Epiduraali??

pöhlö

Haluaisin ihmisten kokemuksia puudutuksesta ja siitä mikä olisi paras vaihtoehto? Tosin sekin riippuu varmasti ihmisestä. Entäs tää epiduraali? sattuuko se? Millain se laitetaan? Kiitos kommenteista!

19

2801

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laitetaan

Epiduraali laitetaan ns. epiduraalitilaan. Kohta puudutetaan pienellä neulalla paikallisesti. Painetta laittaessa voi hieman tuntua, mutta ei kovaa kipua. Suurin osa ihmisitä sanoo, että tiputusneulan laitto käteen ottaa kipeämpää, joten suotta sitä pelkäät.

• nöpöliini :)

Olen synnyttänyt esikoiseni maaliskuussa. Odotusaikana ajttelin, että epiduraalia en ota!! Olen TODELLA piikkikammoinen, ja ajttelin sen sattuvan paljon, kun kerran selkään työnnetään... Eipä sitten mennytkään niin. Olin tosin kuullut vain hyviä kokemuksia epiduraalista.

Synnytys alkoi 02.00 yöllä. Aamulla mentiin sairaalaan ja kipu oli sietämätöntä. Vasta klo. 18.00 olin auki 3cm. Kätilö sanoi, että "otat varmaan epiduraalin". Eipä siinä vaiheessa tarvinnut edes harkita.En tntenut sen laittoa. Jossain vaiheessa jalassa tuntui vain sellainen "hauska" tunne. (Ihan kuin olisi lyönyt kyynärpään johonkin, toivottavasti ymmärrät mitä yritän selittää ;)
      Seuraavien kahden tunnin ajan en edes tiennyt mitä sana `kipu` tarkoittaa!!! ;) Eli minä ainakin suosittelen lämpimästi.
      Sain kyllä myös petidiini-piikin, joka oli yhtä tyhjän kanssa!! =/

Onnea tulevaan synnytykseen!! Ja puudutus asioissa kannattaa kuunnella kätilöiden ehdotuksia, tietävät mistä puhuvat!! :)

Niin, ja tuosta laitosta vielä. Minä ainakin makasin kyljelläni sängyssä. Ensin puudutti, ja sitten laittoi sen katetri-homman. (anteeksi alan ammattilaiset, en tiedä oikeita termejä ;) Sitten sellainen "letku", jää sinne selkään, ja sitä kautta annostellan sitten lääkkeen määrä. Olin myös tipassa, ja verenpaine mitattiin vähän väliä. Pötköttelin loppuajan sängyssä, ja puolen tunnin välein piti kääntyä kyljeltä toiselle, että puudute leviää tasaisesti...

• miimii

täällä koitettiin laittaa epi kolme kerttaa (istuin ja tyynyä halasin) itkin ja huusin hysteerisesti kätilö ja mies piti mua paikallaan, myös spinaali puudutusta kokeiltiin pariin otteeseen ennen kuin onnistui.

Oli ihan kauheaa tosin kun se vaikutus tuli niin helpotti ihan mielettömästi.

sain käsityksen että neulalla selkään ja pieni putki jossa menee se aine sama periaate kun laitetaan tiputus neula käteen.

Mulla tuli sit vielä tos rääkin jälkeen komplikaatio joka ilmeni vahvana niskakipuna (en voinu liikuttaa päätä) sekä migreeninä, paripäivää makasin sängyssä enkä voinut hoitaa pienokaista ollenkaan.

Lääkäri sano että voi parantaa komplikaation samalla periaattella että neula ja putki selkään mutta epi aineen sijasta omaa verta, sen jälkeen poistui sekunnissa kaikki kivut.

Mutta mun tuurila sekin epäonnistui ja tuli takaisin, en suostunut enään menemään uudestaan vaan kärvistelin viikon kivuissa ja napsin lääkkeitä,

synnytys oli mun mielestä 100 kerttaa helpompi kuin se hemmetin "puudutus" se sattui,epäonnistui,kesti vähän aikaa ja en pystynyt hoitamaan omaa lastani heti lääkäri ei kertonu mitään mulle että tällänen on mahdollista. en tule ottamaan koskaan enään. p.s mun selkä on viikon kälkeen ihan musta ja kipeä ihan kuin olisi kolarissa ollu.

• miimii

kyseessä oli esikoinen ja unohdin mainita tarkan seikan eli mun selkä on alhaalta vino joten siksi sen laitto oli tuskallista ja vaikeaa.

• ..............

Jos epiduraalin laitto pelottaa, voit mahdollisuuksien mukaan hengitellä ilokaasua ennen laittoa. Minä henköilin ja sain rennonfiiliksen. Yhtään ei sattunut epiduraalin laittaminen. Yleensä ottaen laittaminen onnistuu. Epiduraalin laittaa anestesialääkäri, joka päivät pitkät noita laittelee ja varmasti riittää kokemusta. Ihan rohkein mielin vain kipua lievittämään.

• kitty89

mulla ekassa synnytyksessä se ei tuntunu juur ollenkaan mut meni se kyl ihan päin peetäkin... eli lämitti vaan jalat ja pisti väsyttää mut ei vieny sitä kipua pois... no toisessa synnytyksessä se sattu pikkasen ja jalka vähän veti omiaan mut JUMALISTE se laitto sen just niinku pitikin ja aivan mahtavaa kun se järkyttävä kipu loppu vartissa ja kesti vielä reilut kaks tuntii.. ainoo vaan et tytöllä oli pää jo melkeen ulkona ku alko tulee se ponnistamisen tarve ja sillon tietty sattu vähä tonne alemmas:) mut ota ihmeessä!! kerran se kirpasee ja kuuluu se inhottava KRUNKS selästä mut sit sitä ei enää laiteta... mukavaa synnytystä!!!

• ,,..

Itelle laitettiin synnytyksessä epiduraali ja ite en toiseen synnytykseen välttämättä ottais. Laitto ei käyny yhtään kipeää mutta synnytys pitkitty sen takia. en tiiä laittoko sitten väärään aikaan sen. toisaalta kaikilta muilta oon kuullu vaa positiivistä palautetta..

• Vinkkivinkki

Voit itse vaikuttaa siihen, kuinka helposti ja luotettavasti epiduraali saadaan laitettua välttämällä lihottamasta itseäsi muodottomaksi possuksi raskauden aikana. Jos selkäranka ei edes tunnu rasvan alta niin luonnollisestikin oikean paikan etsiminen menee hakuammunnaksi.

• onnistunut-----------

Juu taas asian tuntevaa juttua. Kyllä epiduraalin tapaisia puudutuksia käytetään useissa leikkauksissa ja myös lihaville. Minulla laitto onnistui täysin kivutta, vaikka painoa löytyy. Riippuu onnistuminen myös paljon laittajasta. Toki paikallaan pitää olla ja yrittää olla rauhallinen, niin laittaminen onnistuu. Tämä nyt ei ollut kehoitus syödä itseään 100kg painavaksi, vaan tiedoksi painaville odottajille.

• hebuli08

mä otin synnytykses paratabsia, petidiniä, aquarakkuloita, ilokaasua ja epiduraalin, ainoastaan aquarakkulat toimi, toisin sanoen siirsi supistuskivut vatsan puolle. aivan järkky tuska oli toisel puolel alaseläs ponnistusvaihees, ku epiduraali ei vaikuttanu. lisäks sain ilokaasusta sellasen kahen minsan pöhnän ja 10min krapulan, eli yrjö tuli.

• niin hyvä kivunlievitys oli...

mulle laitettiin synnytyksessä epiduraali puudutus,pelkäsin sitä koko ajan tosi paljon että se sattuu tai että liikahtaisin sen laiton aikana.no niinhän siinä kävi että se sattui jonkin verran kun se ei mennyt oikeeseen kohtaan vaan lääkäri yritti tökkiä sitä moneen eri kohtaan eikä avustaja pitänyt kiinni paljoa minusta niin liikahdin.mutta se auttoi synnytyksessä niin hyvin että otan sen varmaan uudelleen jos joskus synnytän.mutta jotka olette harkinneet sen ottamista niin älkää tämän jutun jälkeen kuitenkaan jätä ottamatta.

• tuntui minusta tosi ilkeeltä,

mutta vei sit kyllä kaiket muut kivut pois. Onnistui siis mulla.

• valois*

eppparin laittaminen oli tosi kurja toimenpide. kaksi hoitajaa piti kiinni ja lääkäri yritti tunkea neulaa selkään. Monta kertaa yritti eri asennoissa eikä meinannut onnistua. Lopulta onnistui. Epparin pistopaikka oli kipeä usean kuukauden, ei kokoajan, mutta välillä vihlaisi. Olisin silti ottanut epparin toisessa synnytyksessä, sillä kyllä siitä oli apua. Toisessa ei ehditty puudutuksia antaa, ainoa oli ilokaasu, mutta sekin rupes yököttämään...

• ^^^^^^^^^^^^

Minulle laitettiin epiduraali ja se onnistui yli odotusten. Laittaminen ei sattunut, iho puudutettiin hyvin ja lääkäri löysi heti oikean kohdan. Ja olin jo muuten niin kipeä, et ei varmaan senkään vuoksi tuntunut. Puudutti just niin kuin piti, ei mennyt jaloista tunto tms. Pumpun (tai jonkun sellaisen??) kautta puudutetta annosteltiin koko synnytyksen ajan ja synnytys oli epiduraalin laitosta lähtien kivuton. Ainut miinuspuoli siinä oli, että ihoa alkoi aivan mielettömästi kutittamaan. Oli pakko raapia koko ajan ja muistankin, että ponnistuksen ajan raavin päänahkaa.:)

Minulla se ei vienyt edes ponnistuksen tarvetta pois, vaan se tuli pikkuisen liian aikaisin, vauva painoi ilmeisesti jotain hermoa. Se olisi tullut myös ilman epiduraalia. Mutta epiduraalin toimivuutta ei valitettavasti voi tietää ennalta.

• +++

Mulla epiduraalin laitto ei sattunut yhtään, ja vei kaiken kivun mennessään. Kesti puoli tuntia että alkoi vaikuttaa. Edes supistuksia en tuntenut vaan piti käyrältä katsoa koska pitää ponnistaa. Ponnistusvaihe myöskin oli täysin kivuton, vaikka vähän repesinkin ja poika tuli pää kenossa.
      Suosittelen. Ilokaasusta tulee vaan huppeliin mutta kivun poistossa sillä ei ole mitään virkaa. Ehkä se kipu vaan on pöhnässä helpompi kestää.

• äiti07

No eiköhän siitä ilokaasusta ole virkaa kivunlievityksessä jos se kerran tehoaa.. :D Vaikka siitä pöhnään meneekin.. Ja pöhnähän sitten lähtee kun sitä ei hetkeen ole hengitellyt.. Minä en epiduraalia halunnut koska pelkäsin sen vaikuttavan ponnistusvaiheeseen.. Itellä on muutama kaveri joiden synnytys on menny pipariks epiduraalin takia.. Tullut imukuppisynnytys kun ei ole ponnistamisen tarvetta seuraavilta lapsilta eivät ole ottaneet epiduraalia ja kaikki on mennyt hyvin. Kyllähän se synnytys sattuu ihan prkleesti mutta kyllä sen kestää, kun tietää mitä ollaan tekemässä. Mutta meillä kaikillahan on niin erinlainen kipukynnys. Itellä synnytys kesti 22h ja halusin tietää miltä se kipu tuntuu kaikissa erivaiheissa. Ja onhan siinä kivun tuntemisessa hyviäkin puolia, se saattaa myös varoittaa jos jokin on pielessä. Kohdunkaulanpuudutuksen sain kolmisen tuntia ennen ponnistusvaihetta jotta sain nukuttua tunnin verran. Ilokaasu oli mahtava aine pärjäsin sillä nelisen tuntia, sitä vaan pitää uskaltaa hengitellä reilusti että siitä on apua! Ja ammeesta oli myös alussa paljon apua. aquarakkulat eivät minulla toimineet, mutta jotkut saavat niistäkin suuren avun! Kätilö sanoi siitä kohdunkaulanpuudutuksesta että sen vaikutus lakkaa sitten viimeistään kun on täysin auki.

• aivan suotta...

etukäteen olin myös minä päättänyt etten ota epiduraalia ellei kivut ole niin älyttömän kovia, ettei muuten selviäis. En ollut lainkaan epiduraalin kannalla. Toisin kävi...kun olin kärvistellyt usean tunnin kivuissa (supistukset), niin minulle oli aika selvää, että otan epiduraalin! Halusin jotain ja äkkiä...jotain joka auttaa.

Yritin olla ajattelematta mitä anestesialääkäri selän puolella puuhailee, koska ajatus pelotti... ja se auttoikin. Ei tuntunut yhtään. Tosin en muuta pystynyt ajattelemaan kuin niitä kivuliaita suppareita, joten en olisi huomannut, vaikka olisi ronkkinut kuinka selkääni. =)

Apu tuli nopeasti. Supistus supistukselta olo helpotti. Se oli ihanaa!! Olin taivaissa!! =)
      Hetken päästä en tuntenut enää ollenkaan supistuksia, kattelin niitä vain monitorista. Ponnistuksen aikoihin aloin tuntemaan aupistuksia peräpään puolella ja ihmettelin, että mitä se oli...niin kätilö sanoi, että mitä jos autettais vauva maailmaan. =) Ne oli niitä supistuksia, joita on ponnistusvaiheessa.
      Minulle laitettiin epiduraali 5.00 ja 7.00 aloin hiljalleen ponnistamaan. Minulle ei tietääkseni lisätty epiduraalia kertaakaan. Vauva syntyi puoli tuntia myöhemmin.

Suosittelen todellakin epiduraalia!! Se toi mielettömän helpotuksen minulle!! Mutta sitähän ei voi etukäteen sanoa miten se kehenkin vaikuttaa...eli auttaako se sinulla, en tiedä. Mutta ei sitä pelätä kannata. =)

Minulla ei haitannut ponnistamista mitenkään ja tunto pysyi jaloissa ym ym.

Tsemppiä synnytykseen!!

• 2x synnytyttänyt

Esikoisen kanssa otin ja eka ongelma oli että neulat oli loppu koko sairaalasta (uskokaa tai älkää) laittoivat sitten jollain muulla neulalla ja tulos oli että selkä ydin puhkesi,koko aine levisi joka paikkaan ja selkäydin neste vuoti aivoihin.
      Mittarit rupesivat vaan hälyttämään,huone tuli täyteen lääkäreitä pisteltiin aineita yms yms sitten meni taju kun heräsin minulle kerrottiin että minut elvytettiin.
      Lääkäri sanoi että oli hilkulla kuolema.
      Seuraava syntyikin suunnitellussa sektiossa nukutuksessa.

• ainakin näin*

sain epiduraalin tosin anestesia lääkäri pisti 5 kertaa ennenkuin se onnistui ja meni oikeaan paikkaan, se oli vain inhottavaa kun joutu olee ihan paikoillaan vaikka supistukset oli tosi kipeitä, mutta sittenku se vihdoin viimein onnistu se onnistui täydellisesti, olo oli aivan älyttömän taivaallinen, alkoi vaikuttamaan heti enkä tuntenut enää supistuksia ollenkaan, seuraavat kivut vasta silloin kun sai alkaa ponnistamaan :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1749
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      241
      1579
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      89
      1356
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      1025
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      931
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      918
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      908
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      904
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      862
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      36
      842
    Aihe