Miksei vielä ole kehitetty asumismuotoa, jossa asunto-osakeyhtiön omistusosuus voisi olla portaaton 0...100% ja riippumaton siitä, asuuko osakkeenomistaja itse ko. talossa? Kaikilta asukkailta perittäisiin vuokraa asumisneliöiden perusteella, mikä vuokrataso vastaisi vapaiden markkinoiden tasoa. Asunto-osakeyhtiö maksaisi yhtiön rahoitus-ja käyttökustannuksien jälkeen käteenjäävän osuuden osinkoina, jolloin nettokustannukset asuinneliöitään vapailla markkinoilla vastaavan summan sijoittaneella henkilöllä vastaisivat omistusasunnon yhtiövastikeen tasoa.
Rakennuttajan ei tarvitsisi sijoittaa niin suurta summaa taloon kuin vuokra-asuntoja rakennutettaessa tai vaihtoehtoisesti ottaa sitä riskiä, etteivät asunto-osakkeet menekään kaupaksi. Myös ulkopuolisen pääomasijoitusten saanti olisi helpompaa tai ainakin sijoittajan kannalta konkreettisempaa.
Asukkaalle tämä olisi joustava tapa ostaa osakkeita sen verran kuin kulloinenkin velanottokyky antaa myöten. Koska yksityisten vuokra-asuntojen täytyy tuottaa voittoa omistajalleen, saattaisi jo 70-80% omistusosuus vastaavasta vapaiden markkinoiden asunto-osakkeen hinnasta tuottaa kustannusneutraalin lopputuloksen asukkaalle. Osakepotin realisointi tai lisääminen onnistuisi ilman kiinteistönvälittäjien provikoita ulkopuolisten sijoittajien kanssa tehtävillä kaupoilla.
Asunto-osakeyhtiön omistus 0...100%
nollakorko
1
408
Vastaukset 1
- hä?
Tarkoittanet kumminkin, että jokaiselle huoneistolle on yksilöllinen vuokrahinta, joka tarkistetaan määräajoin. Ihmiset kun asuvat ja käyttävät asuntoa eri tavoin? Tai Jotain
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa751689- 241186
Kemijärvellä vesionnettomuus
Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as331084Hei, voitko kuunnella
Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu134916Joku porukka lähtenyt täältä
Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.189826- 64694
Olipa yllätys
Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo192619On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit79608- 71577
- 49571
Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä
Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,32528- 55517
- 57502
Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?
Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.25457- 34444
Kai sä mies ymmärrät..
..ettet jättänyt vaihtoahtoa. Tottakai toivon vielä, että pystyisit toimimaan niin että asiat korjaantuisivat. Vahvast28432- 33423
- 40417
- 16409
- 82398