Turun psyka

ex-psyka

Sellainen juttu on tässä tullut vastaan, että Turun yliopistosta ei kannata avoimen väylä-hausta ottaa vastaan psykan kandin suoritusoikeutta, koska siitä ei pääse jatkamaan psykan maisteriksi Turussa. Tässä on nyt muutamana vuonna ollut näitä kandilaisia, jotka eivät sitten pääse edes pääsykokeiden kautta enää jatkamaan Turussa maistereiksi. Eli kannattaa säästäää rahansa, eikä opiskella avoimessa, vaan panostaa kaikki kevään pääsykokeisiin.

8

729

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...sanoo kettu

Miten avoimen kautta saatu opiskeluoikeus kandin tutkintoon tekee (automaattisesti?) soveltuvaksi alalle? Soveltuvuuskokeiden funktio lienee poimia potentiaalinen materiaali soveltumattomampien joukosta, muutenhan riittäisi pelkkä cv:n lähettäminen...

• Ex-psyka

Soveltuvuuskokeiden funktio Turun yliopiston psykan laitoksella on poimia ensisijaisesti potentiaalisia tutkijoita, toinen funktio on laskea riskiä, ettei opiskelija valmistuisikaan. Tällä riskin kartoituksella selvitetään mm. onko hakijalla lapsia, mahdollisia suuria riskejä keskeyttää opiskelun menneisyyden perusteella yms. Nämä molemmat funktiot ovat vain yliopiston kannalta hyödyllisiä, eivätkä esim. yhteiskunnalliselta kannalta. Soveltuvuuskokeet on hyvä idea, jos sillä poimittaisiin oikeasti alalle parhaiten soveltuvat yksilöt. Käsittääkseni Jyväskylän soveltuvuushaastattelut ovat enemmän tällaiset.

• Mansen psykologi

Ei tuosta ryhmä- ja haastattelutilanteesta kaiketi voi käyttää nimitystä soveltuvuusarviointi. Ei muutaman haastattelun perusteella soveltuvuutta mitata: motivaatiota esim. kylläkin ja vuorovaikutustaitoja. Kunhan kettu syksyllä aloitat opinnot ja ne hieman etenevät nämäkin erot selviävät sinulle.

• Turun psykologian yo

Opiskelen itse Turun yliopistossa psykologiaa ja ikävä kyllä Ex-psykan kommenteissa on perää. Turun yliopistossa on hyvätasoinen opetus ja kaikki näyttää päällisin puolin olevan kunnossa, mutta sen olen tässä muutamien vuosien aikana huomannut, että laitoksella ei arvosteta avoimen yliopiston opintoja - niitä haukutaan mm. kirjekursseiksi eikä siis avoimen väylän kautta tulleita, olivat he sitten miten soveltuvia hyvinsä. Kursseilleni on tullut näitä väyläläisiä ja opettajien osalta olen huomannut, että heitä syynätään ihan erilaisten lasien takaa. Avoimen väylästä on tullut muutama todella päteväkin kaveri, jotka siirtyvät kuuleman mukaan muihin yliopistoihin jatkamaan opintojaan, koska Turusta ei paikka jostain kumman syystä herunut. Toinen heistä käsittääkseni yritti tänä vuonna juuri saada maisteriopintoihin oikeutta, mutta hän ei päässyt sisälle. Molempien osalta voin ainakin sanoa, että ihmettelen todella paljon, etteivät he pääse jatkamaan opintojaan Turussa. Samoilla kursseilla olleena voin sanoa, että opinnoissa ovat pärjänneet loistavasti ja muutenkin miellyttäviä ja päteviä kavereita. Käsittääkseni heillä molemmilla on vielä työkokemustakin rutkasti alaan liittyen. Kyllä ihmetyttää ei voi muuta sanoa. Kyllä täällä laitoksella muutenkin aika nuorta porukkaa on ja melko samasta puusta veistettyjä - eli vanhoja ei esim. pahemmin kursseilla näy. Että tämmöistä. Muuten siis todellakin suosittelen Turun psykaa. Hyvä mesta ja tasokas opetus.

• kettu jälleen

Kas, olemme siis samalta laitokselta. Sangen kummastuttavaa, mutta ainakin kurssikavereideni keskuudessa on esitetty vain ex-psykan mielipiteestä eriäviä kommentteja - myös vanhempien opiskelijoiden toimesta. Toki otokseni on kooltaan vaatimaton ja tulokseni luonteeltaan subjektiivisia. Tähän asti olen edellisen kaltaisia haukkuvia kommentteja kuullut vain hylättyjen väyläläisten suusta ja näidenkin mielipiteissä usein radikaali muutos on tapahtunut vasta hylkäämisen jälkeen. Kyllähän hylkäys vituttaa (itsekin olen sen kokenut), mutta jos toiset ovat sinä vuonna parempia niin minkäs tekee - toivottavasti ei mustaa sen vuoksi muiden mainetta. Ensi vuonna vain uudestaan yrittämään!

• Turun psykologian yo
        kettu jälleen kirjoitti:

Kas, olemme siis samalta laitokselta. Sangen kummastuttavaa, mutta ainakin kurssikavereideni keskuudessa on esitetty vain ex-psykan mielipiteestä eriäviä kommentteja - myös vanhempien opiskelijoiden toimesta. Toki otokseni on kooltaan vaatimaton ja tulokseni luonteeltaan subjektiivisia. Tähän asti olen edellisen kaltaisia haukkuvia kommentteja kuullut vain hylättyjen väyläläisten suusta ja näidenkin mielipiteissä usein radikaali muutos on tapahtunut vasta hylkäämisen jälkeen. Kyllähän hylkäys vituttaa (itsekin olen sen kokenut), mutta jos toiset ovat sinä vuonna parempia niin minkäs tekee - toivottavasti ei mustaa sen vuoksi muiden mainetta. Ensi vuonna vain uudestaan yrittämään!

Kettu: Uskotko todella, että kyse on paremmuudesta? Katselehan huviksesi ympärillesi syksyllä, kun laitoksella tallustat. Huomaatko mitään ihmeellistä? Tästä on varmasti turha alkaa täällä palastalla kiistelemään. Tehköön jokainen omat päätelmänsä. Minua ainakin sapettaa, kun päteviä kavereita siirtyy muihin yliopistoihin ja jäljelle jää mitä ihmeellisempää porukkaa. Ainakin 2005 vuonna aloittaneiden ryhmässä on mitä ihmeellisempiä valintoja. Taidat Kettu lukeutua juuri tähän porukkaan, kuullostat ihan samalta. Itse en ainakaan kyseisestä vuosikurssin porukasta (2005) olisi kovin ylpeä, vaikka itse heihin lukeudunkin.

• hämmästynyt kettu
        Turun psykologian yo kirjoitti:

Kettu: Uskotko todella, että kyse on paremmuudesta? Katselehan huviksesi ympärillesi syksyllä, kun laitoksella tallustat. Huomaatko mitään ihmeellistä? Tästä on varmasti turha alkaa täällä palastalla kiistelemään. Tehköön jokainen omat päätelmänsä. Minua ainakin sapettaa, kun päteviä kavereita siirtyy muihin yliopistoihin ja jäljelle jää mitä ihmeellisempää porukkaa. Ainakin 2005 vuonna aloittaneiden ryhmässä on mitä ihmeellisempiä valintoja. Taidat Kettu lukeutua juuri tähän porukkaan, kuullostat ihan samalta. Itse en ainakaan kyseisestä vuosikurssin porukasta (2005) olisi kovin ylpeä, vaikka itse heihin lukeudunkin.

En missään vaiheessa ole väittänyt, että soveltuvuusarviointi olisi erehtymätön. Mukaan eksyy välillä vähemmän soveltuvaa materiaalia ja välillä paremmin soveltuvaa jää ulos. Pääosin porukka on kuitenkin kokemukseni mukaan hyvää. Mikä sinusta sitten tekee nykyisistä opiskelijoista huonoa tai, kuten omin sanoin ilmaisit, ihmeellistä? Nuori ikäkö? Eikö sinusta olisi kummallisempaa, jos valtaosa sisäänpäässeistä olisi yli kolmekymppisiä? Jos sisään pääsisi vasta, kun on tarpeeksi iän mukanaan tuomaa kokemusta ja kypsyyttä? Entä miksi psykologian opiskelijoiden pitäisi olla kypsempiä ja kokeneempia kuin muidenkaan ihmisläheisten alojen opiskelijoiden?

Oletetaan siis, että psykologiaa pääsisi opiskelemaan todennäköisimmin vasta 29-vuotiaana. Mitä opona suosittelisit psykologin urasta haaveilevaa abiturienttia tekemään odotettavissa olevien välivuosiensa aikana? Toki suosittelisit häntä hakemaan joka vuosi, mutta suositteletko siinä samalla tekemään töitä esim. hesen kassana tai siivoojana vai suorittamaan jonkun muun tutkinnon sisäänpääsyä odotellessa. Esim. sosionomin tutkinto voisi liipata aika läheltä ja olla hyödyllinen tulevan psykologian uran kannalta. Hienoa, mutta mikä järki tässä on? Sangen hyvä järki pitäisikin olla, kun ajattelee muun kummallisuuden lisäksi sitä, kuinka kalliiksi moinen järjestely tulisi yhteiskunnalle.

Vakavasti ottaen, olisin kiinnostunut kuulemaan, miten sitten parantaisit nykyistä arviointia?

• ex-psyka
        hämmästynyt kettu kirjoitti:

En missään vaiheessa ole väittänyt, että soveltuvuusarviointi olisi erehtymätön. Mukaan eksyy välillä vähemmän soveltuvaa materiaalia ja välillä paremmin soveltuvaa jää ulos. Pääosin porukka on kuitenkin kokemukseni mukaan hyvää. Mikä sinusta sitten tekee nykyisistä opiskelijoista huonoa tai, kuten omin sanoin ilmaisit, ihmeellistä? Nuori ikäkö? Eikö sinusta olisi kummallisempaa, jos valtaosa sisäänpäässeistä olisi yli kolmekymppisiä? Jos sisään pääsisi vasta, kun on tarpeeksi iän mukanaan tuomaa kokemusta ja kypsyyttä? Entä miksi psykologian opiskelijoiden pitäisi olla kypsempiä ja kokeneempia kuin muidenkaan ihmisläheisten alojen opiskelijoiden?

Oletetaan siis, että psykologiaa pääsisi opiskelemaan todennäköisimmin vasta 29-vuotiaana. Mitä opona suosittelisit psykologin urasta haaveilevaa abiturienttia tekemään odotettavissa olevien välivuosiensa aikana? Toki suosittelisit häntä hakemaan joka vuosi, mutta suositteletko siinä samalla tekemään töitä esim. hesen kassana tai siivoojana vai suorittamaan jonkun muun tutkinnon sisäänpääsyä odotellessa. Esim. sosionomin tutkinto voisi liipata aika läheltä ja olla hyödyllinen tulevan psykologian uran kannalta. Hienoa, mutta mikä järki tässä on? Sangen hyvä järki pitäisikin olla, kun ajattelee muun kummallisuuden lisäksi sitä, kuinka kalliiksi moinen järjestely tulisi yhteiskunnalle.

Vakavasti ottaen, olisin kiinnostunut kuulemaan, miten sitten parantaisit nykyistä arviointia?

En tullut tänne haukkumaan ketään tai Turun psykan laitosta, vaan tarkoitukseni oli tuoda julki totuus, että avoimessa ei kannata opiskella, jos tähtää psykologiksi - tämä siis Turun osalta. Kannattaa satsata pääsykokeisiin. Jokaisessa psykan laitoksessa on omat hyvät ja huonot puolensa. Valitettavasti suurin osa hakijoista kuitenkin hakee myös siihen oman kaupungin yliopistoon, vaikka eivät tiedä, että jokaisella yliopistolla on omat painotuksensa mm. opetuksen ja tutkimuksen osalta, jotka pohjaavat laitoksella työskentelvien intresteihin.

Mitä tulee oman laitoksen puolustamiseen, niin itse näen, että on tärkeämpää pystyä suhtautumaan myös siihen omaankin kriittisesti, koska muuten ei näe koko kuvaa. Toki on ymmärrettävää, että jokainen puolustaa omaansa, mutta kannattaa myös pohtia miksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      27
      2870
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      33
      2525
    3. 148
      2274
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      54
      2239
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1860
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      390
      1696
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      104
      1642
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      309
      1548
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      135
      1459
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1446
    Aihe