Paniikki

ja verenpaine

Onko tavallista että verenpaine ja pulssi nousee paniikkikohtauksessa?
Minulla näin on vaikka muuten on normaali, paitsi että syke on yleensä 90-95 aina.
Kun sitten paniikissa itse mittaa verenpaineensa ja huomaa että se on korkea, ja joskus mittari näyttää myös rytmihäiriöitä, niin siitä paniikki vaan kasvaa. Sydänfilmejä on otettu monta kertaa ja niissä ei ole huomattu mitään erityistä.

22

11924

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RR-potilas

      Aluksi en edes tajunnut, että kyseessä on paniikkikohtaus! Pulssi nousi tosi korkeaksi, enkä edes uskaltanut mitata verenpainetta, se olisi ollut taivaissa ja siitä olisi vaan kierrokset lisääntyneet huimasti. Pulssin lähtiessä laskemaan tuli lisälyöntejä, jotka saivat kauhun nousemaan uudestaan pintaan. Lisälyönnit minulla on vissiin ihan harmittomia, kun ei ole koskaan EKG:lle saatu tai tarkemmissa tutkimuksissa mitään suurempaa poikkeavuutta tullut ilmi. Toinen hauska huomio on, että verenpaineeni laski pitkäaikaisessa mittauksessa tosi paljon, normaalille tasolle, kun aloitin SSRI-lääkityksen! Voimia sulle ja kuunnellaan sydämmellä tätä paniikkia vähän vähemmän.

      • --.---

        Mitä tarkempia tutkimuksia sinulle tehtiin? Ja millaisia ne olivat? Itsekin mietin, että pitäisikö pyytää jotain muitakin tutkimuksia kuin EKG. Jossain vaiheessa kun olin oikein paniikissa, otettiin sairaalassa EKG:tä parin tunnin ajan, koska pulssi pysyi korkeana pitkään, ja sanottiin, että ei ole mitään vikaa. Silloinkin verenpaine laski aika nopeasti normaaliksi beetasalpaajalla mutta pulssi pysyi korkeana. Ihmettelen tuota että yleensä verenpaine ja pulssi ovat korkeimmillaan heti aamulla herätessä. Silloin yleensä on useimmiten kaikkein ahdistavin olokin. Aika outoa, koska luulisi että kun on nukkunut ja levännyt niin silloin just ei olisi. Olen nyt myös saanut mielialalääkityksen muutama viikko sitten.


      • testattu
        --.--- kirjoitti:

        Mitä tarkempia tutkimuksia sinulle tehtiin? Ja millaisia ne olivat? Itsekin mietin, että pitäisikö pyytää jotain muitakin tutkimuksia kuin EKG. Jossain vaiheessa kun olin oikein paniikissa, otettiin sairaalassa EKG:tä parin tunnin ajan, koska pulssi pysyi korkeana pitkään, ja sanottiin, että ei ole mitään vikaa. Silloinkin verenpaine laski aika nopeasti normaaliksi beetasalpaajalla mutta pulssi pysyi korkeana. Ihmettelen tuota että yleensä verenpaine ja pulssi ovat korkeimmillaan heti aamulla herätessä. Silloin yleensä on useimmiten kaikkein ahdistavin olokin. Aika outoa, koska luulisi että kun on nukkunut ja levännyt niin silloin just ei olisi. Olen nyt myös saanut mielialalääkityksen muutama viikko sitten.

        Nuo minulle tehtiin. Niin, ja pitkäaikais verenpaine seuranta. Sanottiin vielä, että jos tuntuu itsestä, että vaiva pahenee, niin tehdään sydämmen pitkäaikais rekisteröinti. En ole jaksanut sinne asti, koska jo tieto siitä, ettei suurempaa vaivaa ole, rauhoitti. Ainakin hetkeksi, paniikkikohtauksen aikana ei oikein pystu järkevästi ja johdonmukaisesti ajattelemaan. ;) Aamuahdistus on kamalaa, mutta valitettavan yleistä. Ei pääse edes unessa pakoon ahdistusta!


    • ainakin nousee

      pulssi, viimeks eilen aamulla.Tuntu että sydän tulee rinnasta pihalle ja se aiheutti taas paniikkia.Polvillee lattialle,perse kantapäihi,otsa maahan ja kädet pitkälle eteen.Siinä rauhassa hengitellessä lattian pölyjä sain sykkeen laskemaan mutta oksettava olo jatku viel. sen vei pois rauhottava tunnin sisällä.

      koko illan vielä pelkäs sitä samaa.koko päivä meni pilalle.

    • yksvaann
    • hiukan koholla

      kroonisesti ja paniikkihäiriökin todella pahana 20 vuotta. Normaali paine oli 120/80 mutta talvella mitattiin 130/90. Lopetin kahvinjuonnin kokonaan ja verenpaine laski noin kuukaudessa 115/75 ja paniikkihäiriö katosi parissa kuukaudessa täydellisesti. Kiva saada viisikymppisenä oma persoonallisuutensa takaisin sellaisena kuin se oli joskus parikymppisenä.

      Ikävää vaan että minut laitettiin työkyvyttömyyseläkkeelle parhaassa työiässä väärän diagnoosin takia, kofeiini ja psyykenlääkkeet ovat aiheuttaneet kaiketi pysyviä vaurioita keskushermostoon ja elämästä on liki puolet mennyt hukkaan kun on hoidettu oireita, ei niiden aiheuttajaa.

      • cxcx

        Johtuiko sun paniikkihäiriö siis kahvinjuonnista?


      • aiheutui todella
        cxcx kirjoitti:

        Johtuiko sun paniikkihäiriö siis kahvinjuonnista?

        kofeiinista, ensimmäisellä kerralla tosin join mustaa, vahvaa teetä päivittäin ja tilanteeseen liittyi krooninen stressi. Toisella kerralla paniikit alkoivat samanlaisessa tilanteessa mutta teen tilalla oli kahvi.

        Toisella kerralla vaivaan liittyi myös vahvasti lihasjäykkyys, viimeiset 6kk jouduin käyttämään kävelykeppiä oikean jalan jäykkyyden ja kipujen vuoksi. Viikon kuluttua siitä kun lopetin kahvinjuonnin, sain jättää kepin pois ja lihasjäykkyys ja neurologiset kivut ovat kadonneet pikkuhiljaa kuukausien aikana.

        Paniikkeja ei tule enää missään tilanteessa, ei edes pienintä viitettä mistään sellaisesta ... tuntuu aivan uskomattomalta, että olen päässyt niistä eroon kun ne pitivät minut sidottuna kotiin vuosikausia.


      • MUTTA.......
        cxcx kirjoitti:

        Johtuiko sun paniikkihäiriö siis kahvinjuonnista?

        paniikkikohtauksille altis tai paniikkihäiriötä sairastavalla tilanne on sellainen, että se usein laukaisee kohtauksen, joka on aivan eri asia kuin se, että sanotaan ph:n johtuvan kofeiinista. Kyllä ne syyt ovat muualla tai sitten ei sairasta varsinaista paniikkihäiriötä, paniikkikohtauksia saa jokainen elämänsä aikana, sairastamatta silti itse paniikkihäiriö-nimistä sairautta.
        On muitakin altistavia tekijöitä joilla koetilanteessa esim. saadaan aikaiseksi ph-kohtaus, kofeiini on niistä yksi.

        Pelkällä paniikkihäiriödiagnoosilla ei saa eläkettä, ei edes kuntoutustukea. Eikä pitkäaikaista sairaslomaakaan. Eli siellä on päädiagnoosina jokin muukin sairaus=)

        t. paniikkihäiriöitä sairastava terv.hoitoalalainen


      • enemmän kahvia!
        MUTTA....... kirjoitti:

        paniikkikohtauksille altis tai paniikkihäiriötä sairastavalla tilanne on sellainen, että se usein laukaisee kohtauksen, joka on aivan eri asia kuin se, että sanotaan ph:n johtuvan kofeiinista. Kyllä ne syyt ovat muualla tai sitten ei sairasta varsinaista paniikkihäiriötä, paniikkikohtauksia saa jokainen elämänsä aikana, sairastamatta silti itse paniikkihäiriö-nimistä sairautta.
        On muitakin altistavia tekijöitä joilla koetilanteessa esim. saadaan aikaiseksi ph-kohtaus, kofeiini on niistä yksi.

        Pelkällä paniikkihäiriödiagnoosilla ei saa eläkettä, ei edes kuntoutustukea. Eikä pitkäaikaista sairaslomaakaan. Eli siellä on päädiagnoosina jokin muukin sairaus=)

        t. paniikkihäiriöitä sairastava terv.hoitoalalainen

        ...sanoa, että lopeta kahvinjuonti niin toivut paniikkikohtauksista. Tottakai kofeiini joillakin vaikuttaa negatiivisesti, mutta esim. itse pystyn juomaan kahvia monta kuppia ennen nukkumaan menoa ja nukahdan ilman mitään ongelmia! Kahvi ja paniikkikohtaukset ei liity ainakaan minun tapauksessa mitenkään toisiinsa. Syyt ovat psyykkeessä. On myös ikävää, että jotkut täällä sanovat, että stressiä pitää oppia hallitsemaan muuten kuin panikoimalla. Täh? Kiitos neuvosta, aloitan heti huomenna. Eiköhän paniikkihäiriöiset ole aika kestäviä stressin suhteen, eletäänhän me siinä aina.


      • valvottanut,
        enemmän kahvia! kirjoitti:

        ...sanoa, että lopeta kahvinjuonti niin toivut paniikkikohtauksista. Tottakai kofeiini joillakin vaikuttaa negatiivisesti, mutta esim. itse pystyn juomaan kahvia monta kuppia ennen nukkumaan menoa ja nukahdan ilman mitään ongelmia! Kahvi ja paniikkikohtaukset ei liity ainakaan minun tapauksessa mitenkään toisiinsa. Syyt ovat psyykkeessä. On myös ikävää, että jotkut täällä sanovat, että stressiä pitää oppia hallitsemaan muuten kuin panikoimalla. Täh? Kiitos neuvosta, aloitan heti huomenna. Eiköhän paniikkihäiriöiset ole aika kestäviä stressin suhteen, eletäänhän me siinä aina.

        vuosien käytön jälkeen en saanut enää nukuttua ilman isoa mukillista juuri ennen nukkumaanmenoa.

        En ole sanonut että toivut lopettamalla kahvinjuonnin, sanoin parantuneeni itse sillä keinolla. Asiaan vaikutti toki moni muukin asia kuten esim. alkoholinkäytön lopettaminen ja elämäntapojen tervehdyttäminen yleensä mutta kahvi, tai oikeastaan kofeiini kaikissa muodoissan paljastui suurimmaksi tekijäksi, sen nauttiminen toi oireet takaisin ja sen välttäminen on pitänyt oireet poissa jo noin 4kk.

        Kofeiini tunnetaan paniikkia aiheuttavaksi aineeksi, siksi sitä käytetään lääketieteessä kun koehenkilölle pitää aiheuttaa paniikkikohtaus lääketieteellisten kokeitten yhteydessä. On jopa dokumentoitu yksi tapaus, jossa potilas joutui psykoosiin juotuaan kahvia.

        Muistahan että psyyke on pelkkää sähköenergiaa jonka laadun määrittää aivojen kemiallinen tasapaino jota kofeiini häiritsee merkittävästi.

        Asiaa voi jokainen kokeilla itse, ei tarvitse muutakuin välttää täysin kofeiinia jonkin aikaa. Muutamassa viikossa tai kuukaudessa selviää kyllä onko kofeiinilla ollut aiheuttava rooli paniikkien tai masennuksen suhteen, minun kohdallani sillä oli mutta nyt elämä hymyilee =)


      • kroonisesta kofeiinimyrkyty...
        MUTTA....... kirjoitti:

        paniikkikohtauksille altis tai paniikkihäiriötä sairastavalla tilanne on sellainen, että se usein laukaisee kohtauksen, joka on aivan eri asia kuin se, että sanotaan ph:n johtuvan kofeiinista. Kyllä ne syyt ovat muualla tai sitten ei sairasta varsinaista paniikkihäiriötä, paniikkikohtauksia saa jokainen elämänsä aikana, sairastamatta silti itse paniikkihäiriö-nimistä sairautta.
        On muitakin altistavia tekijöitä joilla koetilanteessa esim. saadaan aikaiseksi ph-kohtaus, kofeiini on niistä yksi.

        Pelkällä paniikkihäiriödiagnoosilla ei saa eläkettä, ei edes kuntoutustukea. Eikä pitkäaikaista sairaslomaakaan. Eli siellä on päädiagnoosina jokin muukin sairaus=)

        t. paniikkihäiriöitä sairastava terv.hoitoalalainen

        kofeiini muuttaa hyvin laaja-alaisesti aivojen kemiallista tasapainoa. Kofeiini saa aikaan kortisolitason kohoamisen, joka puolestaan kohottaa aivojen glutamaattitasoa,molemmat ovat kiihdyttäviä välittäjäaineita ja saavat autonomisen hermoston käymään ylikierroksilla ja muuttavat myös muiden välittäjäaineiden tasoja pitemmällä aikajaksolla.

        Paniikkikohtaus syntyy kun jokin tilanne, pitkäaikainen stressi, tunnereaktio tai painajaisuni laukaisee stressireaktion joka ei pääse purkautumaan toimintana hyökkää/pakene reaktion muodossa. Kohtaus tulee helpommin jos aivojen stressihormonitasapainoa pidetään koholla kofeiinilla.

        Jos henkilö saa paniikkikohtauksia tarpeeksi usein tai tarpeeksi pitkän aikaa, sanotaan että hänellä on paniikkihäiriö, ero on määrässä, ei laadussa ja diagnostisen nimikkeen tarve nousee lähinnä lääketieteen ja -teollisuuden tarpeista.

        En muista ettäkukaan olisi maininnut paniikkihäiriötä siihen aikaan kun jouduin eläkkeelle, eräs psykiatri puhui hysteerisistä psykosomaattisista oireista kun menetin tuntoaistin oikealta puolelta päätäni ja oikea puoli kehosta esitti halvaantumisen oireita.

        Arvauskeskuslääkäreiden mukaan en ollut oikeasti sairas, kaikki oli vain kuvittelua, lihaskivut, puutumiset, neurologiset kivut,huimaus jne.. heidän mielestään kuvittelin vain niin hyvin, että olin oikeasti sairas ja he lähettivät minut lanttumaakarille.

        Kolmen psykiatrin ja yhden psykologin yksimielinen mielipide oli, etten ollut henkisesti sairas, enkä edes kovin häiriintynyt mutta en myöskään katsottavissa työkykyiseksi.

        Eläkkeelle silti jouduin, piileksin kotinurkissa ja lääkkeet olivat viedä loputkin järjen rippeet kunnes hankkiuduin niistä eroon ja otin käyttöön omat henkiset voimavarani, nyt menee hyvin.. mutta menköön =)


      • f49ir49
        MUTTA....... kirjoitti:

        paniikkikohtauksille altis tai paniikkihäiriötä sairastavalla tilanne on sellainen, että se usein laukaisee kohtauksen, joka on aivan eri asia kuin se, että sanotaan ph:n johtuvan kofeiinista. Kyllä ne syyt ovat muualla tai sitten ei sairasta varsinaista paniikkihäiriötä, paniikkikohtauksia saa jokainen elämänsä aikana, sairastamatta silti itse paniikkihäiriö-nimistä sairautta.
        On muitakin altistavia tekijöitä joilla koetilanteessa esim. saadaan aikaiseksi ph-kohtaus, kofeiini on niistä yksi.

        Pelkällä paniikkihäiriödiagnoosilla ei saa eläkettä, ei edes kuntoutustukea. Eikä pitkäaikaista sairaslomaakaan. Eli siellä on päädiagnoosina jokin muukin sairaus=)

        t. paniikkihäiriöitä sairastava terv.hoitoalalainen

        Kyllä eläkkeelle paniikkihäiriönkin takia pääsee, kun tilanne on tarpeeksi invalidisoiva. Tunnen useampia.


    • what??

      onkohan mulla paniikkihäiriö diagnoosi ihan oikea..ja vuosikausia syödyt lääkkeet kun kohtauksen aikana sydän lyö noin 280 kertaa minuutissa ja tämä kestää minuutin-vartin.. yleensä tulee rasituksen jälkeen tai väsyneenä. eka normaali syke ja sekunnissa muuttuu rytmi ja myös lakkaa yhtä nopeasti. ekalla kerralla pelästyin että saan sydärin ja kuolen mutta nyt yritän olla välittämättä vaikka tärisenkin kokonaan sydämenlyöntien nopeudesta johtuen. ja kylmä hiki tulee ja kädet puutuvat. sydänfilmissä ei ole ollut mitään. Voiko sydän näin korjata esim. stressistä johtuvaa pinnallisen hengityksen jälkeen syntynyttä aivoissa olevaa happivajausta?

      • yjttfghjjjkk

        Kyllä mullakin (yli 50 v.) pulssi joskus noussut jopa yli 150 :n

        ja vp luokkaa 200 /100 (siis pk:n aikana), mutta miten voi olla

        mahdollista että pulssi nousee 280: een ja eihän tollasta pysty

        enää millään tavallisella laitteella edes mittaamaankaan, siis

        melk. 5 lyöntiä/s ??!!


    • jäbä

      samoja ongelmia.lanssi on käynyt kotona pari kertaa. ja sydänfilmit olivat ok identtisiä puolentoista kkn väliin. mulla paniikkikohtauksessa syke 140-150 paikkeilla ja kauheet verenpaineetkin. kotimittari laittaa error tms jos syke ei ole tasainen. ei siis rytmihäiriö, veikkaus että kiitynyt syke ja ehkä jokunen lisälyönti joka voi myös muljahtaa tai humahtaa. sitten biittaa kunnolla puoltuntia-pari. pelottavaa. itsellähän nämä alkoivat kun sain lääkityksen verenpaineisiin ja kolestroliin:) kaikki oireet täsmää paniikkikohtaukseen, koska sydän saa happea jne.

    • pulssipilvis

      Mulla on jopa näkynyt ekg:ssa rytmihäiriö ja myös omalla verenpainemittarilla monesti. Ja sairastan vaan paniikkihäiriötä.

    • P.häiröinen

      On noussut juuri paniikin ollessa päällä ja tämän tilanteen seuraaminen vaan lisää paniikkia.

    • Anonyymi

      olen 76 vuotias ja olen sairastanut paniikki häiriötä koko ikkani ,vaiva onollut pitkiä aikoja poissa, mutta laukeaa helposti uudestaan.Minulle on tehty sydämen ohitus leikkaus 20 vuotta sitten,ja olen toiminut yrittäjänä 40 vuotta.Olen saanut lääkäri kammon nyt viime kesänä väärien diakdoosien takia ,joten päniikki vaivaa taas.akka pohjanmaalta

    • Anonyymi

      Onko normaalia työntää ihmisiä auton alle?

    • Anonyymi

      Mulla paniikin aikana pulssi 137, sain onneksi Kerlon 20mg betasalpaajan, nyt on ollut yli 2 vuotta ed. kohtauksesta ja pulssi 55-60.

      • Anonyymi

        Mulla verenpaine 185/110 p. 175..Juu ei kivaa ollenkaan ja sitten tämä huimaus joka ei lopu


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      860
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe