Aloitin keväällä aivan mielettömän kivassa työpaikassa. Nimike oli kökkö, mutta hyvin nopeasti tehtävät muuttuivat vaativimmiksi ja vaativimmiksi (suorittavista asiantuntija tehtäviksi). Työ vastaa tämänhetkistä koulutustani. Neljän kuukauden koeaikani loppuu tämän viikon loppuun, ja tämän neljän kuukauden aikana olen saanut jo kaksi palkankorotusta esimiehen aloitteesta (ilman pyytämättä).
Keväällä paikkaa hakiessani tiesin mieheni hakevan toiseen kaupunkiin opiskelemaan, mutta en uskonut hänen pääsevän kouluun. Toisin kuitenkin kävi, ja hän on muuttamassa kotoamme parinsadan kilsan päähän syksyllä. Itse käyn täsmälleen toisessa suunnassa töissä, 100 km päässä kotoa.
Olen projektitöissä, ja tiedän jättäväni projektin pulaan jos irtisanoudun. Projekti on tiukka, ja marras-maaliskuulle tarvitsen oman asunnon työpaikkakunnaltani, jotta selviän tulevista ylitöistä (arvio 30h/viikko). Tämä tarkoittaisi, että meidän pitäisi maksaa kolmea eri vuokraa; minun työpaikkakunnallani, kotikaupungissamme, ja miehen opiskelukaupungissa. Tässähän ei ole mitään järkeä taloudellisesti, saatikka sitten parisuhteen kannalta, joten olen nyt pitkin hampain tullut siihen tulokseen, että minun on irtisanouduttava tästä täydellisestä työpaikastani ja muutamme yhdessä uudelle paikkakunnalle. Mietin jo, että pitäisikö minun irtisanoutua jo tällä viikolla, kun kuitenkin tiedän joutuvani lähtemään jossakin vaiheessa syksyä. Töiden saaminen toiselta paikkakunnalta ei toisaalta ole varmaa, joten olen ihan pihalla siitä mitä tekisin. Voiko firma pistää minut maksamaan jotakin jos irtisanoudun määräaikaisesta työsuhteesta, ja heille koituu minun takiani paljon ongelmia/sanktioita projektin viivästymisestä? Pitäisikö uskaltaa lähteä jo nyt, että ehtivät etsiä tilalleni uuden henkilön...? Vai olenko niin kauan töissä kuin minun taloudellinen tilanteeni vaatii, ja kylmästi irtisanoudun vasta sitten kun on pakko. Tämähän tietää todella hilpeää viimeistä työkuukautta...
Irtisanoutuminen määräaikaisesta työsuhteesta
15
6606
Vastaukset
- Muutto.
En nyt jaksa etsiä pykälää, mutta muistaakseni paikkakunnalta muutto on pätevä syy irtisanoutua myös määräaikaisesta työsopimuksesta. Muutenhan siitä irtautuminen on vaikeaa ja johtaa korvauksiin työnantajalle, jos sitä ei saada sovittua työnantajan kanssa.
Kiinnitti myös huomiota tuo ylitöiden määrä, 30h/viikko. Onko se pitkäaikaista noin? Lain mukaanhan ylityöt ei saa ylittää 138h/4 kuukautta, mutta ei enempää kuin 250h/vuosi. Siihen joissain tapauksissa voidaan sopia 80 tunnin ylitys/vuosi.- Sanktioita tiedossa
Kiitoksia vastauksesta. Kai se niin menee, että olen täällä kunnes saan uuden paikan, ja irtisanoudun sitten kylmästi kun siltä tuntuu ja sen aika on. Tuntuu vaan niin kamalalta tehdä se näille ihmisille, kun ne on niin ihania (myös esimiehet) ja minua on kohdeltu täällä niin käsittämättömän hyvin. Olenpa ärsyttävään tilanteeseen itseni onnistunut asettamaan...
Noista ylitöistä; kun kysymyksessä on ohjelmiston käyttönottoprojekti, niin tiedossa on, että ylitöitä on ainakin tuo 30h/viikko. Tätä kestänee sellainen viitisen kuukautta. Mutta sitten tilanne taas normalisoituisi.
Käyttöönottoprojekteissa täytyy usein kysellä lupia noiden maksimiylityörajojen ylittämiseen, tai sitten vain toivoa, että kukaan ei kysele liikoja... - Tuo nyt ihanne
Sanktioita tiedossa kirjoitti:
Kiitoksia vastauksesta. Kai se niin menee, että olen täällä kunnes saan uuden paikan, ja irtisanoudun sitten kylmästi kun siltä tuntuu ja sen aika on. Tuntuu vaan niin kamalalta tehdä se näille ihmisille, kun ne on niin ihania (myös esimiehet) ja minua on kohdeltu täällä niin käsittämättömän hyvin. Olenpa ärsyttävään tilanteeseen itseni onnistunut asettamaan...
Noista ylitöistä; kun kysymyksessä on ohjelmiston käyttönottoprojekti, niin tiedossa on, että ylitöitä on ainakin tuo 30h/viikko. Tätä kestänee sellainen viitisen kuukautta. Mutta sitten tilanne taas normalisoituisi.
Käyttöönottoprojekteissa täytyy usein kysellä lupia noiden maksimiylityörajojen ylittämiseen, tai sitten vain toivoa, että kukaan ei kysele liikoja...Omana mielipiteenä noista ylitöistä kyllä sanoisin, että jos työnantaja teettää viisi kuukautta 30h/viikko ylitöitä, niin ei se minun mittapuuni mukaan ole mikään ihannetyöpaikka. Itsekin olen ollut lukuisissa käyttöönottoprojekteissa mukana ja kyllä työnantajan pitää mitoittaa resurssit niin, ettei jouduta tuollaiseen ylityörumbaan. Ilmeisesti olet melko nuori ja ollut vain vähän aikaa alalla. Kyllä se työnantaja repii vähistä resursseista kaiken irti, kunhan työntekijät vain tietämättömyyttään siihen suostuu. Meillä ei tuollainen tulisi kuuloonkaan. Porukka on ollut sen verran kauan alalla, ettei kukaan kyllä tuollaiseen suostuisikaan. Ja myös työnantaja haluaa tehdä asiat lakien mukaan. Kyseessä melkoisen suuri softatalo.
Mutta kyllä se elämä vielä sinuakin opettaa.
- setrtgg
Onkohan tuossa mitään järkeä jättää hyvää työpaikkaa sen vuoksi jos toinen pääsee opiskelemaan toiselle paikkakunnalle?? Opiskelusta ei ikävä kyllä makseta palkkaa ja hyviä työpaikkoja on täällä harvassa. Myös mahdollisiin suositukseen tulee luultavasti vaikuttamaan jos irtisanoudut kyseenalaisin keinoin. Itse en ainakaan palkkaisi henkilöä, joka ei pidä sopimuksistaan kiinni. 100 matkan töissä käy helposti vaikka omalla autolla tai vaikkapa julkisella kulkuneuvolla (kokemusta on). Verottaja osallistuu myös kuluihin.
- ngz
Määräaikaiseen työsopimukseen ei sisälly mahdollisuutta irtisanoutua noin vain, ei ainakaan viestissä mainitsemallasi perusteella.
www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055
6 luku
Yleiset säännökset työsopimuksen päättämisestä
1 §
Määräaikaiset sopimukset
Määräaikainen työsopimus päättyy ilman irtisanomista määräajan päättyessä tai sovitun työn valmistuessa.
Jos työsopimuksen päättymisen ajankohta on vain työnantajan tiedossa, hänen on ilmoitettava työntekijälle työsopimuksen päättymisestä viipymättä päättymisajankohdan tultua hänen tietoonsa.
Viittä vuotta pidemmäksi määräajaksi tehty työsopimus on viiden vuoden kuluttua sopimuksen tekemisestä irtisanottavissa samoin perustein ja menettelytavoin kuin toistaiseksi voimassa oleva työsopimus.
Ylityötuntien lainmukaisuudesta (tai korvauksista) voisit olla yhteydessä paikkakuntasi työsuojelupiiriin tai ammattiliittoosi. Siellä osaavat tulkita työehtosopimuksia ja työaikalakia.- on koeaika
Koeaika koskee samalla tavalla työntekijää kuin työnantajaakin. Sen aikana voi kumpi tahansa purkaa työsopimuksen ilman sen kummempia sanktioita.
- RiikkaV
on koeaika kirjoitti:
Koeaika koskee samalla tavalla työntekijää kuin työnantajaakin. Sen aikana voi kumpi tahansa purkaa työsopimuksen ilman sen kummempia sanktioita.
Kuinka kauan tuo määräaikainen työsuhteesi kestää, maaliskuulleko? Jos kyseessä nyt on noinkin lyhyt aika, mun ehdotus olisi, että otat nyt samantien asunnon sieltä työpaikkakunnalta ja miehesi muuttaa opiskelupaikkakunnalleen ja kotipaikkakunnan asunnosta luovutte täysin. Sitten viikonloppuisin matkaatte toistenne luokse miten parhaiten näette.
Minä en ainakaan hyvästä ja kivasta työpaikasta ihan hevillä luopuisi... - KLOIT
RiikkaV kirjoitti:
Kuinka kauan tuo määräaikainen työsuhteesi kestää, maaliskuulleko? Jos kyseessä nyt on noinkin lyhyt aika, mun ehdotus olisi, että otat nyt samantien asunnon sieltä työpaikkakunnalta ja miehesi muuttaa opiskelupaikkakunnalleen ja kotipaikkakunnan asunnosta luovutte täysin. Sitten viikonloppuisin matkaatte toistenne luokse miten parhaiten näette.
Minä en ainakaan hyvästä ja kivasta työpaikasta ihan hevillä luopuisi...Niin ei tuossa ole mitään järkeä irtisanoutua noilla perusteilla. Pelkkiä järjestelykysymyksiä lähinnä ja áina ei sitä uutta työtä ei löydy vaikka kuinka positiivisesti ajattelisi. Ärsyttää kyllä tämä asenne, että omia oikeuksia työnantajalta vaaditaan pilkkua viilaten mutta sitten jos asia kääntyykin toisin päin niin asiaa vähätellään. Mikäli irtisanoudut koeajan jälkeen määräaikaisen sopimuksen voimassa ollessa työnantajallasi on täysi oikeus vaatia korvausta sopimusrikosta ja kirjoittaa työtodistukseesi tästä mikäli siihen arvostelun pyydät.
- työnantaja ilman
on koeaika kirjoitti:
erittäin pätevää syytä. toinen juttu on se, että määräaikaisen työsopimuksen kanssa on useimmiten mahdollista sopia, että tehdään esim. työsopimukseen muutos, että se loppuu aiemmin. Kannattaa keskustella asiasta heti työnantajan kanssa, siis heti kun tiedät mitä tahdot tehdä. Silloin on paras lopputulos ja ehdit ehkä perehdyttää uuden tyypin jos tarvii tai jotain.
- lähdöstäsi
Ilmoita jo tällä viikolla työpaikallasi mitä tuleman pitää, eli aiot muuttaa toiselle paikkakunnalle jossain vaiheessa. Kenties antavat sinun olla siellä siihen asti ja löytävät toisen tilallesi. Jos eivät, niin sinulla on koeaika ja irtisanot itse työsuhteen ennen koeajan päättymistä, joten adios.
Mitään sanktioita koeajalla irtisanoutumisesta ei sinulle koidu. Vasta jos irtisanot itsesi esim. ensi viikolla, on asia kenties toinen.- ngz
Koeaikana irtisanoutuminen ei myöskään ole aivan noin yksinkertaista. Työsopimuslain 4 §:n mukaan "TYösopimusta ei saa kuitenkaan purkaa.... tai muutoinkaan koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisilla perusteilla." Siitäkin on oikeustapauksia olemassa.
Suosittelisin edelleen, että ennenkuin ilmoitat syyksi paikkakunnalta muuton,(joka ei liity työhösi millään lailla) olet yhteydessä työsuojelupiiriin tai ammattiliittoosi ja keskustelet aiheesta työoikeuteen perehtyneen juristin kanssa.
JAtkoa ajatellen: on hyvin yleistä, että seuraavaa paikkaa hakiessasi, edelliseen työpaikkaasi soitetaan ja kysellään taustojasi ilman, että suostumustasi kysytään. Jos työnantajasi saa herneitä nenäänsä, se voi vaikeuttaa seuraavan työpaikan saantiasi. - eri mieltä
ngz kirjoitti:
Koeaikana irtisanoutuminen ei myöskään ole aivan noin yksinkertaista. Työsopimuslain 4 §:n mukaan "TYösopimusta ei saa kuitenkaan purkaa.... tai muutoinkaan koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisilla perusteilla." Siitäkin on oikeustapauksia olemassa.
Suosittelisin edelleen, että ennenkuin ilmoitat syyksi paikkakunnalta muuton,(joka ei liity työhösi millään lailla) olet yhteydessä työsuojelupiiriin tai ammattiliittoosi ja keskustelet aiheesta työoikeuteen perehtyneen juristin kanssa.
JAtkoa ajatellen: on hyvin yleistä, että seuraavaa paikkaa hakiessasi, edelliseen työpaikkaasi soitetaan ja kysellään taustojasi ilman, että suostumustasi kysytään. Jos työnantajasi saa herneitä nenäänsä, se voi vaikeuttaa seuraavan työpaikan saantiasi.Tämän löytää joka puolelta netistä googlettamalla, jotta koeaikana VOI ja SAA purkaa määräaikaisen työsopimuksen molemmin puolin - työnantajalta kyllä vaaditaan vähän paremmat syyt kuin esim. ei vain huvita pitää tuota työntekijää... Mutta työntekijä saa purkaa ehdoitta sopimuksen KOEAIKANA!!
Koeaika
Jos työsuhteen alussa halutaan noudattaa koeaikaa, siitä tulee aina sopia ja mieluiten kirjallisesti. Koeaika voidaan sopia enintään neljän kuukauden pituiseksi. Jos työnantaja järjestää työntekijälle erityisen työhön liittyvän koulutuksen, joka kestää yhtäjaksoisesti yli neljä kuukautta, koeaika saadaan sopia enintään kuuden kuukauden pituiseksi.
Myös määräaikaiseen työsopimukseen voidaan sopia koeaika. Kahdeksan kuukautta lyhyemmässä määräaikaisessa työsuhteessa koeaika saa olla enintään puolet työsopimuksen kestosta.
Työsopimus voidaan koeaikana purkaa molemmin puolin ilman irtisanomisaikaa. Työantaja ei kuitenkaan saa purkaa työsopimusta koeaikana epäasiallisin perustein.
- työsopimuksen voi irtisanoa
jos sopimuksessa niin lukee.
Itselläni määräaikaisessa sopimuksessa oli teksti: "Määräaikainen työsopimus voidaan kesken projektin irtisanoa X Oy:n tai projektihenkilön toimesta kulloinkin sovellettavan työehtosopimuksen mukaisesti".
Irtisanouduin kahden viikon irtisanomisajalla ilman mitään sanktioita.
Riippuu siis siitä mitä sopimuksessa lukee. - äi81
Sinuna irtisanoutuisin nyt , kun vielä on koeaika, sillon ei tule irtisanomisaikaa, jos odotat, tulee vastaan irtisanomisaika.Eihän sitä nyt työnantajalleen joudu mitään maksamaan, saahan työntekijä irtisanoutua jos haluaa ja elämähän vie mennessään.Voihan sitä tietty jutella työnantajan kanssa, oisko mahdollista kulkea uudelta paikkakunnalta samassa paikassa->jos ei kovin kaukana, jos olet tärkeä/korvaamaton yritykselle, mutta itse irtisanoutuneena ja nyt taas uudessa/vanhassa työssä mielekkäänä ja 2 h olin työttömänä....:)
- Hoitaja
Sairaanhoitajan työtä teen. Myös määräaikaisista olen irtisanoutunut, kun esim. olen saanut lähempää kotiani työn tai saanut vakipaikan. En ole korvauksiin törmännyt. Yleensäkin työsopimuksessa pitäisi lukea, miten irtisanoutumisen kanssa menetellään. Mun kohdalle on sattunut, että on 2 vk irtisanomisaika, mutta käytännössä mun töistä ei niin pian ole lähdetty. Olen ilmoittanut, että olen kuukauden käytettävissä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273633- 412469
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut372323Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431582- 381569
- 141402
- 1281320
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2711304Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275