Itselläni todettu jo varhais lapsuudessa atooppinen iho, jolloin lääkäri kielsi karvaisen lemmikin ottamisen pelotellen suuresta mahdollisuudesta saada astma. Nuoreen aikuisikään tullessani ihon kunto oli hellittänyt jo useita vuosia sitten. Nyt parikymppisenä ihoni on vain kuiva kuten monilla muilla joilla ei ole todettu atooppista ihottumaa, eikä minulla myöskään ole mitään allergioita tai astmaa. Kova koira kuume on vaivannut jo pikkulapsesta saakka, ja nyt olen taas alkanut tutkimaan mahdollisuuksia koiran ottamiseen.
Missään kun ei enää varoitella astman synnystä vain allergioiden synnystä, jotka minulle olisi varmasti jo tulleet isojen leonbergien kanssa olemisesta useina viikonloppuina kuukaudessa. Vaatteissa myös pölyä kantautuu paljon kotiin.
Kaipailisin nyt mielipiteitä ja tietoa atoopikoilta jotka ovat olleet tai ovat samassa tilanteessa?
Atooppinen iho ja karvainen lemmikki
4
1559
Vastaukset
- puhkesi allergia
kun otin koiran atooppisesta ihosta huolimatta. Ennen koiran ottamista kävin allergiatestissä joka näytti negatiivista, eikä mitään oireita ollut useamman päivän oleilusta koirien kanssa. Raju koira-allergia puhkesi noin kahden vuoden kuluttua koiran ottamisesta. Nyt tarvitsen allergialääkkeen aina kun olen koirien lähellä. On täysin eri asia olla päivittäin koiran kanssa kun satunnaisesti, vaikkakin usein.
- kandipaatti
Atopia kertoo elimistön yleisestä reagointitaipumuksesta - se on siis ominaisuus joka ei parane. Atoopikko reagoi herkästi sellaisiinkin allergeeneihin jotka eivät muille aiheuta oireita.
Atoopikolle ei suositella karvaisen lemmikin hankintaa missään tapauksessa. Vaikka oletkin touhunnut tuttavakoirien kanssa, on aivan eri tilanne kun oma koirasi levittää allergeenejaan koko kämppään ja altistut niille yölläkin. Suru olisi suuri, jos joutuisit lemmikistä luopumaan astman puhkeamisen vuoksi.
Toisin sanoen: sellaista lääkäriä tuskin ainakaan löydät, joka "antaisi luvan" hankkia koira. - kurttu
olen sairastanut lapsena pahan maitoruven.sairaala hoitoonkin jouduin leikki-iässä.ihottuma sitten hävisi moneksi vuodeksi kunnes murrosiässä tuli takaisin.olin 14v kun meille otettiin koira.19v hankin ensimmäisen koirani.nykyään omistan kaksi koiraa.olen 34 vuotias ja viimeksi helmikuussa tehtiin allergia testejä.negat.koirille.tosin minun ihottuma on lähinnä ihon kuivimista ja käsi-ihottumaa,mutta eläimien kanssa elämisestä minulle ei ole tullu mitään oireita.
- rapina800
Mielestäni sinun ei kannata ottaa koiraa vaikka sitä niin kamalasti haluaisikin.
Olen käsittänyt että atooppinen iho on matkassa koko elämän jos sellainen on. Oireet voivat olla piilossa monta kymmentävuotta ja yhtäkkiä lehahtaa.
Itselläni on todella paha atooppinen iho ja liuta allergioita. Minäkin haluaisin koiran, penskana kun meillä oli perheessä koira, mutta nyt se ei ole mahdollista ja tavallaan olen hyväksynytkin sen ettei uutta tule. Karua mutta totta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata892618Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f2031658- 1161590
Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!
Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois411461Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla
Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v641212Juhannusterveiset kaivatulle
Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻75995- 56969
- 45857
- 63849
- 61835