Jokin on hätänä!!!

Voi ei :(

1. 70l, 7v.

2. pH 7,5, No2

9

3189

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -Rihma-

      Voisin sanoa 78% varmuudella että kanto on oireiden syynä, koska vesiarvot näyttää suht hyvältä ja huolehdit akvaarion vedenvaihdosta(pH piiikkasen alemma, mutta ei paha kuitenkaan, eikä se ole syynä oireiluunkaan).

      -Kannon pintaan muodostuu tietynlaista bakteeri/sieni tms. -kasvustoa ja veteen jouduttuaan(Ellei niitä liota TOSI pitkään toisaalla) nämä bakut vetävät happea vedestä runsaasti.
      -Liottamattomasta kannosta voi irrota myös parkkihappoa, joka haittaa.
      -Samoin veden tumma väritys johtunee kannosta.

      Ota kanto pois akvaariosta ja liota sitä toisaalla niinkauan kun vesi ei enää värjäänny tummaksi(voi mennä useita viikkoja!), silloin ei parkkihappoja pitäisi syntyä, eikä kasvustot veisi happea kaloilta.

      • uudelleen,

        vai miten jo olemassa olevat pöpöt saan pois? Riittääkö kannon poistaminen akvaariosta?

        Hittolainen, olen jo ihan hermoraunio, kun en keksinyt mitä olen tehnyt väärin tai toisin.

        Voiko tuo painaumat/reiän näköiset jäljet kiduksissa johtua myös tuosta? Toipuuko kalat?


      • fish KING
        uudelleen, kirjoitti:

        vai miten jo olemassa olevat pöpöt saan pois? Riittääkö kannon poistaminen akvaariosta?

        Hittolainen, olen jo ihan hermoraunio, kun en keksinyt mitä olen tehnyt väärin tai toisin.

        Voiko tuo painaumat/reiän näköiset jäljet kiduksissa johtua myös tuosta? Toipuuko kalat?

        Vaihda vettä nyt muutaman viikon useammin kuin normaalisti, kahdesti normaalin verran.

        Anna kannon liota ainakin pari viikkoa aina vettä vaihtaen muutaman päivän välein. Pesu juuri harjalla auttaa asiaa.

        Kalasta; lopeta se, kaikki eivät ole synnyttyäänkään priima tavaraa, saattaa olla että kalasi on ollut jo syntymästään sairas kiduksen osalta joka on saattanut edetä aina uimarakko tulehdukseen ja se on kalan menoa, yleensä. Jos ei muutamassa päivässä tokene, lopeta kala.

        Oletko varma kalan iästä?


      • ap.
        fish KING kirjoitti:

        Vaihda vettä nyt muutaman viikon useammin kuin normaalisti, kahdesti normaalin verran.

        Anna kannon liota ainakin pari viikkoa aina vettä vaihtaen muutaman päivän välein. Pesu juuri harjalla auttaa asiaa.

        Kalasta; lopeta se, kaikki eivät ole synnyttyäänkään priima tavaraa, saattaa olla että kalasi on ollut jo syntymästään sairas kiduksen osalta joka on saattanut edetä aina uimarakko tulehdukseen ja se on kalan menoa, yleensä. Jos ei muutamassa päivässä tokene, lopeta kala.

        Oletko varma kalan iästä?

        Otin kannon eilen pois, laitoin likoamaan ja jynssäsin harjalla. Vettä vaihdoin uudelleen 50%. Vesi kirkastui huomattavasti.

        Seurailin kaloja aamulla. Muutama musta aave pörrää toisessa akvaarion nurkassa toisiaan jahdaten ja muutenkin ovat tosi vilkkaita. Kaksi niistä tekee välillä niin, että kääntyvät viistottain - melkein kyljelleen ja ovat sillä lailla vinossa muutaman sekunnin, sitten taas uivat normaalisti ja taas välillä kenottavat vinossa. Kidukset ei näytä mitenkään pahalta eivätkä hengitä oudosti, mutta jotain erilaista olen mukamas näkevinäni niiden kiduksissa. Avomies ei näe mitään eroa entiseen ja sanoo minua jo vainoharhaiseksi..

        Mitä tuo tarkoittaa että kalat välillä ui vinossa ja välillä normaalisti? Onko se oire jostakin vai voiko se olla jotain sukupuolikäyttäytymistä?

        Yksi aaveista ui koko ajan akvaarion yhtä nurkkaa ylös alas, ei edes syönyt vaikka herkkuruokaa - pakastettuja toukkia annoin ja eilen en ollenkaan ruokkinut tuon tilanteen ja huolen takia.
        Mitä se oikein rassaa nurkassa ylös alas..miksei se syö? Muuten siinä ei ole mitään outoa, ulkomuodossa tai missään.

        Neontetrat on edelleen sameita ja tumman laikukkaita. Mikä tauti niillä voi olla vai ovatko ne vain niin vanhoja jo? Aivan kuin niiden pinta olisi ränsistynyt ja minusta niiden suiden ympärilläkin on jotain omituista :( Ei kaikilla, mutta muutamalla. Jotain tummaa mitä ei ennen ole ollut. Eikös samettitaudissakin pitäisi olla vaaleata se pinta?

        Olen jo aika epätoivoinen...kalat ei näytä mitenkään erityisen huonovointisilta mutta nuo ulkoiset seikat häiritsevät...ne näyttävät sairailta! Mutta vesiarvoissa ei ole mitään, mikä selittäisi. Mistähän tässä nyt voisi olla kyse?
        Saanko akvaariokaupasta mitään rohtoja jos kyse on taudista vai mitä ihmettä osaisin tehdä?

        Kiitos FishKing asiallisista vastauksistasi, en tiedä yhtään mistä muualtakaan kysyä. Eläinkauppojen neuvot on yhtä tyhjän kanssa.

        En ole varma musta aaveiden iästä, osa oli täysikasvuisen kokoisia ostaessani ja osa oli pieniä vielä. Ne pienemmät ovat juuri niitä, jotka välillä uivat vinossa. Täysikasvuisista yksi sahaa ees takaisin siellä nurkassa.

        Voiko hapesta olla silti vieläkin puutetta? Mitä keinoja voisin kokeilla vielä?


      • fish KING
        ap. kirjoitti:

        Otin kannon eilen pois, laitoin likoamaan ja jynssäsin harjalla. Vettä vaihdoin uudelleen 50%. Vesi kirkastui huomattavasti.

        Seurailin kaloja aamulla. Muutama musta aave pörrää toisessa akvaarion nurkassa toisiaan jahdaten ja muutenkin ovat tosi vilkkaita. Kaksi niistä tekee välillä niin, että kääntyvät viistottain - melkein kyljelleen ja ovat sillä lailla vinossa muutaman sekunnin, sitten taas uivat normaalisti ja taas välillä kenottavat vinossa. Kidukset ei näytä mitenkään pahalta eivätkä hengitä oudosti, mutta jotain erilaista olen mukamas näkevinäni niiden kiduksissa. Avomies ei näe mitään eroa entiseen ja sanoo minua jo vainoharhaiseksi..

        Mitä tuo tarkoittaa että kalat välillä ui vinossa ja välillä normaalisti? Onko se oire jostakin vai voiko se olla jotain sukupuolikäyttäytymistä?

        Yksi aaveista ui koko ajan akvaarion yhtä nurkkaa ylös alas, ei edes syönyt vaikka herkkuruokaa - pakastettuja toukkia annoin ja eilen en ollenkaan ruokkinut tuon tilanteen ja huolen takia.
        Mitä se oikein rassaa nurkassa ylös alas..miksei se syö? Muuten siinä ei ole mitään outoa, ulkomuodossa tai missään.

        Neontetrat on edelleen sameita ja tumman laikukkaita. Mikä tauti niillä voi olla vai ovatko ne vain niin vanhoja jo? Aivan kuin niiden pinta olisi ränsistynyt ja minusta niiden suiden ympärilläkin on jotain omituista :( Ei kaikilla, mutta muutamalla. Jotain tummaa mitä ei ennen ole ollut. Eikös samettitaudissakin pitäisi olla vaaleata se pinta?

        Olen jo aika epätoivoinen...kalat ei näytä mitenkään erityisen huonovointisilta mutta nuo ulkoiset seikat häiritsevät...ne näyttävät sairailta! Mutta vesiarvoissa ei ole mitään, mikä selittäisi. Mistähän tässä nyt voisi olla kyse?
        Saanko akvaariokaupasta mitään rohtoja jos kyse on taudista vai mitä ihmettä osaisin tehdä?

        Kiitos FishKing asiallisista vastauksistasi, en tiedä yhtään mistä muualtakaan kysyä. Eläinkauppojen neuvot on yhtä tyhjän kanssa.

        En ole varma musta aaveiden iästä, osa oli täysikasvuisen kokoisia ostaessani ja osa oli pieniä vielä. Ne pienemmät ovat juuri niitä, jotka välillä uivat vinossa. Täysikasvuisista yksi sahaa ees takaisin siellä nurkassa.

        Voiko hapesta olla silti vieläkin puutetta? Mitä keinoja voisin kokeilla vielä?

        Sitä nuo mustataaveet tuolla akvassasi ja se yksi on selkeesti stressaantunut jostakin ja kenties sairastumassa, pahimmassa tapauksessa, tarkkaile tilannetta.

        Minkä ikäisiä mahtaa noi neonit olla???

        Suodattimen suutin porisemaan veden pinnan tuntumaan, se lisää hapen määrää vedessä.


      • ap.
        ap. kirjoitti:

        Otin kannon eilen pois, laitoin likoamaan ja jynssäsin harjalla. Vettä vaihdoin uudelleen 50%. Vesi kirkastui huomattavasti.

        Seurailin kaloja aamulla. Muutama musta aave pörrää toisessa akvaarion nurkassa toisiaan jahdaten ja muutenkin ovat tosi vilkkaita. Kaksi niistä tekee välillä niin, että kääntyvät viistottain - melkein kyljelleen ja ovat sillä lailla vinossa muutaman sekunnin, sitten taas uivat normaalisti ja taas välillä kenottavat vinossa. Kidukset ei näytä mitenkään pahalta eivätkä hengitä oudosti, mutta jotain erilaista olen mukamas näkevinäni niiden kiduksissa. Avomies ei näe mitään eroa entiseen ja sanoo minua jo vainoharhaiseksi..

        Mitä tuo tarkoittaa että kalat välillä ui vinossa ja välillä normaalisti? Onko se oire jostakin vai voiko se olla jotain sukupuolikäyttäytymistä?

        Yksi aaveista ui koko ajan akvaarion yhtä nurkkaa ylös alas, ei edes syönyt vaikka herkkuruokaa - pakastettuja toukkia annoin ja eilen en ollenkaan ruokkinut tuon tilanteen ja huolen takia.
        Mitä se oikein rassaa nurkassa ylös alas..miksei se syö? Muuten siinä ei ole mitään outoa, ulkomuodossa tai missään.

        Neontetrat on edelleen sameita ja tumman laikukkaita. Mikä tauti niillä voi olla vai ovatko ne vain niin vanhoja jo? Aivan kuin niiden pinta olisi ränsistynyt ja minusta niiden suiden ympärilläkin on jotain omituista :( Ei kaikilla, mutta muutamalla. Jotain tummaa mitä ei ennen ole ollut. Eikös samettitaudissakin pitäisi olla vaaleata se pinta?

        Olen jo aika epätoivoinen...kalat ei näytä mitenkään erityisen huonovointisilta mutta nuo ulkoiset seikat häiritsevät...ne näyttävät sairailta! Mutta vesiarvoissa ei ole mitään, mikä selittäisi. Mistähän tässä nyt voisi olla kyse?
        Saanko akvaariokaupasta mitään rohtoja jos kyse on taudista vai mitä ihmettä osaisin tehdä?

        Kiitos FishKing asiallisista vastauksistasi, en tiedä yhtään mistä muualtakaan kysyä. Eläinkauppojen neuvot on yhtä tyhjän kanssa.

        En ole varma musta aaveiden iästä, osa oli täysikasvuisen kokoisia ostaessani ja osa oli pieniä vielä. Ne pienemmät ovat juuri niitä, jotka välillä uivat vinossa. Täysikasvuisista yksi sahaa ees takaisin siellä nurkassa.

        Voiko hapesta olla silti vieläkin puutetta? Mitä keinoja voisin kokeilla vielä?

        ..voiko Seran tippatesti heittää miten paljon pHn osalta? Mitä jos se heittääkin ja vesi on liian emäksistä tms? Voisiko oireet olla tuollaisia jos pH olisi liian korkealla?

        Aargh...miksei kalat vaan voisi PUHUA SUOMEA kertoa mikä on vialla.


      • fish KING
        ap. kirjoitti:

        ..voiko Seran tippatesti heittää miten paljon pHn osalta? Mitä jos se heittääkin ja vesi on liian emäksistä tms? Voisiko oireet olla tuollaisia jos pH olisi liian korkealla?

        Aargh...miksei kalat vaan voisi PUHUA SUOMEA kertoa mikä on vialla.

        pH testerin tulkinta on aina hieman vaikeata, värit paperilla ja ympäristön valot vääristävät hieman mutta eivät kolmea kymmenystä enempää joka ei vielä ole hälyyttävä muutos akvaariossa, ellei tulos ole lähellä yhdeksää tai alle kuutta.


      • -Rihma-
        ap. kirjoitti:

        Otin kannon eilen pois, laitoin likoamaan ja jynssäsin harjalla. Vettä vaihdoin uudelleen 50%. Vesi kirkastui huomattavasti.

        Seurailin kaloja aamulla. Muutama musta aave pörrää toisessa akvaarion nurkassa toisiaan jahdaten ja muutenkin ovat tosi vilkkaita. Kaksi niistä tekee välillä niin, että kääntyvät viistottain - melkein kyljelleen ja ovat sillä lailla vinossa muutaman sekunnin, sitten taas uivat normaalisti ja taas välillä kenottavat vinossa. Kidukset ei näytä mitenkään pahalta eivätkä hengitä oudosti, mutta jotain erilaista olen mukamas näkevinäni niiden kiduksissa. Avomies ei näe mitään eroa entiseen ja sanoo minua jo vainoharhaiseksi..

        Mitä tuo tarkoittaa että kalat välillä ui vinossa ja välillä normaalisti? Onko se oire jostakin vai voiko se olla jotain sukupuolikäyttäytymistä?

        Yksi aaveista ui koko ajan akvaarion yhtä nurkkaa ylös alas, ei edes syönyt vaikka herkkuruokaa - pakastettuja toukkia annoin ja eilen en ollenkaan ruokkinut tuon tilanteen ja huolen takia.
        Mitä se oikein rassaa nurkassa ylös alas..miksei se syö? Muuten siinä ei ole mitään outoa, ulkomuodossa tai missään.

        Neontetrat on edelleen sameita ja tumman laikukkaita. Mikä tauti niillä voi olla vai ovatko ne vain niin vanhoja jo? Aivan kuin niiden pinta olisi ränsistynyt ja minusta niiden suiden ympärilläkin on jotain omituista :( Ei kaikilla, mutta muutamalla. Jotain tummaa mitä ei ennen ole ollut. Eikös samettitaudissakin pitäisi olla vaaleata se pinta?

        Olen jo aika epätoivoinen...kalat ei näytä mitenkään erityisen huonovointisilta mutta nuo ulkoiset seikat häiritsevät...ne näyttävät sairailta! Mutta vesiarvoissa ei ole mitään, mikä selittäisi. Mistähän tässä nyt voisi olla kyse?
        Saanko akvaariokaupasta mitään rohtoja jos kyse on taudista vai mitä ihmettä osaisin tehdä?

        Kiitos FishKing asiallisista vastauksistasi, en tiedä yhtään mistä muualtakaan kysyä. Eläinkauppojen neuvot on yhtä tyhjän kanssa.

        En ole varma musta aaveiden iästä, osa oli täysikasvuisen kokoisia ostaessani ja osa oli pieniä vielä. Ne pienemmät ovat juuri niitä, jotka välillä uivat vinossa. Täysikasvuisista yksi sahaa ees takaisin siellä nurkassa.

        Voiko hapesta olla silti vieläkin puutetta? Mitä keinoja voisin kokeilla vielä?

        "Muutama musta aave pörrää toisessa akvaarion nurkassa toisiaan jahdaten ja muutenkin ovat tosi vilkkaita. Kaksi niistä tekee välillä niin, että kääntyvät viistottain - melkein kyljelleen ja ovat sillä lailla vinossa muutaman sekunnin, sitten taas uivat normaalisti ja taas välillä kenottavat vinossa."

        Tätä ei tarvitse hätäillä, koiraat ottavat vain mittaa toisistaan. :) Jokaisella koiraalla on oma pieni reviiri jonka rajoilla "otetaan mittaa" toisesta koiraasta.


      • Alan olla
        -Rihma- kirjoitti:

        "Muutama musta aave pörrää toisessa akvaarion nurkassa toisiaan jahdaten ja muutenkin ovat tosi vilkkaita. Kaksi niistä tekee välillä niin, että kääntyvät viistottain - melkein kyljelleen ja ovat sillä lailla vinossa muutaman sekunnin, sitten taas uivat normaalisti ja taas välillä kenottavat vinossa."

        Tätä ei tarvitse hätäillä, koiraat ottavat vain mittaa toisistaan. :) Jokaisella koiraalla on oma pieni reviiri jonka rajoilla "otetaan mittaa" toisesta koiraasta.

        ehkä tosiaan jo vähän ylihuolissani...avokki sanoi, että minulle on käynyt akvaariotietoa ja sairauksia ym. liikaa luettuani kuten lääkärikirjoja lukevalle - näkee ja tuntee kaikki taudit jo itsessään.

        Kuitenkin...ne kidukset. Minusta useammalla aaveella kidukset punoittavat ja ovat aivan kuin painaumilla, jotenkin "lommolla" ja omituisen väriset.
        Onko tämäkin vainoharhaa, jos veden arvoissa ei ole mitään vialla, eikä kalojen käyttäytyminen muuten ole kovin poikkeavaa. Mistä tämä voisi johtua vai tutkitutanko vain oman pääni? :D

        Haluaisin olla varma, että kalat on ok.

        Nurkassa sahaava aave on näköjään päivän aikana rauhoittunut, nyt se lymyää vain pohjan tuntumassa.

        Neoneilla on hauskaa keskenään, mutta ne ovat edelleenkin harmaan laikun peittämiä osittain ja ihan rähjäisen näköisiä :( Voiko ne olla vain niin vanhoja kun ovat olleet minulla jo vuosia?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1694
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1219
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1015
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe