C4 / Gearbox fault

jukkap

Autoni (C4 /2006, automaatti , ajettu 38 tkm) on alkanut temppuilla niin, että näyttöön syttyy Service-valo ja tulee ilmoitus "Gearbox fault". Vaihde menee itsestään kolmoselle. Voitte arvata, että kierrokset on kovat siinä vaiheessa! Mitä mahtaa moottori tykätä moisesta? Ongelmatilanteen pystyy ohittamaan pysäyttämällä auto, sammuttamalla ja käynnistämällä uudelleen. Tälläinen tilanne on viimeisen kuukauden aikana syntynyt 5-6 kertaa. Yleensä ajotilanteena on ollut kiihdytys tai vauhdin hiljentäminen.
Vikaa on yritetty korjata päivittämällä ohjelmaa mutta se ei auttanut. Nyt auto on huomenna menossa uudelle korjaamokäynnille. Tarkoituksena ymmärtääkseni vaihtaa joku paineanturi(?).
Onko kenelläkään kokemuksia tästä aiheesta? Ja etenkin auton maahantuojan suhtautumisesta kustannuksiin. Ei oikein voi kuvitella, että kyse olisi normaalista kulumisesta. Tai sitten auton laatutasossa on jotain vikaa.

17

8783

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Automiekkonen

Eli onko takuu siis jo alkuvuodesta mennyt umpeen ? Toisaalta ihmettelen suuresti, jos maahantuoja ei jousta tuossa, koska ei noille kilometreillä pitäisi vikoja laatikkoon tulla. Toki voi tulla, mutta ei se missään nimessä normaalia kulumista voi olla. Tai sitten maahantuoja päästelee sammakoita suustaan jos ovat sitä mieltä, ettei laatikon tarvitse tuon enempää kestääkään...

Kannattaa katsoa homma loppuun asti.

• AL4 mies

.. tuon vaihteiston perusvika eli mangnettiventtiilit joskus temppuilevat. Niistä selviää vaihtamalla ko. venttiilit. Ei ole iso remontti ja luulisi noin uudessa menevän takuuseen. Kyseessähän on 4-vaihteinen AL4-automaatti ? Muutoin laatikko on kestävä siinä missä mikä tahansa automaatti.

• jukkap
        AL4 mies kirjoitti:

.. tuon vaihteiston perusvika eli mangnettiventtiilit joskus temppuilevat. Niistä selviää vaihtamalla ko. venttiilit. Ei ole iso remontti ja luulisi noin uudessa menevän takuuseen. Kyseessähän on 4-vaihteinen AL4-automaatti ? Muutoin laatikko on kestävä siinä missä mikä tahansa automaatti.

terve,

Takuuaika autosta loppui helmikuussa eli sen verran ollaan kolmannella vuodella. Huoltoliikkeen kanssa oli puhetta, että he selvittävät vastuuasiaa maajantuojalta. Voi olla ja uskoisin, että asia on järjestyksessä.

Olen samaa mieltä kanssanne, että auton vaihelaatikolla pitää huomattavasti enemmän olla ikää.

Huomenna olemme asiassa viisaampia. Pidän kyllä huolen, että Suomi24:n lukijat saavat tiedon homman etenemisestä.

Kiitoksia kommenteistanne ja ohjeista.

• elämäni viimeinen Citikka

No joo...minulla oli C5 1,9 diesel ja 4 lovinen automaatti....eka laatikko kesti maantieajossa 1,5 vuotta n 70 000 km josta valataosa vielä ajettu cruiseri päällä...No toinen laatikko kesti sen jälkeen 15 000 km,,,takuuseen menivät ja autolla ajoin 3,5 vuoden aikana vain 90 000 km, Vehossa kertoivat, että nämä 4 loviset automaatit ovat kulutustavaraa ja taksiajossa on ollrt kestoikä jopa 5 000 km.... Vaihdoin uuteen C 5een helmikuussa ja nyt se onkin seissyt pajalla Vehossa jo liki kuukauden odottaen jotain ohjain yksikköä pakokaasun kierrätykseen...alkoi näet nykiä siihen malliin että paikat irtoo.. Hyvää Citikan automaateissa on tosiaan se että ne harvoin jättävät tielle mutta sen sijaan kyllä menevät ns. vikasietotilaan jolloin mennäänkin hissunkissun...

• AL4mies

.. sillä C5:sta ei ole edes valmistettu 1,9 dieselillä.
        Ja niissä malleissa joita on tehty on AL4 kestänyt hyvin, paitsi mitä noita mangneettiventtiilejä on uusittu mutta ne on helppo vaihtaa, ei tarvitse irroittaa laatikkoa saati sitten vaihtaa koko vaihteistoa. Jos Veho on niin takuuseen tehnyt niin se on heidän murhe.
        Minkä tahansa vaihteiston saa kyllä särjettyä mutta se onkin jo toinen juttu.

jk. minä olen ajanut 235 tuhatta c5 dieselillä ja AL4 laatikolla, hyvin on pelannut ja kestänyt myös 1500 kg painavan asuntovaunun vetoa.

• uskottavampaa

Yritäs keksiä jotain uskottavampaa...1,9 diesel...hah.

• 2.2 HdiA

No terve Ville-Veikko. Voihan veikkonen ei auttanut tuo uusi lääkityskään noita hourailuitasi poistamaan. Muistisi pätkii taas, sullahan on on tuo 1.9 dieseli niitä natsihetekoita, onkos ne noinkin hyvin kestäneet jopa 5000 kilometriä yhdella vaihdelaatikolla. Taisi joku tuon merkin takseista osa jäädä heti tolpalle.
        Kiva kun tulit tänne Citroen palstalle, tällä on vain tyytyväisiä Citroellä liikkuvia ihmisiä.
        Käyhän täällä noita muiden merkkien ihmisiä joilla on tuskastumiseen saakka autoissaan vaivoja. Alkaa heillä muisti sitten renkkaamaan kuten sinullakin.
        Orionilla hyviä masennuslääkkeitä, pyydä lääkäriltäsi reseptiä niihin. Ostinkin noita Orionin osakketa salkuuni, meinaan hyötyä sinun tapaisten ihmisten kustannuksella. Taitaa olla parin vuoden kuluttua tuplakurssi kunnon osingot.
        Menehän kun satut muistamaan missä korjaamolla se autosi on ja kirjoita se se natsihetekan nimi oikein paperille ettet noin unohtele,- no olihan se tuo moottorin kuutiotilavuus sentään sinulla oikein tuossa kirjoituksessa, että senkohdalta 10 pojoa ja papukaijamerkki sinulle. Koetan nyt elää hissunkissun se natsihetekasi kanssa.

• J.Sulonen
        2.2 HdiA kirjoitti:

No terve Ville-Veikko. Voihan veikkonen ei auttanut tuo uusi lääkityskään noita hourailuitasi poistamaan. Muistisi pätkii taas, sullahan on on tuo 1.9 dieseli niitä natsihetekoita, onkos ne noinkin hyvin kestäneet jopa 5000 kilometriä yhdella vaihdelaatikolla. Taisi joku tuon merkin takseista osa jäädä heti tolpalle.
        Kiva kun tulit tänne Citroen palstalle, tällä on vain tyytyväisiä Citroellä liikkuvia ihmisiä.
        Käyhän täällä noita muiden merkkien ihmisiä joilla on tuskastumiseen saakka autoissaan vaivoja. Alkaa heillä muisti sitten renkkaamaan kuten sinullakin.
        Orionilla hyviä masennuslääkkeitä, pyydä lääkäriltäsi reseptiä niihin. Ostinkin noita Orionin osakketa salkuuni, meinaan hyötyä sinun tapaisten ihmisten kustannuksella. Taitaa olla parin vuoden kuluttua tuplakurssi kunnon osingot.
        Menehän kun satut muistamaan missä korjaamolla se autosi on ja kirjoita se se natsihetekan nimi oikein paperille ettet noin unohtele,- no olihan se tuo moottorin kuutiotilavuus sentään sinulla oikein tuossa kirjoituksessa, että senkohdalta 10 pojoa ja papukaijamerkki sinulle. Koetan nyt elää hissunkissun se natsihetekasi kanssa.

Itsekkin omistan Citroen auton. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että auto on mainettaan kestävämpi. Monelle ranskalaisen ostaminen on myrkkyä koska he eivät tiedä ko. autoista mitään.
        Mutta nimittelysi "natsihetekka" on mauton.

• 2.2 HdiA
        J.Sulonen kirjoitti:

Itsekkin omistan Citroen auton. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että auto on mainettaan kestävämpi. Monelle ranskalaisen ostaminen on myrkkyä koska he eivät tiedä ko. autoista mitään.
        Mutta nimittelysi "natsihetekka" on mauton.

Myönnän tuon mauttomuudeksi mutta minä vain tarkoitin saksalaista teräjousista autoa sillä.
        Onhan noita neukkuhetekoitakin liikkeellä.

• elämäni viimeinen citikka
        AL4mies kirjoitti:

Ja niissä malleissa joita on tehty on AL4 kestänyt hyvin, paitsi mitä noita mangneettiventtiilejä on uusittu mutta ne on helppo vaihtaa, ei tarvitse irroittaa laatikkoa saati sitten vaihtaa koko vaihteistoa. Jos Veho on niin takuuseen tehnyt niin se on heidän murhe.

jk. minä olen ajanut 235 tuhatta c5 dieselillä ja AL4 laatikolla, hyvin on pelannut ja kestänyt myös 1500 kg painavan asuntovaunun vetoa.

Saattaa olla sinulla kyseessä ns. tilastohaaksirikko eli kai joku yksilö kestää, mutta ainakin kokemukset Vehon huollosta kertovat ihan muuta

• J.Sulonen
        2.2 HdiA kirjoitti:

Myönnän tuon mauttomuudeksi mutta minä vain tarkoitin saksalaista teräjousista autoa sillä.
        Onhan noita neukkuhetekoitakin liikkeellä.

Näinhän se menee, tuo hetekka on kyllä hyvä! Natsismi vain on niin uhreille, kuin nyky saksalaisillekin arka asia.
        Ei me citroen kuskit sotkeuduta siihen. Nautiskellaan me ja antaa muiden täristä :)

• elämäni viimeinen citikka
        AL4mies kirjoitti:

niin..minkä vaan saa rikki...itselläni on ollut 30 vuoden aikana 15 autoa ja missään ei ole ollut ongelmia ennen tätä ranskalaisen rapeaa kyhäelmää.Jotain kertoo myös Citroenin n. 25% korkeammat huolto-korjauskulut keskimäärin verrattuna muihin merkkeihin.

• Automiekkonen
        J.Sulonen kirjoitti:

Näinhän se menee, tuo hetekka on kyllä hyvä! Natsismi vain on niin uhreille, kuin nyky saksalaisillekin arka asia.
        Ei me citroen kuskit sotkeuduta siihen. Nautiskellaan me ja antaa muiden täristä :)

Millaiset ovat teräjouset ?

• jukkap
        Automiekkonen kirjoitti:

Millaiset ovat teräjouset ?

Yllä olevaa viestiketjua lukiessani huomaan generoineeni varsinaisen Ranska-Saksa maaottelun. Se ei ollut tarkoitukseni. Minua ei tippaakaan kiinnosta tämän kaltainen eipäs-juupas-väittely. Olen itsekin omistanut monen merkkistä autoa ja löytänyt niistä hyviä ja huonoja ominaisuuksia. Jos näistä asioista pystytään keskustelemaan ja väittelemään teknisinä kysymyksinä, niin hyvä on. Näyttää kuitenkin anonyymiareenalle piiloutumismahdollisuus antavan joillekin sen ainoan keinon päteä, vaikka suomenkielen käyttötaidot eivät aina riitä antamaan ymmärrettävää tekstiä.

Tarkoitus oli hakea taustoja ja kokemuksia hyvin teknisestä ongelmasta, joka nyt sattuu olemaan omakohtaista. Kiitoksia niistä muutamista kommenteista, jotka tähän kohdistuivat. Auton korjausprosessi etenee niin, että keskiviikkona todettiin ongelman olevan pahempi kuin pelkät magneettiventtiilit. Kun autoa purettiin, löytyä murusia, joiden pääteltiin olevan (jos oikein ymmärsin) "kytkinlevystä" irronneita. Voi olla, että tämä selitykseni on aivan väärin mutta nyt kuitenkin odotellaan lisäosia (muunninta?) Ranskasta. Auto kyllä on kasassa ja ajaminen onnistuu kuin ennenkin.
        Palataan asiaan, kun juttu etenee.

• Tuolta
        jukkap kirjoitti:

Yllä olevaa viestiketjua lukiessani huomaan generoineeni varsinaisen Ranska-Saksa maaottelun. Se ei ollut tarkoitukseni. Minua ei tippaakaan kiinnosta tämän kaltainen eipäs-juupas-väittely. Olen itsekin omistanut monen merkkistä autoa ja löytänyt niistä hyviä ja huonoja ominaisuuksia. Jos näistä asioista pystytään keskustelemaan ja väittelemään teknisinä kysymyksinä, niin hyvä on. Näyttää kuitenkin anonyymiareenalle piiloutumismahdollisuus antavan joillekin sen ainoan keinon päteä, vaikka suomenkielen käyttötaidot eivät aina riitä antamaan ymmärrettävää tekstiä.

Tarkoitus oli hakea taustoja ja kokemuksia hyvin teknisestä ongelmasta, joka nyt sattuu olemaan omakohtaista. Kiitoksia niistä muutamista kommenteista, jotka tähän kohdistuivat. Auton korjausprosessi etenee niin, että keskiviikkona todettiin ongelman olevan pahempi kuin pelkät magneettiventtiilit. Kun autoa purettiin, löytyä murusia, joiden pääteltiin olevan (jos oikein ymmärsin) "kytkinlevystä" irronneita. Voi olla, että tämä selitykseni on aivan väärin mutta nyt kuitenkin odotellaan lisäosia (muunninta?) Ranskasta. Auto kyllä on kasassa ja ajaminen onnistuu kuin ennenkin.
        Palataan asiaan, kun juttu etenee.

Mikset kysy jukkap tuolta: http://www.citroen-foorumi.com/

Tällä palstalla iso joukko vastaajista on sellaisia, ettei ole autoa ajanutkaan saatika Citroenia.

• jukkap
        Tuolta kirjoitti:

Mikset kysy jukkap tuolta: http://www.citroen-foorumi.com/

Tällä palstalla iso joukko vastaajista on sellaisia, ettei ole autoa ajanutkaan saatika Citroenia.

Citroen-foorumi taitaa tosiaan olla paras areena tälle asialle. Sain saman vinkin myös Sitruunapatongin väeltä. Jatketaan juttua siellä sitten.

Kiitos kaikille ja hyvä kesää!
        jukkap,

• Sivustaseuraaja

Eipä taida sinulla olla rahaa edes puuhevoseen.
        Ei ole olemassa mitään 1.9 litran C5 dieseliä. Oisko isälläsi ollut joku sakemannin dieseli, niissä kun on 1.9 litraisia pikikirnuja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1692
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      214
      1359
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      83
      1298
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      55
      962
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      911
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      888
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      854
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      799
    Aihe