Onko tällä palstalla henkilöitä, jotka
A) ovat tulleet vanhoillislestadiolaisuuteen ulkopuolelta?
Jos on, voitko kertoa, mikä/ mitkä asiat saivat ajattelemaan että tästä liikkeestä on löydettävissä sielunrauha?
B) ovat kiinnostuneita tällä hetkellä vanhoillislestadiolaisuudesta mahdollisesti tulevana omana hengellisenä kotina?
Jos on, voitko kertoa, mikä/ mitkä asiat saavat sinut ajattelemaan et liikkeemme voisi mahdollisesti olla tuleva hengellinen kotisi?
C) eivät missään tapauksessa halua koskaan olla vanhoillislestadiolaisia?
Jos (ja kun) on, voitko kertoa, mikä on suurin syy sille, ettet voi koskaan ajatella olevasi vanhoillislestadiolainen?
Kalluppi
49
2999
Vastaukset
- Seppo - ei se varattu nikki
A) Epätodennäköistä, mutta pieni mahdollisuus on.
B) Vielä epätodennäköisempää, eiköhän virta ole päinvastaiseen suuntaan.
c) Varmaan muitakin kuin minä. Itse ainakin koetan karttaa farisealaisia liikkeitä. - vastaukseni
on C.
Olen entinen vl. Vl-opissa on liian paljon raamatunvastaista, ja vaikka se puhdistettaisiin muuten, mutta vain me -oppi jäisi, se olisi silti raamatunvastainen.
Minulla ei ole ollut kaunoja vl-liikettä kohtaan, enemmänkin jonkinlaista 'kiintymystä entiseen kotiseutuun', koska olen sieltä lähtöisin. Lähdin pois aikanaan, koska pidin sen opetusta vääränä.
En osaa kuvitella olevani koskaan vl, vaikka liikkeen opetus olisi raamatunmukainen, koska tuntuisi vähän ahdistavalta olla joku -lainen tai -läinen. - sulhomies
Tuleva vaimoni on VL , joten olen luonnollisestikkin pitemmän aikaa ollut kiinnostunut vanhoillisilestadiolaisuudsta.
- wanhawaimo
Tuleva vaimosi toimii seurakuntansa uskonkäsityksiä vastaan seurustelemalla ja kihlautumalla(?) kanssasi. Olethan vielä toistaiseksi seurakunnan ulkopuolinen ihminen. Sellaisten kanssa ei saa pitää edes läheistä ystävyyttä, puhumattakaan seurustelemisesta.
Sinulla on kova urakka edessäsi, sillä todennäköisesti "pääset" suuren lapsilauman isäksi. Oletko siihen valmistautunut? - sulhomies
wanhawaimo kirjoitti:
Tuleva vaimosi toimii seurakuntansa uskonkäsityksiä vastaan seurustelemalla ja kihlautumalla(?) kanssasi. Olethan vielä toistaiseksi seurakunnan ulkopuolinen ihminen. Sellaisten kanssa ei saa pitää edes läheistä ystävyyttä, puhumattakaan seurustelemisesta.
Sinulla on kova urakka edessäsi, sillä todennäköisesti "pääset" suuren lapsilauman isäksi. Oletko siihen valmistautunut?Kaikkeen on varauduttu ja sukukin on saatu puolelle. Eikä kauhistuta tippaakaan. Oletpa muuten tiukkapipoinen rouvasihminen..Miksi?
- mukava kuulla
sulhomies kirjoitti:
Kaikkeen on varauduttu ja sukukin on saatu puolelle. Eikä kauhistuta tippaakaan. Oletpa muuten tiukkapipoinen rouvasihminen..Miksi?
Toivotan teille Onnea ja Jumalan siunausta!
- admata.
sulhomies kirjoitti:
Kaikkeen on varauduttu ja sukukin on saatu puolelle. Eikä kauhistuta tippaakaan. Oletpa muuten tiukkapipoinen rouvasihminen..Miksi?
>> Kaikkeen on varauduttu ja sukukin on saatu puolelle. Eikä kauhistuta tippaakaan. > tiukkapipoinen rouvasihminen..Miksi?
Ystävällisyyttään lienee halunnut vain varoittaa sinua tulevasta osastasi, jos olisit ollut vasta kiinnostunut. Ainakin vielä 80-luvulla oli semmoinen mentaliteetti että jos kihlattu ei ollut vl, niin kihlat oli purettava tai vl-kumppani "oli teoillaan kieltänyt uskonsa".
Minunkaan on vaikea uskoa, että vl-liike olisi näin lyhyessä ajassa muuttunut niin paljoa, että voisi mennä "epäuskoisen" kanssa kihloihin ennen naimaparannusta. admata. kirjoitti:
>> Kaikkeen on varauduttu ja sukukin on saatu puolelle. Eikä kauhistuta tippaakaan. > tiukkapipoinen rouvasihminen..Miksi?
Ystävällisyyttään lienee halunnut vain varoittaa sinua tulevasta osastasi, jos olisit ollut vasta kiinnostunut. Ainakin vielä 80-luvulla oli semmoinen mentaliteetti että jos kihlattu ei ollut vl, niin kihlat oli purettava tai vl-kumppani "oli teoillaan kieltänyt uskonsa".
Minunkaan on vaikea uskoa, että vl-liike olisi näin lyhyessä ajassa muuttunut niin paljoa, että voisi mennä "epäuskoisen" kanssa kihloihin ennen naimaparannusta.Mutta epäilen hänen poistuvan takavasemmalle tässä vaiheessa, kuten valitettavan monilla on tapana tehdä sitten, kun on joutunut satuiluista kiinni. :-(
- myös avioitumassa
admata. kirjoitti:
Minunkaan on vaikea uskoa, että vl-liike olisi näin lyhyessä ajassa muuttunut niin paljoa, että voisi mennä "epäuskoisen" kanssa kihloihin ennen naimaparannusta.http://www.kotimaa.fi/kotimaa/index.php?option=com_content&task=view&id=5575&Itemid=38
Ainakin minun vl-suku hyväksyy myös ei_vl-puolison.
Vl-vanhempani ovat korostaneet sitä, että aviopuoliso otetaan itselle, eikä kenellekkään muulle. - sulhomies
myös avioitumassa kirjoitti:
http://www.kotimaa.fi/kotimaa/index.php?option=com_content&task=view&id=5575&Itemid=38
Vl-vanhempani ovat korostaneet sitä, että aviopuoliso otetaan itselle, eikä kenellekkään muulle....onneksi vaimoni suku ei ole yhtä tiukkapipoista kuin usealla muulla täällä tuntuu olevan. Enkä ole vaatimassa vaimoani kieltämään uskoaan, olemme asiasta keskustelleet yhdessä ja hänen vanhempiensa kanssa. En ehkä vielä kutsu itseäni VL:ksi, mutta pian senkin aika koittaa. Seuroissa tavataan.
myös avioitumassa kirjoitti:
http://www.kotimaa.fi/kotimaa/index.php?option=com_content&task=view&id=5575&Itemid=38
Vl-vanhempani ovat korostaneet sitä, että aviopuoliso otetaan itselle, eikä kenellekkään muulle.Laittamastasi linkistä:
"opastettiin, ettei uskovaisen ole hyvä ottaa itselleen epäuskoista aviopuolisoa Jumalan valtakunnan ulkopuolelta. Suviseurojen päätoimikunnan puheenjohtaja Antti Lauhikari sanoo, että liike ei kuitenkaan hylkää niitä, jotka neuvoista huolimatta tekevät toisin."
Vapaa suomennos (lesta -> suomi)
"Vl ei saa mennä naimisiin ei-vl:n kanssa. Jos kuitenkin menee, niin pääsee takaisin kunhan katuu ja tekee parannuksen"
Aivan samoin "liike ei hylkää" niitäkään jotka hankkivat avoimesti tv:n, laittavat korvakorut, ilmoittavat käyttävänsä ehkäisyä tms.
Tuo "liike ei hylkää" tarkoittaa parannussaarnaa! Ei mitään muuta.
On todella harvinaista, että vl-suku hyväksyisi ei-vl:n ja vl:n avioliiton. Sellaisen hyväksymisestäkin nuhdellaan. Ainoa tapa naida vl, on tehdä "naimaparannus" tai että vl jättää vl-uskon.- iinees
admata kirjoitti:
Laittamastasi linkistä:
"opastettiin, ettei uskovaisen ole hyvä ottaa itselleen epäuskoista aviopuolisoa Jumalan valtakunnan ulkopuolelta. Suviseurojen päätoimikunnan puheenjohtaja Antti Lauhikari sanoo, että liike ei kuitenkaan hylkää niitä, jotka neuvoista huolimatta tekevät toisin."
Vapaa suomennos (lesta -> suomi)
"Vl ei saa mennä naimisiin ei-vl:n kanssa. Jos kuitenkin menee, niin pääsee takaisin kunhan katuu ja tekee parannuksen"
Aivan samoin "liike ei hylkää" niitäkään jotka hankkivat avoimesti tv:n, laittavat korvakorut, ilmoittavat käyttävänsä ehkäisyä tms.
Tuo "liike ei hylkää" tarkoittaa parannussaarnaa! Ei mitään muuta.
On todella harvinaista, että vl-suku hyväksyisi ei-vl:n ja vl:n avioliiton. Sellaisen hyväksymisestäkin nuhdellaan. Ainoa tapa naida vl, on tehdä "naimaparannus" tai että vl jättää vl-uskon.mutta näin vl-liikkeessä on opetettu hoitokokouksista lähtien.
- mytytär
Leiririparilla 1970-luvulla tunsin todellista sielunhätää synneistäni silloin Jumala kutsui minua voimakkaasti. Muistan kun harhailin ja rukoilin iltasella yksin metsässä enkä osannut puhua hätääni kenellekään.
Sen jälkeen on joskus ollut lievempiä synnintunnon hetkiä, mutta edelleen harhailen etsien hengellistä kotia.
Jossakin vaiheessa vl tuntui kiinnostavalta, mutta tutustuessani lähemmin kyseiseen liikkeeseen mm. vl-foorumissa, niin olen tullut toisiin aatoksiin.- kysyisin
että minkätyyppiset kirjoitukset vl-foorumilla saivat sinut perääntymään? Olisi mielenkiintoista tietää, miten keskustelupalstat vaikuttavat etsivään mieleen.
- Mytytär
kysyisin kirjoitti:
että minkätyyppiset kirjoitukset vl-foorumilla saivat sinut perääntymään? Olisi mielenkiintoista tietää, miten keskustelupalstat vaikuttavat etsivään mieleen.
Vl:t ei oikein suostu keskustelemaan "epäuskoisten" kanssa joku sanoi jopa pelkäävänsä muita kuin vl-uskovaisia.Siellä moni keskustelija tyrmää uuden tulokkaan joka on vielä epävarma uskostaan ja antavat ymmärtää, että pitää uskoa eikä kysellä. Kalsea on vastaanotto ainakin vl-foorumilla.
Tämä nyt kiireessä, voin kirjoittaa myöhemmin lisää.
Keskeisin syy lukuisat törkeät Raamatun vastaiset VALHEOPIT, joita SRK ja vl-puhujat opettavat. Niiden myötä vl-herätysliikkeen jäseniä kasvatetaan hengelliseen ylpeyteen, omavanhurskauteen sekä muiden uskovaisten halveksimiseen (ovat "epäuskoisia") ja tuomitsemiseen.
Mainituista syistä johtuen vanhoillislestadiolainen herätysliike on TODELLINEN KÄÄRMEENPESÄ suomalaisessa hengellisessä kentässä.
PS. Sä Räpylis oot ihan kiva. :))- Räpylä-Jem
tiesikkö Melber et on tehty tutkimus, et ne jotka vastaa em kysymykseen "ei kuuna kullanvalkeana", ovat kaikkein varmimmin tulevaisuudessa vanhoillislestadiolaisia ja mikä parasta PUHUJIA! Noh; älä näe painajaisia, sehän oli vitsi, uskoitko heti?
Mutta-mutta; on hieman kyseenalainen kunnia, saada Siulta Arvoisa Melber kehuja, mut kiitos ja halaus kuitennii! - mitä jyrkemmin
Räpylä-Jem kirjoitti:
tiesikkö Melber et on tehty tutkimus, et ne jotka vastaa em kysymykseen "ei kuuna kullanvalkeana", ovat kaikkein varmimmin tulevaisuudessa vanhoillislestadiolaisia ja mikä parasta PUHUJIA! Noh; älä näe painajaisia, sehän oli vitsi, uskoitko heti?
Mutta-mutta; on hieman kyseenalainen kunnia, saada Siulta Arvoisa Melber kehuja, mut kiitos ja halaus kuitennii!jotakin asiaa vastustaa, sitä helpommin siihen sitten haksahtaa?
Pitäiskö tuo tulkita niin, että vl-foorumilaiset ovat tulevia S24-rakkikoiria?? - loogista ajattelua
mitä jyrkemmin kirjoitti:
jotakin asiaa vastustaa, sitä helpommin siihen sitten haksahtaa?
Pitäiskö tuo tulkita niin, että vl-foorumilaiset ovat tulevia S24-rakkikoiria??eli jos jotain vastustaa, sitä alkaa sitten toteuttaa? Pitäisikö olla huolissaan, sillä vastustan murhaamista ja muuta rikollisuutta. En ikuna kuuna päivänä haluaisi tappaa ketään.
- miksi salaat itsesi?
Ihan, useimmiten oikeaa asiaa, mutta! miksi salaat persoonasi?
Terv. XXX - miksi salaat itsesi? kirjoitti:
Ihan, useimmiten oikeaa asiaa, mutta! miksi salaat persoonasi?
Terv. XXX -luonteeltani itsensäpaljastelija.
Syitä, miksi en voisi koskaan kuvitella olevani vl, on tietysti lukuisia. Suurin syy on kuitenkin se, että en ikinä uskaltaisi tuomita muita Jeesuksen armoon Hänen lupauksiensa mukaan luottavia "epäuskoisiksi" tai "armosta osattomiksi". Raamatun mukaan määrittelisin tällöin itseni osattomaksi Jeesuksen lupaamasta syntien armahduksesta.
"millä mitalla te mittaatte, sillä teille mitataan" (Mark. 4:24)Ilman muuta C).
Eihän vl-liikkeeseen olla aikoihin tultu muuta tietä, kuin syntymällä siihen, tai "reittä myö".
Suurin syy, etten tule liikkeeseen, on, kun se on täysin taikauskoinen ihmisoppi. Ja mikä pahinta, lestadiolaiset tuomitsevat aidot Kristuksen seuraajat kadotukseen.- lestadiolaisia
Vastaus on C. Eihän sitä nyt enään, kun on irti päässyt, hyvänen aika;)
Syynä minulla on että vl-liike on nykyään enemmän elämäntapa, jossa tiettyjä normeja seuraamalla "pysyy" uskomassa. Mistään Jeesuksesta ei pahemmin taritse tietää, kunhan vaan pysyy kiireisenä ry:n hommissa ja synnytyspuuhissa.
Olen enemmänkin kiinnostunut pohtimisesta ja kyseenalaistamisesta, koska sitä kautta löytää jotakin pysyvämpää, kun seuraamalla valmiiksi tallattua polkua. Lisäksi vl:n piirissä on aina olemassa riski hengelliseen pahionpitelyyn ja väkivaltaan, tätä näin paljon lapsena. Minuun iskostettiin kauhea pelko lapsena ja jossain määrin myös pelkään vanhoillislestadiolaisia. Ikävää, mutta totta.
Koen - Kempelainen
Vaihtoehto on C.
Sanassa sanotaan, että varokaa heitä, jotka yrittävät viedä Jeesuksen teiltä.
Samalla VL liike täyttää lahkon, merkit, joka on Sanassa kielletty. Galatalaiskirjeen mukaan se on rinnastettavissa seuraaviin synteihin >> epäjumalien palveleminen, noituus, vihamielisyys, riidat, kiihkoilu, kiukku, juonittelu, eripuraisuus, LAHKOLAISUUS.
Kokisin lähteväni pois Jeesuksen johdatuksesta, jo lähtisin jonkin lahkon mukaan.
Eli C. - wanhawaimo
Minuthan on kerran potkaistu ulos ja jätetty "Saatanan haltuun" koska olen "imenyt väärän hengen jo äidin maidosta".
Tuota ei ole vl-liike vielä perunut eikä kyseinen hoitomies pyytänyt anteeksi väärää julistustaan ja istuu vielä SRK:n johtokunnassa, niin miksi sinne pyrkisinkään?
Lukuisat Raamatun vastaiset opit ja toisten ihmisten pitäminen joko "maailman lapsina" tai "väärävanhurskaina" ovat omiaan lisäämään vastenmielisyyttä. Sitä lisää myös joittenkin vl-ihmisten osoittama kylmyys kohtaamistilanteissa sekä kauna ja valheellisten juorujen levittäminen minusta:(( A: Olen lähtöisin ei-vl-kodista. Olin nuoruudessani useita vuosia vl-uskossa. Jätin vl-liikkeen hoitokokousten tultua kotipaikkakunnallani.
C: Nykyinen vl-opetus on Raamatun vastaista ja makaa tunkion päällä, koska 60-80-lukujen harhaoppeja ei ole korjattu ja kaikki hoitokokousjulmuudet ovat vielä tunnustamatta ja selvittämättä.
Tällainen vl-yhteisöllisyys ei minua kiinnosta, eikä omakohtainen uskoni tarvitse uskonvapautta kahlitsevia ja rajoittavia oppeja eikä yhteisöjä.- tällä palstalla
väki tuota C-porukkaa on. Joku poikkeus voi löytyä A:sta tai B:stä.
Yleensä se on niin, että jos on päässyt irti vl-liikkeestä, ei halua sinne enää takaisin. - Pohjan-Akka
Meillä ei kotona puhuttu mitään uskontoa. Isä oli kommari ja äiti kepulainen. Ei puhuttu ees politiikkaa siis. Isovanhempani ovat olleet enemmän ja vähemmän uskovaisia. Esivanhemissani on saarnamiehiä, löysin oikein netistä nimen. Varhaisilta ajoilta. Eli olen ulkopuolelta, mutta jotenkin tajuan...sillä tavalla, etten hätkähtele.
En varmaankaan, mutta voihan siitä hyviä asioita ottaa omakseen.
Löydän kyllä itseäni lestadiolaisuudesta, vaikka voi olla vaikea uskoa.- Pohjan-Akka
Kukapa sitä vanhempiaa haluaisikaan pilkata.
Kerran otti pannuun, sellaisena esiteininä: piti laittaa radio kiinni, sieltä olisi tullut....mhhh,,mikä se oli...LISTA! Meille tuli naapurista isäntä kylään joskus aina sunnuntaina, aina samaan aikaan. Olin siitä vihainen. Isä sanoi jotain, että ymmärsin ettei ole fiksua. Ennen oli iso radio, ei sitä voinut kantaa pirtistä.
Eivät kait olleet sitten kovin jyrkkiä, kun kävivät kylässä.
- Räpylä-Jem
Tähän mennessä vastanneista suurinosa on jonkinmoisen vl-taustan omaavia immeisiä ja jotka eivät siis mistään hinnasta halua vanhoillislestadiolaisiksi. Syitä oli mm liikkeen ulkopuolisten tuomitseminen, farisealainen oppi, vain me -oppi.
Oletteko saaneet tämän käsityksen täältä palstalta vai ihan todellisessa elämässä?- wanhawaimo
...ihan livenä, omasta kokemuksesta. Tämä palsta ei ole muokannut niitä mihinkään suuntaan.
Palsta on vain antanut sen tiedon, että meitä on paljon muitakin, joilla on samantapaisia kokemuksia. - kicki112
wanhawaimo kirjoitti:
...ihan livenä, omasta kokemuksesta. Tämä palsta ei ole muokannut niitä mihinkään suuntaan.
Palsta on vain antanut sen tiedon, että meitä on paljon muitakin, joilla on samantapaisia kokemuksia.**muka entisiä vl:ä, ja leikki vaan näillä asioilla** mutta ei todellisuudessa olekaan sitä, vaan on provoja?
Kuka sen asian pystyy kontroloimaan.?
Ja kaikilla on näitä epämiellyttäviä kokemuksia elämässä oli VL tai EI-VL.
Ja niitä voi olla jopa enemmän jos ei ole VL.
Olen siis A, ja ulkopulelta tullut VL:ksi.
**Jos sen takia kieltäsin oman uskoni, että toiset tekee vääärin minulle, silloin en ole ymmärtänyt uskon sanomaa oikein.**
Nehän ne on kaikista pahimmassa jamassa, jotka on tehneet vääryyttä, sillä he joutuu kerran vastamaan Jumalan edessä siitä, ja jos ei tule kanssani selvittämään sitä asiaa, tai ei saa sitä anteeksi.
Eikö meidän tulis silloin tehdä niin kuin Raamattu kehoittaa, **että rukoilkaa niitten vihamiestenkin puolesta.**
*Ja että älkää pahalla pahaa kostako.*
Minulle ainakin se Oikea Raamatun mukainen Usko ilmoitta Omassa Sydämessä, että tämä on sitä Oikeaa Uskon Hedelmää ja Oikeaa Lähimmäisen Rakkautta.
Ja että vielä muistais rukoilla, että he löytäsivät Raamatun mukaisen uskon, jolla pääsee taivaaseen.
**Ja sitten yksi asia, että kun täällä puhutaan toisen tuomisemisesta.**
**Mutta kun sekin on jo toisen tuomitsemista, että pitää VL:iä niin huonoina ja epäonnistuneina ja itseä paljon parempana ihmisenä. Ja täällä yleisillä keskustelupalstoilla JUORUILEE ja PUHUU PAHAA heistä, siis VL:istä...
Ja arvistekeem että ITSE ei voi missään ninmessä olla VL, koska sellaisia ne on ihmisinä...
Paljon huonomopia kuin muut. Täällähän selvästi sanotaan ja tuodaan se asia esille ja EROITELLAAN, että VL:ät kuuluu siihen sarjaan, niin kuin samarialaisetkin Jeesusen aikana.
Ei tämä arvostelu tuota minulle häpeää, päinvastoin, olen YLPEÄ, että saan kantaa tätä nimeä.
**Jumlan Lapsi, kokremapaa, Ei sanaa korvissani soi.**
Minäkin sain tämän näin Korkea Arvoisen Nimen, että ole Jumalan Lapsi ja Olen Kuninkaallist Sukua ja Pyhää Kansaa. Tästä asiastahan pitäis olla enemmän iloinen eikä surullinen. :))
Ja siitähän minäkin ole onnennlinen, että saan olla juuri tässä joukossa.
Ei maan päällä syntisempää, kuten tämä maailma todistaa, mutta ei myöskään taivaassa pyhempää, kuin Jumalan Lapsi, siis uskomasa oleva.
Eikö käy yhtään kateeksi,,?
Jos käy, ja haluat taivaaseen, mene ihmseessä sinäkin Ry:lle seurohin, ja pyydä Jumalalta, että pääsisit tästä Raamatun uskosta osallisesksi.
Te halutatte vaan rehlleisiä kommentteja, olen näin ymmärtänyt, yritän olla niin rehellinen kuin voi.
Tuntuuko hyvältä.? :) - muokkaantuivat
nuoruusiässä vl-liikkeessä. Lapsena uskoi vielä kaiken sokeasti, mutta murrosiässä tajusi, että tämä usko on minulle ulkoapäin tuputettu eikä vastaa omaa aitoa uskoani Jeesuksen työhön. Teini-iän siinä kulki vielä mukana, koska ei ollut tarpeeksi varma mistään, vaan antoi käsitystensä hiljalleen selvitä. Parikymppisenä sitten tunsi olevansa niin aikuinen, että oli aika ottaa vastuu omasta vakaumuksestaan ja lähteä vl-liikkeestä.
- ulkopuolella aina
C.
Asuin lapsuuden ja nuoruuden ympäristössä, jossa asui paljon vl:iä. Oma perheeni ei ollut vl. Luokkakaverit tuomitsivat minut useampaan kertaan tulimereen, samoin pappi kohteli vl-uskovia ja ei vl-uskovia eriarvoisesti. Lisäksi kotini oli vasemmistolainen, jonka vuoksi emme kuulemma voineet olla kristittyjä, emme vaikka kävimme usein kirkossa.
Ulkopuolisena olen oppinut lestadiolaisuudesta lähinnä ylpeän farisealaisuuden (Luuk. 18:9-14): "Jumala, minä kiitän sinua, etten ole sellainen kuin muut ihmiset ..." - kicki112
ulkopuolella aina kirjoitti:
C.
Asuin lapsuuden ja nuoruuden ympäristössä, jossa asui paljon vl:iä. Oma perheeni ei ollut vl. Luokkakaverit tuomitsivat minut useampaan kertaan tulimereen, samoin pappi kohteli vl-uskovia ja ei vl-uskovia eriarvoisesti. Lisäksi kotini oli vasemmistolainen, jonka vuoksi emme kuulemma voineet olla kristittyjä, emme vaikka kävimme usein kirkossa.
Ulkopuolisena olen oppinut lestadiolaisuudesta lähinnä ylpeän farisealaisuuden (Luuk. 18:9-14): "Jumala, minä kiitän sinua, etten ole sellainen kuin muut ihmiset ..."sellaista uskoa ei löytyiskään joka kelpais sen puolesta ihmiselle...
Mutta kun katsoo sitä, että se on Raamatun mukaista uskoa, ja katsoo sitä Jumalan Valtakuntaa uskon silmin;
** se hakomaja yrttitarhassa** alkaakin näkymään siltä, että se onkin Jumalan Juhlakaupunki, ja taivasta alas laskettu Jerusalem. Jonka asukkaanan minkäni saan olla...
Jos tämän Jumalan Valtakunnan arvo on hmmentynyt, se on silloin omassa sydämessä vika.
Taas jos alan katsomaan näitten ulkopuolisten kommenttia VL:iä kohtaan, huomaan että tämähän on ihan oikea usko.
**Sillä näinhän ne ihmiset teki teidän Herrallenne ja Mestarillennekin, ja ei suinkaan Opetuslapsi ole Mestariaan Suurempi.** - admata.
kicki112 kirjoitti:
**muka entisiä vl:ä, ja leikki vaan näillä asioilla** mutta ei todellisuudessa olekaan sitä, vaan on provoja?
**Jos sen takia kieltäsin oman uskoni, että toiset tekee vääärin minulle, silloin en ole ymmärtänyt uskon sanomaa oikein.**
Nehän ne on kaikista pahimmassa jamassa, jotka on tehneet vääryyttä, sillä he joutuu kerran vastamaan Jumalan edessä siitä, ja jos ei tule kanssani selvittämään sitä asiaa, tai ei saa sitä anteeksi.
Eikö meidän tulis silloin tehdä niin kuin Raamattu kehoittaa, **että rukoilkaa niitten vihamiestenkin puolesta.**
Minulle ainakin se Oikea Raamatun mukainen Usko ilmoitta Omassa Sydämessä, että tämä on sitä Oikeaa Uskon Hedelmää ja Oikeaa Lähimmäisen Rakkautta.
Ja että vielä muistais rukoilla, että he löytäsivät Raamatun mukaisen uskon, jolla pääsee taivaaseen.
**Mutta kun sekin on jo toisen tuomitsemista, että pitää VL:iä niin huonoina ja epäonnistuneina ja itseä paljon parempana ihmisenä. Ja täällä yleisillä keskustelupalstoilla JUORUILEE ja PUHUU PAHAA heistä, siis VL:istä...
Ja arvistekeem että ITSE ei voi missään ninmessä olla VL, koska sellaisia ne on ihmisinä...
Paljon huonomopia kuin muut. Täällähän selvästi sanotaan ja tuodaan se asia esille ja EROITELLAAN, että VL:ät kuuluu siihen sarjaan, niin kuin samarialaisetkin Jeesusen aikana.
Ei tämä arvostelu tuota minulle häpeää, päinvastoin, olen YLPEÄ, että saan kantaa tätä nimeä.
Minäkin sain tämän näin Korkea Arvoisen Nimen, että ole Jumalan Lapsi ja Olen Kuninkaallist Sukua ja Pyhää Kansaa. Tästä asiastahan pitäis olla enemmän iloinen eikä surullinen. :))
Ei maan päällä syntisempää, kuten tämä maailma todistaa, mutta ei myöskään taivaassa pyhempää, kuin Jumalan Lapsi, siis uskomasa oleva.
Jos käy, ja haluat taivaaseen, mene ihmseessä sinäkin Ry:lle seurohin, ja pyydä Jumalalta, että pääsisit tästä Raamatun uskosta osallisesksi.
Te halutatte vaan rehlleisiä kommentteja, olen näin ymmärtänyt, yritän olla niin rehellinen kuin voi.
Tuntuuko hyvältä.? :)1.) Suurin osa tähänkin avaukseen vastanneista oli pitkä-aikaisia vakituisia nimimerkkejä, jotka ovat kirjoittelullaan vahvistaneet olevansa sitä mitä ovat.
2.) ww:n kohdalo on lukuisien muiden tapaan ollut hoitomiesten SRK:n mandaatilla julistama "Erehtymättömän Jumalan valtakunnan erehtymättömän huoneenhallituksen päätös". Hän ei ole kieltänyt uskoaan! Sen kielsivät hoitomiehet hänen puolestaan vedoten 70-luvulla tulleisiin uusiin oppiin, jotka ovat kaikki vääriä opetuksia mitä ei ole aiemmin vanhoillislestadiolaisuudessa tunnettu.
1. väärä oppi n:o I: He olivat Jumalan valtakunta.
2. väärä oppi n:o II: He olivat erehtymättömiä ja sen vuoksi he hoitivat aina oikein.
3. väärä oppi n:o III: He pystyvät näkemään ihmisen sydämen tilan ja tuomitsemaan hänet Saatanan hallusssa olevaksi. Eiköhän se ole yksin Jumala, joka päättää, kuka on Saatanan hallussa ja kuka ei.
>> Jos käy, ja haluat taivaaseen, mene ihmseessä sinäkin Ry:lle seurohin, ja pyydä Jumalalta, että pääsisit tästä Raamatun uskosta osallisesksi. - noissa viesteissä
kicki112 kirjoitti:
**muka entisiä vl:ä, ja leikki vaan näillä asioilla** mutta ei todellisuudessa olekaan sitä, vaan on provoja?
Tuntuuko hyvältä.? :)niin pistää? Pitäisihän sinun tietää, kun olet tällä palstalla niin kauan ollut, että suurin osa ihmisistä täällä ajattelee tuon C-vaihtoehdon mukaisesti.
- wanhawaimo
kicki112 kirjoitti:
Tuntuuko hyvältä.? :)Olla uskovainen, ilman vl-liikkeen rasituksia ja lakihenkeä.
Minä en ole koskaan uskoani kieltänyt ja kuten admata sanoi, minun uskoni ovat hoitomiehet kieltäneet, en minä.
Ja sehän on tärkeintä Jumalan edessä. Sydämen usko ja suun tunnustus ovat ne, jotka pelastavat. Ei se, onko rauhanyhdistysläinen vaiko ei.
Odotan levollisena usko sydämessäni ylösnousemuksen aamua. En usko kuten nuoruudessani, että Jumalan valtakunta olisi yksinomaan vl-liikkeen sisällä. Pyhä Henki liikkuu missä Hän tahtoo ja vaikuttaa uskon ihmissydämeen missä tahansa.
Ei sinun, Kicki-poloinen, kannata tuhlata energiaasi noihin pitkiin käännytyskirjoituksiisi minun suhteeni. Kohdista ne ennemminkin niihin uskosta osattomiin maailman lapsiin, joita varmasti on sinunkin ympäristössäsi.
- Emmalia.
"C) eivät missään tapauksessa halua koskaan olla vanhoillislestadiolaisia?
Jos (ja kun) on, voitko kertoa, mikä on suurin syy sille, ettet voi koskaan ajatella olevasi vanhoillislestadiolainen?"
Suurin syy on se, että joutuisi pitämään kaikkia vl-liikkeen ulkopuolisia "epäuskoisina". Eli siis tuo "vain me oppi". Itsestäni ei olsi sanomaan ihmiselle joka kertoo uskovansan Jeesukseen, että olet epäuskoinen.
Ja en usko siihen, että vain vl voi antaa ihmiselle synnit anteeksi, vl-opin mukaan Jumala yksin on siihen kykenemätön.
Plus sitten tietysti tuo salamyhkäsyys, ja asioista ei saa puhua vl-liikkeen ulkopuolelle, ja selvittämättömät julmuudet.
Vl-liikkeessä on kyllä hyvääkin, kielteinen suhtautuminen alkoholiin. Mutta sekin menee överiksi kun ehdotonta raittiutta vaaditaan myös heiltä joille alkoholi ei ole ja (tai) ei muodostu koskaan ongelmaksi.
Ja sekin on hyvää, jos pitää ihmispaljoudesta ja tykkää kokoontua usein isoonporukkaan, niin heille se on kiva jotka siitä pitävät, että järjestetään usein niitä seuroja ja muita "kekkereitä". Mutta sitten on taas meitäkin jotka emme välitä tuollaisista massatapahtumista, vaan olemme tavallaan sellaisia kotihiirulaisia. - Luettuani Raamattua
"voitko kertoa, mikä on suurin syy sille, ettet voi koskaan ajatella olevasi vanhoillislestadiolainen?"
Yksinkertaisesti koska vl-opetuksessa on paljon Raamatun vastaisia aineksia:
- rakkauden kaksoiskäskyn mitätöinti monella tasolla (mm. ehkäisykielto,televisiokielto, kielto avioitua ei-lestadiolaisen kanssa, hylätyn puolison avioitumiskielto ym.)
- Ihmisen alistaminen on vastoin Raamattua
- hengellinen painostus ja väkivalta on vastoin Raamattua
- kuvitelma että syntejä ei saisi anteeksi ilman lestadiolaisen ihmisen toimintaa "välimiehenä" on vastoin Raamattua
- naisten ja tyttöjen kontrollointi ja alistaminen.- Luettuani Raamattua
Lisään vielä, että olen syntynyt vl-kotiin, suureen perheeseen ja sain vl-kasvatuksen SRK-rippikouluineen. Rupesin vasta aikuisena itse lukemaan Raamattua ja löysin Tunnustuskirjat sekä Lutherin elämäntyön. Silloin paljastui oman herätysliikkeen vääristynyt opetus.
Oli aikamoinen järkytys.
Minä olen tullut vl:een nuorena. Ihan sanotaan pystymetsästä, tietämättä mitään liikkeen maineesta ja vl-ihmisistä.
Aivan ummikkona tein vl-parannuksen ja sen ratkaisun jälkeen vastuullisena ihmisenä lähdin vl-joukkoa seuraamaan. Toki se tuntui mullistavalta ja elämän tärkeimmältä asialta: minun sanottiin nyt olevan Jumalan lapsi ja uskoin sen itsekin. Minusta tuli kuuliainen vl!
Mutta 70-luvun puolivälissä tuli seinä vastaan ja vl-vaatimukset tuntuivat kovilta uskontiellä, ettei auttanut jatkuva parannuksentekokaan. Saati että olisi jaksanut sitä niin ahkerasti tehdä, kuin omatuntoni VAATI.
Seurakunta pilasi omantuntoni!
Ahdistus iski ja epäilykset tulivat. Sitten silmieni eteen avautui porukan lakihenkisyys ja se oli menoa.... takaisin ulos... ;(
Toivottavasti ei tarvitse koskaan palata!- RTH
Vastaus on C. Olen entinen vl ja nykyinen totuuden ystävä.
- Yritän arvata
A) Ehkä on, vaikka kyseinen ihmistyyppi on harvinaisuus.
B) Kuten yllä.
C) Varmasti moniakin. Myös itse lukeudun tähän joukkoon. Minun on vaikea samaistua mihinkään porukkaan, jossa uskotaan oltavan muita parempia. - *sirkka
Rauhanyhdistys ja sen johto SRK poikkesi vl- uskosta hoitokokousten aikoihin joskus 70-luvulla. Nuo vieläkin siunauksellisina pidetyt kokoukset uusine oppeineen todistavat sen, ettei entiseen olla siellä palattu.
Se oppi, mitä tuolloi jaettiin ja mikä se virallisesti on hyväksytty, ei ensinkään ole vl- uskoa, ei luterilaisuutta, eikä perustu Raamauttuun. Kukaan ei ole voinut todistaa niiden oikeellisuutta.
Vastaan "kalluppiin" olevani edelleenkin vl. Olen ollut samalla lailla uskovainen lapsuudestani lähtien. Ry:llä käynti päättyi em. asioiden vuoksi. - kuuluu sellainen
ristitty raukka,
joka on syntynyt vl-kotiin,
joka ikänsä kaikkensa on USKONUT
kuten Raamattu opettaa
mutta joka ei sido Raamatun totuutta yhteen, kahteen eikä kolmeenkaan ihmiseen, ei johtokuntiin, ei SRK:n eikä mihinkään ihmisjoukkoon (edes vl:een), vaan Jumalan Pyhään Henkeen, joka Pyhä Henki vaikuttaa JUMALAN TAHDON MUKAAN valituissa ihmisissä?- Räpylä-Jem
samanlaisten ristittyjen raukkojen kanssa samaan joukkoon, joittenka turva on ikiaikojen Jumala.
:(
En halua pilkata vl-uskovaisia enkä aliarvioi heidän uskoaan, mutta missään tapauksessa en halua itse sitoutua sellaiseen uskontoon, jossa naisen osa on olla alamainen ja jossa pitää uskoa ja totella ihmisen sanaa, eikä Jumalan sana olekkaan ensimmäisellä sijalla.
Eipä silti, että haluaisin sitoutua mihinkään muuhunkaan uskontoon.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 915248
- 534086
- 252209
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s271997Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161805- 151454
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹281270Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗201056- 211000
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest43991