okl vai fysioterapia (amk)?

norppanen

huoh. vaikea päätös. opiskelupaikan sain sekä fyssariksi että savonlinnan okl:ään. en tiedä kumman puoleen kallistuisin. itse opettajn duuni ei kamalasti kiinnosta, mutta kai sitä valmistuttuaan kasvatustieteiden maisteriksi voi muuallekin työllistyä?? toisaalta fysioterapia iinnostais, sairaaloissa työskentely ei.. auttakee.:) kertokaa alan opiskelijat tms hyviä ja huonoja puolia.
kiitos

13

2661

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fyssari

      Ehdottomasti OKL, muuten kadut pitkään ja hartaasti.

      • norppanen

        kadun jos valitsen fyssarin? kasvatustiede kyllä kiinnostaa, mutta luokanopettajana oleminen EI.:( pystynköhän mitään kautta keplottelemaan itseni luokanopeopinnoilla jonnekkin muuhun työhön. (jos otan jotain tiettyjä sivuaineita yms..?) voisin pari vuotta open duuniakin tehdä, mutta että elämäntyö opettajana... NONO.
        fyssarin hommassa oon just mietinyt tuota yrityksen perustamis mahdollisuutta, mutta sekään ei oo kovin helpolla tehty. palkka taitaa sekä luokanopella että fyssarilla olla aika surkea. :S


      • teet itse
        norppanen kirjoitti:

        kadun jos valitsen fyssarin? kasvatustiede kyllä kiinnostaa, mutta luokanopettajana oleminen EI.:( pystynköhän mitään kautta keplottelemaan itseni luokanopeopinnoilla jonnekkin muuhun työhön. (jos otan jotain tiettyjä sivuaineita yms..?) voisin pari vuotta open duuniakin tehdä, mutta että elämäntyö opettajana... NONO.
        fyssarin hommassa oon just mietinyt tuota yrityksen perustamis mahdollisuutta, mutta sekään ei oo kovin helpolla tehty. palkka taitaa sekä luokanopella että fyssarilla olla aika surkea. :S

        päätöksen. Mutta luettuani viestejäsi sanoisin että ehdottomasti fyssari. Okl todella painottuu paljon enemmän koulumaailmaan,kuin yleinen kasvatustiede. Sivuaineita voit toki hankkia paljon, niin paljon kuin jaksat.. mutta silti. ja moni muu haluaa todella paljon luokanopettajaksi, ja se on myös monelle kutsumus, joten harmittaisi sinun, ja muidenkin puolesta jo jos otat paikan vastaan, vaikkei open hommat innost! miksi hait muuten OKL:een jos ei innosta? Kasvatustieteelliseen ois kantsinut minun mielestäni. mutta tsemppiä valintoihisi :)


    • fyssariks

      etkä tahdo opeks, älä hyvä ihminen valitse okl:sta. yleisen kasvatustieteen puolelta on helpo suuntautua maisterina muuallekin, mutta luokanopeopinnot painottuu kyllä ahvasti koulumaailmaan työllistymiseen.

      Fyssarina voit hakeutua yksityiselle hommiin, ei tarvitse mennä sairaalaan! tai voit vaikkapa perustaa oman yrityksen. Myös lasten fysioterapeuttina pääset lähelle heitä, jos open ammatti ei kiinnosta.

      • melkein päädyin fyssariksi

        ensisijaisesti sun on itse mietittävä kumpaan haluat enemmän. Kaiketi oot okl:n menoa pitänyt suuressa arvossa, kerta olet vaivautunut pääykokeisiin lukea.
        Itselläni tilanne se, että aloitan nyt syksyllä opinnot okl:ssä, ja jätän kesken fyssarin opinnot, joita kävin 1,5v. Päätös oli selvä ja helppo itselleni. Ehkä fyssarin ammatti ennnen aikaan vaikutti hienolta ja haastavalta, mutta valitettavasti nykyinen taso amk:ssa ei anna kovinkaan ruusuista pohjaa mahdolliselle ammattiuralle. Tietenkin ammattitaito kehittyy vasta työn kautta, mutta itse koin tuon 1,5v aivan turhana: koulutus ei anna juurikaan teoriapohjaa, käytännöstä puhumattakaan. Harjoitteluistakaan ei saa juuri mitään irti, kun ei ole pohjalla tietoa jota soveltaa.
        Oma mielipiteeni on että unohda se hemmetin amk ja valitse yliopisto. Käyt vaikka myöhemmin aikuisopiskeluna fyssarin ammattitutkinnon, jos siltä tuntuu, tai vaikka hierojan tutkinnon ja teet niitä hommia sivussa. leipää pöytään et tule fyssarin ammatilla kunnolla saamaan..


      • en nyt
        melkein päädyin fyssariksi kirjoitti:

        ensisijaisesti sun on itse mietittävä kumpaan haluat enemmän. Kaiketi oot okl:n menoa pitänyt suuressa arvossa, kerta olet vaivautunut pääykokeisiin lukea.
        Itselläni tilanne se, että aloitan nyt syksyllä opinnot okl:ssä, ja jätän kesken fyssarin opinnot, joita kävin 1,5v. Päätös oli selvä ja helppo itselleni. Ehkä fyssarin ammatti ennnen aikaan vaikutti hienolta ja haastavalta, mutta valitettavasti nykyinen taso amk:ssa ei anna kovinkaan ruusuista pohjaa mahdolliselle ammattiuralle. Tietenkin ammattitaito kehittyy vasta työn kautta, mutta itse koin tuon 1,5v aivan turhana: koulutus ei anna juurikaan teoriapohjaa, käytännöstä puhumattakaan. Harjoitteluistakaan ei saa juuri mitään irti, kun ei ole pohjalla tietoa jota soveltaa.
        Oma mielipiteeni on että unohda se hemmetin amk ja valitse yliopisto. Käyt vaikka myöhemmin aikuisopiskeluna fyssarin ammattitutkinnon, jos siltä tuntuu, tai vaikka hierojan tutkinnon ja teet niitä hommia sivussa. leipää pöytään et tule fyssarin ammatilla kunnolla saamaan..

        ihan noinkaan menisi neuvomaan... jos aiot olla muutakin kuin ala-astella opettajana niin okl ei ole paikkasi. hae mieluummin kasvatustieteitä lukemaan. ja edelliselle kirjoittajlle, miksi ihmeessä amk oisi huonompi kuin yliopisto? omituista ajattelua.. ei open opinnotkaan tkaa työpikka, sillä opettajia on pilvin pimein. varsinkaan jos ko. henkilöä ei ede skiinnoa opettajan ammatti, ala-asteella varsinkaan. hmm, fyssariksi jos enemmän kiinnostaa. ja avoimeen hakemaan yo:oon.


      • norppanen
        en nyt kirjoitti:

        ihan noinkaan menisi neuvomaan... jos aiot olla muutakin kuin ala-astella opettajana niin okl ei ole paikkasi. hae mieluummin kasvatustieteitä lukemaan. ja edelliselle kirjoittajlle, miksi ihmeessä amk oisi huonompi kuin yliopisto? omituista ajattelua.. ei open opinnotkaan tkaa työpikka, sillä opettajia on pilvin pimein. varsinkaan jos ko. henkilöä ei ede skiinnoa opettajan ammatti, ala-asteella varsinkaan. hmm, fyssariksi jos enemmän kiinnostaa. ja avoimeen hakemaan yo:oon.

        itsehän toki päätös on mun tehtävä. totta, että pidän tai ainakin aikoinani pidin okl:ää suuressa arvossa kun sinne vaivauduin lukemaan. (tosin helpolla pääsin sisään..)
        nyt oon enemmän okl:än puolella. kuullut fysioterapiaopinnoista myös kaverilta sellasta et ei jää oikein käteen mitään. mutta sellaista kysyisin vielä, tietättekö, pystynkö hyödyntämään tän ekan vuoden kasvatustieteen opintoja (luokanopepuolen siis) jos ensi vuonna hakisin yleiseen kasvetustieteeseen ja kävisin nyt vuoden okl:ssa. siis että hyväksiluetaanko joitakin kursseja? luulisi että jotain samoja kursseja olisi.


      • Entinen fyssari
        melkein päädyin fyssariksi kirjoitti:

        ensisijaisesti sun on itse mietittävä kumpaan haluat enemmän. Kaiketi oot okl:n menoa pitänyt suuressa arvossa, kerta olet vaivautunut pääykokeisiin lukea.
        Itselläni tilanne se, että aloitan nyt syksyllä opinnot okl:ssä, ja jätän kesken fyssarin opinnot, joita kävin 1,5v. Päätös oli selvä ja helppo itselleni. Ehkä fyssarin ammatti ennnen aikaan vaikutti hienolta ja haastavalta, mutta valitettavasti nykyinen taso amk:ssa ei anna kovinkaan ruusuista pohjaa mahdolliselle ammattiuralle. Tietenkin ammattitaito kehittyy vasta työn kautta, mutta itse koin tuon 1,5v aivan turhana: koulutus ei anna juurikaan teoriapohjaa, käytännöstä puhumattakaan. Harjoitteluistakaan ei saa juuri mitään irti, kun ei ole pohjalla tietoa jota soveltaa.
        Oma mielipiteeni on että unohda se hemmetin amk ja valitse yliopisto. Käyt vaikka myöhemmin aikuisopiskeluna fyssarin ammattitutkinnon, jos siltä tuntuu, tai vaikka hierojan tutkinnon ja teet niitä hommia sivussa. leipää pöytään et tule fyssarin ammatilla kunnolla saamaan..

        Vaihdon fysioterapeutin ammatin opettajan ammattiin. Fysiotaerapiayrittäjänä tienasin selvästi enemmän, kuin luokanopettajana. Lähtökohtana tulee olla AINA se, mitä haluaa tehdä. Itse halusin opettajaksi, se on ollut haave jo lukioajoista saakka. Sillä onko tutkinto amk- vai yliopistotasoa ei ole mitään merkitystä.

        Alkuperäiselle kysyjälle antaisin ohjeeksi sen, että valitse koulutus, josta pidät enemmän. Vaikuttaa siltä, että luokanopettajan työ ei ole sinulle haave, joten lue fysioterapeutiksi. Itse tein toisin päin ja lopulta luin siin vielä sen toisen, johon alkujaan halusin.


      • Holyenom
        norppanen kirjoitti:

        itsehän toki päätös on mun tehtävä. totta, että pidän tai ainakin aikoinani pidin okl:ää suuressa arvossa kun sinne vaivauduin lukemaan. (tosin helpolla pääsin sisään..)
        nyt oon enemmän okl:än puolella. kuullut fysioterapiaopinnoista myös kaverilta sellasta et ei jää oikein käteen mitään. mutta sellaista kysyisin vielä, tietättekö, pystynkö hyödyntämään tän ekan vuoden kasvatustieteen opintoja (luokanopepuolen siis) jos ensi vuonna hakisin yleiseen kasvetustieteeseen ja kävisin nyt vuoden okl:ssa. siis että hyväksiluetaanko joitakin kursseja? luulisi että jotain samoja kursseja olisi.

        Itse luen yleistä k.tiedettä ja menisin Amk:hon jos nyt valitsisin.Valmistuisin nopeemmin ja saisin varmaan töitäkin..?(en kyl tiiä mitää fyssareista.)Olis ainakin joku ammatti..Jos luokanope ei nappaa, nii miks menisit, liekö noille töitäkään enää kohta?


    • fnei

      Hyvä ihminen, miksi olet hakenut sellaiseen koulutukseen, johon et halua? Viet siellä paikan toiselta hakijalta, jolle se paikka olisi unelmien täyttymys.

      • norppanen

        voi olla etten halua kumpaankaan koulutukseen mutta silti olen niihin hakenut..kaikilla kun ei ole sitä tiettyä ammattia johon haluaa! toinen pitäis noista nyt silti valita koska välivuotta en enää pidä.


      • nimessä
        norppanen kirjoitti:

        voi olla etten halua kumpaankaan koulutukseen mutta silti olen niihin hakenut..kaikilla kun ei ole sitä tiettyä ammattia johon haluaa! toinen pitäis noista nyt silti valita koska välivuotta en enää pidä.

        valitse sellaista alaa, josta et ole kiinnostunut! Yliopisto vai AMK - ei mitään merkitystä, jos ala kiinnostaa. Itse olin pari vuotta sitten samassa tilanteessa (OKL/ toimintaterapeutti), ja valitsin AMK:n. En ole katunut.


      • zania
        nimessä kirjoitti:

        valitse sellaista alaa, josta et ole kiinnostunut! Yliopisto vai AMK - ei mitään merkitystä, jos ala kiinnostaa. Itse olin pari vuotta sitten samassa tilanteessa (OKL/ toimintaterapeutti), ja valitsin AMK:n. En ole katunut.

        Kyllä minä aion hakea jonnekkin vaan ens kevään haussa, vaikka en yhtään tiedä mitä haluan oikeasti. Ennemmin yritän selvitellä ne mahdolliset mitä voisin opiskella, ja yritän jaksaa tehä töitä paikan saannin eteen. Jos saan paikan niin katsoo sitten siellä koulussa miltä tuntuu se ala. Ennemmin haen jonnekin mutta mahdollisesti lähden lätkimään välivuodelle, kuin että suoraan välivuosi ilman yrittämistä..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1709
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1604
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1468
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      59
      1452
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      51
      1349
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1308
    7. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      84
      1245
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      11
      1168
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1121
    Aihe