FINNJETIN TUHOAMINEN

ON ESTETTÄVÄ

On uskomattoman suuri murhe saada tietää Finnjetin 4.7.2008 alkavasta romutuksesta. On myös käsittämättömän vaikeaa ymmärtää miksei nähdä Finnjetin arvoa museona. Finnjetissähän yhdistyy Suomen laivanrakennuksen ja Suomalaisen matkailun sekä käsitääkseni vieläkin rikkomattomien ennätysten merkkiteos.

Finnjetin mainos-arvo kaikelle tälle osaamiselle esimerkiksi museona olisi varmasti suuri. Lisäksi Finnjet on toimiva laiva. Laivaahan uudistettin teknisesti ei kovinkaan kauan sitten, lisäksi olen lukenut että vuonna 2005 sisustusta on korjattu n. 15 miljoonalla. Käsittääkseni Finnjetin hinta on tällä hetkellä n. 8 miljoonaa. Se on paljon rahaa. Meillä on valtion osittain omistama yhtiö joka maksoi 550 miljoonaa palkan lisiä johtajille!

Vaikka amerikkalaiset tai italialaiset eivät ilmeisesti arvosta Finnjettiä, meidän Suomalaisten pitäisi. Jos Finnjetin alkuperä olisi esim. USA, he varmasti säilyttäisivät sen lasten ja lastenlasten ihailtavaksi. He olisivat ylpetä siitä. Ihailisimmemeko Me Finnjettiä enemmän jos se olisi tehty ulkomailla. Finnjet on Suomalainen ja varmasti säilyttämisen arvoinen.
Auttakaa säilyttämään tämä merkittävä alus. Tärkeintä on ensin estää romutuksen alkaminen ja vasta sen jälkeen selvittää säilytyspaikka.

Vaikuttakaa,ottakaa yhteyttä tahoihin, ihmisiin, yrityksiin ja valtion johtoon jotta Finnjet pelastuisi!

Finnjetillä on omat sivut netissä.
http://www.finnjetweb.com/

31

4904

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • okkad

      Peli on pelattu. Finnjetin pelastaminen ei onnistu enää. Suunnitelma, että Espoo olisi ostamassa Finnjettiä sekä muut tämän tyyppiset hankkeet olivat alusta alkaen tuomittu epäonnistumaan. Kaupunkien päätöksenteko on niin hidasta, että Hanke Finnjetin osamisesta olisi pitänyt aloittaa kymmenen vuotta sitten, jos sen olisi halunnut toteutuvan - eikä se olisi toteutunut silloinkaan.

      Minunkin mielestäni siistin ja hyväkuntoisen laivan - joka lisäksi on melko kuuuluisa - romuttaminen tuntuu luonnonvastaiselta, kun samaan aikaan maailman meriä seilaa 10-20 vuotta vanhempia paatteja, jotka ovat paljon rupsahtaneempia kuin Finnjet. Mutta minkäs mahdat - talouden lait ovat ankarat.

      Tavallisella kotitalousjärjellä ajatellen olisi tuntunut kannattavala liikennöidä Finnjetillä, jonka hinta on alle kymmenesosa uusien alusten hinnasta - vaikka sen käyttökulut olisivatkin olleet jonkin verran suuremmat. Polttoainetta olisi säästynyt, jos sillä olisi ajettu diesel-koneilla jotain lyhyttä reittiä.

      Laivoaja ei ilmeisesti kuitenkaan osteta samalla logiikalla kuin käytettyjä autoja. Jos Finnjet olisi ollut käytetty auto, se olisi ollut loisto-ostos.

      Tässä on neljän vuoden takaisia kuvia Finnjetistä. Näitä kun katsoo...

      http://www.faktaomfartyg.se/finnjet_1977_inr_1.htm

    • ttp

      Olisitte ostanut sen aikanaan.Sehän oli myynnissä vapailla markkinoilla.Mitä saatanaa tuon romun perään itkemään.

    • ohittaja

      Finnjet on ajettu rantahietikolle ja polttoleikkaajat ovat jo kyljessä kiinni eli turha on siitä huolta enää kantaa, mutta rahaa on viime aikoina holvattu 1000 kertaisia määriä ilman mitään meteliä. Kovalla metelillä Sonera meni Saksaan ja osti kymmenillä miljardeilla euroilla matkapuhelintaajuuksia joita se ei koskaan käyttänyt. StoraEnso osti muutama vuosi sitten Kanadasta tuotantokapasiteettia miljardeilla ja myi ne hiljakkoin puolella maksamastaan hinnasta. Fortumin 550 miljoonan optiot ovat pikkurahaa noiden rinnalla.

      Kun ei ole kuin lusikalla annettu niin ei voi kauhalla vaatia, sanoo sananlasku. Ihmetellä täytyy, että miksi lusikkalahjaisia pääsee noin vastuullisiin hommiin. Vai loppuuko heillä mielenkiinto silloin kun oma tili on täynnä ;)

    • Onneksi

      Niinpä täällä saa esittää miten päättömiä mielipiteitä tahansa.

      Kenenkähän rahoja sinä haluaisit hankkeeseesi haaskattavan? Veronmaksajanko – minunkin?

      Toiseksi täällä saavat yksityiset henkilöt ja yhtiöt tehdä omalle omaisuudelleen mitä huvittaa – vaikkapa myydä ostajalle, jolta saa parhaan hinnan. Ulkomaille myyntiäkään ei ole kielletty.

      Juuri niin on tässä tapauksessa tehty.

      Ja myöhemmät omistajat saavat elää omaisuutensa kanssa oman maansa lainsäädännön mukaan, suomalaisia nettinillittäjiä kuuntelematta.

      Olisit ostanut (omillasi) laivan silloin kun se oli kaupan! Myöhäistä on enää rypistellä kun paskat ovat jo housussa.

    • Mkmm

      Moi, ikävä on Finnjetin romutus mutta aika on kertakaikkiaan ajanut laivasta ohi:

      -nykyisillä öljyhinnoilla kaasuturbiineilla ajaminen reittiliikenteessä on taloudellinen katastrofi
      -dieselit taas vaatisivat uudistamista, ne ovat liian tehottomat, esim. Kustaanmiekassa piti usein toinen kaasuturbiini käynnistää riittävän ohjaustehon säilyttämiseksi ja pelkästään dieseleillä ajamalla matkanopeus olisi turhan alhainen reittiliikenteeseen

      Ainahan aluksen voisi museoida mutta museoitunakin sitä pitäisi lämmittää, vartioida ja huolehtia tekniikan toimivuudesta jossain määrin. Lisäksi alus vaatii kokonasa takia piiitkän ja syvän laituripaikan. Eli rahaa palaisi ja loppujen lopuksi; riittääkö tarpeeksi kävijöitä kattamaan kustannukset? Sehän on sisältä kuin mikä tahansa vanha ruotsinlaiva ja esim. ruotsalaisille se on myös kuin mikä tahansa laiva. Kuinka monella suomalaisella olisi mielenkiitoa käydä tutustumassa tukholmassa kaijassa makaavaan ex-ruotsinlaivaan?

      Faktat faktoina, finnjet oli ja meni. :(

      • B.F.

        Ei tässä Finnjet keskustelussa ole ollut kysymys käyttökustannuksista pitkään aikaan. Kyse on ollut ihan symboolisena arvona ja merkityksenä suomen telakka ja meriteollisuudelle. Finnjetin voisi hyvin laittaa ruoholahteen siihen jätkäsataman viereen. Sopisi hyvin uuten hernesaaren, kaavankin puolesta, uivanahotellina koska ei ole yhtä korkea kuin nykyiset ruotsin-/vironlaivat


      • Minä en
        B.F. kirjoitti:

        Ei tässä Finnjet keskustelussa ole ollut kysymys käyttökustannuksista pitkään aikaan. Kyse on ollut ihan symboolisena arvona ja merkityksenä suomen telakka ja meriteollisuudelle. Finnjetin voisi hyvin laittaa ruoholahteen siihen jätkäsataman viereen. Sopisi hyvin uuten hernesaaren, kaavankin puolesta, uivanahotellina koska ei ole yhtä korkea kuin nykyiset ruotsin-/vironlaivat

        Finnjetin olisi kai viime vaiheessa saanut Suomeen latomalla tiskiin jotain 7-8 milj. euroa. Jos Suomen telakka- ja meriteollisuus olisi nähnyt paatilla tuonsuuruisen symbolisen arvon ja merkityksen, niin sehän olisi ostanut aluksen pois kuleksimasta!

        Onneksi siellä on niin kylmäjärkistä porukkaa, että rahalle keksittiin parempaa käyttöä.

        Minkä ihmeen tahon tuo 7-8 miljoonaa olisi pitänyt maksaa? Ja kuka olisi maksanut rotiskon ylläpitokustannukset siitä eteenpäin?

        Olisit vain mennyt itse pankinjohtajasi puheille, jos kerran niin haikailet Finnjetiä tänne ruostumaan ja rantoja pilaamaan.

        Finnjet oli aikanaan teknisesti upea saavutus, mutta matkustusmukavuudeltaan koruton, pelkistetty keskinkertaisuus ja taloudelliselta kannalta täysi floppi. Käyttökustannuslaskelmat oli tehty aivan erilaisten polttoainehintojen aikaan.

        Luulen, että Finnjetistä aikanaan Suomessa omistajatahona vastuussa olleet piirit ovat nyt kiittimet ristissä, kun siitä kiviriipasta on päästy lopulta eroon. Enkä toivo millekään taholle sitä kohtaloa, että joutuisi mokomaa rötisköä näillä rannoilla enää ylläpitämään. Rajansa se on rahanmenollakin.


      • Laivateollisuuden
        Minä en kirjoitti:

        Finnjetin olisi kai viime vaiheessa saanut Suomeen latomalla tiskiin jotain 7-8 milj. euroa. Jos Suomen telakka- ja meriteollisuus olisi nähnyt paatilla tuonsuuruisen symbolisen arvon ja merkityksen, niin sehän olisi ostanut aluksen pois kuleksimasta!

        Onneksi siellä on niin kylmäjärkistä porukkaa, että rahalle keksittiin parempaa käyttöä.

        Minkä ihmeen tahon tuo 7-8 miljoonaa olisi pitänyt maksaa? Ja kuka olisi maksanut rotiskon ylläpitokustannukset siitä eteenpäin?

        Olisit vain mennyt itse pankinjohtajasi puheille, jos kerran niin haikailet Finnjetiä tänne ruostumaan ja rantoja pilaamaan.

        Finnjet oli aikanaan teknisesti upea saavutus, mutta matkustusmukavuudeltaan koruton, pelkistetty keskinkertaisuus ja taloudelliselta kannalta täysi floppi. Käyttökustannuslaskelmat oli tehty aivan erilaisten polttoainehintojen aikaan.

        Luulen, että Finnjetistä aikanaan Suomessa omistajatahona vastuussa olleet piirit ovat nyt kiittimet ristissä, kun siitä kiviriipasta on päästy lopulta eroon. Enkä toivo millekään taholle sitä kohtaloa, että joutuisi mokomaa rötisköä näillä rannoilla enää ylläpitämään. Rajansa se on rahanmenollakin.

        Omistaa pääosin eteläkorea. Suomalais omistuksessa ei liene vuosiin ollut vähääkään. Mitä Finnjet korealaisille merkitsee. Korkeintaan muistutusta siitä että laivanrakennus osaaminen nimenomaan täällä Suomessa on erittäin korkeaa. Korealaisten ei kannattane markkinoida Suomalaista osaamista. Entisiä Suomalaisia telakoita on kai tarkoitus lopettaa.

        Erikoista vetää johtopäätöksiä Finnjetin arvosta ULKOMAISEN toimijan kiinnostuksen mukaan.
        Kaikkein kummallisinta on ettemme itse arvosta itseämme, osaamistamme ja saavutuksiamme. Uskon että jos Finnjet olisi valmistettu jossain muualla sitä ei väheksyttäisi. Saattaisimme ostaa kirjan jossa esitellään laivatekniikan huippusaavutuksia. Siellä esiteltäisiin GTS Kingdoms, huippunopea matkustaja-autolautta. Oman aikansa hitec tuote. Valmistusmaa: mikä tahansa ulkomaa. Vain ulkomaalaisena valmisteena se olisi upea. Eikö niin. Siellä jossain ulkomailla matkaillessamme maksaisimme joitain kymppejä mitä tahansa valuuttaa, kunhan ei markkoja, nähtävyys retkestä jossa yhtenä kohteena on ulkomaanjet. Upea vanha laiva. Ylittämätön nopeusennätyskö. Wau. Ihailu pitää kuitenkin osoittaa hiljaa, ettei häiritse laivassa asuvia hotellivieraita. Sitten matkamuistomyymälän kautta ulos että pääsee seuraava turistiryhmä sisään.

        Seuraavaksi peruna miettii: "On se kumma kun suomessa ei koskaan rakenneta mitään hienooo. Eikä oo nähtävyyksiä. Ens vuonna tai sit seuraavaksi vuodeksi kerätään niin paljon rahaa että päästään satojen kilometrien päähän helsinkiin. Siellä on kuuluisa uudehko törmätäänkö laituriin vai päästäänkö suomenlinnaan alus. Seo hieno. Se on rakennettu puolassa"


    • Mukaan

      Laivan hyvän kunnon vuoksi purkufirma on viivyttänyt purkamisen aloitusta ja odottaa viimehetken tarjouksia

    • tänään uutisissa

      Tänään sunnuntaina 6.7.08. oli seitsemän uutisissa juttua Finnjetistä. Finnjet oli vieläkin ehjänä rannalla.

      Jutussa haastattelivat Finnjetin entistä kapteenia jonka mielestä laiva on aivan liian hyvässä kunnossa purettavaksi. Kuvat Finnjetistä romuttamon rannalla vetivät 20 vuotta Finnjetin kapteenina olleen miehen hiljaiseksi.

      • on uutinen

        Finnjetistä. Romuttamokin tuntuu arvostavan tätä suomalaista laivaa. Ehkäpä enemmän kuin me täällä suomessa. En nähnyt, että mistään muusta laivasta olisi uutisoitu.

        http://www.gmbports.org/news_news.htm

        Martin Saarikangas ja muut miehet jotka saavat asioita tapahtumaan. Ottakaa yhteyttä Alangiin ja pyytäkää lykkäystä purkuun, jotta ehditte selvitää rahoituksen. Vaikuttaa siltä että hekin pitävät sitä liian hyvänä tuhottavaksi.


      • -Takapiru-
        on uutinen kirjoitti:

        Finnjetistä. Romuttamokin tuntuu arvostavan tätä suomalaista laivaa. Ehkäpä enemmän kuin me täällä suomessa. En nähnyt, että mistään muusta laivasta olisi uutisoitu.

        http://www.gmbports.org/news_news.htm

        Martin Saarikangas ja muut miehet jotka saavat asioita tapahtumaan. Ottakaa yhteyttä Alangiin ja pyytäkää lykkäystä purkuun, jotta ehditte selvitää rahoituksen. Vaikuttaa siltä että hekin pitävät sitä liian hyvänä tuhottavaksi.

        http://www.martinsaarikangas.fi/
        http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/hex5000.sh?hnro=776&kieli=su


      • siirtynyt romuttajalle?
        on uutinen kirjoitti:

        Finnjetistä. Romuttamokin tuntuu arvostavan tätä suomalaista laivaa. Ehkäpä enemmän kuin me täällä suomessa. En nähnyt, että mistään muusta laivasta olisi uutisoitu.

        http://www.gmbports.org/news_news.htm

        Martin Saarikangas ja muut miehet jotka saavat asioita tapahtumaan. Ottakaa yhteyttä Alangiin ja pyytäkää lykkäystä purkuun, jotta ehditte selvitää rahoituksen. Vaikuttaa siltä että hekin pitävät sitä liian hyvänä tuhottavaksi.

        Ja romuttaja tietää taustoja ja yrittää saada tuotteelle maksimaalisen hinnan ja se on enemmän kuin mitä he maksoivat ja nyt vedotaankin tunteisiin? Ainoa reaalinen ostaja on suomalainen tunteileva ÄÄLIÖ!


      • dieselitkin
        siirtynyt romuttajalle? kirjoitti:

        Ja romuttaja tietää taustoja ja yrittää saada tuotteelle maksimaalisen hinnan ja se on enemmän kuin mitä he maksoivat ja nyt vedotaankin tunteisiin? Ainoa reaalinen ostaja on suomalainen tunteileva ÄÄLIÖ!

        Onhan se toimiva ja juuri kalliisti kunnostettu ja sisustettu hyväkuntoinen laiva. Siitä romuraudasta joksi se aiotaan nyt laittaa uuden laivan tekeminen maksaa tosi paljon.


      • autokannella
        dieselitkin kirjoitti:

        Onhan se toimiva ja juuri kalliisti kunnostettu ja sisustettu hyväkuntoinen laiva. Siitä romuraudasta joksi se aiotaan nyt laittaa uuden laivan tekeminen maksaa tosi paljon.

        ovat loppuunkäytettyjä ja näillä polttoainehinnoilla turbiinien pyöritys - ei ei ja ei!

        Vispaava paska.


      • finnjetissä
        autokannella kirjoitti:

        ovat loppuunkäytettyjä ja näillä polttoainehinnoilla turbiinien pyöritys - ei ei ja ei!

        Vispaava paska.

        Ei maksa paljonkaan laittaa sinne uudet moottorit, vaikka isot dieselit, verrattuna siihen että rakennetaan kokonainen uusi laiva.


      • konehuoneen uusiksi
        finnjetissä kirjoitti:

        Ei maksa paljonkaan laittaa sinne uudet moottorit, vaikka isot dieselit, verrattuna siihen että rakennetaan kokonainen uusi laiva.

        niin samalla rakentaa ympärille uudet pellitkin.

        Jetin konehuone on MATALA.


      • Juuri näin
        finnjetissä kirjoitti:

        Ei maksa paljonkaan laittaa sinne uudet moottorit, vaikka isot dieselit, verrattuna siihen että rakennetaan kokonainen uusi laiva.

        Olisi järkevää hankkia Finnjet takaisin, nyt kun se on vielä olemassa.

        Asiantuntijat: Saarikangas, entinen kapteeni, romuttamon johto ymmärtävät laivan kunnon.

        Laivan koneet tehdään kestämään. Niitä myös huolletaan jatkuvasti. Mutta tarvittaessa koneet voidaan myös uusia, se on varmuudella halvempaa kuin rakentaa uusi laiva.
        Kaasuturbiinien liian suuresta kulutuksesta puhutaan sitä ja tätä. DC-10 lentokoneita lentelee ympäri maailmaa koko ajan. Kympissä näitä turbiineja on kolme. Finnjetin kapasiteetilla kuljetetaan Hieman liioitellen DC-10:n tehdas sekä työväki.

        Jos laiva on satamassa tai ankkurissa vaikkapa museona, käytössä on vain apukone/apukoneet. EI TURBIINIT!
        Silloin Suurikulutuksisen turbiinin kulutus on NOLLA eli 0.

        Ruosteesta puhuttaessa ei täällä tunnuta ymmärtävän että asia hoidetaan maalilla. Kaikki laivat olisivat pintaruosteessa, ellei niitä maalattaisi jatkuvasti.


      • olit arkoitettu
        Juuri näin kirjoitti:

        Olisi järkevää hankkia Finnjet takaisin, nyt kun se on vielä olemassa.

        Asiantuntijat: Saarikangas, entinen kapteeni, romuttamon johto ymmärtävät laivan kunnon.

        Laivan koneet tehdään kestämään. Niitä myös huolletaan jatkuvasti. Mutta tarvittaessa koneet voidaan myös uusia, se on varmuudella halvempaa kuin rakentaa uusi laiva.
        Kaasuturbiinien liian suuresta kulutuksesta puhutaan sitä ja tätä. DC-10 lentokoneita lentelee ympäri maailmaa koko ajan. Kympissä näitä turbiineja on kolme. Finnjetin kapasiteetilla kuljetetaan Hieman liioitellen DC-10:n tehdas sekä työväki.

        Jos laiva on satamassa tai ankkurissa vaikkapa museona, käytössä on vain apukone/apukoneet. EI TURBIINIT!
        Silloin Suurikulutuksisen turbiinin kulutus on NOLLA eli 0.

        Ruosteesta puhuttaessa ei täällä tunnuta ymmärtävän että asia hoidetaan maalilla. Kaikki laivat olisivat pintaruosteessa, ellei niitä maalattaisi jatkuvasti.

        Viestini klo 15.57 oli vastaus 13.31 kirjoitettuun viestiin


      • eikä muuta
        konehuoneen uusiksi kirjoitti:

        niin samalla rakentaa ympärille uudet pellitkin.

        Jetin konehuone on MATALA.

        On siinä koneiden ympärillä yli parisataa metriä huoneita sisustuksineen ja tekniikkaa ym.


    • Ei yhtikäs mitään?
      • vastausta sulle

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Finnjet

        GTS Finnjet

        Aluksen laji    Autolautta


        1977–1982: Enso-Gutzeit Oy
        1982–1986: Effoa (75%), Enso-Gutzeit (25 %)
        1986–1989: Effoa
        1989–1991: Partrederiet för GTS Finnjet
        1991–1993: Effdo 1
        1993–1997: Silja Line Oy
        1993–1995: Silja Oy
        1995–2006: Sally Ab
        2006–2007: Finnjet Bermuda Ltd.
        2007– Cruise Ship Holdings Four Ltd.
        Rakennustelakka    Oy Wärtsilä Ab, Helsinki, Suomi
        Rakennusnumero    407
        Tilattu    5. joulukuuta 1973
        Kölinlasku    20. toukokuuta 1975
        Vesillelasku    28. maaliskuuta 1976
        Luovutus    huhtikuu 1977
        Kohtalo    romutus 2008
        Suurin pituus    214,96 m
        Leveys    25,4 m
        Suurin syväys    6,89 m
        Bruttovetoisuus    32 975 brt
        Pääkoneisto    2 × Pratt & Whitney FT 4C-1DLF kaasuturbiinit
        2 × Wärtsilä-Vaasa 18 V 32 diesel
        Koneteho    23,78 MW
        Nopeus    

        32,5 kn (60,19 km/h)
        Hyttipaikkoja    1 550 henkilölle
        Miehistöä    178 henkeä
        Lastikapasiteetti    715 metriä kannella 1 ja 142 metriä kannella 2
        Lähteet    [1][2]

        GTS Finnjet (IMO 7359632) (vuonna 2008 laivalla oli nimet Da Vinci sekä Kingdom) oli valmistuessaan vuonna 1977 maailman ensimmäinen kaasuturbiinimoottoreita käyttävä matkustaja-autolautta. Se oli myös maailman suurin ja nopein autolautta, johon käytiin tutustumassa kauempaakin. Vasta 2000-luvun alkupuolella rakennetut katamaraani-autolautat veivät nopeusennätyksen Finnjetiltä.

        Myöhemmin tähän GTS-laivaan (gas turbine ship) asennettiin myös dieselsähköinen koneisto, mikä salli laivalle kustannustehokkaamman ajon talvikuukausina, jolloin Itämeren jäät estävät suuren nopeuden käytön.

        Finnjet on pääosin suomalaista työtä. Wärtsilän telakan työvoimapulan vuoksi osa kylkilohkoista tosin tehtiin Tanskassa, mutta nekin suomalaisista teräslevyistä. Kaasuturbiinit on hankittu Yhdysvalloista ja niiden alennusvaihteet silloisesta Länsi-Saksasta. Potkurit ovat ruotsalaista valmistetta.

        Laivan tilasi Enso-Gutzeit ja sen liikennöintiä hoiti pitkään Finnlines. Vuonna 1986 uudeksi omistajaksi tuli Effoa ja liikennöinti siirtyi Silja Linen hoidettavaksi vuosiksi 1987–2005. Syyskuussa 2005 Finnjet vuokrattiin hurrikaani Katrinan tuhoalueelle opiskelijoiden majoitustilaksi, eikä laivaa ole enää tarkoitus tuoda Itämerelle. Laivan uran loppu oli hyvin vaiherikas ja romutusuutisten tultua julki toukokuussa 2008 nähtiin useita pelastusyrityksiä. Lopulta GTS Finnjet kuitenkin saapui pahamaineiselle Alangin laivanromutusrannikolle perjantaina 13. kesäkuuta 2008 ja ajettiin romuttamon edustalle odottamaan rantauttamista.


      • mutta mutta
        vastausta sulle kirjoitti:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Finnjet

        GTS Finnjet

        Aluksen laji    Autolautta


        1977–1982: Enso-Gutzeit Oy
        1982–1986: Effoa (75%), Enso-Gutzeit (25 %)
        1986–1989: Effoa
        1989–1991: Partrederiet för GTS Finnjet
        1991–1993: Effdo 1
        1993–1997: Silja Line Oy
        1993–1995: Silja Oy
        1995–2006: Sally Ab
        2006–2007: Finnjet Bermuda Ltd.
        2007– Cruise Ship Holdings Four Ltd.
        Rakennustelakka    Oy Wärtsilä Ab, Helsinki, Suomi
        Rakennusnumero    407
        Tilattu    5. joulukuuta 1973
        Kölinlasku    20. toukokuuta 1975
        Vesillelasku    28. maaliskuuta 1976
        Luovutus    huhtikuu 1977
        Kohtalo    romutus 2008
        Suurin pituus    214,96 m
        Leveys    25,4 m
        Suurin syväys    6,89 m
        Bruttovetoisuus    32 975 brt
        Pääkoneisto    2 × Pratt & Whitney FT 4C-1DLF kaasuturbiinit
        2 × Wärtsilä-Vaasa 18 V 32 diesel
        Koneteho    23,78 MW
        Nopeus    

        32,5 kn (60,19 km/h)
        Hyttipaikkoja    1 550 henkilölle
        Miehistöä    178 henkeä
        Lastikapasiteetti    715 metriä kannella 1 ja 142 metriä kannella 2
        Lähteet    [1][2]

        GTS Finnjet (IMO 7359632) (vuonna 2008 laivalla oli nimet Da Vinci sekä Kingdom) oli valmistuessaan vuonna 1977 maailman ensimmäinen kaasuturbiinimoottoreita käyttävä matkustaja-autolautta. Se oli myös maailman suurin ja nopein autolautta, johon käytiin tutustumassa kauempaakin. Vasta 2000-luvun alkupuolella rakennetut katamaraani-autolautat veivät nopeusennätyksen Finnjetiltä.

        Myöhemmin tähän GTS-laivaan (gas turbine ship) asennettiin myös dieselsähköinen koneisto, mikä salli laivalle kustannustehokkaamman ajon talvikuukausina, jolloin Itämeren jäät estävät suuren nopeuden käytön.

        Finnjet on pääosin suomalaista työtä. Wärtsilän telakan työvoimapulan vuoksi osa kylkilohkoista tosin tehtiin Tanskassa, mutta nekin suomalaisista teräslevyistä. Kaasuturbiinit on hankittu Yhdysvalloista ja niiden alennusvaihteet silloisesta Länsi-Saksasta. Potkurit ovat ruotsalaista valmistetta.

        Laivan tilasi Enso-Gutzeit ja sen liikennöintiä hoiti pitkään Finnlines. Vuonna 1986 uudeksi omistajaksi tuli Effoa ja liikennöinti siirtyi Silja Linen hoidettavaksi vuosiksi 1987–2005. Syyskuussa 2005 Finnjet vuokrattiin hurrikaani Katrinan tuhoalueelle opiskelijoiden majoitustilaksi, eikä laivaa ole enää tarkoitus tuoda Itämerelle. Laivan uran loppu oli hyvin vaiherikas ja romutusuutisten tultua julki toukokuussa 2008 nähtiin useita pelastusyrityksiä. Lopulta GTS Finnjet kuitenkin saapui pahamaineiselle Alangin laivanromutusrannikolle perjantaina 13. kesäkuuta 2008 ja ajettiin romuttamon edustalle odottamaan rantauttamista.

        mistä museossa kävijät, maksavat asiakkaat?

        Sinä ehkä. Löytyykö muita?

        Kenen maksamilla pääsylipputuloilla museon ylläpito oikein kustannettaisiin?

        Olen itse ”katsastanut” Finnjetin komentosillalta konehuoneeseen silloin kun se oli vielä puolivalmiina telakalla. Sittemmin olen tehnyt sillä kaksi yksisuuntaista matkaa Suomen ja Saksan välillä. Riittää minulle. En maksaisi pääsylippua mokomaan museoon, en ale-hintaankaan.


      • Näytä sitten
        mutta mutta kirjoitti:

        mistä museossa kävijät, maksavat asiakkaat?

        Sinä ehkä. Löytyykö muita?

        Kenen maksamilla pääsylipputuloilla museon ylläpito oikein kustannettaisiin?

        Olen itse ”katsastanut” Finnjetin komentosillalta konehuoneeseen silloin kun se oli vielä puolivalmiina telakalla. Sittemmin olen tehnyt sillä kaksi yksisuuntaista matkaa Suomen ja Saksan välillä. Riittää minulle. En maksaisi pääsylippua mokomaan museoon, en ale-hintaankaan.

        ymmärtävän näkemääsi.


    • Sivullinen..

      Loppuisi jo tästä ininä. Viimeistään sitten "pelastamis yrityksistä" luovutaan kun viimeinen plootun pala kyljestä revitään irti.

      Laivoilla nyt kun on vaan elinkaari. Ja ei kukaan järkevä liikemies omaa rahaa pistä siihen laivaan kiinni. Tälläistä se nyt vaan on elo markkinataloudessa.

    • Kaasuturbiini

      Sinähän olisit voinut ostaa Finnjetin, mitä siinä ruikutat. Tosiaan museoksi jetti sopisi, mutta esimerkiksi totaalisesta hölmöilystä ja suuruudenhulluudesta, sekä varoitukseksi, älkää enää olko näin tyhmiä.

    • Different look

      Kotkassahan on juuri avattu uusi merimuseo Wellamo.
      Sen laiturissahan on jo paljon muitakin museolaivoja joten Finnjet sopisi sinne hyvin.

      Samalla museon näyttelytilat kasvaisivat huomattavasti kun laivaa voitaisiin käyttää näyttelyjen, yleisötapahtumien ja kokousten pitopaikkana. Laivallahan on valmiit kokoustilat ja ravintola.

    • hidastelevatko?

      Ystäväni intiassa kertoi, että Finnjetistä (Kingdomista) on aloitettu eilen 9.7 öljyn poistopumppaukset ja puurakenteiden, kokolattiamattojen ym poisto.

      Laiva ei ole vielä rannassa, vinssaus ei ole onnistunut alkuviikosta, siirtävät paikkaa ja viikonlopulla on tarkoitus saada kuiville. Tuota kuiville siirtoa ja rälläkän käyttöä kuitenkin viivytellään, joitain neuvotteluja on sittenkin käynnissä ystäväni kuulemien huhujen mukaan.

    • Itkua

      FINNJET; VOI ITKU :( :( :(

    • TaistojenTie

      Minä lähdin Hietalahden tokasta Valmetille Vuosaareen syksyllä 1975. Finjetin köli oli laskettu ja runkoa rakenettiin parasta aikaa. Ensimmäisem matkani tällä laivalla tein 1998. Serkkuni mukana Travemundeen. Kävimme keulan saunassa. Rahaakin hävisi....?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2451
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1968
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1948
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      88
      1759
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1200
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe