Reisiluun murtuma

^_^

Olin muutama viikko sitten onnettomuudessa, missä mursin reisiluuni. Luun polven puoleinen pää meni ilmeisesti aika pirstaleiksi ja quadriceps-jänne kokonaan poikki. Jalka leikattiin ja sinne laitettiin ilmeisesti jonkinlainen levy ja ruuveja, en ihan tarkkaan muista.

Nyt ei ole kipsiä, vaan pelkkä tuki. Sairasloma on merkitty loppuvaksi 6vkon kuluttua onnettomuudesta, eli nyt 3 vkon päästä, mutta sitä ennen on tietysti röntgenit ja muut.

Kyselisinkin nyt, onko muilla kokemusta reisiluun murtumista? Otin tänään tuen pois (se on pelkkä tollanen juttu, missä on metalliset tuet kummallakin puolella ja niitä pitävät yhdessä jalan ympäri menevät remmit) kun suihkuttelin leikkaushaavoja ja koitin taivuttaa polvea... Ei taipunu paljon ollenkaan! Pitäisikö sen edes?

Miten kauan ihmisillä on kestänyt ennen kuin ovat pystyneet kävelemään? Millaisia jälkiseurauksia? Miten kauan kestää suunnilleen ennen kuin on normaali?

21

18439

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kuntoutus

      varaudu kuntouttamaan jalkaasi loppuvuosi. Sairasloman kesto riippuu työstä. istumatyöhön pääsee nopeammin kuin raskaaseen ruumiilliseen työhön.

      • ^_^

        Olen työssä, missä joudun seisomaan 8h/pvä. Siksi laittikin vähän ihmetyttämään tuo sairasloman lyhyt kesto...


      • Reisiluun murtuma
        ^_^ kirjoitti:

        Olen työssä, missä joudun seisomaan 8h/pvä. Siksi laittikin vähän ihmetyttämään tuo sairasloman lyhyt kesto...

        Hei!

        Reisiluuni murtui polven yläpuolelta auto-onnetomuudessa vuosia sitten. Kuntouduin onnettomuudesta nopeasti, mutta jalkaan jäi virheasennon tuntu. Tämä on nyt vasta tutkittu (lääkärit eivät vuosien varrella ottaneet minua tosissaan) ja todettu pieni rotatorinen virheasento. Reisiluun päät on liitetty yhteen siten että ovat jääneet kierteelle. Tämä on muuttanut kuormitusakselin siten, että olen saanut polveen hankalan rustovaurion ja olen menettänyt täysin liikuntakykyni.

        Koska murtumasi on vielä tuore asia, ole tarkkana jalan asennon kanssa! Mitä nopeammin virheasento korjataan, sitä vähemmän nivelpinnat vaurioituvat.

        Nämä reisiluun distaaliosan murtumat (polven puoleiset) ovat yleisiä polviongelmien aiheuttajia!

        Kerro ihmeessä kuulumisia, miten kuntoutumisesi on edennyt???


      • urheillessa sattuu..
        Reisiluun murtuma kirjoitti:

        Hei!

        Reisiluuni murtui polven yläpuolelta auto-onnetomuudessa vuosia sitten. Kuntouduin onnettomuudesta nopeasti, mutta jalkaan jäi virheasennon tuntu. Tämä on nyt vasta tutkittu (lääkärit eivät vuosien varrella ottaneet minua tosissaan) ja todettu pieni rotatorinen virheasento. Reisiluun päät on liitetty yhteen siten että ovat jääneet kierteelle. Tämä on muuttanut kuormitusakselin siten, että olen saanut polveen hankalan rustovaurion ja olen menettänyt täysin liikuntakykyni.

        Koska murtumasi on vielä tuore asia, ole tarkkana jalan asennon kanssa! Mitä nopeammin virheasento korjataan, sitä vähemmän nivelpinnat vaurioituvat.

        Nämä reisiluun distaaliosan murtumat (polven puoleiset) ovat yleisiä polviongelmien aiheuttajia!

        Kerro ihmeessä kuulumisia, miten kuntoutumisesi on edennyt???

        Moi

        Minulta murtui reisiluu jalkapallopelissä elokuunlopulla 2008. Reisiluu murtui kolmesta kohtaa kovan taklaustilanteen jälkeen. Murtumakohdat olivat pituussuunnassa ja kahdesta kohtaa sivuttaissuunnissa (kaikki murtumakohdat olivat läpi luun eli kokonaan poikki). Jalkani leikattiin heti kun pääsin ambulanssilla sairaalaan. Nyt jalassani on pitkä titaani rauta joka sitoo murtumakohdat ja n. 25 ruuvia. Leikkaushaavaa n. 40 cm. Olin sairaslomalla joulukuun puoleenväliin eli 3,5 kk. Tuuriakin oli, koska päivystävä lääkärinä toimi urheiluortopedi (todellinen ammattimies)´, ja näin sain parasta mahdollista hoitoa. Voin kertoa, että kuntoutus vaatii todella paljon sekä fyysiseltä että myös henkiseltä puolelta. Punttisalia, kävelyä, jumppaamista... Lääkärit sanoivat, että jalkani on parantunut ennätys etuajassa ja nyt huhtikuussa pystyn käymään jo fudis treeneissä, ei tietenkään täysipainoisesti, mutta kuitenkin. Eli ei muuta kuin lippu korkealla ja kovaa treeniä niin kyllä jalkakin paranee. Minulle lääkäri sanoi leikkauksen jälkeen, että yritetään tehdä siitä kävelevä jalka, mutta juoksemisesta hän ei lupaa mitään.
        Tässä vielä juttu tapaturmasta Loviisan Sanomista:
        http://www.loviisansanomat.net/lue.php?id=3092


      • isto80
        Reisiluun murtuma kirjoitti:

        Hei!

        Reisiluuni murtui polven yläpuolelta auto-onnetomuudessa vuosia sitten. Kuntouduin onnettomuudesta nopeasti, mutta jalkaan jäi virheasennon tuntu. Tämä on nyt vasta tutkittu (lääkärit eivät vuosien varrella ottaneet minua tosissaan) ja todettu pieni rotatorinen virheasento. Reisiluun päät on liitetty yhteen siten että ovat jääneet kierteelle. Tämä on muuttanut kuormitusakselin siten, että olen saanut polveen hankalan rustovaurion ja olen menettänyt täysin liikuntakykyni.

        Koska murtumasi on vielä tuore asia, ole tarkkana jalan asennon kanssa! Mitä nopeammin virheasento korjataan, sitä vähemmän nivelpinnat vaurioituvat.

        Nämä reisiluun distaaliosan murtumat (polven puoleiset) ovat yleisiä polviongelmien aiheuttajia!

        Kerro ihmeessä kuulumisia, miten kuntoutumisesi on edennyt???

        Itselläni reisiluun distaalinen diafyysi(pirstaleinen) murtuma 1.1.08 joka hoidettiin periloc levyllä ja asnis ruuveilla(6 kpl). sen jälkeen polven kierukat tähystetty pariin kertaan ja rustovaurioita siistitty. nyt polvi edelleen hiukan löysä ja reiteen tullut virheasento. lääkärin mukaan asialle ei voida tehdä mitään. Jalkaan jää pysyvä haitta joka estää käytännössä kaiken urheilun ja raskaan työn.


    • KAssi

      Mors, itellä meni kasvaimen takia reisiluu poikki, tapahtuneesta nyt yli 1 kk.
      Alussa oli kyllä pirun jäykkänä jalka, mutta jumppauksella ihan hyvin kuntoutunut.
      Laittoivat mulle " suurehkon" levyn 8 pultilla kiinni.

    • Tupettaja

      Itellä tossa meni trampoliinilla reisilluu siististi keskeltä sillee naps. Huuto kyllä tuli ja kova. Ambulanssilla veivät minut sairaalaan ja päätettiin vielä siirtää meilahteen jossa aluksi laitettiin morffiinit yms ja laitettiin jalka vetoon. Seuraavana päivänä leikattiin ja oli ollut siisti kuulemma ja leikkaus menmyt hyvin. Nyt on mennyt 2vko leikkauksesta ja polven koukistus onnistuu muttei täydellisesti pakottaa etureittä. Sanoivat, että tossa 6vkon kohdalla saisi jo laittaa painoa päälle ja viim. 9vkon kohdalla kävellä ja siitä vielä 3vkoa urheilukieltoa.

      ps olen 14 vuotias poika

      • luustonterveys

        Olisin sinuna huolissani luuston terveydestä.

        Reisiluu on ihmisen vahvin luu ja se ei todellakaan edes murru, kuin autokolareissa, joissa voima on KOVA.

        Verisuoni- ja luustonterveyden kannalta tärkeimmät ravinteet ovat kaikki antioksidantit (marjat, kasvikset, juurekset, vihannekset, hedelmät), C-vitamiini, D-vitamiini, magnesium, kalan Omega-3 -rasvahapot (EPA ja DHA) ja K2-vitamiini, joten varmista näiden riittävä saanti ruuasta ja lisäravinteista.


        Luuston voi pitää kunnossa huolehtimalla siitä, että saa riittävästi proteiinia, C-vitamiinia, D-vitamiinia, magnesiumia sekä K2-vitamiinia. Liikunta ennaltaehkäisee luukatoa oikean ravitsemuksen kanssa sekä auttaa myös luustoa tukevan lihaksiston ylläpidossa. Luukudos uusiutuu jatkuvasti luun hajoamisen ja luun muodostumisen vuorotellessa.

        Suomessa terveellinen ja monipuolinen ravinto ei riitä pitämään yllä tervettä luustoa, nivelsiteitä, välilevyjä ja niveliä. Lisäravinteena tarvitaan:

        C-vitamiinia 400 mg/vrk
        D-vitamiinia 50-100 µg/vrk
        K2-vitamiinia 50-100 µg/vrk
        Magnesium (sitraattia) 200-400 mg/vrk

        Nämä lisäravinteet maksavat kuukaudessa n. 5€, joten ei ole rahasta kiinni oman luustonsa hyvinvoinnista huolehtiminen. Edullisimmin lisäravinteita myydään Citymarketissa, iHerbissä sekä suomalaisissa verkkokaupoissa.


      • invaliditeetti
        luustonterveys kirjoitti:

        Olisin sinuna huolissani luuston terveydestä.

        Reisiluu on ihmisen vahvin luu ja se ei todellakaan edes murru, kuin autokolareissa, joissa voima on KOVA.

        Verisuoni- ja luustonterveyden kannalta tärkeimmät ravinteet ovat kaikki antioksidantit (marjat, kasvikset, juurekset, vihannekset, hedelmät), C-vitamiini, D-vitamiini, magnesium, kalan Omega-3 -rasvahapot (EPA ja DHA) ja K2-vitamiini, joten varmista näiden riittävä saanti ruuasta ja lisäravinteista.


        Luuston voi pitää kunnossa huolehtimalla siitä, että saa riittävästi proteiinia, C-vitamiinia, D-vitamiinia, magnesiumia sekä K2-vitamiinia. Liikunta ennaltaehkäisee luukatoa oikean ravitsemuksen kanssa sekä auttaa myös luustoa tukevan lihaksiston ylläpidossa. Luukudos uusiutuu jatkuvasti luun hajoamisen ja luun muodostumisen vuorotellessa.

        Suomessa terveellinen ja monipuolinen ravinto ei riitä pitämään yllä tervettä luustoa, nivelsiteitä, välilevyjä ja niveliä. Lisäravinteena tarvitaan:

        C-vitamiinia 400 mg/vrk
        D-vitamiinia 50-100 µg/vrk
        K2-vitamiinia 50-100 µg/vrk
        Magnesium (sitraattia) 200-400 mg/vrk

        Nämä lisäravinteet maksavat kuukaudessa n. 5€, joten ei ole rahasta kiinni oman luustonsa hyvinvoinnista huolehtiminen. Edullisimmin lisäravinteita myydään Citymarketissa, iHerbissä sekä suomalaisissa verkkokaupoissa.

        Enpä menisi noin varmasti yleistämään... Olin 47v., kin reisiluuni murtui massiivisesti pirstaleisesti k o t o n a vain selälleni kaatuessani liukastuessani villasukkaan. Viidesti tehdyssä luuntiheysmittauksessa ollut poikkeuksetta normaali tulos. Muitakin luita ollut murtuneena (kylki, lantio) huomaamattani.


      • Tupettaja
        luustonterveys kirjoitti:

        Olisin sinuna huolissani luuston terveydestä.

        Reisiluu on ihmisen vahvin luu ja se ei todellakaan edes murru, kuin autokolareissa, joissa voima on KOVA.

        Verisuoni- ja luustonterveyden kannalta tärkeimmät ravinteet ovat kaikki antioksidantit (marjat, kasvikset, juurekset, vihannekset, hedelmät), C-vitamiini, D-vitamiini, magnesium, kalan Omega-3 -rasvahapot (EPA ja DHA) ja K2-vitamiini, joten varmista näiden riittävä saanti ruuasta ja lisäravinteista.


        Luuston voi pitää kunnossa huolehtimalla siitä, että saa riittävästi proteiinia, C-vitamiinia, D-vitamiinia, magnesiumia sekä K2-vitamiinia. Liikunta ennaltaehkäisee luukatoa oikean ravitsemuksen kanssa sekä auttaa myös luustoa tukevan lihaksiston ylläpidossa. Luukudos uusiutuu jatkuvasti luun hajoamisen ja luun muodostumisen vuorotellessa.

        Suomessa terveellinen ja monipuolinen ravinto ei riitä pitämään yllä tervettä luustoa, nivelsiteitä, välilevyjä ja niveliä. Lisäravinteena tarvitaan:

        C-vitamiinia 400 mg/vrk
        D-vitamiinia 50-100 µg/vrk
        K2-vitamiinia 50-100 µg/vrk
        Magnesium (sitraattia) 200-400 mg/vrk

        Nämä lisäravinteet maksavat kuukaudessa n. 5€, joten ei ole rahasta kiinni oman luustonsa hyvinvoinnista huolehtiminen. Edullisimmin lisäravinteita myydään Citymarketissa, iHerbissä sekä suomalaisissa verkkokaupoissa.

        no siinä oli kolme kaveria lisäkseni antamassa vauhtia, että kyllä siitä saa aikamoisen tärskyn. sanivat vielä jos trampoliinin kangas on pingoitettu tiukaksi siinä seisomalla se meinaa periaatteessa samaa kovuutta kuin asfaltti.


      • Tupettaja

        lisään vielä sen, että siinä on pieni rotaatiovirhe, että kannattaako se pistää uusiksi poikki vai mitä kannattaisi tehdä?


      • MCPA
        Tupettaja kirjoitti:

        lisään vielä sen, että siinä on pieni rotaatiovirhe, että kannattaako se pistää uusiksi poikki vai mitä kannattaisi tehdä?

        Itelläni reisi lyheni 15mm ja jalkaterä kääntyi ulospäin.Siitä reidestä piti tulla entisensä mutta eipä taida tulla.Nyt on korokepohjallista kantapään alla korjaamassa lantion virheasentoa joka vääntää myös alaselkää skolioosiin.Ei tämän näin pitänny mennän


    • ihanomavalintasion

      D-vitamiini

      Luuston haurastuminen vaivaa yhä useammin jo lapsuusiässä. Tuoreen tutkimuksen (2011) mukaan esimerkiksi helsinkiläislasten luunmurtumat ovat selvästi lisääntyneet. Luuston haurastumisen syynä on D-vitamiinin puutos.

      Lastenlääkäri Dosentti Outi Mäkitie ennustaa, että osteoporoosista on tulossa merkittävä lastensairaus. Hänen mukaansa helsinkiläislapsista noin puolella on vakava D-vitamiininpuutos jo vastasyntyneenä. Ja hän vaatiikin, että lasten virallinen D-vitamiinin saantisuositus nostetaan 50µg:aan päivässä läpi vuoden.

      Mäkitien arvelee myös, että Suomessa on suuri joukko nuoria aikuisia, joilla on merkittävä riski sairastua osteoporoosiin jo ennen keski-ikää.

      Hauras luusto on riskitekijä osteoporoosin lisäksi myös varhaiselle nivelrikolle ja muille tuki- ja liikuntaelinsairauksille.

      Ympärivuotisen ja riittävän D-vitamiinin lisäksi luuston normaali kehitys vaatii liikuntaa.

      D-vitamiini on erittäin halpaa (maksaa pari euroa kuukaudessa).

      Helsingin alueella tehdyn tutkimuksen mukaan 99% helsinkiläisistä alakoululaisista kärsii D-vitamiinin puutteesta. Iltalehdessä haastateltu ylilääkäri Raimo Rintala suosittelee myös 50µg D-vitamiinilisää lapsille.

      Eli jos ette syö D-vitamiinilisää, aloittakaa nyt!

      http://www.terveysportti.fi/xmedia/duo/duo99587.pdf

      D-vitamiinia talvella 50-100µg/vrk (aikuisen normaali annos), niin alkaa iho heti ruskettumaan keväällä ja ruskettuu nopsaan.

      Johtuneen ihan siitä, että kun kropassa on D-vitamiinitasot kunnossa, niin iho voi ruskettua, sen sijaan että olis vaalea kerätäkseen mahdollisimman tehokkaasti D-vitamiinivarastoa täyteen.

      Evoluutio on vaalentanut ihomme, jotta se tuottaisi mahdollisimman tehokkaasti D-vitamiinia iholla sen lyhyen aikaa kesällä, kun se on mahdollista.

    • Ratsastaja16v

      Mä tipuin hevosen selästä siististi pehmeelle pellolle 2viikkoo sitte. oon varma ettei itsessään reisi luu joutunut kovaan vääntöön misään vaiheessa. Eikä maassa ollut kiviä. Kuitenkin reisiluu napsahti aivan keskeltä poikki kokonaan. Oon 16v tyttö ja ihmettelen miten tämä on edes mahdollista. Röntgen kuvassa luu näytti olevan niin siististi poikki että voisi kuvitella että se olisi sahattu poikki. Sairaalaan minut vietiin ja jalka äkkiä vetoon. Sitten leikkaus ja reisiluun sisään ydinnaula. Minulle annettiin tehtäväksi venytellä jalkaa. Lähinnä polvea. Se on niin kankea. Kertokaa kauanko teillä kesti parantua. Ja mistä luun murtuma voisi johtua.

    • MCPA

      Moi.jäin rehupalin alle.oik reisi polven yläpuolelta poikki.6 6 vk saikkua alk.hipaisuvarauksella.jalka n.3vk vähäisellä keppi kävelyllä kauheen turvoksissa.Nyt 6 vk leikkuksesta turvotus vähäistä.ei saa varata ku raajan painon.luissa menee aikaa.umpihanki hiihto tekis hyvää.ojentajat kadoksissa, kovaa treeniä vaan.kaikenlaista jalan jumppaa.

      • MCPA

        Rehupaalin alle jäänyt.oikeasta jalasta tuli ydin naulan jälkeen n 15mm l yhyenmpi ja jalkaterä kääntyi ulos päin.Kierteinen ja osin pirstaloitunut murtuma on paha saada kasaan entisenlaiseksi.Jokin ruuvi hankaa nivelpintaa joten eisaa taittaa yli 90 astetta.Kuntoutus vähissä liikerajoitteen vuoksi.Aikalisä ku lentopallossa ruuvinpoistoa ootellessa.


    • kokenutnoitakurjuuksia

      Ikinä eivät entiselleen tule. Kannattaa antaa parantua myös rauhassa. Kipu kertoo voiko polvea väännellä vai ei. Fyssarit ei tiedä paskaakaan...niillä yleensä mitään omakohtaista kokemustakaan ole. Luota omiin tuntemuksiin.

      • pulassarakasäiti

        85v. rouva kaatunut19.8.2017, aamulla. Reisiluu pirstaleiksi.
        Siirretty heti päiväksi odottelemaan lähi sairaalaan. Eilen iltapäivällä kuulemma siirretty Hämeenlinnaan. Tästä iso Kiitos.
        Nyt 20.8.2017 aamulla klo 9.00, rouva ottanut yhteyttä sieltä sairaalasta.
        Odottaa jo toista päivää apua. On leikkausjonossa.
        Eli nyt tyttärenä pyytäisin Teiltä, jotka olette saman läpi käyneet, tietoa,
        miten paranee, kuinka pitkään pois kotoa ym. tietoa.
        Kirjoitelkaa ja kaikki neuvot ja niksit nyt tarpeen. Kiitos.


      • Omatoimistatiedonhakua

        Googlaa Reisiluun murtuma niin löytyy tietoa monista paikoista esim. Terveyskirjasto jne.


      • Kinttukstki
        pulassarakasäiti kirjoitti:

        85v. rouva kaatunut19.8.2017, aamulla. Reisiluu pirstaleiksi.
        Siirretty heti päiväksi odottelemaan lähi sairaalaan. Eilen iltapäivällä kuulemma siirretty Hämeenlinnaan. Tästä iso Kiitos.
        Nyt 20.8.2017 aamulla klo 9.00, rouva ottanut yhteyttä sieltä sairaalasta.
        Odottaa jo toista päivää apua. On leikkausjonossa.
        Eli nyt tyttärenä pyytäisin Teiltä, jotka olette saman läpi käyneet, tietoa,
        miten paranee, kuinka pitkään pois kotoa ym. tietoa.
        Kirjoitelkaa ja kaikki neuvot ja niksit nyt tarpeen. Kiitos.

        Itse parantelen viikko sitten katkipoikki mennyttä reisiluuta. Hevosen potku napsautti luun poikki polven yläpuolelta ja kummatkin reisiluun päät menivät ihosta läpi. Jalka leikattiin, koko luun mittainen laatta ja paljon erilaisia ruuveja. Leikkaushaava ehkä noin 40cm, kiinni hakasilla. Ylös sai/piti nousta heti, jalassa tuki joka sallii 30 asteen taivutuksen, varata ei saa ollenkaan. Kipeä on, lääkitys aika kova, gabapentiini, burana ja targiniq. Ei tämä kivaa ole, mutta toivottavasti paranee edes kävelykykyiseksi, urheilusta jne en viitsi edes haaveilla.


    • Anonyymi

      Mursin reisiluuni työtaturmassa, ydinnaula ja tukilevy reisiluun yläosassa . Tapaturmasta on aikaa kulunut 9 kuukautta, kuntoutusta ollut lähes koko ajan ja edistystä on toki tullut ja luutuminen hyvin edennyt,mutta polvi ei nouse vieläkään kunnolla ja autoon meneminem tosi hankalaa kun jalan nostoliikerata on pysynyt samamlaisena puoli vuotta. Treenattu on tunnollisesti,mutta nyt alkaa usko loppumaan, fyssari meinas,että teiden yläosan tukirauta haittaa liikettä, joku tässä nyt on pielessä, alkaa jo kysymään sitä kuuluisaa huumorintajua?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 155
      4557
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      117
      4165
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2750
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1764
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1669
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1660
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      93
      1596
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1573
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1521
    Aihe