Olin luuntiheysmittauksessa

mariko6

Pääsin työn ja tuskan kautta viimein luuntiheysmittaukseen tk.lääkärin lähetteellä ja kuinka ollakaan - osteoporoosihan luitani nakertaa ja lääkehoito aloitettiin samantien. Oli lääkäri vähän nolona, kun ei aikonut ensin lähetettä tehdä. Olen pieni, keski-ikäinen, puolitoista vuotta sitten diagnosoitu oireeton keliaakikko. Myös laktoosi-intoleranssi diagnosoitu n. puoli vuotta sitten - ei siitäkään oireita. Huolehtikaahan kaikki keliaakikot, että käytte säännöllisesti luuntiheysmittauksessa = kahden - kolmen vuoden välein. Te, joilla on myös todettu osteoporoosi, kertokaa kokemuksistanne mitä luulääkettä olette käyttäneet ja onko luustonne parantunut mahdollisesti jopa niin, että olette saaneet lääkehoidon lopettaa kokonaan? Kuinka usein käytte luuntiheysmittauskontrollissa?

4

815

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luulotautinen

Miten keliakiaa osattiin kohdallasi etsiä kun olit kuitenkin oireeton? Tarkoitan siis oireiliko oireeton keliakiasi kuitenkin jotenkin?
      Itselläni vasta epäily keliakiasta(menossa verikokeeseen), vaikka ei ole oireitakaan kuin vähän: ajoittainen ripuli, ilmavaivat, jatkuvat, nykyään 8-12 aftaa kerrallaan, ihon kutina, varsinkin kyynärpäät, takamus ja huulet sisäpuolelta kutiavat jatkuvasti. Kortisonivoide ei auta yhtään ihon kutinaan.

• mariko6

luulotautinen mutta en anna masentaa, vaikka olenkin pitänyt itseäni "ikireippaana" ja "terveenä kuin pukki" ja puolentoista vuoden sisällä saankin ykskaks kolme diagnoosia oireettomana. No, voisi pahemminkin olla. Olen periksi antamatonta sukua kuitenkin.
        Kysyt, miten keliakiani löytyi, vaikka olin oireeton. Se löytyi sattumalöydöksenä alhaisen (todella alhaisen) Hb:n aiheuttajana. Koska keliakiaa riittävän kauan sairastaneilla (minä siis tietämättäni - samoin tyttäreni ja veljeni ja mahdollisesti 9% koko väestöstä) ruoan imeytyminen häiriintyy, aiheuttaa se hb:n laskua pikkuhiljaa, elimistön siihen sopeutuen ja näin ollen ei aihedu huimausta, pyörtyilyä, väsymystä tms. Näin lääkäri minulle kertoi. En tiedä, kuinka alas olisi pitänyt mennä, jotta jalat olisivat alkaneet mennä alta. 60 - 70 ehkä? Olen nyt keski-ikäinen usean lapsen äiti mutta painoindeksini on ensimmäistä kertaa elämässäni nyt normaali. Hb:ni ei ole koskaan ollut yli 125, vaikka miten paljon olisin rautatbl syönyt. Nyt 137. Koskaan missään tilanteessa ei ole epäilty, että jokin olisi pahasti pielessä. Eikä tämä keliakiakaan nyt niin kamalaa ole. Se nyt vain on tullut elämääni kuten nuo muutkin oireettomat taudit. Toivon kuitenkin, että sinulta sitä ei löydy mutta ÄLÄ ANNA PERIKSI sen selvittämisessä, mikä sinulla on pielessä, koska jokin on pielessä oireistasi päätellen. Selventiköhän tämä yhtään asiaa? Tsemppiä sinulle. Ja viestittele, miten kävi.

• tarvi
        mariko6 kirjoitti:

luulotautinen mutta en anna masentaa, vaikka olenkin pitänyt itseäni "ikireippaana" ja "terveenä kuin pukki" ja puolentoista vuoden sisällä saankin ykskaks kolme diagnoosia oireettomana. No, voisi pahemminkin olla. Olen periksi antamatonta sukua kuitenkin.
        Kysyt, miten keliakiani löytyi, vaikka olin oireeton. Se löytyi sattumalöydöksenä alhaisen (todella alhaisen) Hb:n aiheuttajana. Koska keliakiaa riittävän kauan sairastaneilla (minä siis tietämättäni - samoin tyttäreni ja veljeni ja mahdollisesti 9% koko väestöstä) ruoan imeytyminen häiriintyy, aiheuttaa se hb:n laskua pikkuhiljaa, elimistön siihen sopeutuen ja näin ollen ei aihedu huimausta, pyörtyilyä, väsymystä tms. Näin lääkäri minulle kertoi. En tiedä, kuinka alas olisi pitänyt mennä, jotta jalat olisivat alkaneet mennä alta. 60 - 70 ehkä? Olen nyt keski-ikäinen usean lapsen äiti mutta painoindeksini on ensimmäistä kertaa elämässäni nyt normaali. Hb:ni ei ole koskaan ollut yli 125, vaikka miten paljon olisin rautatbl syönyt. Nyt 137. Koskaan missään tilanteessa ei ole epäilty, että jokin olisi pahasti pielessä. Eikä tämä keliakiakaan nyt niin kamalaa ole. Se nyt vain on tullut elämääni kuten nuo muutkin oireettomat taudit. Toivon kuitenkin, että sinulta sitä ei löydy mutta ÄLÄ ANNA PERIKSI sen selvittämisessä, mikä sinulla on pielessä, koska jokin on pielessä oireistasi päätellen. Selventiköhän tämä yhtään asiaa? Tsemppiä sinulle. Ja viestittele, miten kävi.

pakosta olla vielä missään superheikossa kunnossa sairastaakseen keliakiaa. Minustakaan ei olisi kukaan uskonut, että olen sairastanut todennäköisesti jo kymmenen vuotta keliakiaa (lääkärin mielipide). Itsekään en osannut olla huolissaan. Joillain ihmisillä on tapana painaa villaisella oireitaan. Itsekin vasta, kun sain tietää keliakiastani, aloin vetämään johtopäätöksiä oireiden välillä, joita minulla on koko tämän ajan ollut. En vain pidä lääkärissä käymisestä. Oli sattumien summa, että minulta keliakia todettiin.

On hienoa, että on niitä ihmisiä, jotka todella menevät lääkäriin ja jotka tarkkailevat terveyttään. Näin ehkä vältytään monilta tuhoilta, joita hoitamaton keliakia voi aiheuttaa. Sinänsä en kenellekään toivo tätä sairautta.

• luulotautinen
        mariko6 kirjoitti:

Keliakiatesti tehty, tulokset normaalit (emapa alle 5 ja ttcabab 0,5).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      208
      2824
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      167
      2501
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      106
      1162
    4. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      67
      990
    5. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      123
      982
    6. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      267
      942
    7. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      317
      909
    8. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      20
      899
    9. Lapsien pakko kasteesta on luovuttava.

Eikö olisi parempi siirtää kaste rituaali rippikouluun,kun 15v.tietävät jo itse haluaavatko tulla kastetuksi juutalais-k
      Kaste
      507
      858
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      22
      768
    Aihe