johtumishäiriö

mikäs se on?

mulla oli eilen yöllä paniikkikohtaus. Se alkoi siitä, kun sydän hyppelehti ja jätti välillä lyöntejä väliin. Olin sairaalassa, syke oli vähän epätasainen, mutta tasoittui. Multa itettiin kolmesti ekg, joissa näkyi joku johtumishäiriö, neljäs ekg oli normaali (se otettiin7 tunnin päästä ensimmäisestä) ja ne päästi mut kotiin antamatta lisä ohjeita.

varasin ajan huomiseksi lääkärille, mutta osaako joku selittää mitä tämä on ja mistä voi johtua? A

10

10032

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poikki

• paljon....

Kuulostaa lupaavalta

• ei sellainen

häiriö, että polttaisi sulakkeen.

• näin:

Johtumishäiriöt

Johtumishäiriöissä sähköisen impulssin johtuminen eteisistä kammioihin eteis-kammiosolmukkeen (AV-solmukkeen) kautta on häiriintynyt, mikä voi johtaa sydämenlyöntien jäämiseen väliin ja hitaaseen sykkeeseen. Sinussolmuke toimii yleensä normaalisti. Johtumishäiriöt jaetaan kolmeen asteeseen häiriön vaikeuden mukaan.

Ensimmäisen asteen AV-katkos
      Ensimmäisen asteen AV-katkoksessa eteis-kammiosolmukkeen johtumisnopeus on hidastunut, mikä näkyy EKG:ssa PR-välin pitenemisenä. Häiriö on yleensä vaaraton, ellei se liity johonkin muuhun sairauteen tai tilaan.
      Toisen asteen AV-katkos
      Toisen asteen AV-katkos jaetaan kahteen tyyppiin. Tyypin I katkos (tunnetaan myös nimillä Mobitz I ja Wenckebach) on ilmiö, jossa PR-väli pitenee lyönti lyönniltä, kunnes johtuminen jää kerran väliin. Tyypin II katkos (Mobitz II) on häiriö, jossa P-aalto jää säännöllisesti johtumatta kammioihin, esimerkiksi siten, että vain joka toinen P-aalto johtuu. Tyypin II katkos voidaan hoitaa asentamalla sydämentahdistin.

EKG:ssä näkyy neljän sekunnin asystole kahden sydämenlyönnin välissä. Syynä on täydellinen AV-katkos.
      EKG:ssä näkyy neljän sekunnin asystole kahden sydämenlyönnin välissä. Syynä on täydellinen AV-katkos.

Kolmannen asteen AV-katkos
      Kolmannen asteen AV-katkoksessa eli täydellisessä katkoksessa sähköiset impulssit eivät johdu lainkaan eteisistä kammioihin. Kammiot aktivoituvat tällöin itsenäisesti yleensä hitaalla rytmillä. Kolmannen asteen AV-katkoksen EKG:ssa P-aalloilla ja QRS-komplekseilla ei ole toisiinsa yhteyttä. Häiriö vaatii hoidoksi sydämentahdistimen.

• Takypätkä

siisti ekg ja yhtäkkiä beettasalpauksen aloituksen jälkeen alkaa näkyä eka asteen av-blokkia, pitäiskö lääke vaihtaa?

• aloittaja

on aikasemmin todettu hyvänlaatuiset lisälyönnit ja hiljattain kuulunut leivä systolinne sivuääni (hyvän öaatunen). Sydän tutkittu ultralla 3 kk sitten. Nyt toissa pöivänä sairaalassa löydetty johtumishäiriö. (meno syy oli paniikkikohtaus). Ei ole aikasemmin ollut mitään lääkettä. Eilen lääkri määräsi prpralia 10mg 1-2 tablettia tarvittaessa. (outoa) tänään olin ekg ssä, lääkäri ei oo soittanut vielä. Labrat hyvät. paintt vähän koholla 145/85- (mulla ei mene normaalisti ylu 120/70 aian ollut matalammat.

• burn-outtia

• what u say?
        harmanmaanromu kirjoitti:

burn-outtia

Miten niin burn outtia?

• what u say? kirjoitti:

Miten niin burn outtia?

kuin ms-taudissa,hermoradat pilkkoutuu,onko jotai b-vitamiinin puutosta

• Gnutsen

Johtumishäiriössä sinussolmukkeen ja sydänlihaskudoksen välinen yhteys on katkennut.Usein on kyseessä eteisen ja kammion välinen katkos eli AV-katkos.Itselläni on 3-asteen AV-katkos joka on korjattu sydämentahdistimella.
      Kannattaa varata aika kardiolgille eikä tavalliselle
      terveyskeskuslääkärille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      65
      17113
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      41
      4874
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      300
      2748
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      148
      2052
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      132
      1607
    6. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      17
      1547
    7. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      398
      1534
    8. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      25
      1474
    9. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1313
    10. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      11
      1263
    Aihe