Lääkäri Tapani Rahko

kalleehg

Hei!

Onko kellään kokemusta korvalääkäri Tapani Rahkosta? Auttavatko hänen metodinsa huimaukseen ja pystyykö hän erottamaan korvaperäisen ja niskaperäisen huimauksen toisistaan? Onko joku tullut hänen vastaanotolta ulos ja on todettu että hänen huimauksensa ei johdu korvista?

33

21780

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuttu juttu

      Kävin joitakin vuosia sitten Tapani Rahkon vastaanotolla. Hyvä tyyppi. Pojallani todettiin tuolloin hyvälaatuinen asentohuimaus, johon auttoi hänen antamansa hoito.

      • pojallasi oireili

        hyvänlaatuinen asentohuimaus? Miten oireet helpottuivat?


      • tuttu juttu
        pojallasi oireili kirjoitti:

        hyvänlaatuinen asentohuimaus? Miten oireet helpottuivat?

        pojallani oli ajoittain huimausta. Hänelle tehtiin myös pään CT-kuvaus.

        Rahkon vastaanotolla tehtiin kävelytesti. Samoin lukutesti. Sen jälkeen tehtiin asentohoitoja toimenpidepöydällä. Ideana oli saada korvan kaarikäytävissä jotkut hiput oikeaan paikkaan. Hoito tehosi heti ja kotiin tuli myös asentohoito-ohjeet. Lukunopeus parani huomattavasti heti hoidon jälkeen vastaanotolla. (Sitä ennen rivinvaihto oli ollut hankalaa.) Heti hoidon jälkeen kaulan lihakset "kuumenivat", sillä ne rentoutuivat, kun ei enää tarvinnut pitää tasapainoa yllä korvan tasapainoelinten puolesta. Samoin loppui itse huimaus. Poika oli tuolloin 15 v.

        Tärkeää oli myös lääkärin haastattelu. Moni asia sai selityksensä, kuten se, että poika lähti kävelemään vasta 16 kk ikäisenä. Tähän vaikutti tuolloin toki myös likinäköisyys. Samoin selittyi tietty varavaisuus liikunnassa ja se, että huvipuistot laitteet eivät kiinnostaneet.


      • pelkuri83
        tuttu juttu kirjoitti:

        pojallani oli ajoittain huimausta. Hänelle tehtiin myös pään CT-kuvaus.

        Rahkon vastaanotolla tehtiin kävelytesti. Samoin lukutesti. Sen jälkeen tehtiin asentohoitoja toimenpidepöydällä. Ideana oli saada korvan kaarikäytävissä jotkut hiput oikeaan paikkaan. Hoito tehosi heti ja kotiin tuli myös asentohoito-ohjeet. Lukunopeus parani huomattavasti heti hoidon jälkeen vastaanotolla. (Sitä ennen rivinvaihto oli ollut hankalaa.) Heti hoidon jälkeen kaulan lihakset "kuumenivat", sillä ne rentoutuivat, kun ei enää tarvinnut pitää tasapainoa yllä korvan tasapainoelinten puolesta. Samoin loppui itse huimaus. Poika oli tuolloin 15 v.

        Tärkeää oli myös lääkärin haastattelu. Moni asia sai selityksensä, kuten se, että poika lähti kävelemään vasta 16 kk ikäisenä. Tähän vaikutti tuolloin toki myös likinäköisyys. Samoin selittyi tietty varavaisuus liikunnassa ja se, että huvipuistot laitteet eivät kiinnostaneet.

        minä myöskin kävin rahkon vastaanotolla,mulla kanssa todettiin tuo asentohuimaus.mutta nielemisvaikeuden takia menin hänen puheilleen.tein niitä asento harjoituksia mutta ne eivät auttaneet minua.mulla on ollu tuo nielemisvaikeus pienestä pitäen.


      • oikotie onneenko?
        tuttu juttu kirjoitti:

        pojallani oli ajoittain huimausta. Hänelle tehtiin myös pään CT-kuvaus.

        Rahkon vastaanotolla tehtiin kävelytesti. Samoin lukutesti. Sen jälkeen tehtiin asentohoitoja toimenpidepöydällä. Ideana oli saada korvan kaarikäytävissä jotkut hiput oikeaan paikkaan. Hoito tehosi heti ja kotiin tuli myös asentohoito-ohjeet. Lukunopeus parani huomattavasti heti hoidon jälkeen vastaanotolla. (Sitä ennen rivinvaihto oli ollut hankalaa.) Heti hoidon jälkeen kaulan lihakset "kuumenivat", sillä ne rentoutuivat, kun ei enää tarvinnut pitää tasapainoa yllä korvan tasapainoelinten puolesta. Samoin loppui itse huimaus. Poika oli tuolloin 15 v.

        Tärkeää oli myös lääkärin haastattelu. Moni asia sai selityksensä, kuten se, että poika lähti kävelemään vasta 16 kk ikäisenä. Tähän vaikutti tuolloin toki myös likinäköisyys. Samoin selittyi tietty varavaisuus liikunnassa ja se, että huvipuistot laitteet eivät kiinnostaneet.

        ...Joo, minullekin tehtiin Rahkon pyörittelyhoito. Hän korjasi mielestään niin karsastukseni kuin lukunopeuttanikin. Lukunopeuden testaus oli tosin vähintäänkin epämääräistä (=luin teksin ennen hoitoa ja jatkoin sen lukemista hoidon jälkeen, Rahko itse otti ajan ja laski tavut. En tuolloin uskaltanut sanoa, että tottahan luen tuttua tekstiä nopeammin ensimmäisen lukukerran jälkeen, kun tilanne muutenkin oli vähintäänkin outo...). Karsastus ei ole helpottanut vieläkään - en tosin sen vuoksi vastaanotolle mennytkään. Kuulemma hoito auttaa myös kuukautiskipuihin ja nostaa matematiikan numeroita oppilailla, puhumattakaan lukuisista muista ihmeavuista.

        Tietääkseni hän ei ole saanut asiaansa julkaistuksi yhdessäkään tieteellisessä julkaisussa. Asiaa (asentohuimaus - lukivaikeus) on toki tutkittu maailmallakin, ilman todistettavia tuloksia.

        Olisihan toki hienoa, jos tässä olisi oikotie onneen. Miksi tutkimusta ei siis voi tehdä järkevästi? Miksi ei käytetä verrokkiryhmiä? Lukunopeutta pitäisi testata kahdella eri ryhmällä, joista toinen on saanut hoitoa ja toinen ei - ja lukunopeuden selvittäjän pitäisi olla puolueeton taho. Olisi hirveän hienoa, jos tämä todella toimisi. Ja jos se toimisi, se pitäisi pystyä todistamaan tieteellisesti. Sitä ei ole tehty.

        Toisaalta jos tästä saa placebo-kannustimen, mikäs siinä. Mutta saako ihmisiä sittenkään johtaa harhaan?


      • kokemusta on

        erimomainen lääkäri. hyvät ohjeet. auttaa varmasti. mutta edellyttää, että tekee liikkeet säännöllisesti.


      • Anonyymi
        pojallasi oireili kirjoitti:

        hyvänlaatuinen asentohuimaus? Miten oireet helpottuivat?

        Asentohuimauksesta.
        Kovat niskat ja hartijat hoitoon
        lääkärin antamat toimintaohjeet 'manööverit' kuvina.
        Jos niskat ovat jäykät ja veri ei kierrä, niin ei ole apua manöövereistä ellei käy rinnalla hoidattamassa lihaksia.
        1,5 kuukaudessa tasapaino palasi.
        Huimaus oli kestänyt melkein vuoden ennen noita hoitoja ja ohjeistuksia.

        Eli olisi kannattanut kärvistellä vaan hakea hoitoa ajoissa. Niin kamala tauti on tuo asentohuimaus. Pilaa jokapäiväisen työn ja elämän.

        Ota itseäsi niskasta kiinni ja hae apua nopeasti. Muista rinnalle asiantunteva hieronta.
        Muuten, minulle tuli apu kokonaisvaltaisesta hermoratahieronnasta.


    • kuitenkin muistaa

      että kaikki huimaus tai tunne siitä ei johdu tasapainoelimestä.

      • mut kaikki ei johdu siitä a...

        Minua liikkeet eivät auttaneet. Olin aikanaan hänen tutkimusryhmässään.


      • missä?
        mut kaikki ei johdu siitä a... kirjoitti:

        Minua liikkeet eivät auttaneet. Olin aikanaan hänen tutkimusryhmässään.

        meillä huimausongelmaa myös. Soittelin TAYSiin mutta siellä ei enää ota vastaan. Tiedättekö pitääkö yksityisvastaanottoa?


      • Entinen potilas
        missä? kirjoitti:

        meillä huimausongelmaa myös. Soittelin TAYSiin mutta siellä ei enää ota vastaan. Tiedättekö pitääkö yksityisvastaanottoa?

        Rahko jäi eläkkeelle muutama vuosi sitten, pitää varmaan yksityisvastaanottoa jossakin, paikkaa en tiedä. Mutta on paljon julkisuudessakin kertomassa asioista. Itse osallistunut aiemmin hänen tutkimuksiin, en tuolloin kokenut niitä hyödyllisiksi, mutta ajattelin kokeilla uudestaan! Suosittelen!


      • vierailija
        Entinen potilas kirjoitti:

        Rahko jäi eläkkeelle muutama vuosi sitten, pitää varmaan yksityisvastaanottoa jossakin, paikkaa en tiedä. Mutta on paljon julkisuudessakin kertomassa asioista. Itse osallistunut aiemmin hänen tutkimuksiin, en tuolloin kokenut niitä hyödyllisiksi, mutta ajattelin kokeilla uudestaan! Suosittelen!

        Rahko ottaa vastaan Tampereella Suomen Terveystalot Oy:n vastaanotolla (siinä rautatieaseman vieressä).


      • Snacks
        missä? kirjoitti:

        meillä huimausongelmaa myös. Soittelin TAYSiin mutta siellä ei enää ota vastaan. Tiedättekö pitääkö yksityisvastaanottoa?

        Tampere, Terveystalo.


    • HuuhaaHoito
      • huijattu

        ...Tapio Rahko vaikuttaa kyseisellä metodilla? Asia pomppasi uudelleen päivänvaloon kun viime vuoden alkupuolella kielsin vaimoani viemästä tytärtäni tähän "terapiaan", nyt kuitenkin löysin lähetteen josta paljastuu, että hän oli käyttänyt lastamme siellä salaa. Ja määrännyt lapsen tietysti vaikenemaan asiasta, muutenhan homma olisi paljastunut minulle. Eli valehtelemaan siitä ettei ollut käynyt puoskarilla, jonne menemättä jättämisestä olimme yhdessä sopineet. Kyllä ottaa päähän.

        Yritin vielä varmistaa asiaa tohtorilta itseltään, mutta vanhat numerot eivät vastaa...Onkohan häipynyt vähin äänin.


      • asiaa, ei huuhaata

        Kyllä asentohuimauksesta ja lukivaikeuksista on kiistatonta tietoa! Ja Rahko ei ole puoskari, vaan aivan pätevä lääketieteen tohtori, korvalääkäri.

        Suomen lääkärilehdessä 39/2003, s. 3883 - 3886 on Rahkon artikkeli "Lukemisvaikeudet ja silmien ohjausliikkeiden häiriö Alustavia lupaavia tuloksia näkökyvyn ja lukunopeuden parantamiseksi".

        Myös Niilo Mäki instituutti (suomen arvostetuin instituutti, joka tutkii oppimista) on tunnustanut Rahkon metodit ja tutkinut niitä. http://www.readingoci.org/faq.html

        Jyväskylän ammattikorkeakoulussa on tehty myös fysioterapeuttien opinnäytetyö aiheesta ja todettu sama, mitä Rahkokin on havainnut.

        https://oa.doria.fi/bitstream/handle/10024/43978/jamk_1236324326_4.pdf?sequence=1


      • Möröliini
        huijattu kirjoitti:

        ...Tapio Rahko vaikuttaa kyseisellä metodilla? Asia pomppasi uudelleen päivänvaloon kun viime vuoden alkupuolella kielsin vaimoani viemästä tytärtäni tähän "terapiaan", nyt kuitenkin löysin lähetteen josta paljastuu, että hän oli käyttänyt lastamme siellä salaa. Ja määrännyt lapsen tietysti vaikenemaan asiasta, muutenhan homma olisi paljastunut minulle. Eli valehtelemaan siitä ettei ollut käynyt puoskarilla, jonne menemättä jättämisestä olimme yhdessä sopineet. Kyllä ottaa päähän.

        Yritin vielä varmistaa asiaa tohtorilta itseltään, mutta vanhat numerot eivät vastaa...Onkohan häipynyt vähin äänin.

        Nimimerkki "Huijattu":
        Onneksi en ole lapsesi tai vaimosi! Eikö kaikki mahdollinen hoito ole tärkeää, jos siitä vain voi saada avun? Ennenhän et voi tietää ennenkuin olet kokeillut. Ja millä perusteella määrittelet Rahkon puoskariksi? Katsopa netistä montako tutkimusta on tehnyt. Samoja liikeohjeita antavat kaikki asiansa osaavat lääkärit mm hyvänlaatuiseen asentohuimaukseen, koska siihen ei ole muuta tehokasta hoitoa, ainakaan vielä.
        Itse olen saanut asentohuimaukseen avun liikehoidosta, vaatii vain "terveenäkin" ollessa että tekee säännöllisesti noita liikkeitä.
        Toinen vaihtoehto olisi tietenkin että jatkaisi aikuisenakin lapsuusajan liikkumismalleja: pyöri, pompi, juokse, hypi, tee kuperkeikkoja. Ei jumittuisi "hiekka" tasapainoelimessä vääriin paikkoihin.
        Ollaan kaikki avoimia erilaisille hoidoille, joskus pelkkä liike tekee suuria asioita, eikä aina vaan ne lääketehtaiden pillerit :)


      • Höpsistä pussiin
        asiaa, ei huuhaata kirjoitti:

        Kyllä asentohuimauksesta ja lukivaikeuksista on kiistatonta tietoa! Ja Rahko ei ole puoskari, vaan aivan pätevä lääketieteen tohtori, korvalääkäri.

        Suomen lääkärilehdessä 39/2003, s. 3883 - 3886 on Rahkon artikkeli "Lukemisvaikeudet ja silmien ohjausliikkeiden häiriö Alustavia lupaavia tuloksia näkökyvyn ja lukunopeuden parantamiseksi".

        Myös Niilo Mäki instituutti (suomen arvostetuin instituutti, joka tutkii oppimista) on tunnustanut Rahkon metodit ja tutkinut niitä. http://www.readingoci.org/faq.html

        Jyväskylän ammattikorkeakoulussa on tehty myös fysioterapeuttien opinnäytetyö aiheesta ja todettu sama, mitä Rahkokin on havainnut.

        https://oa.doria.fi/bitstream/handle/10024/43978/jamk_1236324326_4.pdf?sequence=1

        Niilo Mäki Instituutilla ei ole mitään tekemistä Rahkon hoitojen kanssa, eikä Rahkon menetelmiä ole siellä tutkittu, eikä niitä siellä tunnustettu. Noin ei väitetä linkissäsikään, joten en ymmärrä mistä moisen tempaisit.

        Fakta on, että asentohoidosta ja lukivaikeuksista ei ole yhtään tieteelliset kriteerit täyttävää vaikuttavuututkimusta olemassa, Rahkon oma lääkärien ammattilehdessä julkaisema juttu ei semmoinen ole.


    • Manoel

      Myös HUS:ssa saa asentohoitoa, jolle on olemassa järkiperäinenselitys. Ei ole huuhaata.

      • tollikka utelee

        voisko joku nyt lyhyesti suomeksi kertoa mikä yhteys asentohuimauksella on lukihäiriöönkö (?) siiis kun menee tavut sekaisn kirjoittaessa ja kukee mitä sattuu ja huimaakin vielä nii häh,???


      • Huuhaa vai ei?
        tollikka utelee kirjoitti:

        voisko joku nyt lyhyesti suomeksi kertoa mikä yhteys asentohuimauksella on lukihäiriöönkö (?) siiis kun menee tavut sekaisn kirjoittaessa ja kukee mitä sattuu ja huimaakin vielä nii häh,???

        Rahkon mukaan tuon sakan aiheuttama ylimääräinen ärsyke hermostoon tekee silmille sen, että ne väräjävät nopeaan tahtiin, niin nopeasti ettei sitä itse tai muut huomaa. Se vaikuttaa hänen mukaansa lukemiseen ja oppimiseen sekä ylipäänsä näkemiseen. Eli välttämättä mitään huimausoireita ei ole. Itselläni on toisessa korvassa, mutta en ole koskaan jaksanut paneutua tekemään säännöllisesti asentohoitoja huomatakseni vaikutusta.


    • pettra

      Ei välttämättä toimi kaikille mutta meillä lapsi sai selkeän avun. Opettajat epäilivät jopa lukihäiriötä. Käytiin Rahkolla eikä kerrottu koulussa. Koulusta alettiin ihmettelemään mitä on tapahtunut kun on lyhyessä ajassa oppinut lukemaan. Eli tuloksia tuli ja sitten vasta kerroimme mitä olimme tehneet eli näitä hoitoja joka aamu. On myös dosentti joten ei todellakaan puoskari! Tässä vaan jäisi moni muu asiantuntija tarpeettomaksi joten siksi ei saa tunnustusta tämä helppo hoito. Asumme pohjanmaalla ja täällä yritän jakaa tietoa puskaradion kautta.

    • avun saanut

      sain avun Rahkon vastaanotolla,huimaus pysyy kurissa kun vaan viittii jumpata,ei se ole mitää( puoskarointia:)

    • Apua saanut

      Löysin tämän viestiketjun, kun rupesin etsimään itselleni netistä hoito-ohjeita. Vuonna 2001 tai 02 kärsin niin pahasta asentohuimauksesta, että vessaan piti mennä nelinkontin päätä lujasti seinää vasten painaen, sillä tavalla hivuttauduin vessaan.....en tiennyt, missä katto, missä lattia.
      Onneksi omalla terveyskeskuslääkärillä oli ehkä aavistus, mistä on kyse, koska lähetti mut heti suoraan oikeeseen paikkaan eli TAYS:iin Rahkon vastaanotolle. Kävelin edes-takaisin tuskastuttavan monta kertaa, ennen kun Rahko näki, kummalla puolella viiraa :-) Apua sain näistä liikkeistä ja olin (ja olen) hyvin tyytyväinen. Aika ajoin kärsin niistä edelleen, kuten nytkin. En valitettavasti edelleenkään itse tiedosta, kumpi puoli on kysessää. Rahkolla näkyy olevan Terveystalolla Trellä vastaanotto, joten sinne kai siis menen...

    • Jurtti

      Työkaverinin tyttö sai valtavan avun Rahokolta, käydessään hänen vastaanotollaan...Ja on ikuisesti kiitollinen! Hyvä Rahko!! :)

    • migreenitön

      Asentohuimauksella tai niillä tasapainoelimen hiekoilla korvassa on myös yhteys migreenin syntyyn. Kärsin vuosia migreenistä juuri ennen kuukautisia. Kerran työstressin takia kohtaus ei mennyt ohi ja juhannus oli juuri tulossa. Tuttavani tunsi Rahkon ja järkkäsi ajan hänelle vaikka vastaanotto oli jo sulkeutunut. "pyörityksen" jälkeen hän osasi melkein sekunnilleen sanoa koska "kiristävä vanne-kipu" loppuu ja kuuma tunne jää. Näin kävi. Olen ikuisesti kiitollinen hänelle! Nyt olen ollut jo 8 vuotta ilman kuukautismigreeniä, ja ylläpito vaatii enää satunnaisia omia harjotteita. Yksi 60 e vastaanottomaksu ja omat harjoitteet. Ei ole paljon kivuttomuudesta! Haluan muistuttaa että Rahko on erikoistunut korvalääkäriksi ja erittäin menestyneesti toiminut vuosikymmeniä ammatissaan.

    • Todella_tyytyväinen

      Itselläni on lukihäiriö ja ennen Rahkon vastaanotolla käyntiä minua on vaivannut ainaiset niskakivut sekä jalkojen kramppaus. Kävin Rahkon hoidossa ja nykyään teen asentohoidon melkein joka aamu, sillä se todella toimii. En osaa sanoa onko se vaikuttanut minulla lukemiseen tai kirjoittamiseen, mutta yleiseen hyvinvointiin on vaikuttanut merkittävästi. Niinä päivinä, kun teen asentohoidon, ei niska ja pääkipua tule. En enää törmäile ovenkarmeihin tai pöydänkulmiin, mikä on hyvin tyypillistä lukihäiriöisille/asentohuimauksesta kärsiville. Asentohoidon tehtyä tulee hyvä ja lämmin olo, sillä lihakset alkavat rentoutua. Jos asentohoito jää tekemättä huomaan selvästi eron: niskat alkavat jumiutua ja pinna kiristyy. Rahko selittikin vastaanotolla, että huimauksesta/lukihäiriöstä kärsivän täytyy jatkuvasti koittaa "pysyä pystyssä" vaikka korvassa tasapainokivet viestittävät maailman heiluvan ja tämä puolestaan sekä kiristää lihaksia että nostaa myös stressihormonien määrää. Kun heilunta lakkaa asentohoidon ansiosta, tulee hyvä olo. Suosittelen kokeilemista! Itse olen ollut todella tyytyväinen.

    • kalat60

      Todella ison avun sain Rahkolta hirveään asentohuimauskohtaukseeni ja migreeniin. Huyimaus loppunut täysin ja niskajumit sekä migreenikohtauksia(nekin lieviä) enää ollut noin 2 vuodessa kun aikaisemmin 2-3pv kuukaudessa; teen joka aamu hänen neuvomat asento-manooverit. Suosittelen ehdottomasti kaikille migreenistä ja huimauksesta kärsivälle.

    • foxis

      Olen käynyt Helsingissä prof., lääket.tri Ilmari Pyykön vastaanotolla samaisesta asentohäiriöstä. Ensimmäinen kerta auttoi vuosiksi! Nyt kun olen jo yli 70 ikäinen, ovat oireet toistuneet ja sailloin tällöin olemassa. Niihin vaikuttaa selvästi liikkumattomuus ja stressi. Onneksi on tähän syndroomaan perehtyneitä lääkäreitä! Kotiläksyksi saan aina ohjeet liikehoitoon. Jos niitä jaksaa noudattaa, saa avun nopeasti. - On ikävää, jos vähillä tiedoillaan uhittelevat ja kerskailevat ihmiset mitätöivät joppa lääkäreiden osaamisen! Ketä he auttavat? Mutta epäluuloisuuskin voi joskus kantaa kauniin saldon.

    • MirjaKV

      Olen myös käynyt prof., lääket.tri Ilmari Pyykön vastaanotolla. Hän on erikoistunut huimaukseen ja on tehnyt rutkasti tutkimusta Menieren taudista. Erittäin asiantunteva ja mukava.

      • Anonyymi

        Sama täällä. Erittäin pätevä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5700
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3607
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      212
      1765
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1722
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      93
      1188
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1145
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      876
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      849
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      838
    Aihe