lintukirpuista

tytzyli86

minkälaisia niitten puremat on? jos sattuu sillai et niitä on niin miten niistä pääsee eroon? mulla ei kärsivällisyys kestäny et ois jaksanu netissä surffata ja ettii tietoo niistä:) eli jos joku tietää jotain FAKTA juttuja lintukirpuista nii pistäkää tulemaan.. menee nii järki ku kutittaa iltasin/öisin järettömän paljon,argh..

6

4955

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sentään
    • keväisin ja syksyisin

Katsoin tuon edellisen viestin linkin kuvan ja se näytti siltä että kutiavaa aluetta oli raavittu, koska paukamat olivat ruvella. Tosiaan meillä ovat lintukirput olleet ongelma, sen jälkeen kun rakensimme talon 80-luvulla tähän mäntymetsän keskelle. Tässä on paljon lintuja ja alkuun en edes tiennyt mitä nuo pienet parin millin pituiset kiiltävät mustanruskeat hyppivät ötökät olivat. Lähetin Jokioisiin eläinten tutkimuslaitokseen pari raatoa ja vastaus tuli että ovat lintukirppuja. En syötä enää lintulaudalla lintuja, enkä ripustele linnunpönttöjä pihapuihin. Yhdessä puusta pudonneessa linnunpöntössä oli kirppuja varmaan miljoona. Emme huomanneet niitä vasta kun kirppuja alkoi olla sisälläkin, hyppivät mattoihin, kun puistelin niitä ulkona maahan pudonneen linnunpöntön lähellä. Sisätiloissa kirput pysyvät hengissä onneksi vain muutaman päivän. Poltimme linnunpöntön, kun huomasimme siellä olevan kirppumäärän. Kirppu saattaa ulkona hypätä myös lasten vaunuihin ja meillä ihan lasten leikiessä ulkona kirppu saattoi mennä lahkeesta tai housun kauluksesta vaatteiden alle. Itse olen saanut kirpun vaatteiden alle ihan pihaa lakaistessa. Meillä kissakin toi kirppuja sisälle ja kirpun pureman sai lakanalla olevalta kirpulta. Kirppu puree kovasti ja kutina on tuskallinen. Jos kirppu on päässyt vaatteiden sisälle, se puree juuri tuollaisena ketjuna tai rykelmänä paukamia, niinkuin tuo edellisen viestin kuvakin on. Kutinaan tehoaa hyvin apteekista saatava hydrokortisonvoide. Esim. sauna laukaisee vanhat näpyt kutiamaan minulla uudelleen. Paukamat häviävät n.kolmessa päivässä. Meillä tää kirppu ongelma on keväällä ja syksyisin. Kesällä ei juurikaan. Ja perheenjäsenistä mieheheni ja vanhin poikani ovat säästyneet puremilta, jostain syystä heitä kirput eivät purreet.

• Tästäkin selvitään
    • Lääkitystä

Omat puremani sain sunnuntaina 13.7.08 aamupäivällä. Kutina on aika pirummoista, mutta onneksi kaapista löytyi jotakin lievittävää voidetta hönteisten puremiin. Sain sentään nukuttua. Maanantaina työterveyshoitajalle paukamia näyttämään. Lintukirppuja totesivat sekä hoitaja että katsomaan tullut lääkäri, Ohjeeksi sain hankkia Hydrocortison emulsiovoidetta ja tulehdusten estämiseksi Bacibact voidetta. Hydrocortison emulsiovoidetta ostin varmuuden vuoksi vahvempaa 2,5 %. Kutina ja pahemmat tulehdukset ovat kurissa, mutta muuten kroppani on kauhea näky!

Kotona kirppuja ei ole ollut ja sain ne jossakin Saksan reissulla Frankfurtista autollla Kasselin, Hampurin ja Tukholman kautta Turkuun. Näppylät ilmestyivät nukkuessni 13.8. aamupäivän laivan hytissä. Ihmeellistä, ettei kukaan muu seurueen kolmesta jäsenestä kokenut kohtaloani.

• Saman kokenut

Kokeile myös antihistamiinia, esim Zyrecia, jos kutina pahenee!

• stadin tyttö

Minä olen heinäkuun lopulta asti ihmetellyt kummallisia palluroita.

Lääkäri arveli pallukkani hyttysenpuremiksi, oman myöhemmän tulkintani mukaan minulla voisi olla sekä hyttysen että lintukirpun puremia. Toisaalta esimerkiksi nilkkani puremat olivat silloin niin turvoksissa, että niistä olisi ollut paha sanoa mitään...

Asun keskustassa kerrostalossa, en omista lemmikkiä enkä muutenkaan kahlaa pusikoissa. Vuodevaatteet on pesty moneen kertaan ja kämppä imuroitu. Hain nyt sitten kunnon myrkyt. Toivottavasti saan homman hoidettua, ovat kyseessöä sitten viemärihyttyset tai kirppuset...

Antihistamiinia syöty nyt noin kuukausi ja kortisonia huiskittu menemään saman verran. Että jee. Lämpökin jo nousi noista puremista... :/

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      92
      1423
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1400
    3. 76
      1175
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1125
    5. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      985
    6. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      82
      971
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      952
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      895
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      74
      879
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      841
    Aihe