Käsien turvotus ja nokkosrokko lapsella

pimpulat

5-vuotiaan lapseni kämmenet ja sormet turposivat kahtena peräkkäisenä päivänä aivan tönköiksi, pulleiksi ja lapsi valitti etteivät sormet kunnolla taipuneet. Turvotusta kesti 15-30min. Lääkäri ei keksinyt tälle mitään selitystä. Kolmantena päivänä alkoi tulla nokkosrokkoa: pallukoita sinne tänne ja pallukat poistuivat nopeasti ja seuraavina päivinä sama juttu mutta nokkosrokkoa tuli eri paikkoihin.

Olen tässä nyt ihmetellyt mistä tämä yht'äkkinen reaktio. Sormien turvotukseen en ole keksinyt mitään kummempaa syytä. 1. kerralla lapsi oli juuri syönyt mansikka-puffet jäätelön ja toisella kerran pihaltamme mansikan. Olisiko tämä siis allerginen reaktio mansikalle? Edellisenä päivänä lapsi oli syönyt enemmänkin mansikoita ja pähkinöitä.

Nokkosrokkoa on tullut vaikka minkä ruokien jälkeen ,enkä yhtään osaa yhdistää mihin se liittyisi. Mansikoita lapsi ei ole sen koommin syönyt, eikä pähkinöitäkään, mutta aamulla söi luomu mustikkaviilin ja jalkaan tuli pari paukamaa. Päivällä jalat tuli täyteen nokkosrokkoa sen jälkeen kun lapsi oli syönyt omenaa, porkkanaa ja herneitä sekä suolakeksejä.

Vaikuttaa että lapsi olisi ehkä herkistynyt useammalle ruoka-aineelle ja voisiko siitä kuvitella että tämä on koivun siitepölyn ristiallergiaa?

Osaako kukaan sanoa mitä tuo sormien turvotus oikein oli?

3

6039

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sormet

Turpoilee,ja Olen hyvin allerginen,eri,hedelmille
      nikkelille,eri,väreille.Vaatteissa.Uskallampa
      epäillä Että lapsesi on siis saannut ko.Reagtion.
      Söin eilen kanss mansikoita.ja olen niskasta alas
      päin punaisen ihottuman peitossa.Joudun käyttämään Prednisolonia,20mg 4tab\vrk.Käykääpä P RICK-
      Testeissä.Ja Kannattaa katsoa mitkä ruuat aiheuttaa Allergioita,itse oireilen myös,seuraavanakin päivänä.Terkuin:Herkkusuu?

• nainen20

Itse sain toissa keväänä rajun nokkosihottuman, johon liittyi käsien, jalkojen, huulien, silmäluomien jne turvotusta, korkeaa kuumetta jne.

Minut tutki moni lääkäri ja lopulta diagnoosi oli:
        "Viruksen aiheuttama infektio, joka laukaisi nokkosihottuman"
        Kuumehan minulla nousi lopulta 40 asteeseen, mutta se meni nopeasti ohi, kun sain oikeat lääkkeet.

Nokkosihottumalle tyypillistä on turvotukset (kestävät vähän aikaa tai sitten kauemmin) ja se, että kutiavat paukamat ilmestyvät iholle aina eri kohtiin.

Itse en varsinaisesti ole allerginen millekään, eikä nokkosihottuma sitä vaadi. Joillakin se puhkeaa pelkästä stressistä, hiestä, auringosta, kylmästä jne..

Lisätietoa kannattaa etsiä esim googlesta joko sanalla nokkosihottuma tai urtikaria.

• nainen20
        nainen20 kirjoitti:

Itse sain toissa keväänä rajun nokkosihottuman, johon liittyi käsien, jalkojen, huulien, silmäluomien jne turvotusta, korkeaa kuumetta jne.

Minut tutki moni lääkäri ja lopulta diagnoosi oli:
        "Viruksen aiheuttama infektio, joka laukaisi nokkosihottuman"
        Kuumehan minulla nousi lopulta 40 asteeseen, mutta se meni nopeasti ohi, kun sain oikeat lääkkeet.

Nokkosihottumalle tyypillistä on turvotukset (kestävät vähän aikaa tai sitten kauemmin) ja se, että kutiavat paukamat ilmestyvät iholle aina eri kohtiin.

Itse en varsinaisesti ole allerginen millekään, eikä nokkosihottuma sitä vaadi. Joillakin se puhkeaa pelkästä stressistä, hiestä, auringosta, kylmästä jne..

Lisätietoa kannattaa etsiä esim googlesta joko sanalla nokkosihottuma tai urtikaria.

Kun virus lopulta oli poistunut elimistöstäni (mihin meni yli 2kk), niin mitään oireita ei ole ollut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      85
      6324
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      30
      3793
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      28
      3160
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      369
      1716
    5. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      33
      1398
    6. Upea peppuisella miehellä

Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      27
      1330
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      46
      959
    8. Anteeksi kulta

En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      11
      946
    9. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      880
    10. Tykkään susta todella

Paljon. Olet ihana ❤️
      Ikävä
      42
      859
    Aihe