Röntgenhoitaja(AMK), radiogr. ja sädehoidon ko.?

A-P-P

Kertokaapa röntgenhoitajan työstä ja opiskelusta radiografian ja sädehoidon koulutusohjelmassa.

Olen alkanut miettiä vakavasti kouluttautumista röntgenhoitajaksi. Tutuilta olen huomannut, että alalla on todella hyvä työllistymistilanne sekä monipuolinen työnkuva.

Te, jotka jo opiskelette, kertokaa kokemuksia eri amk:sta. Erityisesti kiinnostavat Oulu, Helsinki ja Kuopio.

7

2883

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • röntgenhoitaja

Röntgenhoitajien koulutus tapahtuu ammattikorkeakouluissa, kestäen 3,5 vuotta. Pohjakoulutuksena ylioppilas (useimmat) tai lähihoitaja. Pääsykokeet ovat samat kuin sairaanhoitajilla/kätilöillä ym. Koulutus on koostuu lähinnä teoriaopinnoista ja käytännön harjoittelusta, alusta asti lähdetään käymään omia ammattiaineita. Verrattuna sairaanhoitajan koulutukseen opiskelimme enemmän fysiikkaa, pitkästä matematiikasta oli hyötyä. Matemaattisesta lahjakkuudesta ja teknisestä osaamisesta on hyötyä, koska työssä käsitellään paljon tietokoneita.

Työ on siisti sisätyö verrattuna muihin sairaala-ammatteihin (ei juurikaan niitä likaisimpia hoitotöitä; potilaiden pesuja, vessatuksia jne), uuden tekniikan kanssa työskentely ja ennenkaikkea monipuolisuus. Teknisen osaamisen lisäksi ammatti vaatii sairaanhoidollisia kykyjä koska meillä käy paljon monisairaita, vanhus- ja lapsipotilaita. Työ suurella röntgenosastolla on kiireistä ja ammatti vaatiikin stressinsietokykyä. Monessa paikassa työ on kolmivuorotyötä.

Röntgenhoitajan työ voidaan karkeasti jakaa kahteen: diagnostiikkapuoleen ja terapeuttiseen puoleen. Diagnostiikassa vasta pyritään saamaan potilaalle se diagnoosi erilailla kuvausmenetelmillä (röntgenkuvat, ultraääni, tietokonetomografia, magneetti, mammografia tai angiografiatutkimukset. Terapeuttisella puolella diagnoosiksi on saatu jo syöpä ja potilasta hoidetaan sädehoidolla.

Itse työskentelen diagnostiikassa ja eniten viehättää se vauhdikkuus ja vaihtelevuus; käytännössä lähes kaikki sairaalassa olevat potilaat tutkitaan jollain kuvantamismenetelmällä jossain vaiheessa heidän sairaalajaksoaan. Itse pidän erityisesti traumakuvantamisesta; kaikki kolari-ym.potilaat tulevat suoraan ensiavusta meille. Toisaalta jos ei kestä tuollaista työskentelyä, on mahdollisuus hakeutua pienempään ja rauhallisempaan paikkaan, jossa ei ole vaikeasti loukkaantuneita potilaita.

Työtilanne on erittäin hyvä; suuret ikäluokat ovat vasta jäämässä eläkkeelle. Palkka sama kuin muilla amk-hoitajilla; vastavalmistuneen peruspalkka ilman päivystyslisiä noin 1900 eur. Lisät nostavat palkkaa useammalla sadalla eurolla kuussa sen mukaan paljonko haluaa tehdä viikonloppu- ja kolmivuorotyötä.
      Kuvantamistutkimusten määrä kasvaa koko ajan, joten röntgenhoitajien tarvekin lisääntyy. Röntgenhoitajan ammatti on myös lailla suojattu. Sairaanhoitajan tehtäviä voidaan tarvittaessa teettää vaikka lähihoitajilla, mutta röntgenhoitajan töitä ei saa enää nykyisin tehdä kukaan muu kuin laillistettu röntgenhoitaja (ja rh-opiskelija).

Sen lisäksi että työ on vauhdikasta ja nopeatempoista, se on myös erittäin vastuullista koska röntgenhoitaja on säteilyn käytön ammattilainen ja voi väärällä toiminnallaan aiheuttaa potilaalle suurenkin sädeannoksen. Työssä saatu sädeannos on minimaalinen, koska tutkimushuoneessa ollaan erittäin harvoin säteilyn ollessa päällä ja silloinkin pukeutuneena lyijysuojavaatteisiin.

Tässä kaksi hyvää linkkiä josta saat röntgenhoitajan ammatista paljon lisätietoa (molemmat tehty amk-opinnäytetöinä):

http://www.piramk.fi/rontgenhoitaja/info.html#

http://www.rontgenhoitajaksi.urli.net/

• .....

Pieni korjaus, riskilläkin, että nusasen pilkkua. Pohjakoulutuksesta. On meitä muitakin ammattikoulun käyneitä, kun lähihoitajat, jotka hakee radiografiaan ja muihin terveysalan ammatteihin.

• otupyhiiupipu
        ..... kirjoitti:

Pieni korjaus, riskilläkin, että nusasen pilkkua. Pohjakoulutuksesta. On meitä muitakin ammattikoulun käyneitä, kun lähihoitajat, jotka hakee radiografiaan ja muihin terveysalan ammatteihin.

Minkä tahansa toisen asteen koulutuksen käynyt voi siis hakea röntgenhoitajaksi (kuten mihin tahansa muuhunkin korkeakouluun). Eli pohjakoulutuksen vaihtoehdot eivät ole ylioppilas tai lähihoitaja, vaan myös esim autonasentaja voi hakea (ja päästä) kyseistä alaa opiskelemaan.

• TiedostaKiinnostunut

Vau! Kiitos hyvistä vastauksista. Oli tosi mielenkiintosta lukea! Rupesi tässä aivan itseäkin kiinnostamaan!

• pohdiskelua

Moi !
      itsekin olen tätä kyseistä alaa miettinyt ammatiksi. Opiskelen lukiossa tällä hetkellä. Matematiikka, fysiikka ja kemia ovat aineita jotka tuottavat hyvin paljon vaikeuksia. Käyn kaikista ylläolevista aineista minimi määrät eli pakolliset kurssit. Niistä arvosanat eivät ole hyviä :( Olisiko kuitenkin minkäänlaista mahdollisuutta päästä opiskelemaan alalle ? Osaako joku, joka jo opiskelee antaa suuntaa ja neuvoa ?
      Meillä koulun opo vaan sanoo aina että " aina kannattaa hakea ja se koulutuspaikan saaminen on mahdollista vaikka ei kirjoitakkaan matikkaa... yms yms... "

• Röntgenhoitaja itse

Ihan oikein on opo sanonut; minimimäärä voi riittää sisäänpääsyyn. Toki joudut etenkin fysiikkaa ja matematiikkaa opiskelemaan myös amk:n aikana, mutta niissä lähdetään siltä tasolta, ettei sinulla ole kuin ihan perustiedot. Täytyy ottaa huomioon, että amk:aan hakee ja hyväksytään myös henkilöitä, joilla ei ole lukiotaustaa.

Suosittelen lämpimästi ammattia! Teknisyys yhdistyy potilaan hoitoon, vaihtelevaa ja monipuolista työtä!

• ...

Siis vielä selvennystä hakuun, todistuksella haetaan (ja päästään) valintakokeeseen. Valintakokeeseen otetaan yleensä 4X aloituspaikkojen määrä hakijoista, joista sitten valitaan valintakokeen perusteella opiskelijat...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      48
      1548
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      24
      1080
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      88
      1044
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      88
      970
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      187
      906
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      851
    8. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      99
      845
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      821
    10. 70
      789
    Aihe