Onko yleistä, että liesituuletinlaitteen poistoputken koko (laitteesta lähtevän putken halkaisija) on aina ihan jotain muuta kuin Suomessa olevat ilmanvaihtokanavien standardikokoluokat 100/125/160 mm? Mulla liesituulettimessa lähdön koko on 120 mm ja millä ihmeellä sen sovittaa katolle menevään metalliseen iv-kanavaan, jonka standardihalkaisija on 125 mm? Keittikalusteiden/liesituulettimen myyjällä ei ollut mitään ratkaisua (liitososia) putken sovitukseen. Löytyykö mistään tiivisterenkaita 120 mm putkelle, jotta noi voi yhdistää tiivisti?
Liesituulettimen poistoputken sovitus
11
6393
Vastaukset
- Pera
2,5 mm puolellaan. SIKA-massaa väliin. Tulee varmasti tiivis.
- hihjhjbhhubkj
liesituulettimessa oleva lähtö menee yleensä 125 kanavan sisään.
- ???
ei todellakaan onnistu valmiilla liitoskappaleella ainakaan 160 mm:n kierresaumakanavaan. Sellaista ei yksinkertaisesti ole olemassa. Tähän tulokseen tulin tehtyäni kyselin n. viidelle maahantuojalle. "Teippaa. Käytä jotain elastista tiivistysmateriaalia. Tarviiko sen nyt niin tiivis olla?" Tälläisiä olivat kommentit kun kysyin kuinka homma hoidetaan. Itselläni on liesituuletin, jossa lähtö on "150 mm!"
- liitososia
Maahantuojilla ei Suomessa tosiaan ole kuin kapea valikoima liitososia, eikä kukaan Suomessa niitä valmistakaan erikoisemmilla mitoilla. Sen sijaan keski-Euroopasta suoraan tilaamalla niitä saa verkkokaupoista huomattavasti laajemmilla valikoimilla.
- ruupekoira
tuulettimien valmistajilla on erilaisia liitäntä kohtia kanavalle, mutta aina ns. standardikoot ei käy. on olemassa kaikkia tiivisteitä ja valmiita muunnososia,alä työnnä mitään massaa vaikka hyvin toimiikin, ihan jos joku tarkastaja haluu nähdä!
- mitä-väliin
Tätä itsekin mietin. Mitä laittaa väliin kun lähtö on 120mm ja putki 125mm? Jos pyörittelee alumiiniteippiä siihen muutaman kierroksen, niin että putki istuu suht tiukasti lähtöön?
- ivputkimies
Itse olen ajanut laikalla muutamia lyhyitä leikkaiksia 125mm kanavaan ja kiristänyt sitten liitoksen tiiviiksi pannalla.
- älveeii
Tee rengas umpisolumuovista eli sisähalkaisija 120 (tai mieluimmmin 119 mm) ja ulkohalkaisija vähän yli 125 mm.
Tai käy rauta-kaupan LVI-osastolla ja osta sopivan kokoinen viemäröintiin tarkoitettu tiiviste-rengas.
Ja putket ruuveilla kiinni toisiinsa.- palavakanava
Kanavan tulee kestää rasvapalo.
- Samaongelma
Älä naurata...Tuo on yleensä muovisen liesituulettimen rungon ja metallisen ilmanvaihtokanavan liitäntä. Yksi lysti millä tuo sauma on sen suhteen tiivistetty.
- hyvineldaa
palavakanava kirjoitti:
Kanavan tulee kestää rasvapalo.
Näin minunkin mielestäni pitäisi kestää - sen takiahan folioputki on kielletty ilmanvaihtokanavista.
Ja myös ihmetyttää mainitsemasi lliesituulettimien rungossa käytetty materiaali eli muovi - omani on kyllä metallia - tosin mukana tullut perhosventtiili on kyllä muovia, mutta se ei ole käytössä vaan hormiliitännän sijaan käytän aktiivihiilisuodatinta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.42437- 1161607
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361346Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561181- 521095
- 1131082
- 571041
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051034Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46909- 60882