Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Taloushallinnon opiskelu

Opiskelija-apuaaaaa

Halusin vähän kysellä, erityisesti niiltä jotka työskentelevät tilitoimistossa.

Olen yhteishankintakurssilla, ja minulla on nyt kesällä 3kk teoriaa, kirjanpitoa/alv-laskelmia sekä palkanlaskentaa. Aloitin tällä viikolla. Syksyllä teorian jälkeen on tarkoitus mennä tilitoimistoon työssäoppimaan ja sen jälkeen työllistyä kyseiseen paikkaan.

Olemme käyneet kirjanpidon perusteita läpi, tehneet tiliristikoille tilityksiä, harjoituksien kautta, alv-laskelmia ym. Välillä, tuntuu että aivot on ihan jumissa debet ja kredit juttujen kanssa, ja kieltämättä ensimmäisenä päivänä tuntui että tästä ei vaan tule mitään. Me teemme nyt ensin kaiken käsin, jotta opimme vähän katsomaan että mistä mitkäkin luvut tulevat, mikä on kyllä ihan hyvä juttu. Oletan kuitenkin että ohjelmalla tilitysten teko on yksinkertaisempaa? onko se?

Opettaja kyllä lohdutti että harvoimpa siellä tarvii mitään alveja laskea, kun ne tulee ohjelmasta suoraan. Mietin vaan, että onko se kirjanpito työ vaikeaa? Opinko sitä koskaan? Minkäänlaista kokemusta mulla ei oo ennestään. Tänään alv-laskelmat ja kirjanpito tilitykset meni jo ihan hyvin, ja logiikka alkaa olla jotenkuten hallussa.

Jännittää vaan hirveesti, että möhlinkö mä siellä toimistossa sitten vaan ja sekotan kaikki. Työnkuvaan siellä kuuluu KAIKKI mitä tilitoimistossa vaan voi tehdä, jokaisella on omat asiakkaan joille tehdään kaikki, lasketaan palkatkin.

Jos joku jaksaa vähän kertoa itse työstä niin olisin kiitollinen. :)

Niinjoo, ja minkämoista palkkaa on mahdollista saada? Yksityisellä, pirkanmaan seudulla.

7

7569

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miguel1983

      Käsin tehtynä kirjanpito tuntuu aika inhottavalta, aina jää joku debet/kredit kohta merkkaamatta.

      Kirjanpito-ohjelmat eivät päästä semmosia kirjauksia läpi, missä toinen puoli puuttuu.

      Itse oon noita pienyrittäjien kirjanpitoa kohta vuoden tehnyt.

      Itse työssä kuittia tulee maan ja taivaan väliltä, jonkin verran joutuu kiskomaan kuitteja pois, koska mitään yhteyttä ei saa niillä yritystoimintaa, esim. naisten hame jne.

      Toki asiakastuntemus on merkittävässä asemassa, eli itse jauhan niitä näitä asiakkaiden kanssa, samalla pääsee heidän yritystoimintaan käsiksi.

      Eli asiakaspalvelutyötä tuokin, vaikka siitä kuvitellaan, että yksinäisen ihmisen hommaa.

      Itse en ainakaan jaksais tuota hommaa, ellen asiakkaiden kaa huulta heittäis :)

      • kohta ex-kirjanpitäjä

        Itse olen työskennellyt 1,5 tilitoimistossa, ja sitä ennen opiskelin taloushallinnon yo-merkonomiksi.
        Kokemuksesta voisin sanoa ettei kannata olla huolissaan vaikka kaikki tuntuu menevän sekaisin päässä. Mielestäni käytännön työskentely on aivan toista kuin mitä on tehdä esim. tiliristikoille.

        Opiskelu toki antaa hyvän pohjan ja alkutiedot, MUTTA silti varsinaisen työn oppii vasta kun tekee oikeasti.


      • Alkuperäinen kirj.
        kohta ex-kirjanpitäjä kirjoitti:

        Itse olen työskennellyt 1,5 tilitoimistossa, ja sitä ennen opiskelin taloushallinnon yo-merkonomiksi.
        Kokemuksesta voisin sanoa ettei kannata olla huolissaan vaikka kaikki tuntuu menevän sekaisin päässä. Mielestäni käytännön työskentely on aivan toista kuin mitä on tehdä esim. tiliristikoille.

        Opiskelu toki antaa hyvän pohjan ja alkutiedot, MUTTA silti varsinaisen työn oppii vasta kun tekee oikeasti.

        Kiitos teille neuvoista, ja lohdutuksesta. Tosiaan, alkoihan ne loppuviikolla sujumaan jo jotenkuten mutta kieltämättä olin ihan sekasin välillä noissa debet/kredit jutuissa. Tietty, viikkohan tässä on vasta opiskeltu, että ehkä se on suurin syy sille, miksi ahdistuin hetkellisesti.

        Tosiaan, työssähän sitä oppii, tekemällä. Jännittää kyllä, että mokaanko kauheesti sitten siellä. Mutta, onneksi tietävät että alotan ihan alusta, eikä minkäänlaista kokemusta ole, joten luulisin että ovat varautuneet opettamaan mua ihan alusta. Onhan se tietty hyvä tuota teoriaa opiskella, jotta tietää vähän kirjanpidon perusideaa. Kun on uusi asia, niin kyllähän sitä vähän hätääntyi että tuleekohan tästä nyt mitään. Mutta, eiköhän siitä sitten tule. Toivon niin ;)

        Lisää saa vastauksia laittaa, luen mielellään kaikkia kokemuksia!


      • sitä mieltä, että
        kohta ex-kirjanpitäjä kirjoitti:

        Itse olen työskennellyt 1,5 tilitoimistossa, ja sitä ennen opiskelin taloushallinnon yo-merkonomiksi.
        Kokemuksesta voisin sanoa ettei kannata olla huolissaan vaikka kaikki tuntuu menevän sekaisin päässä. Mielestäni käytännön työskentely on aivan toista kuin mitä on tehdä esim. tiliristikoille.

        Opiskelu toki antaa hyvän pohjan ja alkutiedot, MUTTA silti varsinaisen työn oppii vasta kun tekee oikeasti.

        opiskelu tiliristikoiden kanssa opettaa kirjanpidon perusteet parhaiten. Kun ensin ymmärtää esimerkiksi alvin laskennan tiliristikoilla (siis kirjanpidon kannalta), pystyy soveltamaan valmista ohjelmaa paremmin. Meidän kirjanpito-ohjelmassa oli tilit erikseen alv:llisille ja erikseen alv 0 myynnille. Olen jo eläkkeellä, en ihan tarkkaan muista, mutta esimerkiksi myynti alv olisi tili no 3000 ja myynti alv 0 olisi vaikkapa 3100. Tai päinvastoin. Tässä kirjanpitäjän täytyy tietää onko se myynti verollista vai verotonta. Jos menee pieleen, ei alv laskelmakaan mene oikein vaikki itkisi. Myös monessa kulutilissä on sama juttu. Ainakin minun aikoinani sai vähentää mainoskulut ja sen sellaiset. Monen ohjelman tilikartassa ei ainakaan silloin ollut sanottu alv tai oli liian monta vaihtoehtoa. Tarkistin aina alv laskelman (jos oli tullut uusia tilejä) esim. tiliristikoilla nähdäkseni pitääkö se paikkansa, siis olinko valinnut oikeat tilit. Tietysti voi olla selviäkin ohjelmia, mutta meillä oli erittäin epäselvä. Ja tietysti riippuu siitä onko pääkirjanpitäjänä vai vain "avustajana". Eli joutuuko itse perustamaan niitä tilejä vai tekeekö vain aivan valmista!


      • täällä taas hei
        sitä mieltä, että kirjoitti:

        opiskelu tiliristikoiden kanssa opettaa kirjanpidon perusteet parhaiten. Kun ensin ymmärtää esimerkiksi alvin laskennan tiliristikoilla (siis kirjanpidon kannalta), pystyy soveltamaan valmista ohjelmaa paremmin. Meidän kirjanpito-ohjelmassa oli tilit erikseen alv:llisille ja erikseen alv 0 myynnille. Olen jo eläkkeellä, en ihan tarkkaan muista, mutta esimerkiksi myynti alv olisi tili no 3000 ja myynti alv 0 olisi vaikkapa 3100. Tai päinvastoin. Tässä kirjanpitäjän täytyy tietää onko se myynti verollista vai verotonta. Jos menee pieleen, ei alv laskelmakaan mene oikein vaikki itkisi. Myös monessa kulutilissä on sama juttu. Ainakin minun aikoinani sai vähentää mainoskulut ja sen sellaiset. Monen ohjelman tilikartassa ei ainakaan silloin ollut sanottu alv tai oli liian monta vaihtoehtoa. Tarkistin aina alv laskelman (jos oli tullut uusia tilejä) esim. tiliristikoilla nähdäkseni pitääkö se paikkansa, siis olinko valinnut oikeat tilit. Tietysti voi olla selviäkin ohjelmia, mutta meillä oli erittäin epäselvä. Ja tietysti riippuu siitä onko pääkirjanpitäjänä vai vain "avustajana". Eli joutuuko itse perustamaan niitä tilejä vai tekeekö vain aivan valmista!

        Ihan totta puhut. Se tuon teoriaosuuden tarkoitus onkin, saada meille tietoon kirjanpidon perusteet, että ymmärretään mistä mikäkin asia tulee, jotta osataan tarvittaessa tarkistaa jos jossain tuntuu olevan virhe. Kovin vähän on loppujen lopuksi teoriaa, kun kirjanpitoon on varattu 4vkoa, palkanlaskentaan 4vkoa ja tilinpäätökseen 4vkoa, sitten on se 7kk harjoittelua työpaikalla. Mutta, eiköhän tässä kolmessa kuukaudessa saa perusasiat kuntoon ja loput sitten työpaikalla. Pakkohan munkin on ne oppia, kun muutkin osaa :D


    • taloushallinnon merkonomi

      Mukava kuulla että olet kiinnostunut alasta, lisää innokaita tänne vaan! =)

      Itse valmistuin ylioppilaspohjalta merkonomiksi vuosi sitten ja olen ollu erittäin tyytyväinen opiskeluuni (2v kesti). Ensimmäisinä kirjanpidon tunteina oli kyllä sormi suussa ja piti yrittää muistaa vaikka mitä ja tuntui ettei mitään jää päähän. Nyt se kaikki naurattaa.

      Keskity hyvin opiskeluun ja kysy aina kun mahdollista jos joku asia askarruttaa, on hyvä oppia heti alusta alkaen tekemään oikein. Itse olin vasta toisena vuonna työssäoppimassa tilitoimistossa ja oikein mukavan ja ymmärtäväisen paikan sainkin. Ainoastaan tekemällä oppii. Mekin teimme koulussa ensin käsin, vasta viimeisenä vuonna koneella. Ohjelmat ovat hyvin erilaisia, jokaiseen on oma totuttelunsa. Yrityksissä on omat tapansa alvien laskemisessa. Olen ollut työpaikassa jossa laskut tiliöitiin suoraan laskuun, jossain tiliristikkoon. Ohjelmissa on myös eroja, voidaan käyttää tilikarttoja joissa jokaiselle alville on oma tilinsä jo valmiiksi, esim. ostot 22%, ostot 17% jne. tai sitten esimerkiksi sellaista tilikarttaa että on olemassa ainaostaan ostot-tili, jonne syötetään itse alv-koodi. Näitä on moneen lähtöön. Ja se että osaat paperilla tehdä jutut hahmottaa paljon, aluksi juuri esimerkiksi sitä minne puolelle mitkäkin luvut jne.

      Osaava kirjanpitäjä/taloushallinnon työntekijä saa hyvin töitä Suomesta. Virheitä ei kannata pelätä, koska niitä tulee varmasti.

      Harjoittelusta vielä sen verran että tilitoimisto on paras mahdollinen harjoittelupaikka, koska siellä näkee koko kirjanpidon kaaren, riippuen tietyst minkä kokoisesta toimistosta puhutaan ja miten työt on jaettu. Tilitoimistoissa pääsee lisäksi tutustumaan erilaisiin yrityksiin ja asiakaspalveluun.

      Palkoista en osaa sanoa muuta kun että haarukka on valtava. Voi olla että pienen tilitoimiston työntekijä tekee paljon enemmän kaikenlaista kuin yrityksen oma kirjanpitäjä, mutta silti jälkimmäisen palkka on suurempi.

      Ei muuta kun panostusta opiskeluun ja tsemppiä työharjotteluun!! =)

    • kirjanpitäjäksi

      Mitä aloittelevalle kirjanpitäjälle tilitoimisto voisi maksaa alv0?

      15 eur?

      Pirkanmaan alueella.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2217
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2043
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1658
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1480
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1476
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1377
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1344
    8. 52
      1238
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe