lintukirpuista

tytzyli86

minkälaisia niitten puremat on? jos sattuu sillai et niitä on niin miten niistä pääsee eroon? mulla ei kärsivällisyys kestäny et ois jaksanu netissä surffata ja ettii tietoo niistä:) eli jos joku tietää jotain FAKTA juttuja lintukirpuista nii pistäkää tulemaan.. menee nii järki ku kutittaa iltasin/öisin järettömän paljon,argh..

6

5289

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sentään
    • keväisin ja syksyisin

      Katsoin tuon edellisen viestin linkin kuvan ja se näytti siltä että kutiavaa aluetta oli raavittu, koska paukamat olivat ruvella. Tosiaan meillä ovat lintukirput olleet ongelma, sen jälkeen kun rakensimme talon 80-luvulla tähän mäntymetsän keskelle. Tässä on paljon lintuja ja alkuun en edes tiennyt mitä nuo pienet parin millin pituiset kiiltävät mustanruskeat hyppivät ötökät olivat. Lähetin Jokioisiin eläinten tutkimuslaitokseen pari raatoa ja vastaus tuli että ovat lintukirppuja. En syötä enää lintulaudalla lintuja, enkä ripustele linnunpönttöjä pihapuihin. Yhdessä puusta pudonneessa linnunpöntössä oli kirppuja varmaan miljoona. Emme huomanneet niitä vasta kun kirppuja alkoi olla sisälläkin, hyppivät mattoihin, kun puistelin niitä ulkona maahan pudonneen linnunpöntön lähellä. Sisätiloissa kirput pysyvät hengissä onneksi vain muutaman päivän. Poltimme linnunpöntön, kun huomasimme siellä olevan kirppumäärän. Kirppu saattaa ulkona hypätä myös lasten vaunuihin ja meillä ihan lasten leikiessä ulkona kirppu saattoi mennä lahkeesta tai housun kauluksesta vaatteiden alle. Itse olen saanut kirpun vaatteiden alle ihan pihaa lakaistessa. Meillä kissakin toi kirppuja sisälle ja kirpun pureman sai lakanalla olevalta kirpulta. Kirppu puree kovasti ja kutina on tuskallinen. Jos kirppu on päässyt vaatteiden sisälle, se puree juuri tuollaisena ketjuna tai rykelmänä paukamia, niinkuin tuo edellisen viestin kuvakin on. Kutinaan tehoaa hyvin apteekista saatava hydrokortisonvoide. Esim. sauna laukaisee vanhat näpyt kutiamaan minulla uudelleen. Paukamat häviävät n.kolmessa päivässä. Meillä tää kirppu ongelma on keväällä ja syksyisin. Kesällä ei juurikaan. Ja perheenjäsenistä mieheheni ja vanhin poikani ovat säästyneet puremilta, jostain syystä heitä kirput eivät purreet.

    • Tästäkin selvitään
    • Lääkitystä

      Omat puremani sain sunnuntaina 13.7.08 aamupäivällä. Kutina on aika pirummoista, mutta onneksi kaapista löytyi jotakin lievittävää voidetta hönteisten puremiin. Sain sentään nukuttua. Maanantaina työterveyshoitajalle paukamia näyttämään. Lintukirppuja totesivat sekä hoitaja että katsomaan tullut lääkäri, Ohjeeksi sain hankkia Hydrocortison emulsiovoidetta ja tulehdusten estämiseksi Bacibact voidetta. Hydrocortison emulsiovoidetta ostin varmuuden vuoksi vahvempaa 2,5 %. Kutina ja pahemmat tulehdukset ovat kurissa, mutta muuten kroppani on kauhea näky!

      Kotona kirppuja ei ole ollut ja sain ne jossakin Saksan reissulla Frankfurtista autollla Kasselin, Hampurin ja Tukholman kautta Turkuun. Näppylät ilmestyivät nukkuessni 13.8. aamupäivän laivan hytissä. Ihmeellistä, ettei kukaan muu seurueen kolmesta jäsenestä kokenut kohtaloani.

      • Saman kokenut

        Kokeile myös antihistamiinia, esim Zyrecia, jos kutina pahenee!


    • stadin tyttö

      Minä olen heinäkuun lopulta asti ihmetellyt kummallisia palluroita.

      Lääkäri arveli pallukkani hyttysenpuremiksi, oman myöhemmän tulkintani mukaan minulla voisi olla sekä hyttysen että lintukirpun puremia. Toisaalta esimerkiksi nilkkani puremat olivat silloin niin turvoksissa, että niistä olisi ollut paha sanoa mitään...

      Asun keskustassa kerrostalossa, en omista lemmikkiä enkä muutenkaan kahlaa pusikoissa. Vuodevaatteet on pesty moneen kertaan ja kämppä imuroitu. Hain nyt sitten kunnon myrkyt. Toivottavasti saan homman hoidettua, ovat kyseessöä sitten viemärihyttyset tai kirppuset...

      Antihistamiinia syöty nyt noin kuukausi ja kortisonia huiskittu menemään saman verran. Että jee. Lämpökin jo nousi noista puremista... :/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      109
      1185
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      117
      1004
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      94
      761
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      286
      713
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      641
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      606
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe