Olin luuntiheysmittauksessa

mariko6

Pääsin työn ja tuskan kautta viimein luuntiheysmittaukseen tk.lääkärin lähetteellä ja kuinka ollakaan - osteoporoosihan luitani nakertaa ja lääkehoito aloitettiin samantien. Oli lääkäri vähän nolona, kun ei aikonut ensin lähetettä tehdä. Olen pieni, keski-ikäinen, puolitoista vuotta sitten diagnosoitu oireeton keliaakikko. Myös laktoosi-intoleranssi diagnosoitu n. puoli vuotta sitten - ei siitäkään oireita. Huolehtikaahan kaikki keliaakikot, että käytte säännöllisesti luuntiheysmittauksessa = kahden - kolmen vuoden välein. Te, joilla on myös todettu osteoporoosi, kertokaa kokemuksistanne mitä luulääkettä olette käyttäneet ja onko luustonne parantunut mahdollisesti jopa niin, että olette saaneet lääkehoidon lopettaa kokonaan? Kuinka usein käytte luuntiheysmittauskontrollissa?

4

666

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luulotautinen

      Miten keliakiaa osattiin kohdallasi etsiä kun olit kuitenkin oireeton? Tarkoitan siis oireiliko oireeton keliakiasi kuitenkin jotenkin?
      Itselläni vasta epäily keliakiasta(menossa verikokeeseen), vaikka ei ole oireitakaan kuin vähän: ajoittainen ripuli, ilmavaivat, jatkuvat, nykyään 8-12 aftaa kerrallaan, ihon kutina, varsinkin kyynärpäät, takamus ja huulet sisäpuolelta kutiavat jatkuvasti. Kortisonivoide ei auta yhtään ihon kutinaan.

      • mariko6

        luulotautinen mutta en anna masentaa, vaikka olenkin pitänyt itseäni "ikireippaana" ja "terveenä kuin pukki" ja puolentoista vuoden sisällä saankin ykskaks kolme diagnoosia oireettomana. No, voisi pahemminkin olla. Olen periksi antamatonta sukua kuitenkin.
        Kysyt, miten keliakiani löytyi, vaikka olin oireeton. Se löytyi sattumalöydöksenä alhaisen (todella alhaisen) Hb:n aiheuttajana. Koska keliakiaa riittävän kauan sairastaneilla (minä siis tietämättäni - samoin tyttäreni ja veljeni ja mahdollisesti 9% koko väestöstä) ruoan imeytyminen häiriintyy, aiheuttaa se hb:n laskua pikkuhiljaa, elimistön siihen sopeutuen ja näin ollen ei aihedu huimausta, pyörtyilyä, väsymystä tms. Näin lääkäri minulle kertoi. En tiedä, kuinka alas olisi pitänyt mennä, jotta jalat olisivat alkaneet mennä alta. 60 - 70 ehkä? Olen nyt keski-ikäinen usean lapsen äiti mutta painoindeksini on ensimmäistä kertaa elämässäni nyt normaali. Hb:ni ei ole koskaan ollut yli 125, vaikka miten paljon olisin rautatbl syönyt. Nyt 137. Koskaan missään tilanteessa ei ole epäilty, että jokin olisi pahasti pielessä. Eikä tämä keliakiakaan nyt niin kamalaa ole. Se nyt vain on tullut elämääni kuten nuo muutkin oireettomat taudit. Toivon kuitenkin, että sinulta sitä ei löydy mutta ÄLÄ ANNA PERIKSI sen selvittämisessä, mikä sinulla on pielessä, koska jokin on pielessä oireistasi päätellen. Selventiköhän tämä yhtään asiaa? Tsemppiä sinulle. Ja viestittele, miten kävi.


      • tarvi
        mariko6 kirjoitti:

        luulotautinen mutta en anna masentaa, vaikka olenkin pitänyt itseäni "ikireippaana" ja "terveenä kuin pukki" ja puolentoista vuoden sisällä saankin ykskaks kolme diagnoosia oireettomana. No, voisi pahemminkin olla. Olen periksi antamatonta sukua kuitenkin.
        Kysyt, miten keliakiani löytyi, vaikka olin oireeton. Se löytyi sattumalöydöksenä alhaisen (todella alhaisen) Hb:n aiheuttajana. Koska keliakiaa riittävän kauan sairastaneilla (minä siis tietämättäni - samoin tyttäreni ja veljeni ja mahdollisesti 9% koko väestöstä) ruoan imeytyminen häiriintyy, aiheuttaa se hb:n laskua pikkuhiljaa, elimistön siihen sopeutuen ja näin ollen ei aihedu huimausta, pyörtyilyä, väsymystä tms. Näin lääkäri minulle kertoi. En tiedä, kuinka alas olisi pitänyt mennä, jotta jalat olisivat alkaneet mennä alta. 60 - 70 ehkä? Olen nyt keski-ikäinen usean lapsen äiti mutta painoindeksini on ensimmäistä kertaa elämässäni nyt normaali. Hb:ni ei ole koskaan ollut yli 125, vaikka miten paljon olisin rautatbl syönyt. Nyt 137. Koskaan missään tilanteessa ei ole epäilty, että jokin olisi pahasti pielessä. Eikä tämä keliakiakaan nyt niin kamalaa ole. Se nyt vain on tullut elämääni kuten nuo muutkin oireettomat taudit. Toivon kuitenkin, että sinulta sitä ei löydy mutta ÄLÄ ANNA PERIKSI sen selvittämisessä, mikä sinulla on pielessä, koska jokin on pielessä oireistasi päätellen. Selventiköhän tämä yhtään asiaa? Tsemppiä sinulle. Ja viestittele, miten kävi.

        pakosta olla vielä missään superheikossa kunnossa sairastaakseen keliakiaa. Minustakaan ei olisi kukaan uskonut, että olen sairastanut todennäköisesti jo kymmenen vuotta keliakiaa (lääkärin mielipide). Itsekään en osannut olla huolissaan. Joillain ihmisillä on tapana painaa villaisella oireitaan. Itsekin vasta, kun sain tietää keliakiastani, aloin vetämään johtopäätöksiä oireiden välillä, joita minulla on koko tämän ajan ollut. En vain pidä lääkärissä käymisestä. Oli sattumien summa, että minulta keliakia todettiin.

        On hienoa, että on niitä ihmisiä, jotka todella menevät lääkäriin ja jotka tarkkailevat terveyttään. Näin ehkä vältytään monilta tuhoilta, joita hoitamaton keliakia voi aiheuttaa. Sinänsä en kenellekään toivo tätä sairautta.


      • luulotautinen
        mariko6 kirjoitti:

        luulotautinen mutta en anna masentaa, vaikka olenkin pitänyt itseäni "ikireippaana" ja "terveenä kuin pukki" ja puolentoista vuoden sisällä saankin ykskaks kolme diagnoosia oireettomana. No, voisi pahemminkin olla. Olen periksi antamatonta sukua kuitenkin.
        Kysyt, miten keliakiani löytyi, vaikka olin oireeton. Se löytyi sattumalöydöksenä alhaisen (todella alhaisen) Hb:n aiheuttajana. Koska keliakiaa riittävän kauan sairastaneilla (minä siis tietämättäni - samoin tyttäreni ja veljeni ja mahdollisesti 9% koko väestöstä) ruoan imeytyminen häiriintyy, aiheuttaa se hb:n laskua pikkuhiljaa, elimistön siihen sopeutuen ja näin ollen ei aihedu huimausta, pyörtyilyä, väsymystä tms. Näin lääkäri minulle kertoi. En tiedä, kuinka alas olisi pitänyt mennä, jotta jalat olisivat alkaneet mennä alta. 60 - 70 ehkä? Olen nyt keski-ikäinen usean lapsen äiti mutta painoindeksini on ensimmäistä kertaa elämässäni nyt normaali. Hb:ni ei ole koskaan ollut yli 125, vaikka miten paljon olisin rautatbl syönyt. Nyt 137. Koskaan missään tilanteessa ei ole epäilty, että jokin olisi pahasti pielessä. Eikä tämä keliakiakaan nyt niin kamalaa ole. Se nyt vain on tullut elämääni kuten nuo muutkin oireettomat taudit. Toivon kuitenkin, että sinulta sitä ei löydy mutta ÄLÄ ANNA PERIKSI sen selvittämisessä, mikä sinulla on pielessä, koska jokin on pielessä oireistasi päätellen. Selventiköhän tämä yhtään asiaa? Tsemppiä sinulle. Ja viestittele, miten kävi.

        Keliakiatesti tehty, tulokset normaalit (emapa alle 5 ja ttcabab 0,5).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      60
      5887
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3727
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      2008
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1809
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1246
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1229
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      1037
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      980
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      909
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      858
    Aihe