helsinki ja ennakkoluulot

helsinkikammoinen

millaista on todella asua helsingissä?
itselläni on sellainen kuva helsinkiläisistä että muualta suomesta sinne muuttaneisiin suhtaudutaan vähän negatiivisesti, että mitä tuokin juntti tänne tulee.
varmaan ei pidä paikkaansa mutta jostain tullut sellanen kuva vaan...

että sen saa korvata jollain paremmalla kuvalla jos sellaista vaan on :)

10

2038

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pöö

Moi.

Hesa on ihan jees, oikeastaan aika pieni paikka :)

Suhtautumiseen vaikuttaa myös se, mihin täällä muutat, kaupunginosa kertoo liiankin paljon asukistaan :(

• Mint

Niin...että mihin kaupunginosaan pitäisi sitten muuttaa, jos ei halua leimautua juntiksi =) Ilmeisesti monet ydinkeskustan alueet Töölöstä Katajanokalle kelpaa, mutta mitenkäs muut alueet? Pistäkääpä paikalliset asukkaat mielipiteenne julkiseen jakeluun...

• Asta
        Mint kirjoitti:

Niin...että mihin kaupunginosaan pitäisi sitten muuttaa, jos ei halua leimautua juntiksi =) Ilmeisesti monet ydinkeskustan alueet Töölöstä Katajanokalle kelpaa, mutta mitenkäs muut alueet? Pistäkääpä paikalliset asukkaat mielipiteenne julkiseen jakeluun...

No ei se nyt noin vakavaa ole! Voit kyllä asua missä päin vain - Kontulassa tai Jakomäessäkin (=lähiöitä), jos sieltä halvan asunnon saat. Jos haluat asua edullisesti ydinkeskustassa, etsi kämppää Kalliosta. Karkeasti ottaen itä on ei-trendikkäämpää seutua, länsi taas arvostetumpaa. Vantaaltakaan ei ole kauhean pitkä matka Hesaan (asunnot siellä halvempia).

Itse muutin tänne 40km päästä enkä ole huomannut mitään eroa. No, ehkä välillä tulee juntti olo, kun huomaa, ettei ole koskaan maistanut sushia tai ei tiedä, mitä pace tarkoittaa. Mutta ainahan voi maistaa tai ottaa selvää ;-) Keskustan kahviloissa on myös syytä tuntea lista, ja olutbaarissa erikoismerkkejä, jos haluaa sulautua joukkoon. Ja ravintolat pitää tuntea, erityisesti etniset kuten Kabuki, Himalaja yms.

Muualta tulleen voi tunnistaa Hesassa esim. siitä, että hän kutsuu bussia/dösää "linkaksi". Espoon suunnan busseissa voi muuten tervehtiä kuljettajaa, mutta jos teet saman Helsingin sisäisen liikenteen kuljettajalle, voit saada osaksesi mulkaisun. Älä myöskään yritä keskustella pysäkillä vieraan ihmisen kanssa. Sellaisia pidetään tärähtäneinä.

• qaz

Jos oot opiskelija, niin luutavasti 30-50 % sun kurssikavereista tulle pk-seudun ulkopuolelta. Don't worry. Junttilaisuus ei johdu syntyseudusta, vaan käyttäytymisestä.

• helsinginrakastajatar

No pk-seutulaiset on yleisesti aika pidättyväisiä. Eli jos joku tyyppi vaikuttaa oikeesti ihan täydeltä kusipäältä älä näytä sitä vaan koita tulla toimeen ja välttele ihmistä. Muulla Suomessa tervehditään ihmisiä, vieraitakin ja osoitetaan tunteita. Pk-seudulla monet ihmiset ovat lähinnä "läpikulkumatkalla". Usein tuo pidättyvyys koetaan jonkunlaiseksi ylimielisyydeksi.

Itse syntyperäisenä ja koko ikäni pk-seudulla (olen asunut Helsingissä ja Espoossa) asuneena voin sanoa, että suhtaudun hieman varauksella ns. muualta muuttaneisiin, mutta ylimielisesti muualta muuttaneisiin suhtautuvat muualta muuttaneet itse. Itse oikeasti voisin lähinnä antaa vinkkinä, että jos tahdot oikeasti sulautua niin opettele puhumaan Helsingistä Stadina. Tosin joistakin muualta asuneista se voi tuntua ylimielisyydeltä, mutta niin hassua kuin se onkin sinut "hyväksytään" syntyperäisten piirissä paremmin.

Mutta oikeasti en jaksa uskoa, että pk-seudulla asuminen olisi niin kamalaa. Uskoisin että muissakin kaupungeissa on vaikeaa tutustua paikallisiin.

Ja oikeasti sillä ei ole mitään väliä missä asuu. No juu oikeastaan lähinnä sillä on väliä, että jos muuttaa pk-seudulle asuu Helsingissä tai Espoossa. Vantaata pidetään syntyperäisten keskuudessa (ei suinkaan kaikkien, mutta siitä kuulee melkein joka paikassa herjan heittoa) jonkinlaisena slummina. Sellainen kuvitelma, että oikeat helsinkiläiset asuvat ainoastaan keskustassa on paitsi väärä niin se ei ole myöskään totta.

Eli minun neuvoni ovat että ala käyttää Stadi sanaa ja älä muuta Vantaalle.

Ihmiset ovat kaikkialla samanlaisia, ja uskon että muissakin kaupungeissa on sama juttu. Niin kuin Porilaiset inhoavat Raumalaisia, pienissä kaupungeissa inhotaan "kaupunkilaisia", eivät nuo ennakkoluulot ole helsinkiläisten yksinoikeus. Kaikkialla on sellaista, Helsingissä asuu vain aika paljon ihmisiä niin siihen kiinnitetään enemmän huomiota.

• Maalainen

Olen ihan lehmälaidunten keskeltä kotoisin ja asunut Helsingissä 6 vuotta. En ole koskaan törmännyt mihinkään ennakkoluuloinen tai murteen takia joihinkin kummallisiin katseisiin. En myöskään kutsu Helsinkiä Stadiksi, vaan Hesaksi. Stadi ei vaan luonnu suuhuni, eikä ole tarpeenkaan.

Helsinki on helppo kaupunki muualta tulleille, persoonallisille ihmisille ja esim. vähemmistönedustajille. Täällä ei katsota ketään pitkään, vaan kaikki mahtuu mukaan. Ihmisillä on niin paljon muuta tekemistä, kuin tuijotella ja arvostella muita ihmisiä, mitä esim. maalla tehdään paljon. Verrattuna Turkuun, Poriin tai Tampereeseen on Helsingissä muualta tulleen helppo asua. Täällä ei ole naapurit kiinnostuneita housujesi väristä tai siitä mitä teet työksesi. Ihmiset saavat olla rauhassa, mutta sillä tietenkin on myös kääntöpuolensa. Apua saattaa olla vaikea saada, koska kaikki karttavat toisiaan.

Täällä on paljon muualta tulleita ja juuri nämä muualta tulleet ovat niitä, jotka mielestäni usein muodostavat kuvan niistä koppavista hesalaisista. Vuosia kun täällä asutaan, niin ollaan kait vähän parempaa-en tiedä. Itse yritän viimeiseen asti olla syyllistymättä siihen.

Sekaan vaan. On niitä pahempiakin paikkoja nähty.

• Kesämies!
        Maalainen kirjoitti:

Olen ihan lehmälaidunten keskeltä kotoisin ja asunut Helsingissä 6 vuotta. En ole koskaan törmännyt mihinkään ennakkoluuloinen tai murteen takia joihinkin kummallisiin katseisiin. En myöskään kutsu Helsinkiä Stadiksi, vaan Hesaksi. Stadi ei vaan luonnu suuhuni, eikä ole tarpeenkaan.

Helsinki on helppo kaupunki muualta tulleille, persoonallisille ihmisille ja esim. vähemmistönedustajille. Täällä ei katsota ketään pitkään, vaan kaikki mahtuu mukaan. Ihmisillä on niin paljon muuta tekemistä, kuin tuijotella ja arvostella muita ihmisiä, mitä esim. maalla tehdään paljon. Verrattuna Turkuun, Poriin tai Tampereeseen on Helsingissä muualta tulleen helppo asua. Täällä ei ole naapurit kiinnostuneita housujesi väristä tai siitä mitä teet työksesi. Ihmiset saavat olla rauhassa, mutta sillä tietenkin on myös kääntöpuolensa. Apua saattaa olla vaikea saada, koska kaikki karttavat toisiaan.

Täällä on paljon muualta tulleita ja juuri nämä muualta tulleet ovat niitä, jotka mielestäni usein muodostavat kuvan niistä koppavista hesalaisista. Vuosia kun täällä asutaan, niin ollaan kait vähän parempaa-en tiedä. Itse yritän viimeiseen asti olla syyllistymättä siihen.

Sekaan vaan. On niitä pahempiakin paikkoja nähty.

puhuu asiaa! Ei stadissa ole juurikaan ennakkoluuloista porukkaa. Juuri se ennakkoluuloinen osa on sitä muualta tullutta sakkia. He ovat sitten olevinaan niin stadilaisia vuoden asumisen jälkeen.
        Itse asuin vuoden pääkaupungissamme ja voin vain omasta puolestani sanoa, että sain erittäin läheisiä ystäviä paljon ja käyn sillon tällöin ex-työpaikallani moikkaamassa ja vastaanotto on todella lämmin!!!
        Ei muuta kuin rohkeasti sekaan ja ole oma itsesi...se huomataan!!

• znn

Uskomatonta paskaa. Ihan kun sillä olisi oikeasti väliä, missä asuu tai on ennen asunut.

• Armor
        znn kirjoitti:

Uskomatonta paskaa. Ihan kun sillä olisi oikeasti väliä, missä asuu tai on ennen asunut.

Helsinki on kamala paikka. Ihmiset eivät huomaa toisiaan, eivät auta toisiaan, eivät edes pysähdy auttamaan, jos jotakuta puukotetaan (!) bussipysäkillä. Saati sitten jos vanha ihminen kaatuu.Ihmiset menee junaan ryysiksellä eivätkä auta niitä joilla on kamalat kantamukset. Ihmiset kävelee ohi jos haluaa kysyä neuvoa, kun on vaikka tietty katu hukassa. Mitä jos kaupungilla kävellessään käy jotain, jos vaikka satutat itsesi? Ei ole mitään takuuta että kukaan auttaisi.

En suosittele Helsinkiä missään nimessä. Jos ulkomaalaiset pitävät suomalaisia kylminä ja pidättyväisinä niin se johtuu täysin hensinkiläisten asenteesta. Siellä sääntönä on että "mulla on mun juttuni, sulla sun juttusi" - ajattelussa saattaa olla hyvät puolensa mutta loppujen lopuksi se onkin vain petollisen itsekästä ja välinpitämättömyyttä kanssaihmisiä kohtaan.

• Maria

Mulla itellä oli tosi negatiiviset ennakkoluulot Helsinkiä kohtaan, mut kun mies sai täältä töitä ja itse opiskelupaikan, niin eipä siinä sitten auttanut...
      Onhan se totta, ett ihmiset on tylyjä ja pidättyväisiä, mut hyviäkin tyyppejä löytyy. Ihan alkuperäset stadilaiset käyttäytyy usein paljon fiksummin, kun myöhemmin tänne muuttaneet.
      Oon itse asunut ulkomailla isommissa kaupungeissa ja loppujen lopuksi tää on pieni paikka!
      En missään nimessä halua asua täällä loppuelämääni, mut vois kai pahempaakin olla:)
      Sekaan vaan:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      89
      2618
    2. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      203
      1658
    3. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      116
      1590
    4. Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!

Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois
      Suomalaiset julkkikset
      41
      1461
    5. Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla

Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v
      Ikävä
      64
      1212
    6. Juhannusterveiset kaivatulle

Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻
      Ikävä
      75
      995
    7. Kaupunki osti Absin

Nyt vaan yrittäjiä kaivataan
      Haapavesi
      56
      969
    8. Sä oot kyllä

Aika erikoinen nainen
      Ikävä
      45