Eli valmistun ensi keväänä ja olen asunut yli vuoden nykyisessä HOASin kämpässä, joten vuokrasopimuksen irtisanomisaika on HOASin puolelta 6kk.
Milloin HOAS yleensä irtisanoo vuokrasopimuksen?
Pistävätkö sopimuksen poikki jo tammikuussa jolloin pitäisi muuttaa kesäkuussa pois vai irtisanovatko vasta keväällä?
Kuinka pitkään valmistumisen jälkeen HOASilla?
5
11147
Vastaukset
- mm...
Tämä asia lukee mm. HOASin nettisivuilla. Opiskelijana olet velvollinen ilmoittamaan opiskeluiden päättymisestä. Sinun ei tarvitse kuitenkaan ilmoittaa, ennen kuin hyvin lähellä ajankohtaa ts. kun tiedät, mikä päivä opintosi päättyvät.
Vuokrasopimus irtisanotaan tämän jälkeen joko 3kk tai 6kk päästä, riippuen oletko asunut HOASilla alle vai yli vuoden. - Keijo Keke
Kannattaa ilmoittaa HOAS:lle mahdollisimman myöhään valmistumisestaan esim. 1kk ennen ko. päivää. HOAS laittaa sopimukset katkolle heti kun rupeat kyselemään "kuinka pitkään saav ielä asua?" olettaen, että valmistumiseen on alle 6kk aikaa. Muutenkin HOAS:in kanssa toimiessa, ei kannata osoittaa minkäänlaista ylimääräistä omatoimisuutta muissa kuin asunnon kuntoon liityvissä vikojen korjaamisasioissa.
- ei enää ikinä HOAS
En itse ollut ilmoittanut HOASille mitään opintojen päättymisestä, mutta heillä oli jonkin opiskelutodistuksen mukana tullut arvio opintojen kestämisestä ja niinpä tammikuussa sain postia että ulos on muutettava kesäkuun loppuun mennessä, kun opintoni olivat loppumassa kesäkuun alussa. Tiedä sitten tämänkin toiminnan laillisuudesta... olisi kuulemma pitänyt todistaa kesäkuussa, että aloittaa korkeakouluopinnot syksyllä, mutta milläs todistat kun pääsykoetuloksetkin tulevat vasta heinä-elokuussa?
- Kämppä kesän yli
Onko kukaan valmistunut keväällä ja hakenut (ja päässyt) uudestaan opiskelemaan saman vuoden syksyksi ja pitänyt asunnon kesän yli? Jos, niin tuliko siitä sanomista HOASilta?
Valmistun ensi keväänä ja haen uutta opiskelupaikkaa saman tien (olen aika varma, että pääsen). Väliin jää muutama kuukausi aikaa ei-opiskelijana. Toivottavasti onnistuu. Entisestä opiskelupaikasta on pakko luopua toukokuussa, koska muuten ei voi hakea uutta. Sama tiedekunta.
- kysyjäxz342
Vanha ketju, mutta nostetaan ylös.
HOAS:in säänöthän sanovat näin:
"Asumisoikeudentarkistus tehdään osalle asukkaista vuosittain tammi-helmikuussa. Valmistumisen jälkeen asukas irtisanotaan vuokranantajan irtisanomisajan mukaisesti. Vuokranantajan irtisanomisaika on yli vuoden kestäneissä vuokrasopimuksissa 6 kuukautta, alle vuoden kestäneissä vuokrasopimuksissa 3 kuukautta."
Mulla opiskeluaika oppilaitoksen tietojärjestelmissä on päättymässä joulukuussa 2012, mutta olen näillä näkymin valmistumassa syyskuussa.
Näinollen, jos ilmoittaisin valmistuvani syyskuussa, asumisoikeutta (ja peliaikaa uuden asunnon etsimisessä) olisi maaliskuuhun 2013. Jos en ilmoita valmistumisesta, ja tarkistus tehtäisiin tammikuussa, olisiko asumisoikeuteni näin heinäkuun loppuun 2013 vai laskevatko takautuvasti tuolta valmistumisestani.
Ainoa sanktio mutu-pohjalta kun ilmoittamatta jättämisestä on sopimuksen irtisanominen, niin olisiko kannattavampaa jättää ilmoittamatta valmistumisesta ja antaa heidän itse selvittää asumisoikeudet? Niinkuin joku tuossa ylhäällä sanoi, HOASin suuntaan ei kannata osoittaa mitään ylimääräistä oma-aloitteisuutta, ja sen olen itsekin huomannut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei833789Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss1071812- 1091125
- 991095
- 60933
Priden osallistujamäärä suuri pettymys!
Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate165875- 42846
IS Viikonloppu 28.-29.6.2025
3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit57801Joku kysyy
Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g61780Huono grilli kokemus
Menimme grillille ostamaan ruokaa. Myyjät nauroivat meille, ja saimme todella asiatonta palvelua. Odotimme ruokaa innoll22751