Cp-

vamma?!!!??

Kysyisin noista varhaiheijasteista, eli niiden katoamisesta.

Poikamme on vähän reilu 2.5kk ja hänellä on vielä oikeastaan kaikki heijasteet tallella.
Paitsi tämä niskaheijaste, eli kun päätä käänneetään molemille sivuille vuorotellen toisen puolen raajat ojentuu ja toiset koukistuu. on hävinnyt.

Mutta hän edelleen morottaa, joskin heikosti kun vaikka 1kk aiemmin ja askeltaa myös mielestäni, ainakin toisinaan.
Tarttuu myös hanakasti edelleen.
Nyrkit on ehkä puolet ajasta kiinni ja puolet auki.

Motorisesti kyllä kehittynyt hyvin, hallitsee päätänsä eriomaisesti.
Vatsallaan ollessa kohottaa hienosti päätänsä sekä hartioitaan.

Kääntyy myös välillä jo vatsaltaan kyljelleen ja siitä selälleen.
On myös nyt muutaman kerran kääntynyt selältä kyljelleen.

Minua kuitenkin huolestuttaa noi heijasteet...eikä niiden pitäsi sammua ja nyrkin olla jo käytänössä enemmän auki kuin kiinni?

Eihän täällä kukaan mitään diagnoosia osaa tehdä, mutta jos jollakin kokemusta.
Kysehhän voi olla mm Cp-vammasta.

Poikamme kärski syntyessään hyvin lievästä hapenpuutteesta, mutta toipui nopeasti.
Apgar 5-7-9.

Napa-ph oli 7.15, Hapenpuutteen raja on 7.13...kai.

6

4622

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kertoo :

Moron heijaste alkaa sammua siinä noin 3 kuukauden iässä. Se saadaan vielä esille mutta ei yhtä täydellisenä kuin vastasyntyneelle. Vastaavasti sormilla tarttumisheijaste sammuu suurin piirtein samoihin aikoihin. Mutta varpailla tarttumisheijaste voi tulla paljon myöhemminkin esille.< lainaus Akuutin sivustosta.

Omani taisi pitää toista nyrkkiä kiinni yli puoli vuotiaaksi asti .

• luin myös

noi jutut netistä ja vähän siis huolissaan siksi, lähinnä tuon tarttumisen kanssa...ksoka minusta se tarttuminen häipyi, mutta on tullut nyt takaisin.
        Eli jos on vatsallaan esim maassa ottaa helposti tutin renkaasta kiinni, tai sylissä olleessa hiuksista, kaulakorusta...millon mistäkin.
        Pitää myös tuukia tosi tiukasti näpeissään välillä.

onhan tässä vajaa kaksi viikko aikaa että nuo heijasteet häipyy, mutta kuulemma askellus hävinnee 2kk ikään mennessä monelta vauvalta=/ ja poitsu mielestäni askeltaa, ainakin välillä.

toki kuulemma erityisesti ton askellus heijasteen kanssa on sellainen juttu, että jos sitä heijastetta provosi se voi jäädä, ja häiritä kehitystä kuulemma.
        Usein meinaan hyppyytän vauvaa ja pidän häntä seisoma asenossa niin että jalat on tukevasti jotain pintaa vasten.
        Välillä kyllä seisokelee ihan jämäkkään oloisesti.

Ei ole tietenkään fiksua näitä heijasteita kokeilla kotioloissa, koska itse olen ihan maalikko enkä tietenkään niistä mittään tiedä, ehkä ois syytä nyt jättää testailut sikseen, ja keskittyä ihanaan ja suloiseen ja niin KILTTIIN poikaan....

Mutta kyllä tuo morotus tuntuu vaimentuvan jatkuvasti.

Ainoastaan jos vauva kovin pelästyy hän levittää kätensä.

• NasuliiniTre
        luin myös kirjoitti:

noi jutut netistä ja vähän siis huolissaan siksi, lähinnä tuon tarttumisen kanssa...ksoka minusta se tarttuminen häipyi, mutta on tullut nyt takaisin.
        Eli jos on vatsallaan esim maassa ottaa helposti tutin renkaasta kiinni, tai sylissä olleessa hiuksista, kaulakorusta...millon mistäkin.

onhan tässä vajaa kaksi viikko aikaa että nuo heijasteet häipyy, mutta kuulemma askellus hävinnee 2kk ikään mennessä monelta vauvalta=/ ja poitsu mielestäni askeltaa, ainakin välillä.

toki kuulemma erityisesti ton askellus heijasteen kanssa on sellainen juttu, että jos sitä heijastetta provosi se voi jäädä, ja häiritä kehitystä kuulemma.
        Usein meinaan hyppyytän vauvaa ja pidän häntä seisoma asenossa niin että jalat on tukevasti jotain pintaa vasten.

Ei ole tietenkään fiksua näitä heijasteita kokeilla kotioloissa, koska itse olen ihan maalikko enkä tietenkään niistä mittään tiedä, ehkä ois syytä nyt jättää testailut sikseen, ja keskittyä ihanaan ja suloiseen ja niin KILTTIIN poikaan....

Lapset on näissäkin asioissa yksilöitä, se että heijasteet säilyy hieman pidempään ei välttämättä tarkoita yhtään mitään.

Nauti lapsestasi ja yritä unohtaa nämä asiat. Itse käytin koko lapsen ensimmäiset 8kk stressaamiseen onko jokin vialla, etsin tietoa kovasti ja diagnosoin itse jo vaikka mitä. Terveeltä tyttö vaikuttaa vaikka heijasteet säilyikin hieman pidempään.

Luota neuvolaan, kyllä sieltä sitten tutkitaan jos jotain aihetta on.

• konkarit
        luin myös kirjoitti:

Musta toi lapsi vaikuttaa ihan terveelle.

• hitusen

Jos lapsesi kannattelee päätään,ei hänellä voi olla enää moroa! Moron häviäminen on edellytys pään kannatuksen oppimiselle.

Kyseessä lienee aika samanlainen ilmiö,nimittäin säikähtämisestä tuleva startle-reaktio.Se on siis reaktio ei refleksi. Kun lapsi säikähtää,kädet levähtävät sivulle ja jäävät sinne hetkeksi heilumaan.Morohan ei varsinaisesti jää sivulle vaan kädet palaa takaisin lähes saman tien.

Lapsi voi säikähtää esim jos moroa testataan liian
      "reippaasti" eli "pudotetaan" äkkinäisesti. Tätä näkee paljon myöskin neuvolalääkäreiden testatessa moroa...

Omalla lapsellani on cp-vamma ja hänen fysioterapeutiltaan sekä muutamalta lastenneurologilta opittua asiaa,kun meidän neuvolalääkäri väitti moron olevan tallella vaikka lapsi kannatteli päätään... Eli siis lapsi,joka osaa kannatella päätään EI VOI MOROTTAA.

Muuten kokonaisuutena lapsesi vaikuttaa kehittyvän todella hyvin,joten sinuna en liikoja miettisi heijasteita. Häviävät ajallaan yksilöllisiä aikatauluja noudattaen.

• näin vähän

kyllä ajattelinkin.
        olen ihan hirveä stressaaja.

poika kannattaa päätänsä todella hienosti, nostaa jo toisinaan hieman ylävartaloa jo...=)

ilmeisesti tosiaan säikähdyksestä tulee se reaktio.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      40
      2899
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2681
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      35
      2411
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      50
      1918
    5. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      31
      1719
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1513
    7. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1473
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      102
      1213
    9. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      177
      1183
    10. En vain unohda

Sitä miten rakastuneesti olet minua katsonut. Oliko tunteet liian suuria että niistä olisi voinut puhua.
      Ikävä
      71
      1025
    Aihe