Ostin viime keväällä 2 kpl päärynäpuita(plantagen). Istutin ne pihalleni(iso) - seurailin kasvien kasvamisesta ainavälillä, joten tähän saakka on päästy aikahyvin ilman ongelmia. Keväällä huomasin, että niihin oli tullut pieniä vihreitä päärynöitä.
Tänään kävin kts. kun viimeisestä katsomisesta on aikaa niin huomasin, että muurahaiset olivat perustaneet kumpaankin juurisuojaan pesän(muoviosa joka suojaa runkoa) no puhdistin ne ja ajattelion antaa olla vähän aikaa ilman suojaa. Mutta huomasin samassa, että kasvien joissakin lehtien alapinnoilla oli mustaa ja oli muutamia reikiä - luulin niinden johtuvan muurahaisista, mutta epäilen kasvien kärsivän päärynäruvesta(sateinen kesä).
Mitä olisi syytä tehdä? Ja yleensä voiko kasveja leikata(mitä leikata)? Lisäksi voiko sairaita lehtiä ottaa varavasti pois?
Kiitos etukäteen jos joku asiasta tietävä osaa neuvoa!
Päärynäpuu kysymys[?]
Mies Keravalta
2
4900
Vastaukset 2
- päärynöissäsi on
kirvoja, muurahaiset tulevat usein kirvojen perässä ja "lypsävät" niiden makeaa eritettä.
Kannattaisi ehkä myrkyttää päärynäpuut mäntysuopaliuoksella, nokkosvedellä tai ihan kunnollisila kaupan aineilla.- Mies Keravalta
Meillä kävi eilen vieraita ja ilmeni, että meille on myyty Plantagenista kirsikkapuita vaikka kuitissa luki päärynäpuu. Ja kirvoja ne mustat pistett olivat vieraidenkin mielestä - heillä on omissa kirsikkapuissa sama ongelma. Suosittelivat kylmää vettä....
Pitää mennä läymään Plantagenissa! Mutta kitos vinkistä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä mieltä olet?
Miehestä jolla ei ole yhtään kaveria, ei facebookissa eikä livenä ja hän harrasta ja tekee kaiken yksin. Onko vähän outo1511231Muistakaa pojat tämä.
Mies joka haluaa naisen, löytää keinon. Ei epäröi eikä hämmennä. Tekee kaiken eteenne.1191048Muhun rakastuu kaikki naiset, mut mä en rakastu niihin
Mun vaatimustaso on 10+ Mut mua tavottelee 7+ naiset215788En ehkä onnistu siinä
Kovasti minä yritän näyttää kauniilta, vain sinua varten, mutta en taida onnistua siinä.58765- 64732
Viesti jonka haluaisit lähettää...
hänelle. Onko jokin pieni tunniste jonka vain te tiedätte. Onko naiselta miehelle tai toisinpäin, joku joku päivämäärä26729- 135696
- 44631
Pahoin pelkään nainen
että pidät minua epäempaattisena, itsekeskeisenä, narsistisena ja kylmänä ihmisenä. Oletko koskaan ajatellut, että minus57622Joko kaupungin johtaja saa iskeä kuokkansa kunttaan
Särkiperällä tapahtuu 25.8 2026 klo.10.00 Fingrid Oy:n ja kahden maanomistajan kanssa maan lohkominen.Mahdollisesti täss58554