Onko kellään kokemuksia ranteessa olevasta veneluun
murtumasta? Miten kauan kesti parantua? Itselläni kipsin pitää olla väh.2 kk ja max.3kk. Kannattaako käden antaa olla rauhassa vai pitäiskö koittaa liikutella paljon?
veneluun murtuma!
3
4223
Vastaukset
- T.Siljander
Itselläni murtui veneluu 29.10.07 pudottuani tikkailta ja otettuani kädellä tietenkin vastaan! No kävin toki Terkkulassa valittamassa kipeää rannettani ja samalla jalkaani jolla ei kärsinyt astua. Siellä lääkäriäijä suhtautui et noh oot nyt vähän täräyttänyt rannettasi ja burana linjalla ja 3 päivän saikkupäivällä laittoi kotiin! No seuraavana päivänä nyrkki oli tosi turvoksissa ja käsi ei meinannut mennä nyrkkiin ja tuo saatana oli kipeä! No siinä kävelin kainalosauvoilla ja mietin että kyllä sattuu perkeleesti tää kinkkaaminen näillä kepeillä siis käteen et mielummin olen ilman niitä ja loikin eteen päin vaikka nivelsiteet nilkassa olikin venähtäneet! No sitten sairaalasta soitettiin yllättäen 4 päivän päästä että onko käsi kipeä? No on! Ja pyydettiin röntgeniin ku olivat siellä puhuneet että voisi sittenkin olla navigular shaphoideus fragtuuri tai miten ne nyt kirjoitetaan ja poikkihan tuo miltein oli tuossa kuva --> http://irc-galleria.net/view.php?nick=Silander&image_id=69639676 Nii ja EIKUN kipsiin 4viikon jälkeen käsi haisi kipsinalta kamalalle mua hävetti se ja olin ku mikäkin vammainen :( No röngen sanoin että ei paranemisen merkkejä uusi kipsi hihaan ja kyllä oli käsi kuihtunut surkeaksi! Näytti 2 viikkoa kuolleelta hauelta! :) Nahka hilseili ja näytti suomuiselta! Noh Luudutus leikkaustahan nuo virolatvialiettua lääkärit ehdotteli ja sanoin että mielummin leikkaan ite tuon ku annan kuusaankosken aluesairaalan Entisten automekaanikkojen (nykyään pompanneet lääkärin/kirurgin hommiin) tehdä mulle yhtään mitään! No 8 viikon kipsin jälkeen menin taas kuviin ja tää Tallinna special doctor ei sanonut oikeen juuta eikä jaata ja oli sitä mieltä että ei parantunut leikkaukseen ja nyt ensiksi vielä 4 viikoksi kipsiin ja huusi siitä jonkun harjoittelijan laittaa mulle kipsin taas! Noh kipsi laitettiin ja sanoin et tuo jotenkin puristaa ja sattuu käteen vaik kädessä ei ole ollut mitään kipuja noin 4 viikkoon?SE KUULUU ASIAAN sanoi lääkäri! OK selvä sit seuraava yö oli ihan helvettiä sormeni olivat siniset/jääkylmät ja kättä pakotti ku se olisi leikattu irti? Soitin sinne aamulla et tuun sinne ottakaa tää vittuun mun kädestä ja sanoi ET EHEI meillä on nyt tässä kiirettä tule klo 12 ku kipsimestari tai joku lääkintävahtimestari tulee jostain takaisin! Noh menin sinne sit 2h siinä odottelin toki olin ilmottautunut ja pienestä en valita tai marise mut olin koko tämän ajan yksin siinä ja satunnaisesti siitä hoippui joku lääkäri/hoitaja ohi sen näköisenä että kuhan tässä nyt palloilen ku ei ole muutakaan tekemistä! Ja sit mulle riitti ja menin siihen mouhuaa jollekkin lihavalle info naiselle jo on vittu saatana jollette työ jouda ottaa yhtä helvetin kipsiä mun kädestä niin kyllä mä saan sen itsekkin! Ja tää huuteli vielä perään jotain et iteppähän tiedät ja vastaat vahingoista! ? Noh ei muuta ku autotallille rautasaha/Peltisakset/saippuaa luistoksi ja hommiin! Mokoma oli niin paksu et tunti sitä meni sahaillessa irti! Mut lähti kuitenkin ja kipu hävisi HETI ku sain sen ranteen vääntäjän pois kädestäni! Noh sitten vielä tästä kotitoipumisesta sen verran: Tosiaan sormet ei liikkuneet mihinkään vaikka kuinka yritin niitä liikuttaa! Käden iho oli hautunut pois ja ihmeellistä pitkää karvaa kasvoi siinä? Ja toiseen käteen verrattuna tää oli luuta ja nahkaa eli kyynärvarrenlihas oli kadonnut ja surkastunut pahasti ja se suorastaan järkyitti minua! No Soitin vielä pari päivää kipsin poistamisen jälkeen sairaalaan että vetää mun nimen yli sieltä en ole tulossa enään sinne jatkotoimenpiteisiin, ja vielä puhelimessa kovasti sanoi että se EI tule kuntoon sitä kipsiä EI olisi saanut ottaa itse pois ja siihen käteen jää lopunikäinen toiminta häiriö ja vaiva! Noh aloin kuitenkin puoliväkisin kuntoittaa kättä tekemällä pieniä voima harjotteita ja sen mitä vaan sormien motoriikka salli tarttumalla esineisiin ja poimimalla esim esineitä joka oli todellakin vaikeaa kipsin aiheuttaman halvauksen takia! No pidin pientä päivä kirjaa paranemisesta ja viikko kipsin jälkeen uskalsin vetää jo leukoja mutta esim punnertamisasento ei tullut kuuloonkaan noin 2kk:teen? Käsi ei kertakaikkiaan taipunut tähän asentoon ja se viiltävä pistävä kipu ihan kamala!Muuten homma toimi olin jo työelämässä viikko kipsin pois ottamisen jälkeen toki en pysynyt heti alussa samassa tahdissa kuin muut "kunnossa" olevat miehet! Mutta nyt Tapauksesta on kulunut vuosi käteni on kuin uusi leukoja vedän 40 krt ja penkistä nousee 170kg ja ei tunnu ranteessa! Ja ainoat kerrat ku olisin jotain esim puolenvuoden aikana kädessä tuntenut on ku olen lyönyt nyrkkeilysäkkiä tarpeeksi siellä tuntuu "kutinaa" pientä kuin sitä sormella painaisi? Ja sama tunne on joskus oikein kylmällä sateisella säällä! Olenkin naureskellut että mulla onkin nyt tässä ranteessa nuuskakuopan alla sellainen sääanturi josta tiedän vaikka olisin pimeässä kellarissa mikä ilma on tai on tulossa :) Eli se siitä etteikö käsi tulisi kuntoon huomautan vielä että harrastin koko tämän sairasoloajan aktiivisesti liikuntaa ja kuntosalia ja virittelin kipsiin kiinni vaikka mitä mustekala liekuroita että voin nostaa sillä painoja ja työnsin jopa kipsin alle tälläisen sähkö "AbTronic" lihas-stimulaattorin joka pitäisi edes vähän hengissä sitä alla olevaa lihasta! Ja maitoa juon muutenkin runsaasti ja lisäsin siihen kalsium tabletit vielä ja satunnaiset tupakan tupruttelut jätin laskuista kokonaan koska se verenkierto on todellakin huono siellä luussa jo muutenkin! Mut tässä oli mun tarina ja zemppiä kaikille kohtalo tovereille mokoma pikkuluu on vähän vaikea tapaus mut sekin tulee kuntoon! Hyvää talvea!
- runkkaanoikeal
mulla murtui myös veneluu.olin armeijassa kun se tapahtui. eka laittoi kipsin joka oli liian iso ettei kynsiä näkyny kipsin alta. sit laittoi uuden ja tää on nyt 3 viikkoo mun kädes ollu kun menin leikkaa osan pois siitä kun oli haittana muutamissa hommissa. 8 viikkoo piti olla.
- 999
Hei!
Itselläni murtunut veneluu, lääkäri kehoitti lopettamaan tupakan polton koska kuulemma haittaa luutumista/saattaa jäädä luutumatta.
onko kellään kokemusta??? olen yrittänyt googlettaa ja hieman jotain löysinkin... mieluiten kuulisin parantuneelta potilaalta tai joltain joka oikeasti osaa kertoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 881651
- 771273
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr1791234Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!55952Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47898
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38888Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9833- 46822
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35789