Millaisella veneellä maailman ympäri?

sapattivapaalle

Millaisella veneellä uskaltaisitte lähteä puolison kanssa purjehtimaan maailman ympäri?
Koko, runkomateriaali, hinta, millä varusteilla?
Minkä veneen valitsisitte? Miksi?

30

7738

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tyhmä kysymys

      Kuin että kumpi on maailman parsta lihaa, possu vai nauta.
      Kaikenlaisilla veneillä maailmaa kierretään, ei mikään ole sen parempi.
      Miksi se pitäis siellä maailmalla olla juuri joku tietty, mutta lomaveneenä itämerellä ei.
      Tuo on niin subjektiivinen asia, sen veneen pitää olla sellainen josta tykkää ja jossa viihtyy.

      • Vähän kokemuksiakin...Asiasta

        Tuo on se ikuinen kysymys...
        Tunnen maailmankiertäjiä jotka ovat vaihtaneet Swaninssa peltiveneeseen ja peltivenettä betoniveneeseen. Materiaali on pitkälti kiinni mihin uskoo.
        Itse en halua ruostetta veneesseeni enkä lahoavaa puuta, eli valitsen lasikuitua tai betonia.
        Hyvin rakennettu betonivene on ihan jees mutta suurin osa ei ole hyvin rakannettu.
        Minun näkemys on että jos kierrät palloa taidolla on suurin osa myötä/sivutuulia (90%) ja valitsen sen takia ketsin.
        Valintani olisi järjestyksessä Aphrodite, Najad, Malö ja HR. Swan ja Baltic putoaa tilaratkasujen takia seka hinta/laatu suhteen takia.
        Koko olisi noin 40-44 jalkaa. Puolipitkä tai pitkä köli ja ruori skegillä.
        Hyvä ja riittävän tehokas moottori on A ja O.
        Asiasta löytyy paljon luettavaa eikä tästä palstasta ole hyviä vastauksia odotettavissakaan.
        Vastauksethän on juuri tuollaista "Tyhmä kysymyksen" luokkaa...


      • sapattivapaalle
        Vähän kokemuksiakin...Asiasta kirjoitti:

        Tuo on se ikuinen kysymys...
        Tunnen maailmankiertäjiä jotka ovat vaihtaneet Swaninssa peltiveneeseen ja peltivenettä betoniveneeseen. Materiaali on pitkälti kiinni mihin uskoo.
        Itse en halua ruostetta veneesseeni enkä lahoavaa puuta, eli valitsen lasikuitua tai betonia.
        Hyvin rakennettu betonivene on ihan jees mutta suurin osa ei ole hyvin rakannettu.
        Minun näkemys on että jos kierrät palloa taidolla on suurin osa myötä/sivutuulia (90%) ja valitsen sen takia ketsin.
        Valintani olisi järjestyksessä Aphrodite, Najad, Malö ja HR. Swan ja Baltic putoaa tilaratkasujen takia seka hinta/laatu suhteen takia.
        Koko olisi noin 40-44 jalkaa. Puolipitkä tai pitkä köli ja ruori skegillä.
        Hyvä ja riittävän tehokas moottori on A ja O.
        Asiasta löytyy paljon luettavaa eikä tästä palstasta ole hyviä vastauksia odotettavissakaan.
        Vastauksethän on juuri tuollaista "Tyhmä kysymyksen" luokkaa...

        Kysymyshän oli selvästi millä ITSE uskaltaisit lähteä PUOLISOSI kanssa? Mikä siinä nyt on niin tyhmää ja vaikeaa ymmärtää?
        Onhan niitä mennyt toki vaikka millä, mutta itse en lähtisi puolisoni kanssa millään 5m polkuveneellä.
        On myös moni joutunut vaaraa hyvilläkin veneillä.
        Meille ei oikeastaan ole varaa kuin max 120te veneeseen koska reissukin nielee rahaa melkoisesti ja talomme aiomme pitää paluuta ajatellen. Swaneja saattaa saada heikon dollarin vuoksi joitain jopa tuolla 120te katolla.


      • sapattivapaalle

        Kysymys kuuluikin, millä itse ja vaimosi lähtisitte.
        Mikä siinä nyt on niin vaikeaa ja tyhmää?
        Onhan sitä menty varmasti 5m polkuveneillä jossa purjeet, mutta itse en sellaisella lähtisi.
        Meillä ei ole varaa laittaa veneeseen kuin jotain 120te koska talon aioimme pitää paluuta ajatellen.
        Betoni venettä en kuitenkaan ukaltaisi ottaa koska sen kun ajaa karille tai laivan tai sulun kylkeen niin se uppoaa heti. Nähty on Kielin kanavassa. Teräs tai kuitu, mielummin kuitu kun on tutumpi ja kätevämpi pitää paikkaustarvikkeet matkassa.


    • mallia
      • kuulin että

        Kannattaa lähteä sillä veneellä mikä on jos ei lähde jää matka vain haaveeksi. Esim Targa96 siihen uusi tehokas moottori ja matkaan mars. 2015 asti jatkan tätä perkeleen oravanpyörää rahaa säästäen/asuntolainaa maksaen sitten lähden. Jos on oikeasti harkinnut lähtöä on veneen malli/merkki mielestäni aika samantekevää?


    • Raitsikka

      Terve,

      Osuin tämänlaisen veneen myynti-ilmoon

      http://www.zara4sale.com/

      En tunne venettä enkä myyjää mutta niin vene kuin varusteetkin ovat aika laikka "juuri sitä" mitä haluaisin.

      vene on sopivan kokoinen, purjehtii silti kohtuu hyvin, kahden ihmisen hallittavissa
      varusteet laadukkaita, suurin osa järjestelmistä "kahdennettuja"

      - paljon tekniikkaa > vaatii perehtymistä ja vara-osia/korjauskamaa (toisaalta tuo mukavuutta/turvallisuutta)

      Rahaa en ajattele, itselläni on vielä aikaa kerätä sitä ennen kuin pääsen lähtemään ;)

      Itse ajattelin niin että ja kun lähden niin se on "once in a lifetime" joten rahaa voi käyttää - pienemmälle/edellisemminkin pärjää tietysti.

      • tuolla vehkeellä

        Nyt ei pääse lähintä elektroniikkakorjaamoa pidemmälle.


      • ZZlobodan

        Ei noin isoa venettä kannata hankkia että sen joutuu heti kierron jälkeen myymään pois koska sen käytettävyys Suomessa on huono.

        Tuollaisessa veneessä tulee väistämättä niin paljon takkiin että normibudjetilla pallon kiertäneen lopulliset kulut ainakin tuplaantuvat.

        Parempi hankkia riittävä vene vuosia etukäteen, varustella, treenata ja lopulta antaa mennä. Kierroksen jälkeen voi sitten samaa venettä käyttää Suomessa vaikka luonnonsatamasta toiseen seilatessa. Luulen vahvasti että juuri niitä tulee maailmalla ikävä jos nyt seilaaminen kiinnostaa enää pätkääkään rundin jälkeen.


      • Raitsikka
        tuolla vehkeellä kirjoitti:

        Nyt ei pääse lähintä elektroniikkakorjaamoa pidemmälle.

        Veneen pitää olla aika "uusi" eli sisäänajettu - siis vuoden-pari vanha.

        Olen kyllä samaa mieltä että tässä veneessä on tosi paljon juuri sähkökamaa.

        Kirjoitin tänne eilen muuten pari viestiä mutta ne ovat hävinneet jonnekin.... en vaan tajua miksi?


      • p.p.
        Raitsikka kirjoitti:

        Veneen pitää olla aika "uusi" eli sisäänajettu - siis vuoden-pari vanha.

        Olen kyllä samaa mieltä että tässä veneessä on tosi paljon juuri sähkökamaa.

        Kirjoitin tänne eilen muuten pari viestiä mutta ne ovat hävinneet jonnekin.... en vaan tajua miksi?

        Kirjoita tänne sitten. Minunkin täysin asiallinen viesti tältä sivulta poistettiin.


      • Raitsikka
        p.p. kirjoitti:

        Kirjoita tänne sitten. Minunkin täysin asiallinen viesti tältä sivulta poistettiin.

        eli tämän pmac jolla on rekisteröity nikki poisti omat viestinsä jolloin meidän muidenkin sitten hävisivät... muuten en keksi miksi ne olisi poistettu, ihan normaalia juttelua.

        Olisin kyllä halunnut tietää miksi pitää olla niin iso vene - jos purjehtii yksin/pienellä porukalla? Ehkä siinä on joku juttu jota en tiedä tai ole kokenut.


      • p.p.
        Raitsikka kirjoitti:

        eli tämän pmac jolla on rekisteröity nikki poisti omat viestinsä jolloin meidän muidenkin sitten hävisivät... muuten en keksi miksi ne olisi poistettu, ihan normaalia juttelua.

        Olisin kyllä halunnut tietää miksi pitää olla niin iso vene - jos purjehtii yksin/pienellä porukalla? Ehkä siinä on joku juttu jota en tiedä tai ole kokenut.

        Pmacin profiilissa hymyilee kyllä sellainen turkulainen, joka ymmärtää valheen päälle että on herkkä kritiikille.


      • Raitsikka
        p.p. kirjoitti:

        Pmacin profiilissa hymyilee kyllä sellainen turkulainen, joka ymmärtää valheen päälle että on herkkä kritiikille.

        No niinpä. Olisin kuitenkin mieluusti halunnut kuulla kommentit jos kaveri on oikeasti seilannut benetöö 57-veneellä isoilla vesillä mutta ei kai sitten.

        Mitkä ovat kaverin kriteerit veneen valintaan....


    • Nimetön

      IS400. Sillä kiertää jo muutama pariskunta maailmaa. Vankka vene, aivan helvetin hyvä purjehtija ja riittävästi tilaa.

      • Raitsikka

        IS voisi olla ihan hyvä, ainakin hintapuoli olisi kohdallaan - tietysti "lopullinen hinta" on osto- ja myyntihinnan erotus lisättynä pääomakuluilla ;)

        Joku tässä kommentoi että tämänkokoinen vene olisi liian suuri tänne kotivesille - tässä kai kysyttiin mikä vene oli hyvä ja sopiva pallonkiertoon. Kotivesille "kannattaa" ostaa ihan toisenlainen vene :)


    • parhaiten

      Punaisella riitävän suurella veneellä, jossa runko on hyvästä
      materiaalista ja varusteet ovat laadukkaat.

      • p.p.

        Sinä olet sitä mieltä.
        Vaan turha on turhaan kirjoittaa, paitsi jos helpottaa.


    • Swanabee

      Itse hakisin tai tilaisin ulkomailta Swan 37 nyt kun dollari on alhaalla niitä saa helpostikkin sieltä helpostikkin 60-70te pintaan.

    • rösbö

      Jos minä kiertäisin vaimon ja perheen kanssa "palloa" en kiertäisi purjeveneellä vaan uppoamarunkoisella matkaveneellä, vaikkakin polttoaineeseen menisi paljon rahaa. Kokoluokka olisi jotain 13-15m, ykkösvaihtoehto mulla olisi Nordhavn 46' mutta uudemmat 43'tai 47'kävis myös.

      • Anonyymi

        Jos minä...et sinä koskaan


    • Anonyymi

      Itse en lähtisi yhdelläkään vakioveneellä, mutta lujitemuovista tehtyä valmista kahden peräsimen venettä hieman modaamalla saisi sellaisen veneen, jolla kyllä lähtisin.
      Itse pakollisina pitämiini muutoksiin kuuluisivat:
      1) Päälaipion laminointi runkoon parannetaan ja samalla varmistaudutaan liitoksen täydellisestä vesitiiviydestä. Jos päälaipio on vaneria, se vaihdetaan kokonaan ennen lisälaminointeja. Puuviilupinta päälaipiossa ei haittaa mitään, jos rakenne on sen alla laminaattia ja lujuus siten että kestää kPa veden painetta olipa ylipaine kummalla uolella tahansa.
      2) Oikeasti vesitiivis ovi päälaipion kulkuaukkoon, mikä kestää vähintään 100kPa veden painetta kumpaan suuntaan tahansa. Siis olipa ylipaine kummalla puolella tahansa. Ja lukittavissa siten ettei vedenpaine aukaise sitä kummalta puolelta tahansa. Etupuolella laipiota oltava kulkukelpoinen kansiluukku, jonka saa vesitiiviisti kiinni myös ulkopuolelta.
      3) Vesitiivis laipio peräsinakselien etupuolelle materiaalista, jonka rakenteessa ei ole vaneria, puuviilu pinnassa saa olla. Kestettävä 100 kPa ylipainetta laipion takapuolella. Kestettävä rasitus mikä syntyy, jos peräsinakselin ylälaakeri irtoaisi tai jos akseli katkeaisi ylälaakerin alapuolelta. Siis vapaa akselinpää iskee toistuvasti kyseistä laipiota, minkä on siltikin kestettävä vesitiiviinä. Samoin jos alalaakeri repeää pohjasta irti ja lapa taivuttaa akselilla veneen pohjaa hajalle, pitää vaurion rajoittua laipion takapuolella olevalle alueelle.
      4) vesitiivis laipio ilman vaneria rakenteissa keulakajuutan etupuolelle, siten mitoitettuna että kestää 100 kPa ylipainetta sen etupuolella.
      5) Kannen läpi tuleva alumiinimasto ukkosen kannalta maadoitettu metalliseen köliin oikein, eli siten ettei maadoitusreitti tee ylimääräisiä mutkia jotka salama voisi oikaista jostain muualta.
      6) veneen pohja vahvistetaan painokölin kiinnitysalueelta, ellei se täytä minun määrittämiä lujuuskriterejä jo ennestään. Se ei todellakaan riittäisi minulle, että ko paikka täyttää CE-merkinnän asettamat vaatimukset .
      7) Sisustus toimii myös veneen ollessa pitempään kallellaan. Eli lavuaarit wc:ssä ja pentterissä tyhjenee molemmilla halseilla, ja meriveden otto toimii myös jokaiseen siihen liitettyyn vesihanaan ja WC-pönttöön halssista riippumatta. Pönttö siten asennettu että siinä istutaan pitkittäin, tai ainakin melkein eli hieman vinossakin käy, mutta ei todellakaan poikittain. Salongin sohvat muutettavissa riittävän pitkiksi meripunkiksi, taikka erillinen meripunkka sohvan ylä- ja laidan puolella.
      8) Sisustusta modataan siten ettei varastotila lopu kesken, eli punkkien määrää vähennetään ja säilytystilaa lisätään vakioveneisiin verrattuna.
      9) Veneessä oltava riittävän suuri purje-ala myös cruisingkuormaan lastattuna. Eli RacingCruising mallia, mutta köli max 2,1 m syvä. Ei T-mallista bulbia kölissä.
      10) Oltava mahdollisuus kunnolliseen ilmanvaihtoon myös kansiluukut ja avattavat ikkunat suljettuina. Eli Dorade tai muu toimiva vaihtoehto. Kansiluukkuihin hyönteisverkolliset tuulipussit, joilla voi ohjata ilmaa luukusta sisään / ulos.
      11) Polttoaine- ja makeavesi- sekä septitankkien kapasiteetti pitää olla ns riittävä, mitä ei kaikissa veneissä löydy vakiona pitkään reissuun.
      12) Turkkilevyä voidaan nostaa korkeammalle sisäkorkeutta alentaen,
      jos 8) ja/tai 11) sitä edellyttää ainakin salongissa, vaikkei sieltä silloin enää löytyisi seisomakorkeutta. Pentterissä seisomakkorkeuden tulee säilyä, eikä pentterin ja salongin väliin saa muodostua vaarallisen korkeaa kynnystä. Siis joko useampi askelma, tai viisto taso kynnyksen sijasta.
      13) Kone eristetään muusta veneistä vesitiiviillä laipioilla sellaiseen korkeuteen saakka, ettei muualle veneeseen vuotaisi millään kallistumalla sieltä vettä, vaikka läpivientien venttiilit olisivat auki ja letkut poikki. Toteutus on ylivoimaisesti helpointa, jos S-vetolaite. koska akselivedossa vesitiiveys on vaikeaa toteuttaa akselin suuntaan. Muutoksista huolimatta koneen huoltojen tulee onnistua avaamalla ja sulkemalla paneeleita ilman uudelleen laminointeja, eli oltava vesitiivis ruuvikiinnityksin, eikä joka paikassa liimauksin/laminoinnein.

      • Anonyymi

        Et taida koskaan lähteä palloa kiertämään...


    • Anonyymi

      Joku trollipeikko taas kaivoi vanhan viestin ylös mutta nyt olisi hyvä pallonkierto vene tarjolla. Samalla kertaa voisi lähteä jo atlantin toiselta puolelta USA:n länsirannikolta eteenpäin.

      Todella viimeisen päälle laitettu vene niinkuin ruotsalaiset vain osaavat.
      https://www.youtube.com/watch?v=NC2G6tbAQpg

    • Anonyymi

      Joskus haaveilin pallokierrosta, mutta en enää lähtisi. Vaimon pärstä ja tavat ovat alkaneet ketuttaa 30 vuoden jälkeen. Olen alkanut potea selittämätöntä merenpohjakammoa. En tiedä mikä fobia se on mutta tutut reitit ja kotivedetkin ovat alkaneet ahdistaa, kun tiedän että jossain on pohja. Pimeä vesi ahistaa aivan hirvittävästi.

      • Anonyymi

        Mulla sama juttu, erityisesti mustavetiset , pienet isojen kuusien ympäröimet järvet, joiden rannoilla kuuluu suden jatkuva ulvonta kiihottavat.....


    • Anonyymi

      Pallonkiertovene on ilmeisesti rauhallinen, ja keskimääräistä painavampi. Mukaan täytyy mahtua väh 200l vettä ja muuta roinaa. Käsittely pitää olla mahdollista yhdellä hlöllä, koska muut/toinen hlö ovat lepäämässä.

      Kiertoon varataaan min 15kk aikaa, ellei keskeytä ja lennä välillä himaan. 1½ vuodessa ei ehdi tutustua kunnolla mihinkään paikkaan.

      Kierretty on mm. Vega27:lla, ja p.kansanveneellä on kuullemma kierretty Kap Horn. Kukaan järkevä ei tosin mene sinne, eikä Antarktikselle, joissa on suomalaisia käynyt.

      Pallonkiertovene sopii huonosti Suomenlahdelle, koska täällä on kevyet tuulet. Älä lähde liian isolla, koska se syö budjettisi. Maailmalla kierretään 40-jalkaisilla. Ensimmäinen kierron tehnyt lasikuitubotski oli Seawind 30., ketsi.

      Yksinpurjehtiminen, paitti Pihlajasaaren kahvilaan ja takas, on lievästi hulluutta: Nukkuvat 30min ja herätyskello, ja tähystys ja "nukkumista" 30 min, kellon ympäri. Fakiiriksi pääsee halvemmalla ku ostaa lautaa ja kilon nauloja.

      Voit myös ostaa veneen esm. Kanarialta tai vaikka Kaliforniasta. Jälkimmäisestä pääset suoraan Hawaijin kautta eksoottisiin paikkoihin. Lähtövalmis vene ei aina maksa maltaita. ÄLÄ osta liian isoa, osta tunnettua merkkiä niin saat siitä jotain takaisin reissun jälkeen.

      Jenkkien mukaan halvin pallonkiertokelpoinen on Carl Albergin suunnittelema Triton 29 tai saman kaverin Alberg 30. Edellisen voi saada kympillä USD. Varustelu voi maksaa saman kuin vene. Ausseissa on myös vilkkaat markkinat ja avomerellä käytettyjä valmiiksi varustettuja veneitä myynnissä.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Albin pantiin myyntiin kun huomasivat ettei se sovi isoille vesille...

    • Anonyymi

      Ettäkö puolison kanssa? Ei kyllä niin millaisellakaan veneellä!

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2221
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1948
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1908
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1710
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe