Mitä mieltä kerjäläisistä?

PerusRaul

Suomessa on työryhmän toimesta mietitty pitäisikö kerjääminen kriminalisoida. On oltu sitä mieltä, että kriminalisoiminen ajaisi sitten esim nämä romanialiset muille rikoksen teille. Suomeen tulleet kerjäläiset ovat olleet pääosin Romanian romaneja.

Mutta tulisivatko he tänne enää "työmatkoille" jos esim juuri kerjääminen ei onnistuisi, olisiko romanialaiset sitten murto hommissa? En usko. On aika outoa sallia joku haitta tms, sillä perusteella, että sitten ajatellaan heidän syyllistyvän muihin rikoksiin.

Suomen kerjäläiset eivät ole ihmiskaupan, järjestäytyneen rikollisuuden tai pakottamisen uhreja, ainakaan tutkimusten mukaan. Miten näillä kerjäläisillä on tarve kerjätä, mutta on rahaa lentää suomeen?

Ranskassa Romaniasta saapuneita romaneja palautetaan kotiseuduilleen. Meilläkin voitaisiin kerätä nämä kerjäläiset talteen ja lähettää suoraan takaisin, jos kerran maahantuloa ei kyetä estämään. Ylipäätäänkin, jos on epäily, että maahan tullaan kerjäämään tulisi pääsy estää jo heti kättelyssä.

Mutta kertokaapa muutkin mielipiteitänne asiaan.

R.Lehto
PerussS

29

942

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hai sie

mut mites nuo oman maan köllit suhtautuu heimoveljiinsä?

• ~MS~

Kaikki nippuun vaan ja samantien takaisin. Pikakäännytyksiä ja muita vastaavia nopeita toimenpiteitä lait tökkii vastaan tosin, sekä noiden "oikeus" matkustaa vapaasti. Tarttis varmaan tehdä jotain...

Romania pitäkööt huolen omistaan ja tähän pitäisi saada yhtenäinen linja jäsenmaiden kesken ettei nuo hylkiöt matkaa pitkin maita ja mantuja rötöstelemässä.

• vaikka teille

kylään. Rasismiin ja ennakkoluuloihin auttaa joskus tutustuminen.

• voisi

koota kaikkia persuja Teille kylään ja tutustua, niin ehkä tuo turha luulottelu ja panettelu vähenisi, ennakkoluulojen karistessa =)

• Arto Hirvonen
        voisi kirjoitti:

koota kaikkia persuja Teille kylään ja tutustua, niin ehkä tuo turha luulottelu ja panettelu vähenisi, ennakkoluulojen karistessa =)

Kannatan lämpimästi tätä ehdotusta olen tiernapoikana paikalla ja käymään keskustelua asialinjalla.

Arto Hirvonen
        Perussuopmalainen

• wonterghem

On tuo aika vaikea kun maahan saapuu herrasmiehiä ja naisia EU Romaniasta vuorolennolla, siististi pukeutuneena ja luotokortti ym. kunnossa.
      Työvaateet saa kierityskeskuksesta ja on sitten jokaisen oma asia miten jatko.
      Kriminalisointi ? EU:n tavaran ja palveluiden vapaan liikkumisen saisi pahan kolhun .
      Estetäisiin etnisen vähemmistön perinteinen elinkeino harjoittamista.? Suomessa! Ei ikinä!!
      Astrid Thors ja RKP vetäytyisi hallituksesta ja Tarja Halonen jäisi ennenaikaisella eläkkeellä.
      Todennäköisesti kriminalisoidaan ne suomalaiset jotka tohtivat edes ajatella moista.

• oikeus olla pitää

Aikanaan Somaliassa kaikkein köyhimmät ja kurjimmat istuivat viluissaan ja nälissään kamelinlantanuotion loimussa pohtien tulevaisuuttaan. Vihdoin he päättivät lähteä Suomeen pakolaisiksi ja niinhän siinä sitten kävi, että tänne he päätyivät kärsimään Suomen sosiaaliturvasta. Nyt sama juttu toistuu Romaniassa kaikein köyhimpien keskuudessa ja tietenkin heillä pitää olla yhtäläinen oikeus. Tuleehan Romaniasta niin musiikkia rakastavia haitarinsoittajiakin kaupojen eteisiin, että he eivät pilaa yhtään tunnettua sävelmää soitollaan, vaan kitkuttavat yhtä tai kahta säveltä. Homma on todella hanurista kun meiltä eivät köyhimmät lähde ostamaan lentolippuja vaikkapa kaukoitään, jossa voisi varakkailta turisteilta kerjätä toimeentulonsa. Jotkut saattaisivat jopa osata soittaa Metsäkukkia haitarilla.!

• PerusRaul

En oikein onnistunut löytämään mistään tietoa, onko näiden ihmisten tietoja ja taustoja tutkittu tai edes kyetty luotettavasti selvittämään?

Ihmettelen suuresti, että aika kaukaa ollaan tulossa kerjäämään hintatasoltaan kalliiseen maahan. Ei ne siellä Romaniassa ole voineet vankkureissaan tätä ihan itsestään keksiä.

Ilmiönä tämä on aika erikoinen ja sitä sietää kyllä tutkia.Mitä Romanian mustalaisten oloista täällä tiedetään, ainakin itse olen kuullut, että siellä valtaväestö potkii heitä ihan kirjaimellisesti päähän, eipä tätä asiaa ole esille julkisuudessa nostettu, pitäisikö korkean valtiollisen tahon puuttua asiaan ja tutkia onko ihmisoikeusloukkauspuheissa perää, jos asiat siellä paranevat, pääsisimme varmaan eroon kerjäläisistä. Mukaan mahtuu aina ihan perinteistä rosvoporukkaa ja se tietää vain ongelmia. Meille ja heille.

Silti Romanialla on vastuu omista kansalaisistaan ja heidän tulisi se kantaa, meidän herramme vain tutnuvat hyssytelevän asiaa kun tosiasiassa pitäisi kysyä euroopasta, että mitä helvettiä te siellä touhuatte kun maanne kansalaiset ovat täällä kerjäämässä.

Raul Lehto
      PerusS

• jooooo

älkää olko huollissanne on suomalaisia heimoveljiä..pummina ukomailla,kaikissa euroopanmaissa.

muutama romaani vain värittää katukuvaa,ihan kauniita naisia on,mä pyysin yhtä kaunista naista kotiin ,siis sex,hän rupes nauraan ja lähti meneen

suomalainen mettäläisyys näkyy joka asiassa.etenkin sellaset on huolissaan kutka ei koskan ole käynny ..ulkomailla,,siis kivisillan tuopuolen..

• Ahdisteltu veronmaksaja.

Olin tulossa kaupasta ja palauttamassa ostoskärryjä,kun yksi näistä turisteista oli hyökätä kimppuuni,ties missä aikeissa.Pääsin kuitenkin karkuun muutaman metrin ja "turisti" päättikin valita jonkun toisen "uhrin".Jos ne pelkästään olisivat polvillaan kerjäämässä,mutta kun ne käy jo päälle tarkoituksena pakkokaupata tai viedä lompakko,niin sitä minä en kyllä enää siedä.Miksiköhän RKP ja Vihreät rakastavat näitä ulkomaalaisia väriläiskiä enemmän kuin Suomalaisia,jotka sitä yhteistä hyvää veroina tähän maahan työnteollaan maksavat.

• Kotkassa sama porukalla?

Hyvä vastaveto!!

Lähde Iltalehti
      11.7

- En minä itseäni varten kerjää, olen tässä minua vielä köyhempien eläkeläisten asialla, Marja Liukka selittää tempaustaan Iltalehdelle.

- Kyllä tällä on merkitystä, kun saadaan vaan ihmiset liikkeelle. Itse en ole romanikerjäläisille rahaa antanut penniäkään: heillä on ollut rahaa tulla tänne, mutta minulla ei olisi rahaa mennä kerjäämään Romaniaan, Liukka rinnastaa.

Kymmenen vuotta sitten eläkkeelle kouluhuoltajan työstä jäänyt Liukka, 60, syyttää eläkeläisten ahdingosta pääministeri Vanhasen hallitusta.

- Ruoka-alea lupailtiin, mutta mitään ei ole kuulunut. Itse saan 1200 euroa eläkettä kuukaudessa, mistä menee 530 euroa vuokraan. Elän kädestä suuhun.

17 euroa metromatkalla

Metromatkalla Mellunmäestä Itä-Helsingistä Helsingin keskustaan Liukka onnistui keräämään jo 17 euroa. Stockmannin edessä oli vaikeampaa: useimmat kävelivät välinpitämättömästi ohi. IL:n katugallup osoittaakin, että kerjääminen julkisella paikalla jakaa mielipiteet kahtia.

• asiat liian hyvin.

eläke keski verto..nuorenna olisi pitänny säästää vanhuuden varalle ja hankkia oma asunto.

turha itkee voi muutta vaikka kotkaan asuun,,täällä yksiön saa vuokrattua 330€/kk.

• ettänäintänään

mitä ihmettä, elää kädestä suuhun kun jää vuokranmaaksun jälkeen melkein 700€ käytettäväksi, sehän on enemmän kuin kaupan kassalla.

• Huomaa
        ettänäintänään kirjoitti:

mitä ihmettä, elää kädestä suuhun kun jää vuokranmaaksun jälkeen melkein 700€ käytettäväksi, sehän on enemmän kuin kaupan kassalla.

Taitaa tuon mummon työ olla ollut sellaista, ett tuo 1200 e ei tuu käteen, vaan miinus verot.

• Juho Eerola

Matti Tieahon kirjoitus tänään Kymen Sanomissa oli surullinen esimerkki siitä mihin olemme menossa. Tieahon mielipide oli suunnilleen se, että kun maailmassa on kurjaa, niin se pitää se kurjuus vain kaikesta kehitysavustakin huolimatta hyväksyä tänne meidänkin katukuvaamme.
      Vuonna 1994 kävin keskustelua erään ystäväni kanssa Suomen EU jäsenyydestä. Kaveri kannatti ja minä en. Ystäväni peruste EU jäsenyydelle oli se, että hän halusi Suomen kuuluvan siihen porukkaan missä ovat Englanti, Hollanti, Ranska ja niin edelleen. Jos Suomi jättäytyisi EU:n ulkopuolelle, olisimme pian kuin joku Romania. Tämä oli siis hyvän ystäväni näkemys vuonna 1994.
      Nyt olemme EU jäsenyyden myötä samaa talousaluetta Romanian kanssa. Minä näkisin oikein mielelläni Suomen siinä porukassa, jossa ovat Norja, Islanti ja Sveitsi.
      EU:n itälaajentuminen ja vapaa liikkuvuus ovat tuoneet Romanian kerjäläiset meidänkin kaduille. Miksi Suomi maksaa vuosittain EU:lle satoja miljoonia euroja enemmän, kuin mitä se sieltä vastineeksi saa, jos niillä rahoilla ei saada EU maa Romanian asioita kuntoon?
      Turkkia ollaan myös kovaa kyytiä ajamassa sisään EU:hun. Kannattaa muistaa, että Turkissa on kurdeja suunnilleen yhtä paljon, kuin koko Romaniassa on väestöä. Turkin kurdit ovat Romanian mustalaisiakin syrjitympi vähemmistö. Kuinka monta miljoonaa kerjäläistä Tieaho olisi suvaitsevaisuuden ja globalisaation nimissä valmis Suomeen ottamaan?
      Lentolippu Romaniasta Suomeen maksanee satoja euroja. Koko suvun rahtaaminen tänne on siis todella kallista. Huonosti on lomamatka suunniteltu, jos kaikki rahat käytetään matkoihin ja elääkseen täytyy kerjätä. Sen sijaan, että suvaitsemme kerjäläisiä kaduillemme, meidän ei tule suvaita EU jäseniksi sellaisia maita, jotka kohtelevat rasistisesti omia vähemmistöjään ja kustantavat niitä matkustamaan ulkomaille joko turvapaikanhakijoiksi tai kerjäläisiksi.

• aikaisemmin kirjoittanut

tästä kerjäläisjutusta ja ollut ihmeissäni,ettei heitä auteta siellä Romaniassa?Olen joskus telkkarista nähnyt,minkälaisissa oloissa he siellä elävät.Ei tällainen maalaismummo ymmärrä,että Romania ylipäätään hyväksyttiin Eu:hun kun siellä joku kansanryhmä on näin syrjittyä.Olikos heidät viety piiloon,kun eu herrat kävi tarkistuksella,niin kai.Mitäköhän ne herrat siellä EU:ssa touhuaa,eikös olis aihetta pikaiseen toimintaan tässä asiassa.Mikä jarruttaa?

• J.Taipale

Tänään tuli ensimmäistä kertaa sormuksen myyjä tunkemaan iholle, en sanonut mitään en edes luonut katsetta häneen. Kävelin kun sitä ei olisikaan, tämä toimii oikein hyvin.

• olemassakaan"

Hyi minkälainen suhtautuminen ihmiseen,sitäpaitsi ihmisestä sanotaan HÄN.Käveletkö usein ihmisten yli?Sellaisen vaikutelman saa tästä TAIPALEESTA.Iso on ego sinulla.

• J.Taipale
        olemassakaan" kirjoitti:

Hyi minkälainen suhtautuminen ihmiseen,sitäpaitsi ihmisestä sanotaan HÄN.Käveletkö usein ihmisten yli?Sellaisen vaikutelman saa tästä TAIPALEESTA.Iso on ego sinulla.

Miksi kiinnittäisin huomion? siksi että antaisin ymmärtää että "olen ehkä sittenkin potentiaalinen sormuksen ostaja"

Tästähän on ollut paljon puhetta että saataisiin pois katumyyjät, hyysäämällä niitä ei saa pois.
        Mitä vastaanottavampi suhtautuminen sitä enemmin kaupustelijat myyvät rihkamaansa.

Egon kanssa ei ole mitään tekemistä tuon asian suhteen, Jehovan todistajia kyllä saatan jäädä hetkeksi kuuntelemaan, mutta en katukaupustelijoita. Se ei myöskään tarkoita että osoittaisi vihaa jos kävelee omia menojaan eikä huomaa katumyyjiä.

Se tarkoittaa vaan sitä että ei kiinnosta, eikä kiinnosta sekään että rupee heidän kanssa seurustelemaan, näin miten seuraavan kohteen kävi. Hän huomasi myyjän ja kieltäytyi ostamasta, tästä seurasi se että kun puhekontakti saavutettu, kaupustelijasta tuli "takiaispallo" eli mielummin kävelen pois kun rupean enepiä näiden kanssa seurusteemaan.

Mitä ihmisten yli kävelyyn tulee, kyllä kävelen joka Tiistai ja Torstai joidenkin ihmisten yli ;)

• Saija
        olemassakaan" kirjoitti:

Mä olen seurannu! On J:llä rohkeutta sanoa! Vastasi Luumin Jarille miten pesseet kätensä raukkamaisesti Kervisen Askon kohtelun selvittämisessä!
        Mä kävelisin kans ohi noista kaupustelijoista!
        J.Taipale, olis kiva tietää toi sun etunimi!

• Saija
        J.Taipale kirjoitti:

Miksi kiinnittäisin huomion? siksi että antaisin ymmärtää että "olen ehkä sittenkin potentiaalinen sormuksen ostaja"

Tästähän on ollut paljon puhetta että saataisiin pois katumyyjät, hyysäämällä niitä ei saa pois.
        Mitä vastaanottavampi suhtautuminen sitä enemmin kaupustelijat myyvät rihkamaansa.

Egon kanssa ei ole mitään tekemistä tuon asian suhteen, Jehovan todistajia kyllä saatan jäädä hetkeksi kuuntelemaan, mutta en katukaupustelijoita. Se ei myöskään tarkoita että osoittaisi vihaa jos kävelee omia menojaan eikä huomaa katumyyjiä.

Se tarkoittaa vaan sitä että ei kiinnosta, eikä kiinnosta sekään että rupee heidän kanssa seurustelemaan, näin miten seuraavan kohteen kävi. Hän huomasi myyjän ja kieltäytyi ostamasta, tästä seurasi se että kun puhekontakti saavutettu, kaupustelijasta tuli "takiaispallo" eli mielummin kävelen pois kun rupean enepiä näiden kanssa seurusteemaan.

Mitä ihmisten yli kävelyyn tulee, kyllä kävelen joka Tiistai ja Torstai joidenkin ihmisten yli ;)

Mä kysyin sun etunime tuossa enemmin! Olis kiva tietää!

• J.Taipale

• mainosta persuille!
        Saija kirjoitti:

Mä olen seurannu! On J:llä rohkeutta sanoa! Vastasi Luumin Jarille miten pesseet kätensä raukkamaisesti Kervisen Askon kohtelun selvittämisessä!
        Mä kävelisin kans ohi noista kaupustelijoista!
        J.Taipale, olis kiva tietää toi sun etunimi!

Kävellään vaan ihmisten ohi.Sekö on rohkeutta?

• J.Taipale
        mainosta persuille! kirjoitti:

Kävellään vaan ihmisten ohi.Sekö on rohkeutta?

Lukaisitko koko jutun, vai poimitko vain lauseen jonka väänsit omaa tarkoistusta palvelemaan?

Vääntämällä asioita, ja spekuloimalla kaiken saa kuulostamaan vaikka miltä. Mustakin muuttuu valkoiseksi ja tarvittaessa punaiseksi.

Mutta samalla se asia menettää realiteettinsa, ja kaltaisesi henkilö voi sortua vaikka uskomaan omiin tahallisiin väärinkäsityksiin ja väittää niitä todeksi.

• Saija

• J.Taipale
        Saija kirjoitti:

No nyt on kaksi Jaria, sä ja Luumin Jari näissä!

Niin se on, mutta jätän etunimen aina pois juuri sen takia että tuolla on puhuttu "jarista" pelkästään niin yritän olla jokin muu "jari"

• rupee elvistelemään.
        J.Taipale kirjoitti:

Lukaisitko koko jutun, vai poimitko vain lauseen jonka väänsit omaa tarkoistusta palvelemaan?

Vääntämällä asioita, ja spekuloimalla kaiken saa kuulostamaan vaikka miltä. Mustakin muuttuu valkoiseksi ja tarvittaessa punaiseksi.

Mutta samalla se asia menettää realiteettinsa, ja kaltaisesi henkilö voi sortua vaikka uskomaan omiin tahallisiin väärinkäsityksiin ja väittää niitä todeksi.

Tarkista ensin itse ymmärsitkö itse ,mitä kirjoitit?Voi sua ressukkaa,niin mitä asiaa sinulla olikaan?

• Saija
        rupee elvistelemään. kirjoitti:

Tarkista ensin itse ymmärsitkö itse ,mitä kirjoitit?Voi sua ressukkaa,niin mitä asiaa sinulla olikaan?

Jarilla rohkeutta omalla nimella sanoa mielipiteensä! Miks se ei sulle riitä? Onkos tuo henkilökohtasta?

• takaisin kotimaahan

En todellakaan ole rasisti, mutta romanit ovat sellainen ryhmä joita en voi sietää.. itse olen myyntihommissa ja aina kun kyseisiä henkilöitä tulee liikeeseen tarkkaavaisuus kasvaa, niin monta kertaa on huonoja kokemuksia ollut.. ja kun tuntuu siltä että heitä ei saada millään kuriin..

ja kerjäämisestä sen verran, että mitäs sitten kun ei kerjäläiselle mitään anneta? tuleeko sitten seuraavalla kerralla ja ottaa väkisin..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      89
      4100
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      35
      3181
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      103
      2313
    4. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      31
      2148
    5. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      83
      1906
    6. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      1837
    7. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      31
      1820
    8. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      27
      1567
    9. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1537
    10. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1511
    Aihe