Oulun seudun liikenteestä

Huomasin tuossa Iltalehden jutun Oulussa ajettavista ylinopeuksista: http://www.iltalehti.fi/oulu/200806277861936_ou.shtml

Oulussa aikoinani autokoulun (ja seuduilla paljon muitakin ajoja) ajaneena muistan kun autokoulun johtaja sanoi, että hänen mielestään siinä Merikoskenkadulla, Pokkitörmän ja Tuiran valoristeyksen välillä saisi olla mieluummin 60:n kuin 50:n rajoitus. Hän oli jo silloin sen verran iäkäs mies, että tuskin elää enää.

Limingantullista ei tarvinnut silloin ajaa kauaskaan etelän suuntaan, kun rajoitukseksi muuttui 80 ja pian pääsi ajamaan jo satasta paljon ennen sitä Haarasillan nykyistä kiertoliittymää. Nyt se sama tie on hiljentynyt ja rajoitus on pääosin 60:n köröttelyvauhti. 80 olisi oikeampi rajoitus.

Pohjantiellä oli silloin 120:n rajoitus, eikä tie ollut edes sellainen moottoritie kuin nykyisin. Nyt on rajoitus 100, kesät-talvet!? Rajoitus oli jonkin aikaa joitain vuosia sitten 120, mutta jostain kumman syystä siitä kesänopeudesta luovuttiin. Minun mielestäni jo Iistä etelään lähtevällä kapealla leveäkaistatiellä saisi olla 120 ja moottoritieosuudella sitten sinne Limingan ympyrään saakka 140. Vanha autokoulunopettajani olisi varmaankin samaa mieltä.

Nopeusrajoitus kaupungissa oli silloin 50, tämän päivän rajoitus ei nyt muistu mieleen. Saaristonkatu jatkuu idän suuntaan Kainuuntienä ja vois siinä 60:n sijasta olla 80 vähän aikaisemminkin kuin nyt.

Kukahan ne typerät lamput sinne kaupungille keksi vähäisiä ja vähennettyjä katuparkkipaikkoja viemään?

Oulun seudulla liikennesuunnittelu ei minun mielestäni ole koskaan ollut onnistunutta. Pohjantie töksähti jo heti alkuunsa siihen ns. lentokentäntien risteykseen ja nyt se töksähtää sinne Limingan ympyrään, jonka keskellä on vähän väliä romuttuneita autoja. Eikä ole se lentokentäntien risteys vieläkään toimiva ja päinvastaiseen suuntaan ajettaessa ja moottoritielle pyrittäessä liittymistä hidastaa jälleen typerät liikennevalot.

Toinen moka näyttää olevan Zeppelinin liikekeskuksen lähellä oleva risteysalue. Kun Oulun suunnalta tullaan moottoritietä ja ajetaan rampista, niin edessä on heti idioottimaiset liikennevalot (kun muuta ei ole osattu tehdä) ja jono rampilla venyy moottoritielle saakka. Zeppelinin suunnalta tulevat ovat siinä samassa valoristeyksessä ja siitä suoraan jatkavia hidastaa Kempeleen kunnantalon kohdille tehty kiertoliittymä, jonne on vielä hyvän matkaa, mutta jono ympyrästä valoristeykseen sakka kuitenkin.

Kaupungin läpi pääsee kuitenkin ihmeen helposti, joten onko kummakaan, jos siellä ylinopeuksia sattuu lipsahtamaan? Moottoritien alhaista rajoitusta ei selvästikään pidetä mielekkäänä, koska siellä ajetaan paljon ylinopeuksia (ei perustu muuhun kuin itse näkemääni). Kuitenkin, jos suuri osa autoilijoista rikkoo rajoituksia, niin pitäisi kyllä miettiä, että ovatkohan ne rajoitukset sittenkään ihan kohdillaan. Kun liian alhaisina pidettyjä rajoituksia rikotaan, niin kohta ei välitetä käyttää vilkkuakaan, niin se menee. Joskus puhutaan autoilijan asennevammasta, mutta kyllä se asennevamma on usein rajoituksista päättävillä autoilijaa kohtaan (esim. 30:n rajoitukset, 80-100 motarilla jne.).

Surkuhupaisa leveäkaistatie Oulun pohjoispuolella on sitten esimerkki typerästä toteutuksesta ja leveäkaistatien käyttäjien osaamattomuudesta. Siellä mahtuu usein rekasta ohi helpommin kuin henkilöautosta keskiviivaa ylittämättä. Siellä näkee ohituksia sulkuviivojen yli ja ohituksia keskiviivan yli vastaantulijoiden kohdalla. Tiessä ei sitten ole oikeastaan minkäänlaista piennarta ja näyttääkin siltä, että leveäkaista on tehty maalaamalla normaalilevyisen pientareellisen tien reunaviivat aivan asfaltin reunaan, heheh, hölmöä. Ei siihen nyt paljoa leveämmästi olisi tarvinnut päällystettä tehdä, jotta olisi saatu 2 kaistaa/suunta ja pientareet. Keskikaiteellakaan ei olisi sinne mitään kiirettä, sulkuviivat vain keskelle päästä päähän sitten, kun ne kaistatkin.

Kustannustehokkainta on tehdä paikat kerralla kuntoon pitkälle tulevaisuudenkin tarpeisiin, eikä silloin tällöin vähän sieltä sun täältä kuokkimalla.

0

224

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
        Ikävä
        69
        4313
      2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
        Ikävä
        68
        4158
      3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
        Työpaikkaromanssit
        36
        3572
      4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
        Ikävä
        16
        3143
      5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
        Tunteet
        34
        2812
      6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
        Ikävä
        14
        2572
      7. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
        Ikävä
        10
        2354
      8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
        Maailman menoa
        25
        1491
      9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
        Ikävä
        157
        1292
      10. Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?

Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli
        Maailman menoa
        75
        1079
      Aihe