ruostesuojauksesta

pohtija

Alempana oli juttua ruostesuojauksesta, mutta avaan uuden topicin tälle.

Eli sama tilanne, katsastusukon kanssa katteltiin
auton pohjaa(Almera vm.98). Autossa on valmistajan uutena tekemä ruosteenestokäsittely, sekä se on kertaalleen käynyt Nissan Dini -käsittelyssä. Läheskään koko pohjaa ei ole suojattu ja avoimissa kohdissa on pientä ruosteenalkua vaikka pohja muuten onkin siisti.

Katsastusmies sanoi ensinnäkin että ruostesuojaus kannattaa tehdä aivan uutena muuten sen kanssa on vähän niin ja näin. Jos massan laittaa jo alkaneen ruosteen päälle, tilanne on huono.
Pitääkö paikkansa? Onko tähän jotain konsteja?

Ja kun edelleen kysyin mitä tälle kannattaa tehdä, ei osannut sanoa suoraan kannattaako massata vai ei, mutta alkoi miettimään sitä kuinka jotkut vetää kerran vuodessa moottoriöljyä pohjaan ja että sellasetkin kestää pitkään.

Minulle vaan jäi edelleen hieman kysymysmerkiksi miten pidän autoni ruosteettomana seuraavat 10 vuotta. Massatako tämä vai viedä enolle öljyttäväksi?

11

2700

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mts

      ei massaa kannata ruosteen päälle laittaa kun tahtoo vain ruostua enemmän ja kun tulee näkyviin niin joutuu hitsuu hommiin. voit hioa rälläkällä johon sopiva laikka vois olla "liuskalaikka" tai sit jokin vastaava. sit maalaat ferrex ruosteen esto pohjaväril jonka annat hyvin kuivuu ja sit kunnon alusta massa päälle niin sit pitäisi kestää. mul ainaki kahest ooppelist ja tojotast niin tehtynä hyvii kokemuksii. ei öljykään huono idea ole mutta uusittava varmast vuosittain.

      • pohtija

        Kiitos vinkistä. Ajattelin kyllä teettää homman
        jossain kun ei ole itellä mahdollisuuksia, ja ne
        varmaan tekee oman käsittelynsä.

        Kysäisin asiaa eräästä ruosteenestoliikkeestä ja
        olivat sitä mieltä että heidän aineensa käyvät
        nimenomaan ruosteiselle pinnalle ja ruostuminen loppuu siihen. Uskoako vai eikö...
        Käyttävät noita Dinitrol tai Dinol vai mitä lie
        suoja-aineita.


      • mts
        pohtija kirjoitti:

        Kiitos vinkistä. Ajattelin kyllä teettää homman
        jossain kun ei ole itellä mahdollisuuksia, ja ne
        varmaan tekee oman käsittelynsä.

        Kysäisin asiaa eräästä ruosteenestoliikkeestä ja
        olivat sitä mieltä että heidän aineensa käyvät
        nimenomaan ruosteiselle pinnalle ja ruostuminen loppuu siihen. Uskoako vai eikö...
        Käyttävät noita Dinitrol tai Dinol vai mitä lie
        suoja-aineita.

        en oo kuullu semmosest aineest et vois ruosteen päälle lätkii mut jos saat takuun työlle niin nehän sen sitten korjaavat jos ei ruoste pysähdy. on vähän hankala aihe kun kaikki liikkeet kehuvat omat aineensa niin ei oikeen tiedä mihin uskoa.


    • Tumppi

      Jotkut suosittelevat ja jopa Dinol massapurkin kyljessäkin lukee että jo ruostunesiin kohtiin kannttaa laittaa kotelosuoja-ainetta massan alle.

      • mts

        joo niihän siinä purkissa lukee mutta kyllä se vaan ruostuu vaikka piilossa vähän aikaa pysyykin!


      • pohtija
        mts kirjoitti:

        joo niihän siinä purkissa lukee mutta kyllä se vaan ruostuu vaikka piilossa vähän aikaa pysyykin!

        ...sitten ruostesuojaliikkeessä ja lopulta
        varasin ajan suojaukseen. Alkavaa ruostetta löytyi monesta kohtaa eikä kyse ollut pelkästä
        myyntimiehen puheesta. Auto on vasta vajaa 6 vuotta vanha Almera.

        Pohja pestään korkeapainepesulla ja kuivataan jonka jälkeen pintaruoste harjataan pois, alustaan
        ensin tunkeutuva kotelosuoja-aine jonka jälkeen vasta massa. Ja käsittely kattaa myös kaiken muun ikkunalinjasta alaspäin, ovet ja kotelot jne.

        Sanoi että ruostuminen pysähtyy ehkä pariksi vuodeksi ja ainakin hidastuu.

        Nähtyäni autoni pohjan olen ihan varma että kannattaa. Siellä oli ollut myös joku 10kk vanha
        Nissan josta olivat ottaneet oikein valokuvia ja
        lähettäneet maahantuojalle. Että semmoisia pelejä
        nämä... itellä kaks Nissania ruostunu alta pois,
        mutta minkäs itelleen mahtaa.

        Kiitos kaikille vinkkejä antaneille.

        -Nissanisti


      • Tapas
        pohtija kirjoitti:

        ...sitten ruostesuojaliikkeessä ja lopulta
        varasin ajan suojaukseen. Alkavaa ruostetta löytyi monesta kohtaa eikä kyse ollut pelkästä
        myyntimiehen puheesta. Auto on vasta vajaa 6 vuotta vanha Almera.

        Pohja pestään korkeapainepesulla ja kuivataan jonka jälkeen pintaruoste harjataan pois, alustaan
        ensin tunkeutuva kotelosuoja-aine jonka jälkeen vasta massa. Ja käsittely kattaa myös kaiken muun ikkunalinjasta alaspäin, ovet ja kotelot jne.

        Sanoi että ruostuminen pysähtyy ehkä pariksi vuodeksi ja ainakin hidastuu.

        Nähtyäni autoni pohjan olen ihan varma että kannattaa. Siellä oli ollut myös joku 10kk vanha
        Nissan josta olivat ottaneet oikein valokuvia ja
        lähettäneet maahantuojalle. Että semmoisia pelejä
        nämä... itellä kaks Nissania ruostunu alta pois,
        mutta minkäs itelleen mahtaa.

        Kiitos kaikille vinkkejä antaneille.

        -Nissanisti

        Voitko kertoa vielä käsittelyn hinnan (ja käsittelyfirman) jos sellaista tietoa jo sait? Itsekin pitäisi jotain tuollaista harkita...


      • pohtija
        Tapas kirjoitti:

        Voitko kertoa vielä käsittelyn hinnan (ja käsittelyfirman) jos sellaista tietoa jo sait? Itsekin pitäisi jotain tuollaista harkita...

        hinnaksi tulee 395 e (ovh. 495e).

        Kyseessä on siis Dinitrol peruskäsittely.

        En viitsi suoramainontaa tehdä tällä palstalla, laita mailia jos haluat firman nimen, se sijaitsee Nummelassa.

        Sen verran ehdin kysellä muualtakin että n. 500 e on aika vakio hinta, mutta tingittävissä on.


      • Mizu

        Ekax jollai teräsharjalla ja raapalla irtonainen pois ja sitten VAHAPOHJAINEN kotelosuoja-aine muutamaks päiväks siihen vähän kuivumaan. Sen jälkeen vaa alusta massaa ohuita kerroksia. Ja viel yks hyvä vinkki. Sinne auton alle kannattaa vilkuilla jo ajoissa...
        PS. Olen näitä ohjeita noud. ja ei oo yhtää vanhempaakaan japsia tartennu hitsata.


      • tarkennus
        Mizu kirjoitti:

        Ekax jollai teräsharjalla ja raapalla irtonainen pois ja sitten VAHAPOHJAINEN kotelosuoja-aine muutamaks päiväks siihen vähän kuivumaan. Sen jälkeen vaa alusta massaa ohuita kerroksia. Ja viel yks hyvä vinkki. Sinne auton alle kannattaa vilkuilla jo ajoissa...
        PS. Olen näitä ohjeita noud. ja ei oo yhtää vanhempaakaan japsia tartennu hitsata.

        Muistakaa, että alustamassa ei ole ruosteenestoaine. Se vain suojaa pohjaa, jotta massan alla oleva käsittely (sinkki, maali tms.) säilyy ehjänä.


      • Mizu
        tarkennus kirjoitti:

        Muistakaa, että alustamassa ei ole ruosteenestoaine. Se vain suojaa pohjaa, jotta massan alla oleva käsittely (sinkki, maali tms.) säilyy ehjänä.

        Ei se massa ole ruotesuojaaine, mutta vahapohjainen kotelonsuoja-aine auttaa kun se massan suojaama maali on lähteny ruosteen takia jo pois... Jos sillo ruosteisen kohdan päälle laittaa suoraan jotain maaliamassaa ni ei kauan kestä ku se lähtee levynä pois, vaikka kuinka hyvin yrittäis ottaa ruosteen pois.
        Jos pohjalla on sinkki eli kori on sinkitty, niin ei kannata myöskään maalata päälle ku se sinkki on jo hapettunu, eli pitäis saada ensin se oksidikerros pinnasta pois. Sillo jos haluaa kunnon jälkeä ni ei kun liikkeeseen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      130
      1355
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      101
      876
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. 51
      605
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      511
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      417
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe