sähköjohdon vaihtaminen

pee

Onko tavallisen pulliaisen mahdollista vaihtaa itse vedenkeittimeen uusi sähköjohto?Nykyisessä johdossa on sellainen isompi mötti päässä eikä sovi pistorasiaan mitenkään päin,kun tulee seinä vastaan.

10

5538

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sähkäri11111

Pistä johto poikki vanhan tulpan juuresta ja laita tilalle pelkkä uusi pistotulppa. Sen saat ainakin itse tehdä.

Monet tuollaiset sähkölaiteet ovat nykyään kertakäyttötavaraa eikä niitä monesti saa edes auki ehjänä.

• toki

sen itse saa tehdä. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin valettua pistotulppaa ei saisi vaihtaa, pitäisi vaihtaa koko johto. Irtopistotulppa tällaisessa muuttaa laitteen tyyppihyväksyntää oleelisesti.

• nipotan
        toki kirjoitti:

sen itse saa tehdä. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin valettua pistotulppaa ei saisi vaihtaa, pitäisi vaihtaa koko johto. Irtopistotulppa tällaisessa muuttaa laitteen tyyppihyväksyntää oleelisesti.

täällä joskus mitä saa tehdä ja mitä ei mutta tämä on jo liian paksua. Vaihda vaan se tulppa.
        Keltavihreä on maadoitus.

• uusiminen
        nipotan kirjoitti:

täällä joskus mitä saa tehdä ja mitä ei mutta tämä on jo liian paksua. Vaihda vaan se tulppa.
        Keltavihreä on maadoitus.

olit oikeassa, en tarkoittanut että syntyisi nipotuskäsitys, esitin oman näkemykseni liian lyhyesti. Tässä pidennetty versio: Valetun pistotulpan uusiminen "purettavalla" maadoitetulla pistotulpalla tekee laitteetsta joskus vaarallisen. Kun ei tiedetä keittimen käyttäjän harkintakykyä. Esim keittimiä on usein siirrelty eri pistorasioihin tiskipöydällä tai sen lähellä, tai ei siirretä, otetaan pistoke irti rasiasta käytön jälkeen (varovaisuus syistä). Pistotulppa putoaa huomaamatta tai vahingossa altaaseen jossa vettä yli 5 cm viipyy siellä hetken tai kauan. Loppun varmaan jokainen osaa kuvitella itsekkin. Lisäksi usein irroittu pistotulppa (ei valettu) tekijä jättänyt vedonpoistajan kiristyksen löysälle ja kevin pituus lyhin, keitin toimii kyllä ilman keviäkin. Taas käyttäjästä riipuu kuinka kauan keitintä käytetään hieman pikkuvikaisena, merkkivalo kun palaa himmeänä, kun pistoke on seinässä vaikka ei käytetäisi. Otetaan pistoke irti rasiasta aina käytön jälkeen jolloin sen altaaseen tipahtamisen mahdollisuuskin kasvaa siihen saakka, että pistoke välillä käy uimassa.

• veistää

puukolla siitä tökkelistä sen verran ainetta pois, että se sopii seinään.

• veistä

vaan vaihda se tulppa.

• pistotulpan

vaihto-ohjeeseen: http://www.tukes.fi/kodinsahkoturvallisuus/etu.html.
      Kysymys kuuluu mikä "möltti" siinä johdon päässä on? Jospa siinä on maadoittamaton tulppa ja seinässä maadoitettu pistorasia. Tämä yhdistelmä tarkoittaa, että sitä vedenkeitin ei ole tarkoitettu käytettäväksi siinä tilassa.

• joku

nähnyt keitintä joka ei olisi joko suojaeristetty tai maadoitettu?

• tulppa....

Ilmeisesti puhut 0-luokan pistotulpasta. Maadoittamaton se on 2-luokan pistotulppakin, vaikka ei litteä olisikaan. 0-luokan pistotulpallisen laitteen voi liittää maadoitettuun rasiaan vain muuttamalla laitteen suojamaadoitetuksi tai suojaeristetyksi tai käyttämällä suojaerotusmuuntajaa (n. 50e).

• huutaja
        tulppa.... kirjoitti:

Ilmeisesti puhut 0-luokan pistotulpasta. Maadoittamaton se on 2-luokan pistotulppakin, vaikka ei litteä olisikaan. 0-luokan pistotulpallisen laitteen voi liittää maadoitettuun rasiaan vain muuttamalla laitteen suojamaadoitetuksi tai suojaeristetyksi tai käyttämällä suojaerotusmuuntajaa (n. 50e).

Entäs sitten mikrouunin pistotulpan vaihto jos kone tuotu maasta jossa pistokkeet aivan eri planeetalta? Päteekö johtoen värikoodit EU-maissa, tietty parasta varmaan avata kone ja vaihtaa johto kokonaan...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5263
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5064
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      91
      4124
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3610
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3218
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2801
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2297
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      53
      1934
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      40
      1800
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1649
    Aihe