Halusin vähän kysellä, erityisesti niiltä jotka työskentelevät tilitoimistossa.
Olen yhteishankintakurssilla, ja minulla on nyt kesällä 3kk teoriaa, kirjanpitoa/alv-laskelmia sekä palkanlaskentaa. Aloitin tällä viikolla. Syksyllä teorian jälkeen on tarkoitus mennä tilitoimistoon työssäoppimaan ja sen jälkeen työllistyä kyseiseen paikkaan.
Olemme käyneet kirjanpidon perusteita läpi, tehneet tiliristikoille tilityksiä, harjoituksien kautta, alv-laskelmia ym. Välillä, tuntuu että aivot on ihan jumissa debet ja kredit juttujen kanssa, ja kieltämättä ensimmäisenä päivänä tuntui että tästä ei vaan tule mitään. Me teemme nyt ensin kaiken käsin, jotta opimme vähän katsomaan että mistä mitkäkin luvut tulevat, mikä on kyllä ihan hyvä juttu. Oletan kuitenkin että ohjelmalla tilitysten teko on yksinkertaisempaa? onko se?
Opettaja kyllä lohdutti että harvoimpa siellä tarvii mitään alveja laskea, kun ne tulee ohjelmasta suoraan. Mietin vaan, että onko se kirjanpito työ vaikeaa? Opinko sitä koskaan? Minkäänlaista kokemusta mulla ei oo ennestään. Tänään alv-laskelmat ja kirjanpito tilitykset meni jo ihan hyvin, ja logiikka alkaa olla jotenkuten hallussa.
Jännittää vaan hirveesti, että möhlinkö mä siellä toimistossa sitten vaan ja sekotan kaikki. Työnkuvaan siellä kuuluu KAIKKI mitä tilitoimistossa vaan voi tehdä, jokaisella on omat asiakkaan joille tehdään kaikki, lasketaan palkatkin.
Jos joku jaksaa vähän kertoa itse työstä niin olisin kiitollinen. :)
Niinjoo, ja minkämoista palkkaa on mahdollista saada? Yksityisellä, pirkanmaan seudulla.
Taloushallinnon opiskelu
7
8076
Vastaukset
- Miguel1983
Käsin tehtynä kirjanpito tuntuu aika inhottavalta, aina jää joku debet/kredit kohta merkkaamatta.
Kirjanpito-ohjelmat eivät päästä semmosia kirjauksia läpi, missä toinen puoli puuttuu.
Itse oon noita pienyrittäjien kirjanpitoa kohta vuoden tehnyt.
Itse työssä kuittia tulee maan ja taivaan väliltä, jonkin verran joutuu kiskomaan kuitteja pois, koska mitään yhteyttä ei saa niillä yritystoimintaa, esim. naisten hame jne.
Toki asiakastuntemus on merkittävässä asemassa, eli itse jauhan niitä näitä asiakkaiden kanssa, samalla pääsee heidän yritystoimintaan käsiksi.
Eli asiakaspalvelutyötä tuokin, vaikka siitä kuvitellaan, että yksinäisen ihmisen hommaa.
Itse en ainakaan jaksais tuota hommaa, ellen asiakkaiden kaa huulta heittäis :)- kohta ex-kirjanpitäjä
Itse olen työskennellyt 1,5 tilitoimistossa, ja sitä ennen opiskelin taloushallinnon yo-merkonomiksi.
Kokemuksesta voisin sanoa ettei kannata olla huolissaan vaikka kaikki tuntuu menevän sekaisin päässä. Mielestäni käytännön työskentely on aivan toista kuin mitä on tehdä esim. tiliristikoille.
Opiskelu toki antaa hyvän pohjan ja alkutiedot, MUTTA silti varsinaisen työn oppii vasta kun tekee oikeasti. - Alkuperäinen kirj.
kohta ex-kirjanpitäjä kirjoitti:
Itse olen työskennellyt 1,5 tilitoimistossa, ja sitä ennen opiskelin taloushallinnon yo-merkonomiksi.
Kokemuksesta voisin sanoa ettei kannata olla huolissaan vaikka kaikki tuntuu menevän sekaisin päässä. Mielestäni käytännön työskentely on aivan toista kuin mitä on tehdä esim. tiliristikoille.
Opiskelu toki antaa hyvän pohjan ja alkutiedot, MUTTA silti varsinaisen työn oppii vasta kun tekee oikeasti.Kiitos teille neuvoista, ja lohdutuksesta. Tosiaan, alkoihan ne loppuviikolla sujumaan jo jotenkuten mutta kieltämättä olin ihan sekasin välillä noissa debet/kredit jutuissa. Tietty, viikkohan tässä on vasta opiskeltu, että ehkä se on suurin syy sille, miksi ahdistuin hetkellisesti.
Tosiaan, työssähän sitä oppii, tekemällä. Jännittää kyllä, että mokaanko kauheesti sitten siellä. Mutta, onneksi tietävät että alotan ihan alusta, eikä minkäänlaista kokemusta ole, joten luulisin että ovat varautuneet opettamaan mua ihan alusta. Onhan se tietty hyvä tuota teoriaa opiskella, jotta tietää vähän kirjanpidon perusideaa. Kun on uusi asia, niin kyllähän sitä vähän hätääntyi että tuleekohan tästä nyt mitään. Mutta, eiköhän siitä sitten tule. Toivon niin ;)
Lisää saa vastauksia laittaa, luen mielellään kaikkia kokemuksia! - sitä mieltä, että
kohta ex-kirjanpitäjä kirjoitti:
Itse olen työskennellyt 1,5 tilitoimistossa, ja sitä ennen opiskelin taloushallinnon yo-merkonomiksi.
Kokemuksesta voisin sanoa ettei kannata olla huolissaan vaikka kaikki tuntuu menevän sekaisin päässä. Mielestäni käytännön työskentely on aivan toista kuin mitä on tehdä esim. tiliristikoille.
Opiskelu toki antaa hyvän pohjan ja alkutiedot, MUTTA silti varsinaisen työn oppii vasta kun tekee oikeasti.opiskelu tiliristikoiden kanssa opettaa kirjanpidon perusteet parhaiten. Kun ensin ymmärtää esimerkiksi alvin laskennan tiliristikoilla (siis kirjanpidon kannalta), pystyy soveltamaan valmista ohjelmaa paremmin. Meidän kirjanpito-ohjelmassa oli tilit erikseen alv:llisille ja erikseen alv 0 myynnille. Olen jo eläkkeellä, en ihan tarkkaan muista, mutta esimerkiksi myynti alv olisi tili no 3000 ja myynti alv 0 olisi vaikkapa 3100. Tai päinvastoin. Tässä kirjanpitäjän täytyy tietää onko se myynti verollista vai verotonta. Jos menee pieleen, ei alv laskelmakaan mene oikein vaikki itkisi. Myös monessa kulutilissä on sama juttu. Ainakin minun aikoinani sai vähentää mainoskulut ja sen sellaiset. Monen ohjelman tilikartassa ei ainakaan silloin ollut sanottu alv tai oli liian monta vaihtoehtoa. Tarkistin aina alv laskelman (jos oli tullut uusia tilejä) esim. tiliristikoilla nähdäkseni pitääkö se paikkansa, siis olinko valinnut oikeat tilit. Tietysti voi olla selviäkin ohjelmia, mutta meillä oli erittäin epäselvä. Ja tietysti riippuu siitä onko pääkirjanpitäjänä vai vain "avustajana". Eli joutuuko itse perustamaan niitä tilejä vai tekeekö vain aivan valmista!
- täällä taas hei
sitä mieltä, että kirjoitti:
opiskelu tiliristikoiden kanssa opettaa kirjanpidon perusteet parhaiten. Kun ensin ymmärtää esimerkiksi alvin laskennan tiliristikoilla (siis kirjanpidon kannalta), pystyy soveltamaan valmista ohjelmaa paremmin. Meidän kirjanpito-ohjelmassa oli tilit erikseen alv:llisille ja erikseen alv 0 myynnille. Olen jo eläkkeellä, en ihan tarkkaan muista, mutta esimerkiksi myynti alv olisi tili no 3000 ja myynti alv 0 olisi vaikkapa 3100. Tai päinvastoin. Tässä kirjanpitäjän täytyy tietää onko se myynti verollista vai verotonta. Jos menee pieleen, ei alv laskelmakaan mene oikein vaikki itkisi. Myös monessa kulutilissä on sama juttu. Ainakin minun aikoinani sai vähentää mainoskulut ja sen sellaiset. Monen ohjelman tilikartassa ei ainakaan silloin ollut sanottu alv tai oli liian monta vaihtoehtoa. Tarkistin aina alv laskelman (jos oli tullut uusia tilejä) esim. tiliristikoilla nähdäkseni pitääkö se paikkansa, siis olinko valinnut oikeat tilit. Tietysti voi olla selviäkin ohjelmia, mutta meillä oli erittäin epäselvä. Ja tietysti riippuu siitä onko pääkirjanpitäjänä vai vain "avustajana". Eli joutuuko itse perustamaan niitä tilejä vai tekeekö vain aivan valmista!
Ihan totta puhut. Se tuon teoriaosuuden tarkoitus onkin, saada meille tietoon kirjanpidon perusteet, että ymmärretään mistä mikäkin asia tulee, jotta osataan tarvittaessa tarkistaa jos jossain tuntuu olevan virhe. Kovin vähän on loppujen lopuksi teoriaa, kun kirjanpitoon on varattu 4vkoa, palkanlaskentaan 4vkoa ja tilinpäätökseen 4vkoa, sitten on se 7kk harjoittelua työpaikalla. Mutta, eiköhän tässä kolmessa kuukaudessa saa perusasiat kuntoon ja loput sitten työpaikalla. Pakkohan munkin on ne oppia, kun muutkin osaa :D
- taloushallinnon merkonomi
Mukava kuulla että olet kiinnostunut alasta, lisää innokaita tänne vaan! =)
Itse valmistuin ylioppilaspohjalta merkonomiksi vuosi sitten ja olen ollu erittäin tyytyväinen opiskeluuni (2v kesti). Ensimmäisinä kirjanpidon tunteina oli kyllä sormi suussa ja piti yrittää muistaa vaikka mitä ja tuntui ettei mitään jää päähän. Nyt se kaikki naurattaa.
Keskity hyvin opiskeluun ja kysy aina kun mahdollista jos joku asia askarruttaa, on hyvä oppia heti alusta alkaen tekemään oikein. Itse olin vasta toisena vuonna työssäoppimassa tilitoimistossa ja oikein mukavan ja ymmärtäväisen paikan sainkin. Ainoastaan tekemällä oppii. Mekin teimme koulussa ensin käsin, vasta viimeisenä vuonna koneella. Ohjelmat ovat hyvin erilaisia, jokaiseen on oma totuttelunsa. Yrityksissä on omat tapansa alvien laskemisessa. Olen ollut työpaikassa jossa laskut tiliöitiin suoraan laskuun, jossain tiliristikkoon. Ohjelmissa on myös eroja, voidaan käyttää tilikarttoja joissa jokaiselle alville on oma tilinsä jo valmiiksi, esim. ostot 22%, ostot 17% jne. tai sitten esimerkiksi sellaista tilikarttaa että on olemassa ainaostaan ostot-tili, jonne syötetään itse alv-koodi. Näitä on moneen lähtöön. Ja se että osaat paperilla tehdä jutut hahmottaa paljon, aluksi juuri esimerkiksi sitä minne puolelle mitkäkin luvut jne.
Osaava kirjanpitäjä/taloushallinnon työntekijä saa hyvin töitä Suomesta. Virheitä ei kannata pelätä, koska niitä tulee varmasti.
Harjoittelusta vielä sen verran että tilitoimisto on paras mahdollinen harjoittelupaikka, koska siellä näkee koko kirjanpidon kaaren, riippuen tietyst minkä kokoisesta toimistosta puhutaan ja miten työt on jaettu. Tilitoimistoissa pääsee lisäksi tutustumaan erilaisiin yrityksiin ja asiakaspalveluun.
Palkoista en osaa sanoa muuta kun että haarukka on valtava. Voi olla että pienen tilitoimiston työntekijä tekee paljon enemmän kaikenlaista kuin yrityksen oma kirjanpitäjä, mutta silti jälkimmäisen palkka on suurempi.
Ei muuta kun panostusta opiskeluun ja tsemppiä työharjotteluun!! =) - kirjanpitäjäksi
Mitä aloittelevalle kirjanpitäjälle tilitoimisto voisi maksaa alv0?
15 eur?
Pirkanmaan alueella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S617790- 1334494
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.323737- 213098
- 232642
- 282576
- 502276
- 252170
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3922123- 322049