu muisto oli luokkaretki Hesaan jotai-64v.Olin hirveen rakastunut mun luokalla olevaan kundiin.Viikko hesan asemalla junalla oli elämäni huuman aikaa.Tosi ihana rakkaus muisto.
- olikai hauskaa
Kuoppiksella kirjoitti:
Sillä kun sai oppilaan itkemään tai hysteerisesti nauramaan.Sille Damskille meinasi jotain vain poika oppilaat.Ilkeä kuin mikä.Ei kai paskanvertaa välittänyt etenkin köyhien tyttölapsista.olisi kiva nähdä se kääkkä jos vielä elää.
- lyskassa 60-luvulla
Minä näin, kun eräs lyskan käsityönope löi oppilasta. Ope on jo nyt manan majoilla, nimikirjaimet JR. Taisi olla politiikassa mukana. Muistan vielä lyödynkin nimen, nimi alkoi kirjaimilla Ma.It.
- Anonyymi
Surullista. Minun koulukiusattu lapsi on nyt hyvässä ammatissa,kiusaajansa ovat valinneet huonommat tiet muunmuassa päihteet. Näin se kääntyy joskus. Ketään ei saa kiusata!!
- Anonyymi
aloittaja kirjoitti:
Järkyttävää. Kiusattujen ei pidä tappaa itseään. Kyllä se pitäisi kiusaajien listiä itsensä!
- Anonyymi
Kuoppiksella kirjoitti:
Totta. Eivät ole huomaavinaan. Kovasti saa taistella lapsiensa puolesta. Onneksi nyt koronan takia kaikki saa opiskella kotona eikä tarvitse koululle mennä. Kiusatuille ihanaa aikaa.
- Anonyymi
että tilanteeseen puututaan... kirjoitti:
Usein vain tilannetta jäädään seuraamaan liian pitkään. Tarkoituksenani ei ollut tuomita opettajia, päinvastoin kannustaa heitä pitämään silmänsä auki. Kiusaaminen kun on todella helppo huomata luokassa ja välitunnilla! Kerrohan, mitä teidän koulussanne tehdään esim. jos jotain oppilasta eristetään muista? Ja jos eristäjänä toimii koko luokka? Kirjoitit, että 100% kiusaamattomuutta ei ole mahdollista saavuttaa koskaan - miksi ei? Onko siis niin, että kiusatun tulee tyytyä kohtaloonsa ja olla hiljaa?
Jopa paikkakuntaa on pitänyt vaihtaa. Mekin ennen yläastetta.
- Anonyymi
Börje veti herneen nenään ku Mäki sas et sen kraka on mauton, ruottiks din kraka är mjugligt
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Järkyttävää. Kiusattujen ei pidä tappaa itseään. Kyllä se pitäisi kiusaajien listiä itsensä!
Niistä vastustajan nenu ennenkuin hän itse ehtii
- Anonyymi
Vapaan kasvatuksen periaate on vanhemmilla täyttä hepreaa ja tällöin lapset kasvavat oikeasti "vaapaa muotoisesti" oikeasta- tai väärästä ymmärtämättöminä!
On aivan 100 varmaa että lopputulemana ei tule Äidin tai Isin kullannuppuja vaan väärään kasvaneita krimi****, eikä todellakaan opettajilla ole lääkkeitä korjata välinpitämät**** vanhempien osaamattomuutta! - Anonyymi
useimmin kirjoitti:
Olen kuullut.Minua kiusasivat ja tytärtäni.Lisäksi yksi näistä opettajista pelkäsi miehiä ja alkoi änkyttämään jos mies tuli luokkaan.Mun ihana koulu muisto oli luokkaretki Hesaan jotai-64v.Olin hirveen rakastunut mun luokalla olevaan kundiin.Viikko hesan asemalla junalla oli elämäni huuman aikaa.Tosi ihana rakkaus muisto.
Olin koulukiusaamisen uhri Kuoppakankaan ala-asteella 70-luvulla, mm. Vola, Ahonen, Kettusen vanhempi veljes, Vuorio...yläasteella Vuorio, Paananen ja Majaneva...seurauksena se, että minusta tuli ujo arka alkoholisti ja ihmisvihaaja. Kiitos vaan oli siis tosi kivoja koulumuistoja. Arvet eivät koskaan parane ja koskaan en osaa luottaa ihmisiin enkä pidä heistä. Pitikin päätyä Kuoppakankaalle.
- kyseli hauskoja
koulumuistoja.
Olisikohan pitänyt avata toinen keskustelu noille ei niin hauskoille kouluajoille.- MUISTOT-
Koulumuistoja kun me mentiin näin surullisiin.Mulla oli itsellä kaksi kivaa ja hyvää opettajaa aikoinaan.Maalla kun asuimme oli mukava jo iäkäs naisopettaja.Köpessä oli E.Kivelä hän oli tosi mukava ja hyvä ope.Hän vei meidät rannalle piirtämään kauniina toukokuun päivinä.Osasi taidon tukea ja kannustaa meitä oppilaita.Hänenlaisiaan saisi olla tänäpäivänäkin opet.
- Käppyrän luokkaan
kun välitunnun loppumista ilmoittava kello pärisi. "Titteli" tokaisi että Käppyrä siellä ajelee partaansa ennenkuin meidät luokkaan laskee. samaan aikaan kyseinen henkilö oli tulossa luokallepäin ja kuuli tokaisun. Kysyi luokassa kuka puhui Käppyrästä? Kukaan ei myöntänyt, kaikki siis istuivat tunnin ylimääräistä suljetussa kuokassa.
Vaimonsa "Chikita" opetti käsitöitä. Luokka oli samalla tavalla lukittuna kuin miehelläänkin. Totesimme aina millon chikita oli tulossa, kuului ova nailonsukkien yhteenhankaus paksujen reisien kohdalla ja oikein "käry" niistä tuli o etukäteen. En tiedä olivao hauskoja vai ei muta sillon meitä jaksoi vielä naurattaakkin.- Felina
Mullakin oli Käppyrä uskonnon opena ja tosi kauhee äijä oli! Elvi Leva oli luokan ope, ei hänkään sen parempi. Rouva Rissanen opetti jossain vaiheessa musiikkia, karmivat muistot hänestäkin. Miehensä sen sijaan oli ihan toista lajia, onneksi, sillä hänkin oli joskus musiikin opettajanamme ala-asteen aikana. Greta Vänni oli myös ihana opettaja, opetti muistaakseni historiaa.
Yläasteen opettajista muistan harvan nimeltä, mutta joitain sentään. Heli Solmu oli luokanvalvoja. "Donitsi" (en muita oikeaa nimeä) opetti äidinkieltä, erittäin ihana opettaja!! Ossi Hätönen opetti biologiaa, persoonallinen ope :D
Kaija Myyryläinen opetti ruotsia, ei kai hänestäkään kovin moni pitänyt.
Ei tainnut siis kovin hyviä muistoja minulla olla jaettavana, kun melkein jokaisesta opettajasta on jäänyt vain huonot muistot :o Mitään traumoja ei ole jäänyt kenestäkään, mutta hämmästyin vähän itsekin, miten monesta on jäänyt negatiiviset muistot päällimmäiseksi. - tutulle
Felina kirjoitti:
Mullakin oli Käppyrä uskonnon opena ja tosi kauhee äijä oli! Elvi Leva oli luokan ope, ei hänkään sen parempi. Rouva Rissanen opetti jossain vaiheessa musiikkia, karmivat muistot hänestäkin. Miehensä sen sijaan oli ihan toista lajia, onneksi, sillä hänkin oli joskus musiikin opettajanamme ala-asteen aikana. Greta Vänni oli myös ihana opettaja, opetti muistaakseni historiaa.
Yläasteen opettajista muistan harvan nimeltä, mutta joitain sentään. Heli Solmu oli luokanvalvoja. "Donitsi" (en muita oikeaa nimeä) opetti äidinkieltä, erittäin ihana opettaja!! Ossi Hätönen opetti biologiaa, persoonallinen ope :D
Ei tainnut siis kovin hyviä muistoja minulla olla jaettavana, kun melkein jokaisesta opettajasta on jäänyt vain huonot muistot :o Mitään traumoja ei ole jäänyt kenestäkään, mutta hämmästyin vähän itsekin, miten monesta on jäänyt negatiiviset muistot päällimmäiseksi.Levaa 9 vuotta, oli luokanopettajana. Kipakka täti.
Rissaset musiikissa, herra niistä tosi kiva.
Yläasteella Käppyrä luokanvalvojana, pelottava :) Skyttä matikassa, hauska ope, oli matematiikka huomattavasti kivempaa. Eiks donitsi ollu Peltonen, hauska, mutta piilo pirullinen. - edelliseen
tutulle kirjoitti:
Levaa 9 vuotta, oli luokanopettajana. Kipakka täti.
Yläasteella Käppyrä luokanvalvojana, pelottava :) Skyttä matikassa, hauska ope, oli matematiikka huomattavasti kivempaa. Eiks donitsi ollu Peltonen, hauska, mutta piilo pirullinen.siis Levaa tietty 6 vuotta, "vain" ala-asteen ajan, huh.
Kuoppakangasta 9 vuotta. - ..tällä palstalla..
Felina kirjoitti:
Ei tainnut siis kovin hyviä muistoja minulla olla jaettavana, kun melkein jokaisesta opettajasta on jäänyt vain huonot muistot :o Mitään traumoja ei ole jäänyt kenestäkään, mutta hämmästyin vähän itsekin, miten monesta on jäänyt negatiiviset muistot päällimmäiseksi...kaikkien muidenkin ammattiryhmien edustajia tyyliin kiva siivooja, paskamainen kaupankassa, oikein vittumainen roskakuski! Ei erityisen asiallista siis nimetä ketään, oli sitten kiva tai ei. Jokainen on kuitenkin ihminen. En usko kenenkään ilahtuvan nimensä näkemisestä täällä. Mutta kait sitä kansalla pitää huvinsa olla - aloitankin keskustelun, jossa haukutaan StoraEnson työntekijöitä. Noin alkajaisiksi!
- muistoja vuosilta
..tällä palstalla.. kirjoitti:
..kaikkien muidenkin ammattiryhmien edustajia tyyliin kiva siivooja, paskamainen kaupankassa, oikein vittumainen roskakuski! Ei erityisen asiallista siis nimetä ketään, oli sitten kiva tai ei. Jokainen on kuitenkin ihminen. En usko kenenkään ilahtuvan nimensä näkemisestä täällä. Mutta kait sitä kansalla pitää huvinsa olla - aloitankin keskustelun, jossa haukutaan StoraEnson työntekijöitä. Noin alkajaisiksi!
Iskikö taas se kateus paperin miehiä kohtaan?Anna jo olla.Muistele sinäkin oliko jotain kivaa koulussa.Kai sinä karmastuolisi muistat? Olisi mukavaa jos kaikilla olisi vain myönteisiä muistoja.Näin ei kuitenkaan ole.Jossain mielen sopukoissa elää ne opettajat ja oppilaat jotka pahoittivat mielemme,miksi emme nimeäisi heitä samoin kuin meidän elämäämme positiiviset jäljet jättäneet ihmiset.Itse en nimellä laittaisi mutta ymmärrän hyvin jos näin tehdään.Ps,Naati elämästä äläkä niitä paperimiehiä kadehdi,ne on ok.
- k233
..tällä palstalla.. kirjoitti:
..kaikkien muidenkin ammattiryhmien edustajia tyyliin kiva siivooja, paskamainen kaupankassa, oikein vittumainen roskakuski! Ei erityisen asiallista siis nimetä ketään, oli sitten kiva tai ei. Jokainen on kuitenkin ihminen. En usko kenenkään ilahtuvan nimensä näkemisestä täällä. Mutta kait sitä kansalla pitää huvinsa olla - aloitankin keskustelun, jossa haukutaan StoraEnson työntekijöitä. Noin alkajaisiksi!
Kun kerran jollekulle on ongelma toisten ihmisten nimeltämainitseminen tällä palstalla, päätin siivota omasta alkuperäisestä kirjoituksestani nimet pois. En tiedä, mitä haittaa vanhojen muistelemisesta oikein on, varsinkin kun itsekin kirjoitin vain henkilöistä, jotka eivät ole enää opettajina Kuoppakankaalla (suurin osa eläkkeellä). Oma ikäluokkani tuntee nämä henkilöt muutenkin, joten tuskin tarinoiden kertominen enää heidän mainettaan sen ihmeemmin likaa (varsinkaan, kun tarinoissa ei ollut mitään ikäviä asioita). Tässäpä herrasväelle riisuttu versio alkuperäisviestistäni.
Kirjoittanut k233, 4.7.2008 klo 13.53
Ikävää, että monelle on jäänyt huonot muistot kouluajoista päällimmäisiksi. Itsekin olen huomannut, että joskus ikävät asiat "tallentuvat" tiukemmin mieleen kuin mukavat hetket. Epäonnistumiset, vaikkeivät olisikaan edes suuria, saattavat vaikuttaa pitkäänkin kielteisesti esimerkiksi ihmisen itsetuntoon. Onkohan tämäkin jokin suomalaiskansallinen juttu, että vellotaan vähemmän mukavia muistoja? Itselläni taas on paljon hyviä muistoja opettajista, heiltä on jäänyt paljon opetuksia ja hauskoja juttuja mieleen. Varmasti riippuu paljon oppilaastakin, millaisessa valossa hän opettajansa näkee.
Omat kokemukset Kuoppakankaan yläasteelta ovat tuosta millenniumin vaihteen tienoilta. Lähes kaikki opettajat ovat vielä muistissa, varmaankin siksi, että olivat aikamoisia persoonia.
Tuosta löytyi vielä vanha kuvakin Kuoppiksen opettajista, taitaa olla vuodelta 2000. Kaikista melkein löytyisi joku hauska tarina kerrottavaksi, ei vaan ole aikaa kirjoittaa (eikä kenelläkään täällä aikaa lukea!). Rehtorin nimi on vain kirjoitettu kuvatekstissä väärin.
http://www.lukio.varkaus.fi/kuoppis/opet00.htm - Yep yep
tutulle kirjoitti:
Yläasteella Käppyrä luokanvalvojana, pelottava :) Skyttä matikassa, hauska ope, oli matematiikka huomattavasti kivempaa. Eiks donitsi ollu Peltonen, hauska, mutta piilo pirullinen.Donitsi oli/on edelleen Tuula Peltola. Autona Fiat 600. :D
- minäkunminä
tutulle kirjoitti:
Yläasteella Käppyrä luokanvalvojana, pelottava :) Skyttä matikassa, hauska ope, oli matematiikka huomattavasti kivempaa. Eiks donitsi ollu Peltonen, hauska, mutta piilo pirullinen.Taidettiinpa olla sitten samalla luokalla. Eipä noista ajoista kovin mukavia muistoja ole jäänyt...
- Anonyymi
Felina kirjoitti:
Ei tainnut siis kovin hyviä muistoja minulla olla jaettavana, kun melkein jokaisesta opettajasta on jäänyt vain huonot muistot :o Mitään traumoja ei ole jäänyt kenestäkään, mutta hämmästyin vähän itsekin, miten monesta on jäänyt negatiiviset muistot päällimmäiseksi.Kässyope nussi ussaopee kartta huoneessa, Me järkkärit tapitimme tilannetta avaimenreiästä
- Anonyymi
Käppyrä (Keinonen) oli sadisti ja psykopaatti. Toimi myöhemmin pappina Venäjän Karjalassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käppyrä (Keinonen) oli sadisti ja psykopaatti. Toimi myöhemmin pappina Venäjän Karjalassa.
käppyrän ansiosta arvelin että taidanpa jatkaa pakanana
- Anonyymi
Yep yep kirjoitti:
Donitsi oli/on edelleen Tuula Peltola. Autona Fiat 600. :D
Vieläkö Tuula "donitsi" Peltola elää?
- Anonyymi00173
tutulle kirjoitti:
Yläasteella Käppyrä luokanvalvojana, pelottava :) Skyttä matikassa, hauska ope, oli matematiikka huomattavasti kivempaa. Eiks donitsi ollu Peltonen, hauska, mutta piilo pirullinen.Ollaankohan oltu samalla luokalla koko 9 vuotta? Leva oli koko ala-asteen eli 6 vuotta ja heti perään Käppyrä alias Kalevi Keinonen 3 vuotta. Siitä sitten Kuoppakankaan lukioon vielä ja sitten oli lv Riitta Schneck, hän oli jo mukava ope. Huomasin tuossa viime vuoden puolelta Varkauden seurakuntalehti Kotiviestistä että Elvi Leva on kuollut viime vuonna 89-vuotiaana. Käppyräkin kuoli noin 10 vuotta sitten Pohjois-Karjalassa. Menetti omaisuutensa 90-luvun lamassa kun takasi poikansa firman bisneksiä, muutti pastoriksi rajan taakse Venäjän Karjalaan ja rakensi talkoovoimin kirkon sinne. No kirkko paloi melkein heti maan tasalle ja Käppyrä ei vanhana miehenä enää koskaan toipunut siitä, sairastui ja kuoli vähän yli 80-vuotiaana.
- ihanat muistot
Laitoin itseäni kauan iltaan sopivaksi,olinhan jotain 13v.Se oli jonkin jännää.Silloin 60luku ei ollut diskoja ja nuokkareita niinkuin nyt.Kohokohtaa oli koulun konva.Olisipa ollut usein toivoimme ja pidimme peukkuja ettei mikään äksy ope valvoisi.Teimme kaikkea hassuja ohjelmanumeroita.Kerran jouduin lavalle eteen pojan kanssa twistaamaan, oli tullut juuri muotiin savoon se tanssi.Sit tanssin "hitaan" yhden Karin kans,seinilläkin on korvat.Oli niin ihanaa.
- mkkka
Muistaako kukaan Setukkanimista fysiikan ja kemian opea? Käppyrä oli peloittava, tosin lupasi rahapalkinnon jos sai juustopaketin avatuksi yhtenä palana, kerran sain Käpältä 2h jälki-istuntoakub piileskelin sisällä -15 pakkasella välitunnin ajan terv. Miika
- Anonyymi
Setukka oli vissiin Vesasalo ja asui Maavedellä Joroisissa? Ajoi keltaisella Fiat 128:lla. Käppyrä oli Kalevi Keinonen, puolustusvoimain komentaja Yrjö Keinosen veli, kotoisin Karjalan kannakselta Ruskealasta. Ajoi yhdessä vaiheessa Opel Manta 2.0 S:llä ja Opel Omega sen jälkeen.
- Unto Karvinen?
Itsellä oli yläasteella opinto-ohjaajana ja kansalaistaidon opena Unto "Unski" Karvinen, sellainen tummahiuksinen ja -partainen jämerä isällinen tyyppi. Oli todella mukava, osasi olla sopivasti jämerä mutta inhimillinen ja huumorintajuinen.
Liekö Unski vielä Varkauden maisemissa?- Ope Saren?
Muistattekos Kuoppakankaan yläasteelta sellaisen ruotsinopen kuin Lea Saren? Sellainen vaaleahiuksinen pyylevä (mutta ei varsinaisesti lihava) nainen, muistuttaa vähäsen nykyistä poliitikko Sirpa Pietikäistä. Onko Saren vielä Varkaudessa -lienee ainakin eläkkeellä?
- Anonyymi
Ope Saren? kirjoitti:
Muistattekos Kuoppakankaan yläasteelta sellaisen ruotsinopen kuin Lea Saren? Sellainen vaaleahiuksinen pyylevä (mutta ei varsinaisesti lihava) nainen, muistuttaa vähäsen nykyistä poliitikko Sirpa Pietikäistä. Onko Saren vielä Varkaudessa -lienee ainakin eläkkeellä?
Muistan. Ajoi Opel Asconalla. Vähän sellainen noh hemaiseva nainen....
- tömi
80-luvun lopulta muistan kuoppakankaalta Elvi Levan, oli itellä luokanopena, Rissaset, akka kauhee,ukko mukava...ja sit olikohan muhonen tms. liikunnan ope...
- orjgklasgj
Tehtaankoulussa -77 olleena oli opettaja Eero "Urko" Autio. Mahtava persoona, esitteli vähäpukeisista naisista maalattuja tauluja ja alastonveistoksia meille pojan viikareille. Sai vanhempien paheksunnat ja kai jonkun varoituksenkin siitä.
Siihen aikaan sitä ei hyväksytty, aika siveellistä touhua.
Urkosta ei kukaan muu pitänyt kuin oma luokka. Pukeutui aina samoihin vaatteisiin joka päivä ( oli minulla opettajana 4 vuotta).- * K.k *
Vielä vahvempia persoonia olivat Hanna Taskinen ja Toini Holmström, Eero Virkki myös. Nämä persoonat olivat tehtaan koulussa 1960-luvulla.
- hhhhhhhhhhhhhhhhh
Tehtaankoulussa oli myös Juhani Paasi,täysi sadista jota ei olisi pitanyt laskea lähellekään lapsia.
- urkoooooooooo
Esitteli niitä myös meille tytöille... Ja nosteli karttakepillä tyttöjen hameenhelmoja, jos jollakin onnettomalla oli hame päällä ja joutui taululle. En ihmettele, miksi kukaan muu kuin oma luokka ei tykännyt.
- kissukka1
hhhhhhhhhhhhhhhhh kirjoitti:
Tehtaankoulussa oli myös Juhani Paasi,täysi sadista jota ei olisi pitanyt laskea lähellekään lapsia.
heippa mun pitää kertoa omia kokemuksia teille mä tykkäsin siitä opesta
- Koulutie
* K.k * kirjoitti:
Vielä vahvempia persoonia olivat Hanna Taskinen ja Toini Holmström, Eero Virkki myös. Nämä persoonat olivat tehtaan koulussa 1960-luvulla.
Olin Tehtaan koulussa ensin Helvi Lampisen ja sitten Eero Virkin luokalla. Tuo oli sitä aikaa kun jokaisella piti olla lukutikku. Jos sitä ei ollut, niin Lampinen lähetti etsimään pihalta jonkun tikun.
Virkin luokalla oppilaat järjestettiin joskus seinän viereen seisomaan koenumeron mukaiseen paremmuusjärjestykseen. Muistelen että Virkillä oli itsellään iso lapsikatras. - SeVaLu
* K.k * kirjoitti:
Olikohan Virkki omaksunut "pedagogiset" taitonsa, mikäli niitä oli yhtään, puolustusvoimista, kun luuli, että oppi menee parhaiten perille hirvittävän metelin säestämänä?
- Anonyymi
Eero Aution vaimo oli kirjastossa töissä. Tyttärensä on Iiris Autio, oli hemaiseva tyttö yläasteen ja lukion ajalla, usein tiukat nahkahousut, nyt vissiin etelässä johtajana. Asuivat Vattuvuorenkadulla.
- Anonyymi
* K.k * kirjoitti:
Mulla oli onnex Mirjam Alestalo!
- entinen tehisläinen
Kuka muistaa Kuosan, Tehtaankoulun ajoilta? Tyranni, hirmuvaltias, despootti.
- Könönpeltolainen
Muistan Kalle Kuosan 1950-luvun alusta. Vähän yksiniitinen ukkeli. Samaan aikan käsitöitä opetti "Paukku-Paavo" Toivonen, joka piti tiukan kurin, kuten koltiaisille kuuluukin pitää.
- Anonyymi
Könönpeltolainen kirjoitti:
Muistan Kalle Kuosan 1950-luvun alusta. Vähän yksiniitinen ukkeli. Samaan aikan käsitöitä opetti "Paukku-Paavo" Toivonen, joka piti tiukan kurin, kuten koltiaisille kuuluukin pitää.
Hyvä tälleen vuosia myöhemmin kommentoida... mutta Paavo oli/on mun äidin isä eli mun ukki! Paljon olen saanut kuulla Paukun auktoriteettistä.
- yuhkjhkjhkvghkjhkjk
Sarkamäen koulusta on vaan hyviä muistoja..ja siitä kun mentiin Mustinsaloon se tuntui isolta!!Ja sitten könönpeltoon nii hui saatana miten valtava!!Meitä haukuttiin landepaukuiks vaikka eivät ne könönpellon pojat asunut yhtään sen kaupungissa..
- karri kiusaaja
tapa ittes äläkä muistele turhia vaan mee duuniin saatanan porvari vasikka
- How many boys?
Lulu Rossi oli aivan ihana ope.Näki pärstästä,miten kokeet oli menneet,kun
tuli luokkaan.Asian teki vaikeaksi,kun oli meidän perhetuttu.
Onneksi olin hyvä kielissä. - Karri=Tyhmä
Karri otahan lääkkeesi ja ole hiljaa.
- viisc66
Kuoppiksen alkuajoilta joitakin persoonallisia opettajia on jäänyt mainitsematta. Liikunnan opettaja Pekka Pesonen oli ujo piimä, joka potkaisi pallon kentälle ja eipä sitten muuta. Pekka raukkaa kiusattiin, joten lähti vähin äänin johonkin muualle. Pirkko Niemi -äidinkielen maikka, vanha piika, joka tuoksui ain samalle homeensekaiselle hajuvedelle. Katri Ratia, sittemmin Esko Aaltosen kanssa avioitunut terästäti. Katri veti legendaarista luontokerho Andromedaa, joka meidän aikana keskittyi konvien järjestämiseen. Kerättiin rahaa ja kesällä tehtiin pitkiä retkiä ympäri Skandinavian. Sikka Mustajärvi Mss Mustikka, pieni pippurinen enkun maikka. -siinä joitain, myöhemmin lisää.
- Anonyymi
Muistan oikein hyvin nuo mainitsemasi opet. Olemme siis käyneet koulua samoihin aikoihin. Nelly oli mielestäni paras ja mukavin opettaja. P. Niemi jäi mieleeni lähinnä miinuksien kirjaamisesta muistikirjaansa. Katri oli tosiaan terästäti, mutta oikeudenmukainen. Armas Männistö oli luokanvalvojani. Hän kehui piirustuksiani aina. Armas oli hyvin viisas mies.
- vahvapersoona heh he
Mitä ne vanhat ukon kääkät, ilkeät, kurittomia lapsia saaneet "VAHVAT"opet oikeasti ovat?
Jos esim. mainittu "vahvapersoona " olisi pitänyt pentunsa kurissa, niin monelta pahalta olisivat säästyneet.
Muille lapsille ja oppilaille huudetaa, lyödään ja tukistellaan siinä simputtamisen ohella ja omat ilopillerit puuhaa mitä puuhaa yöt ja päivät, eikä niille saada kuria. - huh huh
Eri koulusta muistan vieläkin Päiviösaaren ruotsin opettajaren naaman ja äänen, mutta en etunimeä. Monia muistoja varmasti muilakin Kielosta.
- T-Öörtsi
S.Lipsanen ?
- palautuu pätkittäin
Minäkin muistan Päivionsaaren Sinikka Lipsasen 60-/70-luvuilta. Muistan myös boheemin kuvisopettaja Soinnun ja hänen miespuolisen seuraajansa (nimi unohtunut). Opettajan vaihdoksen myötä kuviksen opetus modernisoitui huimasti.
Mikä oli sen aivan ihanan kannustavan musiikinopettajan nimi, kuka muistaa?
Äikänope Tuska oli tiukka mutta pohjimmiltaan hyväntahtoinen. Nyhverö vanhempi herra toimitti uskonnonopettajan virkaa. Biologiaa ja maantietoa opetti mukava ja huumorintajuinen Rehu. Muistaako joku ilmoitustaululle laitetun lehtileikkeen "rehu ei tappanut oululaisten sikoja"? - * K.k *
palautuu pätkittäin kirjoitti:
Minäkin muistan Päivionsaaren Sinikka Lipsasen 60-/70-luvuilta. Muistan myös boheemin kuvisopettaja Soinnun ja hänen miespuolisen seuraajansa (nimi unohtunut). Opettajan vaihdoksen myötä kuviksen opetus modernisoitui huimasti.
Äikänope Tuska oli tiukka mutta pohjimmiltaan hyväntahtoinen. Nyhverö vanhempi herra toimitti uskonnonopettajan virkaa. Biologiaa ja maantietoa opetti mukava ja huumorintajuinen Rehu. Muistaako joku ilmoitustaululle laitetun lehtileikkeen "rehu ei tappanut oululaisten sikoja"?Musiikin opettajan nimi oli Pirkko Jalkanen ja uskonnonopen nimi Reino Huhtala. Piirrustuksen maikan nimeä en muista, Tapio H ? Tuska oli historian ope, en muista varmasti, opettiko myös äidinkieltä. Rehu-Raijan oppilaana en ollut koskaan; Kuikka opetti samoja aineita minulle.
- palautuu pätkittäin
* K.k * kirjoitti:
Musiikin opettajan nimi oli Pirkko Jalkanen ja uskonnonopen nimi Reino Huhtala. Piirrustuksen maikan nimeä en muista, Tapio H ? Tuska oli historian ope, en muista varmasti, opettiko myös äidinkieltä. Rehu-Raijan oppilaana en ollut koskaan; Kuikka opetti samoja aineita minulle.
Niinpä olikin. Minun luokalle Tuska opetti sekä historiaa että äidinkieltä alaluokilla. Sitten myöhemmin historiaa opetti Irma Peiponen ja äidinkieltä miesopettaja jonka nimi ei nyt tule mieleen.
Matikanopettaja oli nuorehko mies keltaisessa silkkipaidassa.
Tyttöjen käsityönopettaja oli aika mieleenpainuva tyyppi, oliko joku Holmström?
Englanninopettaja oli keski-ikäinen pienikokoinen kauniisti hymyilevä naishenkilö, olikohan Eeva jotain? Sitten muistan saksanopettajanaisen joka naureskeli maalaispojille joilta lausuminen ei oikein sujunut.
Sitten oli nuorehko pariskunta jumppamaikkoina. Muistaakseni heillä oli sivubisneksenä joku bingohalli tai muu vastaava.
Rehtorina oli Erkki jotain. En muista mitä hän opetti, ehkä ruotsia. - * K.k *
Niinpä olikin. Minun luokalle Tuska opetti sekä historiaa että äidinkieltä alaluokilla. Sitten myöhemmin historiaa opetti Irma Peiponen ja äidinkieltä miesopettaja jonka nimi ei nyt tule mieleen.
Englanninopettaja oli keski-ikäinen pienikokoinen kauniisti hymyilevä naishenkilö, olikohan Eeva jotain? Sitten muistan saksanopettajanaisen joka naureskeli maalaispojille joilta lausuminen ei oikein sujunut.
Sitten oli nuorehko pariskunta jumppamaikkoina. Muistaakseni heillä oli sivubisneksenä joku bingohalli tai muu vastaava.
Rehtorina oli Erkki jotain. En muista mitä hän opetti, ehkä ruotsia.Peiposen oppilaana olin minäkin. Olisiko matikan openasi ollut Paavo Jäppinen, puku päällä ? Englanninopettajasi oli todennäköisesti "porkkana", en nyt saa päähäni hänen oikeaa nimeään. Rehtori oli Erkki Karjalainen, ruotsia opetti.
- palautuu pätkittäin
* K.k * kirjoitti:
Peiposen oppilaana olin minäkin. Olisiko matikan openasi ollut Paavo Jäppinen, puku päällä ? Englanninopettajasi oli todennäköisesti "porkkana", en nyt saa päähäni hänen oikeaa nimeään. Rehtori oli Erkki Karjalainen, ruotsia opetti.
Paavo Jäppinen ei soita mitään kelloja. Matikanope tuli usein pyörällä kouluun ja hänellä oli kirkasvärisiä paitoja.
Porkkana oli tosiaan se enkunope. Ei kai vaan nimi ollut Eeva Nikoskelainen? Tai oliko joku muu sen niminen opettaja?
Jumppamaikoista tuli mieleen vielä Lola Harjunheimo, jonka poika oli myös lyskassa. - Anonyymi
Paavo Jäppinen ei soita mitään kelloja. Matikanope tuli usein pyörällä kouluun ja hänellä oli kirkasvärisiä paitoja.
Porkkana oli tosiaan se enkunope. Ei kai vaan nimi ollut Eeva Nikoskelainen? Tai oliko joku muu sen niminen opettaja?
Jumppamaikoista tuli mieleen vielä Lola Harjunheimo, jonka poika oli myös lyskassa.Jumppamaikkana oli myös Kaija Laaksonen. Enkun opettajana Elli Kinnunen.
- Anonyymi
Rehtorina oli Erkki jotain. En muista mitä hän opetti, ehkä ruotsia.Tyttöjen käsityötä opetti ainakin minulle Eila-Liisa Hämäläinen. Äidinkieltä Jaakko Hendolin.
- Anonyymi
Äikänope Tuska oli tiukka mutta pohjimmiltaan hyväntahtoinen. Nyhverö vanhempi herra toimitti uskonnonopettajan virkaa. Biologiaa ja maantietoa opetti mukava ja huumorintajuinen Rehu. Muistaako joku ilmoitustaululle laitetun lehtileikkeen "rehu ei tappanut oululaisten sikoja"?Olisiko ollut Tapio Tuomainen tämä miespuolinen kuvaamataidon ope? Musiikin opettaja oli aivan ihana Pirkko Jalkanen.
- Anonyymi
* K.k * kirjoitti:
Musiikin opettajan nimi oli Pirkko Jalkanen ja uskonnonopen nimi Reino Huhtala. Piirrustuksen maikan nimeä en muista, Tapio H ? Tuska oli historian ope, en muista varmasti, opettiko myös äidinkieltä. Rehu-Raijan oppilaana en ollut koskaan; Kuikka opetti samoja aineita minulle.
Luja Leimu oli vittumainen ja sadistinen käsityöope, potkas tyhjää 62 vuotiaana
- Anonyymi
* K.k * kirjoitti:
Peiposen oppilaana olin minäkin. Olisiko matikan openasi ollut Paavo Jäppinen, puku päällä ? Englanninopettajasi oli todennäköisesti "porkkana", en nyt saa päähäni hänen oikeaa nimeään. Rehtori oli Erkki Karjalainen, ruotsia opetti.
Elvi Kinnunen, kummitätini.
- jaska tanninen
KILTSU metalinope....täysi toope,käppyrä aivan IDIOOTTI. judo JUSSI.. YMS....
- Koppinen
So,so Jaska ei noin koulussa myös samaan aikaan!!Läheltä kotias,tunnistan.
- tannis jaska
tunnista..tunnistan..mut joka sana on TOTTA..nuku RAUHASSA..SIIS LEVOLLE LASKE SUOJANI........tollo tai muuten pöllöpää....
- jfjfjgjhjbnvnnfnfnnf
Tehtaan koulusta on 70-80 luvulta on mukavia muistoja,opet olivat melkoisia persoonallisuuksia,osa tosi fiksuja.Tietysti poikkeuksiakin oli esim Juhani Paasi väkivaltainen epäpätevä öykkäri joka arvosti ainoastaan urheilussa pärjääviä,muut olivat hänelle roskasakkia.
- cooper yli 3000m
Nyt kun muistutit,niin palaa asioita mieleeni. Itse olin tuota urheilussa pärjäävää sorttia ja sain olla rauhassa, mutta monia kertoja olin todistamassa kuinka eri henkilöitä vedeltiin pitkin porraskäytäviä milloin mistäkin ruumiinosasta.
Tuohon aikaan tehtaankoululla oli jonkin aikaa myös tarkkailuluokka jonka opettajana J Paasi oli. Viimeksi kun näin kyseistä henkilöä niin ei pahemmin öykkäröinyt vaan oli todella hyvää pataa ala-aste ikäisten poikien kanssa.
Vähän vanhuuden höperölle vaikutti kun keskusteltiin. - Anonyymi
cooper yli 3000m kirjoitti:
Nyt kun muistutit,niin palaa asioita mieleeni. Itse olin tuota urheilussa pärjäävää sorttia ja sain olla rauhassa, mutta monia kertoja olin todistamassa kuinka eri henkilöitä vedeltiin pitkin porraskäytäviä milloin mistäkin ruumiinosasta.
Tuohon aikaan tehtaankoululla oli jonkin aikaa myös tarkkailuluokka jonka opettajana J Paasi oli. Viimeksi kun näin kyseistä henkilöä niin ei pahemmin öykkäröinyt vaan oli todella hyvää pataa ala-aste ikäisten poikien kanssa.
Vähän vanhuuden höperölle vaikutti kun keskusteltiin.JP-opetti vain liikuntaa meille!
- mielivalta koulussa
Se ruumiillinen ja henkinen mielivälta ja kuritus olivat jokapäiväisiä 50-60 luvuilla, opettajat olivat enemmän kuin ihmisiä vanhempienkin silmissä, eivätkä uskaltaneet puuttua asioihin , vaikka lapsia kohdeltiin kaltoin.
Epäoikeudenmukaisuus suorastaan rehotti kouluissa.
Politiikalla ali -/ yliiarvioitiin monta asiaa/lasta, tai nostettiin esim. kommunistien lapsia erikoisasemaan päästämällä heitä oppikouluun, ilman mitään todellisuudenpohjaa. Sitten ne tulivat bumerangeina takaisin omiin kansakouluihinsa.
Jonkinlainen vallankumous sattui joskus 70-luvulla jolloin opettajat jäivät omaan ansaansa, lopettivat kohtuullisenkin kurin ja lapset alkoivat hyppiä silmille,
vapaakasvatus puri omaa nilkkaansa, sillä selittyy monta asiaa koulumaailman koukeroissa.
Arvet ovat jääneet monen kirjoittajan sieluun vuosikymmenten takaa.Hyvä kun pääsevät anonyymeina päästämään patoutumiaan, jo on aikakin. - Koppinen
Rauhoitu Tanninen niin saat Hiiren!
- hyhyhyhy
tai hiirienloukun ...jees,jees, PÖLLÖPÄÄ.....
- uuhikus
Vitun hiirren kulliton emäs....
- jao
Minulla on mukavia muistoja Kuoppakankaan Yhteiskoulusta. Ennenkuin meistä tuli YK, niin olimme keskikoulu.
Syksyllä 1958 tuli meille liikunnan opettajaksi Lieksasata Eino "Görmy" Anttila. Hän oli kovasti innostunut jääkiekkomies ja panikin heti toimeksi. Tammikuussa 1959 pelasimme ensimmäisen oppikoulu-cup-ottelun Pieksämäkeä vastaan. Eino läksi keväällä 1960 Poriin ja sieltä varsin nopeasti Heinolaan, missä hän opettajatyönsä suurimmaksi osaksi teki.
Kun WU nousi jääkiekon SM-sarjaan keväällä 1963, niin sen pelaajista oli Kuoppakankaan yhteiskoulun kasvatteja Antti Kallio, Joppe Ristola, Teuvo Tiirikka ja Jussi Oksman. Kun tähän lisätään KYK:in liikunnanopettaja Raimo Sepponen ja Kuopiosta KYK:iin tullut Raimo Borgman, niin porukasta puolet oli tavalla tai toisella KYK:in kasvatteeja.
Kevään viimeisetpäivät ovat jääneet minulle positivisesti mieleen, silloin tuli rehtorimme Esko Aaltonen Suomen tunnilla luokkaan ja ilmoitti, että nyt on mahdollisuus hakea tekniseen opistoon ensimmäisen kerran ilman ennakkoon suoritettua harjoitteluaikaa.Esko Aaltonen oli aikaansa seuraava mies ja hän oli havainnut tuonkin mahdollisuuden, kun meitä oppilaita oli suuri määrä aikeissa lopettaa oppikoulu keskikouluun!
Otin nuo hakupaperit ja läpäisin kokeet. Elämänurani ja tuleva ammatti oli valittuja ratkennut! Kiitos Veikko Myllyksen hyvän opetuksen matikassa ja luonnontieteissä.
Eräs harmittava asia korjautui myös 1960-61 lukukaudella Lulu Lampisen ( myöhemmin Rossi) ansiosta. Hänen kannustava opetuksensa sai nousemaan englannin numeroni. Se nousi edellisen kevään nelosesta ysiksi!!
Kolmas opettajani Veikko Männistö antoi meille hyvät pohjat taiteen ymmärtämiselle. On ollut mukava huomata, että on pystynyt elämän varrella puhumaan jostain muustakin kuin vain työstään ja urheilusta!
Monet tärkeät KYK:issä opitut asiat ovat kantaneet minua elämässä tänne asti!
Juhani "Jussi" Oksman KYK 1955-1961- ErkkiMännistö
Hei Jussi, Tarkoitat varmaan mainitessasi opettajan "Veikko Männistö", isääni Armas Männistöä;)- Terveisin, myös Kuoppakankaan yhteiskoulun kasvatti -60 luvulta. Erkki Männistö!
- Taulumäkeläinen
Aloitin Kuoppakankaan koulun 1.9 1966, 1 C luokalla. Aikamoinen "harppaus" kansakoulusta oppikouluun, joka tunti eri opettaja, vain luokanvalvoja oli luokan oma ope. Kiusattiin ja tultiin kiusatuksi, näin minä muistelen, ehkä jäi joitakin traumoja minulle ja muille. Mutta meidän luokka oli kyllä yhtenäinen ja suurin vastustajamme oli koululaitos ja opettajat. Opettajat itkivät useammin kuin oppilaat. Oli tietysti opettajia jotka saivat yhteisen hyväksynnän kuten Kallion Lasu, fysiikan ja kemian opettaja jonka krapulan huomasi "väpättävistä" silmistä. Joku mainitsi Lea Sarenin, opettaja joka sai tuta ainakin minun ääliömäisyyden, pentuja oltiin. Tupakka, keskikalja, Nordforssin pöytäviini, lonkerot tulivat kuvaan jo varhain. Tehtiin joitakin töllöntöitä joista koko luokka oli saada potkut koulusta mutta yhtenäisyys piti eikä yksittäisiä "johtajia" saatu kiinni. Keskikoulun oppimäärä tuli suoritettua kuudessa vuodessa ja todistus edellä kerrotun mukaan surkea, mutta päästötodistus joka tapauksessa. Muistellaan kouluaikoja kaiholla jos tavataan tuttuja kouluajoilta ja tavataanhan me.
- Anonyymi00174
Kallion Lauri oli mukava ope, asui samassa kerrostalossa lähellä koulua. Ajoi aina arkisin taksilla koulun jälkeen alkoon ostamaan viinaa. Iso maha. Pikkulapsena olin hississä samaan aikaan tokaissut "pumpukka setä" jota tokaisua äitini häpesi, mutta leppoisa Lauri vaan vastasi hymyillen että "pullukka vatsa tulee kun syö usein porsaankyljyksiä". Lassi muutti eläkkeellä Mikkeliin 80-luvun puolivälissä, varmasti jo siirtynyt ajasta ikuisuuteen.
- tapa tapa ittesss
tapa ittes
- Puistokatu
Kuoppakankaan ylaaste opettajina mm Aukusti Moilanen Keinonen Jorma Rantala. Rantalan joppe piti koulussa kurin,ei ole mitaan negatiivista sanottavaa kouluajoista Vuosi oli 65.
- KommilanKasvatti
Jep, Jorma Rantala oli ope, jonka näin lyövän oppilasta.
Lyskan enkun ope, jota kutsuttiin porkkanaksi, oli Elvi Kinnunen - Puistokatu
KommilanKasvatti kirjoitti:
Jep, Jorma Rantala oli ope, jonka näin lyövän oppilasta.
Lyskan enkun ope, jota kutsuttiin porkkanaksi, oli Elvi KinnunenVoi olla että joku ylilyönti tapahtui Rantalallekin.Mutta siihen aikaan kun minä olin yläasteella opettajilla oli alttoriteettiä.Ei tarvinnut opettajan lähteä itkien luokasta, niinkuin nykyaikana Niin sanotussa vapaassa kasvatuksessa on menty väärään suuntaan. En ole mikään ruumillisen kasvatuksen kannattaja.
- KommilanKasvatti
Puistokatu kirjoitti:
Voi olla että joku ylilyönti tapahtui Rantalallekin.Mutta siihen aikaan kun minä olin yläasteella opettajilla oli alttoriteettiä.Ei tarvinnut opettajan lähteä itkien luokasta, niinkuin nykyaikana Niin sanotussa vapaassa kasvatuksessa on menty väärään suuntaan. En ole mikään ruumillisen kasvatuksen kannattaja.
No ei se minun mielestä ollut ylilyönti, ihan aiheesta sai lärvit. Samaa mieltä olen minäkin vapaasta kasvatuksesta. Sitä on saatu, mitä on tilattu.
- TakaaKiree
Meinasin myöhästyä kerran koulusta mutta sitten en mennyt ollenkaan !
- PoissaOloinen
Itsellä oli monasti aamulla vaikeata herätä !
Kun rupes väet keittelee kahveeta niin silloin alettiin jo hoputtamaan että pitäs & pitäs nousta ylös - että kerkee kouluun !
Monasti kun jäin yksin niin menin takaisin nukkumaan !
- ace78
kuka oli JormaTuunasen oppilaita siinä vasta hyvä ja jämäkkä ope.
- noupaha
olin setukan luokalla joskus, jämäkkä ope, pikku hintti
- Anonyymi
Työkaveri, mukava ja jämerä mies.
- näillämennäänprkl
Ei onnistus miun muksuin, kohal ,ett ope löis. Se ottaa ope sen jälkeen iskua. En ymmärrä kuin nynnyt vanhemmat oli ennen vanhaan. Miun muksui ei kans ees kiusata tai loppuu napakoin ottein. Puutun kyllä kaikin keinoin kaikkee. On rauhassa saaneet olla. Selän takana jurmituksista myö ei piitata. Se on höpöttäjän oman tyhmyyden käyttämistä vain.
- kbkdlkö
Siis sie oot opettanut mukuloitas, että open sana luokassa on laki ja sitä myös totellaan ? Jos opet ovat joutuneet käyttämään voimaa kakaroiden kans, niin syy on silloin kasvattajien eikä open. Tajuukko ?
Voivoi, jos et tajua. - Anonyymi
Sama mulla. Ite aikonaan olin varmasti masentunut,olin kiusattu niin opettajien kuin muiden oppilaiden taholta ja nyt aikuisena kiusattu sitten sen takia,että heiän takia olen työkyvytön. Ettekö kiusaajat ymmärrä mitä aiheutatte. Ettepä tietenkään ymmärrä!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sama mulla. Ite aikonaan olin varmasti masentunut,olin kiusattu niin opettajien kuin muiden oppilaiden taholta ja nyt aikuisena kiusattu sitten sen takia,että heiän takia olen työkyvytön. Ettekö kiusaajat ymmärrä mitä aiheutatte. Ettepä tietenkään ymmärrä!
Ei ainuttakaan hauskaa, lukuunottamatta sitä kun reksi kaatuu rappusissa pikkukohmelossa. Häh heh
- sinnejää
Hauskin muisto oli se kun viimeisen kerran astuin koulun ovesta ulos.
- Puistokatu
Vanhempien kunniotus oli 60 luvulla niin koulussa kuin kotona. Se opittiin kotona, opettajiakin kunnioitettiin mut valitettavasti joskus ol joku häirikkö, jolle ei puhe riittänyt piti antaa lärvit että saatiin jatkettua opetusta rauhassa. Tänä päivänä haistatellaan opettajille v ttuja ym. Opettajilla ei ole mitään keinoja oppilaaseen saada rauha luokkaan.Kiusataan niitä jotka haluaisivat opiskella,tässä vapaan kasvatuksen tulos.Āidin mamman pojat ja isän mussukka tytöt.Ai niin eihän tänä päivänä ole vanhemmilla aikaa lapselle opettaa edes käytöksen alkeita.
- Anonyymi
Puistokatu kirjoitti:
Vanhempien kunniotus oli 60 luvulla niin koulussa kuin kotona. Se opittiin kotona, opettajiakin kunnioitettiin mut valitettavasti joskus ol joku häirikkö, jolle ei puhe riittänyt piti antaa lärvit että saatiin jatkettua opetusta rauhassa. Tänä päivänä haistatellaan opettajille v ttuja ym. Opettajilla ei ole mitään keinoja oppilaaseen saada rauha luokkaan.Kiusataan niitä jotka haluaisivat opiskella,tässä vapaan kasvatuksen tulos.Āidin mamman pojat ja isän mussukka tytöt.Ai niin eihän tänä päivänä ole vanhemmilla aikaa lapselle opettaa edes käytöksen alkeita.
Miksi niitä penskoja piti tehdä,varmaan hakattaviksi ja alistettavaksi?-oliko nussiminen ilman ehkäisyä niin mukavaa. Olisitte olleet tekemättä naimahommia niin ei olis lapsia tullut kaltoinkohdeltaviksi!!!
- Anonyymi
Täällä eu oikeusvaltio ssä pitää kitristä kuinka on tullut kiusatuksi, kitisemällä ei asiat muutu, pari litsaria molemmille poskille auttaa kyllä
- MitenAlallaMenee
Meille Savoniassa kerrottiin, että tämä on tulevaisuudenala Varkaudessa.
https://www.youtube.com/watch?v=y-HW_UG_oVM- Mopopojalle
ja UGAUGA BUNDOLO unohtui
- fiksujenmukula
Jos ois ope tai vanhemmat hakannu niin saisvat mädäntyä nyt vanhoina. En olisi tekemisissä. Onneksi meitä ei väkivallan alla kasvatettu.
- Mösssssöää
Kyllä ennen vanhaan kuritettiin lasta ei ois sotiakaan Suomi voittanut jos ei ois kuria pidetty talvisodassa tarvittiin kuria myös.... pullamössö
- Warkautelainen
Kuoppakankaan yhteiskoulu oli PARAS. Muistan kuinka marssimme peruskiven muuraukseen, olimme kolmannella luokalla keskikoulussa ja fyysisesti työväenopistolla, luokalla oli 47 (!!!) oppilasta. Koulu valmistui 4. luokan alkuun. On nyt kuulema korjauksessa, kun vietämme riemuylioppilasjuhlaa keväällä 2017!
Opettajista upeimmat olivat Katri Ratia, Hilkka Pusa ja Nelly Lindroth. R.I.P. te kaikki. - marjjj
Pieni pelko persiissä teki terää monellekkin..munit mukaan lukien. Ossille täydet kympit. Mun numerot ainakin nosti kun oltiin niissä preleissä tai mitä ne oli. Olin lukenu hulluna ja sain numeron korotettua että lähtisin lukemaan mantsaa -en sit ikinä edes pyrikiny mutta ei oppi ojaan kaada. Hele oli ihan asiallinen tyyppi. Markku Kinnunen ihan ihana
- lehtokankaalla
kyllä meikäläiset muistaa kun sakari parviainen kirkas parvelta että
- KommilanKasvatti
Sakari Parviainen oli luokkakaverini lyskassa. Olin kantamassa hänen arkkuaan.
- muisteluja
eskelisen unto kun huuti kovalla äänellä että nyt nappulat luokkaan
niin se jöö oli siinä - dsfk
Pieni pelko persiissä tekiterää monellekkin..munit mukaan lukien. Ossille täydet kympit. Mun numerot ainakin nosti kun oltiin niissä preleissä tai mitä neoli. Olin lukenu hulluna ja sain numeron korotettua että lähtisin lukeman mantsaa -en sit ikinä edes pyrikiny mutta ei oppi ojaan kaada. Hele oli ihan asiallinen tyyppi. Markku Kinnunen ihan ihan
- aihjv
ja mainittakoon vielä salon uuno!!
- uusscf
No ei se minun mielestä ollut ylilyönti, ihan aiheesta sai lärvit. Samaa mieltä olen minäkin vapaasta kasvatuksesta. Sitä on saatu, mitä on tilattu.
- Worldtraveller777
Kreetta Vänni oli 6v luokanvalvojana: tosi pätevä ja reilu opettaja. Muistan yläasteelta Tuula Peltolan. Hyvä huumorintaju. Käppyrä oli kova, mutta tosi kiva koulun ulkopuolella. Nelly Himanka oli oopperadiiva, josta tykkäsin. Leena Voutilaisen muistan, sekä Lea Sarenin. Saren väitti, että nauhalla puhunut skånenmurteinen oli ”vammainen”. Sirkka-Liisa Mustjärvi oli ranskanope, nahkainen minihame ja poolopaita. Näpsäkkä. Mulla oli ihan hyvä fiilis kaikkien opettajien kanssa, vaikka ei koulu aina huvittanutkaan.
- Anonyymi
Tuula Peltola oli se tuolla keskustelun alussa kaipailtu "donitsi"
- Anonyymi00176
Elääkö Leena Voutilainen vielä?
- Anonyymi
Muistan kun Juhani Paasi löi pesäpallomailalla luokkakaveriani päähän. Tämä tapahtui joskus 80-luvulla kun pelattiin pesismatsia toisen koulun luokkaa vastaan ja kaveri ei osannut pelissä toimia niin kuin Paasi olisi halunnut. Sen toisen luokan liikunnanopettaja opetteja sanoi siihen että tämä peli loppuu nyt tähän. Paasi pakotti tyttärensä hiihtokisoihin vaikka tyttö oli kovassa kuumeessa.
Muutin pois Varkaudesta noin 28 vuotta sitten. - Anonyymi
Juu uikaa. Itte järvessä, samallahan kuoro voi laulaa laiturilla joululauluja kun räpiköitte. Pikkujoulu-uinnit Navitas ja kuoro. Glögiä pipareita ja rekiajelua.
- Anonyymi
Ennen oli toisin
- Anonyymi
Juu aivan samaa paskalänkyttämistä on nykyään. Mikään eio muuttunut. Arvostellaan tuloja ulkonäköä jne, nykyään somessa..YouTube Veskushow, Kepalta menee ääni. Siinä tyypillisiä täällä ja ilmoitustaululla olevia ämmiä. Ei ihme että ukot juo ja juoksee vieraissa.
- Anonyymi
2000-luvun alussa, kun olin ala-asteella oli joka aamu aamunavaus, jossa laulettiin koko ala-asteen voimin virsiä ja välillä kuunneltiin O-zonen sen aikaista hittimusiikkia. :D Kuoppakankaan koulu oli ihan hyvä koulu ja ala-asteella meillä oli ainakin tosi kivoja opettajia: Karhu ja Muhonen. Saatiin suunnitella ja esittää (koko ala-asteelle) luokan kesken näytelmiäkin.
- Anonyymi
Lyska taitaa jo olla maan tasalla.
- Anonyymi
Alakoko gatespaksukallo jo koulussa paskomaanhousuusa vai nytkö vasta alko pakoputken stefa falskoomaan.
- Anonyymi
Sulla falskaa pääkoppa. Niin sanotusti tuulee läpi pään. Tuulenhuutoma perse ja tiällä lässyttää kuin isokin herra🤣Go go Niuva,, buttbreath
- Anonyymi
Aloitko sinä jakaa vittuas napakymppi jo sillo??
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sulla falskaa pääkoppa. Niin sanotusti tuulee läpi pään. Tuulenhuutoma perse ja tiällä lässyttää kuin isokin herra🤣Go go Niuva,, buttbreath
Sinulla falskaa vittu. Monen ukon nussima. Hyi helvetti vielä muka nabakymppi.
- Anonyymi
Onko noin kova kyrvänpuute vitussas.
- Anonyymi
Ottaako koville töihin mänö😂😂😂menkat vai vaihevuojet. Muhahaaahhaaaaaaaaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ottaako koville töihin mänö😂😂😂menkat vai vaihevuojet. Muhahaaahhaaaaaaaaa.
Nabaskypä naa, na, naa tuuu tuu tuu, tukka väri.
Pe, pe, perjantaina juodaan ja bailataan
- Anonyymi
kylllä kun uuno parviainen huuti että vittuuuu nyt ssaatana sieltä parvelta vittu
kun parviainen huuti ssa - Anonyymi
puulusikan tein
- Anonyymi
Turmiolan Tommi otti taskulämmintä matista ja länkytti
- Anonyymi
Aloituksen ensimmäinen etunimi, hauska koulumuisto. Ala-asteella tämä etunimellä ja toinen vieraalta paikkakunnalta vuotta vanhempi poika lumihangessa temusivat ja yhänäkkiä vieraalta paikkakunnalta oleva leikkilapiolla räiskäytti lunta tämän etunimellä mainitun kasvoille, no siitäpä vasta alkoi mahdoton poru ja itku, meni ala-asteen pomo-opelle valittamaan mutta ope ei välittänyt mitään hänen itkuvalitteluista.
Syy ettei ope välittänyt itku valitteluista oli että tää etunimeltä mainittu oli niin kovassa maineessa että oli kova jätkä reuhaamaan ja kiusaamaan muita ja sitten kumminkin oli niin itkupilli valittaja kun lumiräiskeen sai silmilleen - Anonyymi
Olen Hannu Vuorinen- olin Varkauden Teatterissa näyttelijänä vv. 1975- 77 ja muistan Nellyn oikein hyvin ... asuin vastapäätä teatteria. Noh' aika aikaansa kutakin...sano pässikin kun päätä... sano leikattiin...🤣
- Anonyymi
1983 ajoin kolarin iiris varttisen Skodan kanssa 900kg oikealtakylkeen semmonen 6m lento asfaltille naamaveressä yritin nousta ylös luokkakaverit elä nouse,taju pois siinä nykyisen wartalokodit kulmalla,Varttinen vielä 2011 puhui,otti silloin 2viikon sairasloman,vasen ranne murtui,sitten heittelin serkkua pihalla nyrkkiä päähän,Urpo Mikkonen rexi soitti kotiin moitti ja kehui voitin Valtakunnallisen matematiikka kilpailun Päiviösaarenkoulun paras Varkaudessa 4jäs 120mk palkinto,Lukion Rexi Erkki otti pulttia Juicen sika biisistä ja Erkki on vetänyt muutakin kuin rekee, kerran oli hiljainen hetki kuolleen terkkarin muistoksi joku laski ylä parvekkeelta ilmapallo kaikki seurasi osuuko se reksiin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
1983 ajoin kolarin iiris varttisen Skodan kanssa 900kg oikealtakylkeen semmonen 6m lento asfaltille naamaveressä yritin nousta ylös luokkakaverit elä nouse,taju pois siinä nykyisen wartalokodit kulmalla,Varttinen vielä 2011 puhui,otti silloin 2viikon sairasloman,vasen ranne murtui,sitten heittelin serkkua pihalla nyrkkiä päähän,Urpo Mikkonen rexi soitti kotiin moitti ja kehui voitin Valtakunnallisen matematiikka kilpailun Päiviösaarenkoulun paras Varkaudessa 4jäs 120mk palkinto,Lukion Rexi Erkki otti pulttia Juicen sika biisistä ja Erkki on vetänyt muutakin kuin rekee, kerran oli hiljainen hetki kuolleen terkkarin muistoksi joku laski ylä parvekkeelta ilmapallo kaikki seurasi osuuko se reksiin
Sitten lukiossa Alkosta viiniä ja hakupalkka sekä Sokokselta olutta ja sivasta viikottain lipistä ja porvoon lankkua ja huvipirtille perjantaisin bussilla tai pyörällä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitten lukiossa Alkosta viiniä ja hakupalkka sekä Sokokselta olutta ja sivasta viikottain lipistä ja porvoon lankkua ja huvipirtille perjantaisin bussilla tai pyörällä
Enhän minä mitään ole tehnyt,en vaan huudellu kellekään niinkui eräät
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Enhän minä mitään ole tehnyt,en vaan huudellu kellekään niinkui eräät
Kyllä nyt täällä kaikki viheltäjät öykkää ja sepostaa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä nyt täällä kaikki viheltäjät öykkää ja sepostaa
On sitä enneki eletty
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On sitä enneki eletty
Alkon myyjä kysyi haetko alaikäsille 8viinipulloo,sanoin en ku itelle juhliin
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Alkon myyjä kysyi haetko alaikäsille 8viinipulloo,sanoin en ku itelle juhliin
Paras oli käppärin sparkaupasta 17 vuotiaana 20olutta,eikä kysynyt papereita
- Anonyymi
Se päikkärin enkun ope oli porkkana ja yrjö Hannonen helmut Nesa ja olen jutellut osmo rantulan kanssa
- Anonyymi
On. Luokanopettaja, sadisti Leva istutti Kuoppakankaan ala-asteella kaksi tuntia kylmä ruoka edessä kun ei pystynyt pahoinvoinnin takia syömään. Istui vieressä ja muut oppilaat tuijottivat. Oli "kiva" kokemus.
- Anonyymi
Elääkö Leva?
- Anonyymi00177
Anonyymi kirjoitti:
Elääkö Leva?
Kuoli vuonna 2025 ollessaan 89 v....
- Anonyymi
Kuoppakankaan yläasteella opetti kemiaa ja fyssaa Erkki Laita 70-80-lukujen vaihteessa. Persoonallinen tyyppi. Laidalla oli sen ajan uusin Toyota Hiace-pakettiauto jossa oli lisävarusteina mm. aurinkolippa tuulilasin ulkopuolella (sen ajan muotivaruste pakettiautoissa), lisävaloa keulassa ja aluvanteet. Käytti henkilöauton tilalla, kuskasivat vaimonsa kuvanveistäjä Taru Mäntysen töitä sillä.
- Anonyymi
Donkkasin tarjottimelta putoavan maitotetran suoraan roskikseen pyöreästä reiästä neljällä-viidellä kosketuksella 😂🤣😅
- Anonyymi
Kyllä minä niin mieleni pahoitin, kun ketju alkoi hauskojen koulumuistojen pyynnöillä ja koko juttuketjun luettuani suorastaan oksetti! Ettäs tommoisia hauskuuksia varkautelaisissa kouluissa. Juttu harhaili niin että niistä oli hauskuus kaukana! Hyi hävetkää!!!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä minä niin mieleni pahoitin, kun ketju alkoi hauskojen koulumuistojen pyynnöillä ja koko juttuketjun luettuani suorastaan oksetti! Ettäs tommoisia hauskuuksia varkautelaisissa kouluissa. Juttu harhaili niin että niistä oli hauskuus kaukana! Hyi hävetkää!!!
Kuole vittunaama
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuole vittunaama
Kuole itte koronaan pelle
- Anonyymi
grees
- Anonyymi
tauski
- Anonyymi
venäläinen
- Anonyymi
harri
- Anonyymi
timonen
- Anonyymi
tammi
- Anonyymi
Olin koulukiusaamisen uhri Kuoppakankaan ala-asteella 70-luvulla, mm. Vola, Ahonen, Kettusen vanhempi veljes, Vuorio...yläasteella Vuorio, Paananen ja Majaneva...seurauksena se, että minusta tuli ujo arka alkoholisti ja ihmisvihaaja. Kiitos vaan oli siis tosi kivoja koulumuistoja. Arvet eivät koskaan parane ja koskaan en osaa luottaa ihmisiin enkä pidä heistä.
- Anonyymi
On hauskaa, kun koululaiset ei tänään uskalla ajaa kovaa.
- Anonyymi
kylllä kun uuno parviainen huuti että vittuuuu nyt ssaatana sieltä parvelta vittu
kun parviainen huuti ssa - Anonyymi00183
oli sellanen naurettava lätsä päässä
- Anonyymi00184
ei tule mitkään samuli kääpiö lyhytukot minun tontilleni
minun omaisuuttani sotkemaan millään spreimaaleilla - Anonyymi00185
ja eivätpä myös sotke minun kampaamo-parturi-kampaamoania
- Anonyymi00186
minun parturiini ei tarvitse tulla
- Anonyymi00187
vetäköön kaikenmaailman davis huumeitten polttaja samulit vaikka päällään hyppikööt ja vetäkööt vaikka käteensä samalla mutta minun tontille eivät sitä tee
- Anonyymi00189
karvinen tekosormia
Ketjusta on poistettu 18 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial11586Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras981514Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221051Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva204966- 124849
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt2797Kuka omistaa keltaisen vanhan aravan?
Pitäs saada rakennuksen omistajaan yhteys, rappukäytävät on siivottomassa kunnossa. Hiekkaa ja roskia rappusissa, lisäks29770Pirkanlinna yleisötapahtuma
Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks42751- 7724
- 60703