Citroën C4:ssä ja uudessa C5:ssa on paha negatiivisesti turvallisuuteen vaikuttava tekijä, nimittäin ohjauspyörän paikallaan pysyvä keskiö.
On kerrassaan ihmeellistä, että joku ranskalainen on suunnitellut ratin keskiön, kun rattia kääntää niin keskiö ei käännykään ratin mukana, vaan pysyy paikallaan! Toki rattia kääntämällä auto ohjautuu normaalisti, mutta jos on tottunut, että koko ohjauspyörä toimii kuten pitääkin, nämä uudet citikat voivat aiheuttaa todellisen vaaratilanteen. Ei tarvitse olla kuin äkkiä eteen tuleva väistötilanne, niin C4:lla tai C5:lla homma saattaa mennä hengenvaaralliseksi, jos kädet on ratin puolalla tai lähellä paikallaan olevaa keskiötä. Tällöin ratti ei välttämättä käänny niin paljon kuin oli tarkoitus, miettikääpä itsekin.
Vai että uusista henkilöautoista tehdään huipputurvallisia?! Ainakin tuo keksintö on erittäin vaarallinen tottumattomalle. Ratti pitäisi muuttaa perinteiseksi. Se olisi helpompi ratkaisu kuin koko automallin myynnin lakkauttaminen.
Citroën C4 ja C5 vaarallisia!
36
6679
Vastaukset
- Toyopet
...niinpä niin. Ehkäpä tämän takia C5:n vakuutus on satoja euroja kalliimpi kuin Avensiksen.
- satuilee...
En ole citruuna väkeä mutta sen verran olen ottanut selville että turvallisuusajatus mikä tuohon erikoisuuteen liittyy on se että pussi pamahtaa naamalle aina oikeassa asennossa(?)...
Sun juttus on aina huuhaata, mutta täähän onkin toisaalta juuri oikea palsta sulle! Älä vaan mee sotkeen merkkikerhojen foorumeita. - ihan vakavasti
tuota mietitään niin tuohan on tehty nimenomaan turvallisuusnäkökulmasta. Airbag pysyy kokoajan halutussa kulmassa. Tällöin bagista ei tarvitse tehdä pyöreää, vaan voidaan tehdä suurempi, hieman ohjaamon muotoa mukaileva.
Ja jos on autokoulun käynyt, ei voi olla niin tyhmä, että ajaisi autoa ratin keskiöstä kiinnipitäen, vaan pitää ne kädet siellä kehällä. - liikenteessä ja netissä
on vaarallisia, taitaa kova kade olla rollo kuskilla...
- Katsastusaseman päällikkö
"taitaa kova kade olla rollo kuskilla..."
Ja mistäköhän pitäisi olla kade kenties? Olen erittäin tyytyväinen omaan autovalintaani enkä ole kade enkä aio harkita ranskisautojen perään. - niin vain
Katsastusaseman päällikkö kirjoitti:
"taitaa kova kade olla rollo kuskilla..."
Ja mistäköhän pitäisi olla kade kenties? Olen erittäin tyytyväinen omaan autovalintaani enkä ole kade enkä aio harkita ranskisautojen perään.täällä olet ranskattarista lukemassa?
Itse sen sijaan olen tyytyväinen omaan autovalintaani, en ole kade enkä aio harkita japanilaisten perään...
Takes 2 to tango...
- yksityisajattelijoita
sitä löytyykin. Kas kun ei ratin tilalle ehdoteta turvallisia käsikahvoja kuten polkupyörässä. Muuten jokainen automalli testataan ja hyväksytään viranomaisten toimesta ennen myyntiluvan saamista esim. Eu-alueella, kyllä siellä tällaiset asiat mietitään tarkasti tarkemmin kuin joku "katsastusaseman päällikkö" Suomessa. Auton rakenteesta on muuten olemassa erittäin yksityiskohtaiset ja tarkat direktiivitkin, joiden mukaan ne pitää rakentaa.
- samaa..
mieltä kanssasi. Tämä on just niitä Sitikan kummallisia viritelmiä. Samanlainen viritelmä koko auto ollut iät ajat. Kohta niitä on pitkin ojanpohjia kun Sitikkaan hurahtaneet niillä törmäilevät. Lisäksi niillä paskoilla vaarantavat kunnon autoilla ajavien tiellä liikkumisen.
- Femmacee
ymmärrä autoista mitään. Ajat varmaan Toyotalla joka kampeaa testien mukaan vastaantulijoiden kaistalle. Toyota on vaarallinen oikeasti.
Ei kukaan ohjaa rattia keskiöstä. - sitten..
ystävällinen ja kerro mikä on kunnon auto nykyään??Ei ainakaan japsit senparemmin kuin sakemannienkaan tekemät autot.Minä ainakin olen ollut tyytyväinen citroeniin.Siinä ei kori tipu kesken matkateon pois rungolta niinkuin japseissa on tapana.
- viritelmiä"
on ennenkin tullut ranskalaisten autojen kautta yleiseen käyttöön mm. aikaisemmin lattialla ollut pitkien/lyhyiden valojen vaihtonappula vaihtui ensiksi ranskalaisissa autoissa olleeseen ohjauspylvään viikseen josta nykyisin kaikissa autoissa ko. valot vaihdetaan. Aluksi ihmeteltiin ja vastustettiin mutta nyt kukaan ei kaipaa jalalla painettavaa lattianappulaa.
- esim, täällä
viritelmiä" kirjoitti:
on ennenkin tullut ranskalaisten autojen kautta yleiseen käyttöön mm. aikaisemmin lattialla ollut pitkien/lyhyiden valojen vaihtonappula vaihtui ensiksi ranskalaisissa autoissa olleeseen ohjauspylvään viikseen josta nykyisin kaikissa autoissa ko. valot vaihdetaan. Aluksi ihmeteltiin ja vastustettiin mutta nyt kukaan ei kaipaa jalalla painettavaa lattianappulaa.
http://www.ajovalo.net/Varusteet.htm
Kuten sivuston ylläpitäjä tosin tuossa sanoo:
"Tiedot ovat osittain peräisin valmistajien omista esitteistä tai historiikeista, joten on mahdollista, että varuste on ollut jo aikaisemmin jollakin valmistajalla, joka ei ole halunnut suurta julkisuutta keksinnölleen. Myös kirjallisuudessa ja internetissä on paljon ristiriitaista tietoa. Esim. levyjarruille (jotka ensimmäisissä toteutuksissa oli aina kaikissa pyörissä) on esitetty ainakin 5 eri valmistajaa, jotka väittävät olleensa ensimmäisiä. Täydennyksiä ja korjauksia tietoihin otetaan vastaan."
Jostakin saattaa toki löytyä täydellisempääkin tietoa.
- sitruunan makuinen
Ajatelkaas kuin paljon helpompi ja kevyempi on rattia käännellä kun ei tarvitse tuota keskiötä siinä mukana pyörittää.
Aikoinaan katsastusmiehet poliisit repivät irti lisäjarruvaloja ja jopa sakottivat niistä. Nykyisin ne on sitten pakollisia uusissa autoissa. Jospa tuo oivallinen Citroenin keksintö määrätään myös aikanaan pakolliseksi kun huomataan sen edut, näinhän kävi noitten lisäjarruvalojenkin. On puhuttu myös, että ajonhallinta (ESP) tulisi pakolliseksi kun sekin säästäisi monia ihmishenkiä.
Ovatko nyt katsastusmiehet poliisit vastaan kaikkea hyvää kehitystä autojen turvallisuudessa ?- paikallaan
Olisiko aika hankkiutua eläkkeelle, katsos
kehitys kulkee eteenpäin ja Citroen on usein
näyttänyt suunnan. - Citroenistä
paikallaan kirjoitti:
Olisiko aika hankkiutua eläkkeelle, katsos
kehitys kulkee eteenpäin ja Citroen on usein
näyttänyt suunnan.Citroenin moottoreita ja jousitusta lainaillan moniin merkkeihin. Vastikään luin testin jossa Jaguaarissa oli PSA V6 dieseli, tuota moottoria kehuttiin mainioksi ennenkaikkea hiljaiseksi.
- säästyy kustannuksia
Citroenistä kirjoitti:
Citroenin moottoreita ja jousitusta lainaillan moniin merkkeihin. Vastikään luin testin jossa Jaguaarissa oli PSA V6 dieseli, tuota moottoria kehuttiin mainioksi ennenkaikkea hiljaiseksi.
Katsokaapa hyvin tarkkaan tulevaa VW Passat CC:tä
huomaatteko mistä se on saanut vaikutteita.
Citroen C5 on käynyt hyvin kaupaksi saksan
markkinoilla. - Katsastusaseman päällikkö
säästyy kustannuksia kirjoitti:
Katsokaapa hyvin tarkkaan tulevaa VW Passat CC:tä
huomaatteko mistä se on saanut vaikutteita.
Citroen C5 on käynyt hyvin kaupaksi saksan
markkinoilla.Kyllä Passat CC on omaksunut vaikutteita Mercedes CLS:stä. Ei siinä mitään vikaa.
- Eetvartti
Katsastusaseman päällikkö kirjoitti:
Kyllä Passat CC on omaksunut vaikutteita Mercedes CLS:stä. Ei siinä mitään vikaa.
Monetkos lisäjarruvalot aikoinaan määräsit poistettaiksi ?
- tämäkö oikea
Eetvartti kirjoitti:
Monetkos lisäjarruvalot aikoinaan määräsit poistettaiksi ?
Minä en usko, että nimimerkki olisi oikea
katsastusmies tai jopa päällikkö.
Ei ne ihan tommosia möläyksiä nykyisin päästele. - Eetvartti
tämäkö oikea kirjoitti:
Minä en usko, että nimimerkki olisi oikea
katsastusmies tai jopa päällikkö.
Ei ne ihan tommosia möläyksiä nykyisin päästele.Ei mutta luulee olevasa, Kertoihan Simokin rotesti laulussaan mitä jotkut luulevat olevansa.
- ajotapa
Et kai yritä opettaa väärää ajotapaa.
Eipä taitaisi muualta ajokortti irrota esittämälläsi ajotyylillä. - kokeilla ensin
ja sitten tulla tänne perättömiä juttuja kirjoittelemaan. No kyllä sinä joskus koritin ehkä saat, ainakin posti tai kirjasto.
Erittäin kätevä tuo keskiö kaikki toiminnot lähellä sormia. - Citroenisti
No johan viesti keksist laittaa. Selkeesti sinulla ei ole kokemusta KO autoista... Voin nyt vajaan 10tkm kokemuksella sanoa, että ei minkäänlaista ongelmaa ole tuottanut toi liikkumaton keskiö! Itse asiassa sehän on nimen omaan turvallisempi, kuin normaali keskiöllinen ratti! Airbagi on aina optimaalisessa asennossa kuljettajaan nähden. Itse olen myöskin sitä mieltä, että kaikki hallinta napit ovat just hyvin saatavilla liikkumattomassa keskiössä.
- sen verran
että onhan ne lopulta löytyneet aina ennenkin...
Sikäli varmaan totta että kun ne ovat jatkuvasti samassa paikassa niin ei tarvitse ratin asennosta päätellä missä päin ne kulloinkin ovat.
Se taas ovatko meillä kaikilla kädet aina tuossa paljon puhutussa kellotaulu- asennossa jatkuvasti, niin... No... - vasta sälli olet
sen verran kirjoitti:
että onhan ne lopulta löytyneet aina ennenkin...
Sikäli varmaan totta että kun ne ovat jatkuvasti samassa paikassa niin ei tarvitse ratin asennosta päätellä missä päin ne kulloinkin ovat.
Se taas ovatko meillä kaikilla kädet aina tuossa paljon puhutussa kellotaulu- asennossa jatkuvasti, niin... No...painelet nappuloita mutkissa ja parkissa ja varmaan aina? No kuitenkin ne löytyy heti kun ottaa kunnon otteen ratista vai mitä no...niin...
- Vinkkejä
vasta sälli olet kirjoitti:
painelet nappuloita mutkissa ja parkissa ja varmaan aina? No kuitenkin ne löytyy heti kun ottaa kunnon otteen ratista vai mitä no...niin...
Minusta on pirun vaikeaa painella ysikympin mutkassa noita keskiön nappuloita, kun napit ei liiku mukana. Viiksetkin on ihan viturallaan, kun pitäis pestä lasia ja vaihtaa valoja siinä mutkassa.
Onneksi lähes kaikille rattinapeille on vaihtoehtonappi radiopaneelissa. Hieman valikkojen takana, mutta kyllä ne namikat sieltä löytyy.
Kokeilkaa. Kyllä se säätäminen hienosti sujuu kovemmassakin kurvissa. - Eetvartti
Vinkkejä kirjoitti:
Minusta on pirun vaikeaa painella ysikympin mutkassa noita keskiön nappuloita, kun napit ei liiku mukana. Viiksetkin on ihan viturallaan, kun pitäis pestä lasia ja vaihtaa valoja siinä mutkassa.
Onneksi lähes kaikille rattinapeille on vaihtoehtonappi radiopaneelissa. Hieman valikkojen takana, mutta kyllä ne namikat sieltä löytyy.
Kokeilkaa. Kyllä se säätäminen hienosti sujuu kovemmassakin kurvissa.Varaa siihen vinkkeli mutkaan ikkunanlasinpesun lisäksi vaikka radioaseman vaihdon, laita sumuvalot päälle ja kaivele nenää. Olethan monitoimimies.
On täällä tosi rupusakkia. Ei autoista eikä autollaajosta tietoakaan. Rahattomia lääketokkuraisia hörhöjä.
- Mielipiteiden markkinat..
Kuinka voikaan olla näin väsyny aihe..Autonratin keskiö??Ei helvetti..Tähänkään asiaan ei voi muuta sanoa kuin että yhtä paljon mielipiteitä kuin on kauhojia..Itse just vaihdoin sitikkaan ja tähän mennessä olen ollut todella tyytyväinen..Aika näyttää mitä tulevan pitää..Ennen omistuksessa ollu opelia,volkkaria,bemaria,mersua..Ainoa auto mihin en ollut tyytyväinen oli mersu..Muut aivan helmiä mutta autoa on pitänyt vaihtaa elämäntilanteen mukaan..Joten jos esim.sitikka vituttaa niin sit vituttaa..So what!!!Jos et sellaista omista niin mene vaikka katsastamaan yks auto!!!
- C4-mies
Eikö sinua yhtään hävetä kirjoittaa asiasta, josta ET TIEDÄ YHTÄÄN MITÄÄN!? Niin säälittävää, ettet edes ole ajanut autolla, jonka ratin keskiö on kiinteä, ja silti esität siitä mutu-mielipiteen.
Olen jo monta vuotta ajanut tuollaisella ratilla, eikä siinä ole MINKÄÄNLAISTA ONGELMAA vaan ratti on päin vastoin MAINIO.- Lienee lukenut
Erään arvovaltaisen ja arvostetun yleisteknisen lehden isojen perheautojen vertailun, jossa kirjoitetaan Citroen C 5:n ohjauspyörästä seuraavaa.
"OHJAUSPYÖRÄN keskiö pysyy paikallaan Citroenissa rattia käännettäessä, mikä saattaa aiheuttaa epämiellyttävän yllätyksen, jos kuljettajalla on ote puolista."
Itse pidän C 4:n vastaavasta "oivalluksesta" ja sitäpaitsi pidän aina ajaessani kiinni ohjauspyörän kehästä merkistä riippumatta.
Tuo viittauksesi "reppanaan" on .... hauska "oivallus". - Katsastusaseman päällikkö
Lienee lukenut kirjoitti:
Erään arvovaltaisen ja arvostetun yleisteknisen lehden isojen perheautojen vertailun, jossa kirjoitetaan Citroen C 5:n ohjauspyörästä seuraavaa.
"OHJAUSPYÖRÄN keskiö pysyy paikallaan Citroenissa rattia käännettäessä, mikä saattaa aiheuttaa epämiellyttävän yllätyksen, jos kuljettajalla on ote puolista."
Itse pidän C 4:n vastaavasta "oivalluksesta" ja sitäpaitsi pidän aina ajaessani kiinni ohjauspyörän kehästä merkistä riippumatta.
Tuo viittauksesi "reppanaan" on .... hauska "oivallus".Luin toki TM-vertailun, jossa Passatille ansaittu voitto. C5:sta ei ole omia kokemuksia, mutta C4:n kävin koeajamassa. Autossa ei muuten siis mitään vikaa ollut. Mielestäni alusta oli miellyttävä ja kaikin puolin auto oli ihan onnistunut, paitsi kyllä tuo ohjauspyörä hieman kummastutti. Tavallisella ratilla voisin harkitakin C4:ta. Okei myönnetään, että mielipide kysymys tämä on, mutta itse vieroksuin tuota ratin paikallaan olevaa keskiötä sen verran, että tuli kiusaus "avautua" asiasta täällä. Kuten sanoin, järkevä ja onnistunut auto muuten.
- nyt en ymmärrä
Lienee lukenut kirjoitti:
Erään arvovaltaisen ja arvostetun yleisteknisen lehden isojen perheautojen vertailun, jossa kirjoitetaan Citroen C 5:n ohjauspyörästä seuraavaa.
"OHJAUSPYÖRÄN keskiö pysyy paikallaan Citroenissa rattia käännettäessä, mikä saattaa aiheuttaa epämiellyttävän yllätyksen, jos kuljettajalla on ote puolista."
Itse pidän C 4:n vastaavasta "oivalluksesta" ja sitäpaitsi pidän aina ajaessani kiinni ohjauspyörän kehästä merkistä riippumatta.
Tuo viittauksesi "reppanaan" on .... hauska "oivallus".Katttelin citroen.fi:stä kuvaa C5:n ratista. Jos pitää puolista kiinni ja kääntää rattia, ei siinä kyllä pitäisi mitään epämiellyttäviä yllätyksiä tulla. Nuo puolathan ovat juuri sillä ratin kehän osalla, joka pyörii. Kiinteässä keskiössä ei ole mitään sellaista, mistä saisi normaalin otteen ajoa varten.
Toki suomalaisethan ovat mestareita ajamaan autoa väärin, joten en yhtään ihmettele, että joku on tottunut sompailemaan kädet tiukasti ratin keskiöllä. Näkeehän noita sellaisiakin, että penkin selkänoja on kallistettu niin taakse, että mm. niskatuki törröttää takamatkustajan ikkunan kohdalla ja kuski ite könöttää naama kiinni tuulilasissa.
Oi aikoja, oi tapoja.
- Anonyymi
Höpö höpö, on oikein hyvin suunniteltu ja kätevä ratkaisu. Citroenille tästä täydet pisteet🤗
- Anonyymi
Hyvä huomio 14 vuotta vanhaan ketjuun.
- Anonyymi
Tuota ratin kiinteää keskiötä olen jäänyt kaipaamaan C5:sta. Toki myös tasaista kulkua ja äänettömyyttä. Nykyisin ajan Bemarila, ihan kiva tämäkin, mutta eri tyyppinen.
- Anonyymi
ajohallinta hoitaa jos käsistä lähtee
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12681Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1511258Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491135- 1271008
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206959Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä15899Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297865- 72855
- 40851