Kielten opiskelu?

-----

Pääsin yliopistoon lukemaan englantia. Haluaisin tietää miten raskasta ja aikaavievää kielten opiskelu on. Kyselen tätä siksi, koska minun tulee ilmoittaa pian työnantajalleni kuinka paljon olen valmis tekemään töitä opintojen ohella.

Millaisia koulupäiviä on odotettavissa? Entäpä kuinka paljon kotitehtäviä? Ja jos vielä lukee jotain toista kieltä sivuaineena? Tietysti riippuu paljon ihmisestä, kuinka paljon jaksaa tehdä töitä, mutta jotain osviittaa olisi mukava saada. :) Haluaisin panostaa mahdollisimman paljon opintoihin, mutta myös rahaa pitäisi saada.

Kaikki muukin tieto ensimmäisen vuoden opinnoista on tervetullutta!

16

3384

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keskityt

      pelkästään opiskeluun. Sehän on opiskelijan työtä. Työnteko on itse asiassa kiellettyä opiskelun ohessa joissakin hyvissä yliopistoissa. Kesä- ja loma-ajat soveltunevat ansiotyöhön.

      • fm-englanti

        "Työnteko on itse asiassa kiellettyä opiskelun ohessa joissakin hyvissä yliopistoissa."

        Häh? Ei kyllä yhdessäkään suomalaisessa yliopistoissa.

        Tosin, olen kyllä samaa mieltä, että kannattaa keskittyä opintoihin ja panostaa niihin mahdollisimman hyvin, ja mielellään pyrkiä tekemään jollain lailla opintoihin liittyvää työtä, esim. kielten opiskelijan kannattaa jo opintojen aikana yrittää saada vaikkapa käännöstöitä tai opetustyötä.


    • fm-englanti

      Kielten opinnoissa on paljon lähiopetusta, etenkin opintojen alussa perusiopinnoissa. Kotitehtäviä myös riittää, sillä usein kurssit suoritetaan erilaisin esseetehtävin yms. Varsinaisia kirjatenttejä on vähemmän.

      Lukujärjestys riippuu ihan siitä, millaisen siitä itse laatii, eli mitä kursseja valitsee ja milloin on opetusta.

      Työnteko kyllä onnistuu opintojen ohessa. Ehkä kannataa yrittää sopia työtunnit niin, että ne ovat tasaisesti aina joko iltaisin (neljän jälkeen) tai aamupäivisin (ennen 12). Tai toisaalta maanantai ja perjantai ovat sellaisia päiviä, jolloin yliopistolla on opetusta vähemmän kuin muina päivinä - etenkin maanantai ennen puoltapäivää ja perjantai puolenpäivän jälkeen. Yliopistolla opetus painottuu niin, että opetusta on eniten ti, ke, to klo. 10.00-16.00, vaikka totta kai tunteja voi olla pitkin viikkoa 8.00-20.00, riippuu ihan kurssista.

    • onneksi olkoon!

      Hei! Minäkin pääsin opiskelemaan englantia,
      Vaasaan!Kokemuksia on jo toisen kielen opiskelusta
      ja luentoja voi olla välillä 08-20, riippuu ihan
      siitä, miten suunnittelee lukujärjestyksen.
      Monet opiskelijat kuitenkin työskentelevät
      opintojen ohella...Jos haluat ehdottomasti työs-
      kennellä, niin ehkä kannattaa alottaa parista
      illasta viikossa ja katsoa, miltä se tuntuu...
      Paljon onnea opiskelupaikan johdosta!

      • -----

        Pääsin Oulun yliopistoon. Onnea myös sinulle opiskelupaikasta!


      • hbsfvu

        Itsekin aloitan englannin opinnot vaasassa, tavataan siellä:)


      • fm-englanti

        Moi. Itse valmistuin taannoin Vaasan yliopistosta, joten jos haluatte kysellä Vaasan englannin laitoksesta, niin vastailen oikein mielelläni.


      • kysymyksiä
        fm-englanti kirjoitti:

        Moi. Itse valmistuin taannoin Vaasan yliopistosta, joten jos haluatte kysellä Vaasan englannin laitoksesta, niin vastailen oikein mielelläni.

        Hei!

        Laitoin VOASille launtaina yksiöhakemuksen ja nyt
        eilen tuli jo ilmoitus, että olin saanut 42 neliön
        yksiön! Ihan mahtavaa!:) Olisi kyllä mukavaa, jos
        voisit kertoa jotain englannin laitoksesta...

        Esim. Millaiset opettajat/ ilmapiiri laitoksella?
        Suoritetaan kurssit esseitä tekemällä vai
        onko normaaleja tenttejä? En oikeen tiedä mitä
        kaikkea tässä kysyis..Voisitko kertoa jotain
        yleisesti?Olen niin onnellinen, että pääsin
        opiskelemaan enkkua ja Vaasaan!=)
        Ai niin,piti vielä kysyä, että onko opettajan-
        koulutus nyt tulossa Vaasaan? Olen ymmärtänyt,
        että sitä ei ole ennen ollut Vaasassa, ja haluan
        opettajaksi.


      • fm-englanti
        kysymyksiä kirjoitti:

        Hei!

        Laitoin VOASille launtaina yksiöhakemuksen ja nyt
        eilen tuli jo ilmoitus, että olin saanut 42 neliön
        yksiön! Ihan mahtavaa!:) Olisi kyllä mukavaa, jos
        voisit kertoa jotain englannin laitoksesta...

        Esim. Millaiset opettajat/ ilmapiiri laitoksella?
        Suoritetaan kurssit esseitä tekemällä vai
        onko normaaleja tenttejä? En oikeen tiedä mitä
        kaikkea tässä kysyis..Voisitko kertoa jotain
        yleisesti?Olen niin onnellinen, että pääsin
        opiskelemaan enkkua ja Vaasaan!=)
        Ai niin,piti vielä kysyä, että onko opettajan-
        koulutus nyt tulossa Vaasaan? Olen ymmärtänyt,
        että sitä ei ole ennen ollut Vaasassa, ja haluan
        opettajaksi.

        Onnea opiskelupaikasta ja asunnosta. Mistä sait asunnon? Toivottavasti keskustasta, Vöyriltä, Palosaarelta.

        --
        "Millaiset opettajat/ ilmapiiri laitoksella?"

        Opettajat ovat erinomaisia, etenkin William Goymer on jäänyt mieleeni. Erittäin älykäs ja pätevä henkilö, mutta myös melko eksentrinen tapaus. Tai ainakin oli silloin kun minä opiskelin.

        Ilmapiiri laitoksella oli omana aikanani hyvä. Vaikea sanoa nykytilanteesta, mutta luulisin että ihan kiva fiilis siellä edelleen on. Opettajat ovat aika helposti lähestyttävää sakkia ja koska laitos on aika pieni, siellä myös melko helposti oppivat opettajat tuntemaan opiskelijansa.

        "Suoritetaan kurssit esseitä tekemällä vai
        onko normaaleja tenttejä?"

        Iso osa kursseista on suoritettavissa esseetehtävin/erilaisin kotitehtävin. Etenkin aineopinnoissa ja syventävissä opinnoissa tehdään paljon kirjoitustehtäviä. Tenttejä on sitten vähemmän. Tämä on tietysti saattanut muuttua, etenkin kun parin viime vuoden aikana on tapahtunut tutkinnon muutos ja sen myötä myös kursseja/kurssivaatimuksia on hieman muokattu.

        Vaasassahan englannin opinnoissa voi ikään kuin erikoistua kielitieteeseen, kääntämiseen tai kirjallisuuteen/kulttuurintutkimukseen. Toki kaikista aihealueista voi tehdä kursseja. Kannattaa ottaa kaikki irti opiskeluajasta ja tehdä niin paljon kursseja kuin vain pystyy/jaksaa (niitähän voi tehdä reippaasti enemmänkin kuin mitä varsinaiseen tutkintoon vaaditaan).

        "onko opettajankoulutus nyt tulossa Vaasaan?"

        Tietääkseni syksystä alkaen on mahdollista suorittaa opettajan pedagogiset opinnot Vaasassa osana tutkintoa. Kannattaa heti suorittaa esim. ensi kesänä avoimessa/kesäyossa kasvatustieteen approbatur, se ymmärtääkseni autaa pedagogisiin opintoihin hakeutumisessa. Tietääkseni niihin voi aikaisintaan hakea kun on perus- ja aineopinnot valmiina opetettavassa aineessa, eli noin kolmannen opiskeluvuoden tienoilla. Itse aloitan tulevana syksynä Jyväskylän ammatillisessa opettajakorkeakoulussa opettajaksi pätevöittävät opinnot, eli myös tutkinnon suorittamisen jälkeen voi opettajan pätevyyden hankkia. Opetustöitä saa kyllä ilman pätevyyttäkin, mutta ei vakituista työpaikkaa - itse työskentelen syksystä alkaen tuntiopettajana eräässä ammattikorkeakoulussa.

        Suosittelen myös hankkimaan opintojen ohessa esim. käännöstöitä - niillä tienaa suht. hyvin ja työ tukee hyvin myös opintoja. Itse käännän elokuvia ja tv-sarjoja freelancerina muiden töiden ohessa.


      • Vastauksista
        fm-englanti kirjoitti:

        Onnea opiskelupaikasta ja asunnosta. Mistä sait asunnon? Toivottavasti keskustasta, Vöyriltä, Palosaarelta.

        --
        "Millaiset opettajat/ ilmapiiri laitoksella?"

        Opettajat ovat erinomaisia, etenkin William Goymer on jäänyt mieleeni. Erittäin älykäs ja pätevä henkilö, mutta myös melko eksentrinen tapaus. Tai ainakin oli silloin kun minä opiskelin.

        Ilmapiiri laitoksella oli omana aikanani hyvä. Vaikea sanoa nykytilanteesta, mutta luulisin että ihan kiva fiilis siellä edelleen on. Opettajat ovat aika helposti lähestyttävää sakkia ja koska laitos on aika pieni, siellä myös melko helposti oppivat opettajat tuntemaan opiskelijansa.

        "Suoritetaan kurssit esseitä tekemällä vai
        onko normaaleja tenttejä?"

        Iso osa kursseista on suoritettavissa esseetehtävin/erilaisin kotitehtävin. Etenkin aineopinnoissa ja syventävissä opinnoissa tehdään paljon kirjoitustehtäviä. Tenttejä on sitten vähemmän. Tämä on tietysti saattanut muuttua, etenkin kun parin viime vuoden aikana on tapahtunut tutkinnon muutos ja sen myötä myös kursseja/kurssivaatimuksia on hieman muokattu.

        Vaasassahan englannin opinnoissa voi ikään kuin erikoistua kielitieteeseen, kääntämiseen tai kirjallisuuteen/kulttuurintutkimukseen. Toki kaikista aihealueista voi tehdä kursseja. Kannattaa ottaa kaikki irti opiskeluajasta ja tehdä niin paljon kursseja kuin vain pystyy/jaksaa (niitähän voi tehdä reippaasti enemmänkin kuin mitä varsinaiseen tutkintoon vaaditaan).

        "onko opettajankoulutus nyt tulossa Vaasaan?"

        Tietääkseni syksystä alkaen on mahdollista suorittaa opettajan pedagogiset opinnot Vaasassa osana tutkintoa. Kannattaa heti suorittaa esim. ensi kesänä avoimessa/kesäyossa kasvatustieteen approbatur, se ymmärtääkseni autaa pedagogisiin opintoihin hakeutumisessa. Tietääkseni niihin voi aikaisintaan hakea kun on perus- ja aineopinnot valmiina opetettavassa aineessa, eli noin kolmannen opiskeluvuoden tienoilla. Itse aloitan tulevana syksynä Jyväskylän ammatillisessa opettajakorkeakoulussa opettajaksi pätevöittävät opinnot, eli myös tutkinnon suorittamisen jälkeen voi opettajan pätevyyden hankkia. Opetustöitä saa kyllä ilman pätevyyttäkin, mutta ei vakituista työpaikkaa - itse työskentelen syksystä alkaen tuntiopettajana eräässä ammattikorkeakoulussa.

        Suosittelen myös hankkimaan opintojen ohessa esim. käännöstöitä - niillä tienaa suht. hyvin ja työ tukee hyvin myös opintoja. Itse käännän elokuvia ja tv-sarjoja freelancerina muiden töiden ohessa.

        Hei taas!

        Sain asunnon Kirkkopuistikko- nimisestä kohteesta
        VOASilta.Sen pitäisi olla aika lähellä sekä
        yliopistoa että keskustaa.
        Vaasassa haluaisin erikoistua juuri tuohon
        kääntämiseen. Kiitos, tuo käännöstöiden hankkiminen
        kuulostaa todella hyvältä vinkiltä. Mitä kautta
        olet itse saanut käännöstöitä.Vaasa kyllä kuulostaa
        kaikin puolin mukavalta paikalta englannin opin-
        tojen suhteen ja muutenkin.Olenkohan muuten ymmär-
        tänyt oikein, että ruotsin saa vapaasti valita
        sivuaineeksi? Kuulostaa melkeinpä liian hyvältä
        ollakseen totta!=)


      • aioit "isona"?
        ----- kirjoitti:

        Pääsin Oulun yliopistoon. Onnea myös sinulle opiskelupaikasta!

        Edellisessä viestissä unohtui muuten kysellä,
        onko jo suunnitelmia ammatin suhteen. Haluaisitko opettajaksi, vai jotain ihan muuta?

        Ja toivottavasti viestini ei ollu liian synkkä. :) Kyllä monet (tai ainakin jotkut :D) kielten opiskelusta yo-tasolla pitävätkin. Englannin opiskelijat lienevät keskimäärin vähän tyytyväisempiä kuin muiden kielten.


      • -----
        aioit "isona"? kirjoitti:

        Edellisessä viestissä unohtui muuten kysellä,
        onko jo suunnitelmia ammatin suhteen. Haluaisitko opettajaksi, vai jotain ihan muuta?

        Ja toivottavasti viestini ei ollu liian synkkä. :) Kyllä monet (tai ainakin jotkut :D) kielten opiskelusta yo-tasolla pitävätkin. Englannin opiskelijat lienevät keskimäärin vähän tyytyväisempiä kuin muiden kielten.

        Juu, nimenomaan opettajaksi aion.


      • fm-englanti
        Vastauksista kirjoitti:

        Hei taas!

        Sain asunnon Kirkkopuistikko- nimisestä kohteesta
        VOASilta.Sen pitäisi olla aika lähellä sekä
        yliopistoa että keskustaa.
        Vaasassa haluaisin erikoistua juuri tuohon
        kääntämiseen. Kiitos, tuo käännöstöiden hankkiminen
        kuulostaa todella hyvältä vinkiltä. Mitä kautta
        olet itse saanut käännöstöitä.Vaasa kyllä kuulostaa
        kaikin puolin mukavalta paikalta englannin opin-
        tojen suhteen ja muutenkin.Olenkohan muuten ymmär-
        tänyt oikein, että ruotsin saa vapaasti valita
        sivuaineeksi? Kuulostaa melkeinpä liian hyvältä
        ollakseen totta!=)

        Moi. Olet saanut tosi hyvältä paikalta asunnon. VOASin Kirkkopuistikon asunnot taitavat olla ihan palosaaren sillan kupeessa. Sillan yli kun kävelee onkin yliopistolla. Keskustaan (lue torille) on Kirkkopuistikon asunnoilta matkaa ehkä noin kilometri ja esim. kaupunginkirjastoon alle kilsa.

        Käännöstöihin pääset käsiksi esimerkiksi liittymällä ainejärjestöön (Övertäjät) ja sen ylläpitämään käännöspalveluun. Siinä tosin pitää olla suoritettuna tietyt käännöskurssit, jotta ottavat mukaan (ainakin ennen oli näin). Lisäksi kannattaa netistä etsiskellä käännösaiheisia työpaikkoja/foorumeita. Tietysti myös opettajat osaavat opastaa asiassa ja kertoa, miten töihin pääsee käsiksi.

        Aika paljon työnkuva on sellaista, että kääntäjällä on profiili jollakin sivustolla - esim. proz.com - ja sieltä sitten tulee työtarjouksia. Ihan aloittelijan sieltä on vaikea saada töitä, mutta hiljalleen opintojen edetessä kannattaa sinne tai johonkin vastaavaan kirjautua. Kannattaa myös tutustua Translatiin, suomenkieliseen kääntäjien postituslistaan (http://lists.oulu.fi/mailman/listinfo/translat).

        Ruotsista en sivuaineena tiedä, voi olla että saa sivuaineeksi ilman sen ihmeempiä sivuainekokeita.

        Mukavaa opiskelua Vaasassa!

        PS. Jos kääntäjäksi tosiaan halajat, niin suosittelen lämpimästi tekemään suomesta vähintään perusopinnot. Itse olen huono esimerkki, sillä minulla ei ole suomen opintoja tehtynä.


    • aikaavievää.

      Hei,

      kielten opiskelu on todellakin melkolailla aikaavievää etenkin sen vuoksi, että kontaktiopetusta on varsinkin alkuvaiheessa hyvin paljon (vrt. useimmissa muissa aineissa paljon luentoja, joilla voi käydä jos huvittaa, ja kirjetenttejä). Useimmilla kursseilla on ainakin Jyväskylässä (jossa itse opiskelin, en tosin englantia mutta muita kieliä) läsnäolopakko - toki pari kertaa voi olla pois, mutta muuten joutuu tekemään korvaavia tehtäviä / pahimmassa tapauksessa suorittamaan kurssin uudelleen. Lisäksi jo mainittuja esseitä ym. tehtäviä joutuu vääntämään paljon. Niiden viemä aika on toki yksilöllistä. Mutta yleisestihän kielet ovat työlään aineen maineessa, eikä suotta - työmäärä on aika kohtuukon, kun ottaa huomioon, miten vähän opintopisteitä monista kursseista saa.

      Itse vaihdoin kielistä pois, ei siksi etten olisi pärjännyt vaan siksi, että löytyi kiinnostavampi aine muualta. Nyt riittää usein, että käyn tenttimässä 500-1000 sivun verran kirjoja, osaten tärkeimmät asiat ja laajat linjat - ja saan siitä saman opintopistemäärän kuin kielten kurssista, joille raahauduin joka viikko, tein esseitä, luin tenttiin jne. Vaikka kontaktiopetuksessakin on puolensa.

      Yliopistossa hyvää on se, että jos haluaa tehdä enemmän töitä, niin voi valita vähemmän kursseja - siis juuri sen määrän, että jaksaa. Syksyn aikana kyllä huomaa, mihin rahkeet riittää. Ja kesken lukukaudenkin voi periaatteessa jättää kurssin kesken, jos ei-vaan-millään-jaksa.

      Ja joku täällä sanoikin, että oman alan työt olisivat niitä parhaimpia. Yhdyn tuohon täysin. Toki kaupan kassana olo ym. vastaavat työt tuovat rahaa, mutta eipä niistä ole myöhempiä töitä haettaessa juuri mitään hyötyä. Itse esim. teen jatkuvasti opettajan sijaisuuksia opiskelujen ohella (tosin tämä tuskin onnistuu vielä perusopintovaiheessa), eli jos opeksi halajat, niin ne olisivat kaikkein hyödyllisimpiä ja hyvin palkattujakin. Jos taas havittelet kääntäjän hommia, niin niistä ei osaa sanoaa, mistä ja miten niitä opiskeluaikana irtoaa.

      • -----

        Kiitoksia oikein paljon vastauksista!

        Itsekin tähtään opettajaksi ja haluaisin ehdottomasti tehdä opiskelujen ohella oman alan töitä, eli opettamista tai muuten kieliin liittyvää. Missä vaiheessa opintoja olisi jo mahdollista saada näitä open sijaisuuksia tai muuta vastaavaa työtä? Onko opiskelijoilla helppo päästä näihin tuuraushommiin?

        Myös kääntäjän työt kiinnostavat näin lisätienestimielessä. Mistä sellaisia pestejä voisi saada?


      • jotakin.
        ----- kirjoitti:

        Kiitoksia oikein paljon vastauksista!

        Itsekin tähtään opettajaksi ja haluaisin ehdottomasti tehdä opiskelujen ohella oman alan töitä, eli opettamista tai muuten kieliin liittyvää. Missä vaiheessa opintoja olisi jo mahdollista saada näitä open sijaisuuksia tai muuta vastaavaa työtä? Onko opiskelijoilla helppo päästä näihin tuuraushommiin?

        Myös kääntäjän työt kiinnostavat näin lisätienestimielessä. Mistä sellaisia pestejä voisi saada?

        Hei taas,

        mitään rajoja ei tietääkseni ole asetettu,
        kuka saa väliaikaisia opettajan sijaisuuksia
        tehdä. Usein ne ovat yliopistokaupungeissa aika
        kortilla, kun alan opiskelijoita on paljon, joten
        niiden saamista helpottanee, jos on jo hieman kielen ja pedagogisten opintoja takana. Lisäksi
        ainakin eka vuonna niiden tekeminen voisi olla hyvin vaikeaa, kun on paljon läsnäolopakkoja
        yo:lla (sama tilanne voi olla myöhemminkin). Jos ilmoittautuu sijaisrekisteriin (tai mikä käytäntö Oulussa onkaan, en tiedä tarkemmin), eikä juuri koskaan pääse töihin silloin kun kutsu käy, niin todennäköisesti soittelevat kouluilta sitten niille, jotka on helpompi saada nopeasti paikalle. Joten kannattaa kuulostella, missä vaiheessa itse kokee, että koettaa hankkia noita sijaisuuksia. Ja suuri osa niistä menee tietysti suhteilla, eli koulujen entiset, opettajien tuntemat oppilaat tekevät. Toki kannattaa kuitenkin saada jalkaa oven väliin. Tai sitten sijaistaa entisen kotipaikkakuntansa koulussa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      202
      8109
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4592
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      28
      2230
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2119
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1935
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1805
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1736
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      23
      1716
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1633
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1448
    Aihe