Riittääkö arkinen keskioluen lipittminen alkoholisoitumiseen? Jonkin näkemyksen mukaan "mäyräkoirallinen" vastaisi pientä viinapulloa ja esim. suurkulutuksen alaraja on korillinen keskiolutta viikossa, eli kaksi pientä pulloa viinaa. Entä jos viikottain tulee juotua enemmänkin keskiolutta? Onko fyysiset haitat ja riippuvuus samaa luokkaa kuin että joisi kunnon viinaa.
Riittääkö keskiolut
12
1240
Vastaukset
- vaarallisempaa ?
maallikkona ajattelisin
- korkeakarvainen mäyräkoira
Kaikki riittää alkoholisoitumiseen, mutta sitten kun on alkoholisoitunut, niin viinalla saa päivittäisessä käytössä itsensä huonoon kuntoon, ellei sitten osaa juoda sitä tissutellen.
Asiassa on toki toinenkin puoli, jos lanttaa vissyllä puhdasta viinaa niin laimeaksi että se vastaa olutta, niin sillä on huomattavasti vähemmän laksatiivisia vaikutuksia.
Kokeneella on yleensä maha sen verran ripulilla koko ajan, jos kaljaa vetää, että sillä ei vaan pysty vetämään känniä, vaan sellaista tissuttelua lähinnä, että krapula pysyy loitolla. Ei sillä ole merkitystä juoko olutta, viiniä, likööriä tai kirkasta eikä noilla määrilläkään kovin suurta merkitystä ole, toleranssi kasvaa ajan myötä.
Noista suurkulutuksen, normaalikulutuksen jne. tilastoista sanoisin että jonkun on ollut pakko keksiä ne koska alkoholi on laillistettu huumausaine- Alkoholin tai yhteiskunnan ...
Ihan totta että se toleranssi kasvaa. Sanoisin silti kyllä että alkoholijuomilla on hyvinkin paljon eroja, ja se riippuu yleensä käyttäjästä että mikä se ero niillä tulee olemaan.
Se ero voi olla siinä miten huonoon kuntoon saa vatsansa toiminnan, tai sitten siinä miten huonoon kuntoon saa itsensä yhdellä kerralla.
Yhdistelmiä on hyvinkin moninaisia näiden ongelmien suhteen, mutta ongelmia jokatapauksessa on ja tulee.
Toleranssilla on silläkin monta puolta. Niin kauan kun maksa ei ole vaurioitunut, se kiihdyttää palamisnopeutta samaan tahtiin mitä se toleranssikin kasvaa. Kokematon juoja jos vetäisi perjantaina kunnon juopon satsin alkoholia ja selviäisi siitä hengissä, promillet paukkuisi varmaan vielä maanantainakin. Kokeneella taas (edellyttäen että maksa on vielä kunnossa) maksa sopeutuu jopa viikossa polttamaan alkoholia niin nopeasti, että tästä seuraa uusi ongelma: Uniongelma.
Jos vaikka tissuttelee koko päivän (huom, tissuttelee, ei siis vedä lärvejä), niin krapula saattaa herättää jo vaikkapa kuuden tunnin unien päästä.
Jos sensijaan sama henkilö on viikon selvinpäin ja vetää sitten kännit, niin se laskuhumala helposti kestää niin kauan, että ei jaksa nukkua niin pitkään, ja siitä se ryyppyputki sitten lähteekin, koska laskuhumalassa on vielä inhottavampi olla mitä krapulassa. - Tuo
Alkoholin tai yhteiskunnan ... kirjoitti:
Ihan totta että se toleranssi kasvaa. Sanoisin silti kyllä että alkoholijuomilla on hyvinkin paljon eroja, ja se riippuu yleensä käyttäjästä että mikä se ero niillä tulee olemaan.
Se ero voi olla siinä miten huonoon kuntoon saa vatsansa toiminnan, tai sitten siinä miten huonoon kuntoon saa itsensä yhdellä kerralla.
Yhdistelmiä on hyvinkin moninaisia näiden ongelmien suhteen, mutta ongelmia jokatapauksessa on ja tulee.
Toleranssilla on silläkin monta puolta. Niin kauan kun maksa ei ole vaurioitunut, se kiihdyttää palamisnopeutta samaan tahtiin mitä se toleranssikin kasvaa. Kokematon juoja jos vetäisi perjantaina kunnon juopon satsin alkoholia ja selviäisi siitä hengissä, promillet paukkuisi varmaan vielä maanantainakin. Kokeneella taas (edellyttäen että maksa on vielä kunnossa) maksa sopeutuu jopa viikossa polttamaan alkoholia niin nopeasti, että tästä seuraa uusi ongelma: Uniongelma.
Jos vaikka tissuttelee koko päivän (huom, tissuttelee, ei siis vedä lärvejä), niin krapula saattaa herättää jo vaikkapa kuuden tunnin unien päästä.
Jos sensijaan sama henkilö on viikon selvinpäin ja vetää sitten kännit, niin se laskuhumala helposti kestää niin kauan, että ei jaksa nukkua niin pitkään, ja siitä se ryyppyputki sitten lähteekin, koska laskuhumalassa on vielä inhottavampi olla mitä krapulassa.Tole kasvanut. Nyttemmin voin tissutella jopa 12-pulloa olutta koko päivän aikana tuntematta kuin hetkellistä humalatilaa. Toisaalta olenhan saman tehnyt esim. kesäisin nuoresta asti ja enemmänkin juonut. Onhan se vatsa sekaisin. Toisaalta en koe tarvetta tasoittaa krapulaa alkoholilla. Useimiten en koe edes sen enempää krapulaa. Minun on pitänyt hankkia proille mittari ja laskea muilla keinoilla vielä mahdollista humalatilaa. Muuten en välttämättä tiedä edes olenko kuinka humalassa. Saattaa olla, että palaa vain nopeammin??
- Toi mihin vastasit
Tuo kirjoitti:
Tole kasvanut. Nyttemmin voin tissutella jopa 12-pulloa olutta koko päivän aikana tuntematta kuin hetkellistä humalatilaa. Toisaalta olenhan saman tehnyt esim. kesäisin nuoresta asti ja enemmänkin juonut. Onhan se vatsa sekaisin. Toisaalta en koe tarvetta tasoittaa krapulaa alkoholilla. Useimiten en koe edes sen enempää krapulaa. Minun on pitänyt hankkia proille mittari ja laskea muilla keinoilla vielä mahdollista humalatilaa. Muuten en välttämättä tiedä edes olenko kuinka humalassa. Saattaa olla, että palaa vain nopeammin??
Mulla on noin just, että jos puhutaan 0,33 olutpulloissa, niin se 12 voi juoda arki-iltana ja mennä seuraavana päivänä töihin, ilman että tulee minkäänlaista krapulaa.
Jos yrittää vähän ajatella tota kroppaa, niin se saattaa jäädä 10-11 pulloon, ja silloin tietysti on vielä vähän parempi olo.
- näin se on
Aika monella on sellainen kumma käsitys, ettei keskaria pidetä alkoholijuomana lainkaan, vaikka sitähän se on. Selitetään tyyliin, etten ollut edes kännissä, olutta vain join, kun alkometriin siinä hönkäillään. Mikä kumma siitä oluesta tekisi alkoholittoman, kun mäyrä vastaa suunnillen vajaata kossua. Eli kertauksen vuoksi, yksi pullo keppanaa on yksi annos alkoholia ja naisilla ainakin yli 16 annosta/vk on SUURkulutuksen raja ja miehillä se lienee siinä 20:n kieppeillä tai vähän päälle. Nämä rajat nyt vain antavat suuntia, kun halutaan tai yritetään määritellä joidenkin henkilöiden alkoholin kulutusta. Itsekin yritin kusettaa itseäni, ettei minulla se raja mene rikki ihan joka viikko, vaikka hyvin tiesin, että kun otti päälle kävi, niin vuorokaudessahan tuo viikon kulutus jo meni.
Eli siis vastaus on kyllä, alkoholijuomilla alkoholisoidutaan, ei esimerkiksi kokiksella.- Määrät
Ei ole mitään lääketieteellisiä vaan piekmminkin suuntaa antavia arvoja. Minulle yksi lääkäri kirjoitti haitallisen alkoholikäytön diagnoosin. Haitallisuuden määritelmä käytännössä on sitä, että pitäisi kyetä osoittamaan akuutisti alkoholin ja psyykkisen taikka fyysisen ongelman yhteys.
- pä yhdessä
riittäisikö nelosolut alkoholisoitumiseen? eli keskiolut sitten ei ihan riittäis, vai miten se nyt meni...
- Oolofi
siinä missä mikäö tahansa muukin. Keskari on niin mietoa esim. kossuun verrattuna, että tietysti sitä saa juoda enemmän, mutta kyllä siitäkin känniin tulee. Ei ehkä niin rajuun ja siksi itse olen lopettanutkin väkevien juomisen kokonaan, koska juon niitä kuitenkin samaan tahtiin kun keskaria, ja senhän tietää(tai siis ei oikeastaan voi tietää) mitä siitä seuraa. Mutta keskiolut aiheuttaa ihan samalla lailla alkoholiriippuvuuden. Itsekin olen pettänyt tssä itseäni ja kuvitellut ettei mulla ole mitään ongelmaa, jos juon vaan kaljaa. Mutta kyllä tässä on taas tullu aika kuutamolla oltua, esim. eilisestäkään en muista kunnolla mitä taphatui, paitsi valitettavasti ne hölmöilyt mitä tuli taas tehtyä, muistan hyvin.
Ja ei kai tuo jos vaikka 6-päkin vetäs joka päivä oiskaan niin paha juttu, mutta jos on juoppouteen taipuvainen kuten minä, niin realistisempaa on 8 litraa päivässä. Kalja on myös halpaa, mutta jos alkaa mennä kori päivässä niin se ei enää tulekaan niin halvaksi. M''r't tuppaa lisäntymään, mopo karkaa käsistä ja olen jo sekakäyttäjäksikin saanut itteni, yleensä tulee kaljan kanssa popsittua pillereitäkin, asennuslääkkeitä ja bentzoja lähinnä.
Tänään en tosin ole ottanut mitään. Paitsi lääkärin määräämään masennuslääkkeen aamulla ja vielä paljon pienemmän annoksen kun normaalisti. Koska senkin käyttö on ollut viimeaikoina epäsäännöllistä.
Kyllä tässä taas kuivatellaan. Oiskeatsaan hyvä ettei ole rahaa, en tiedä oisko voimaa olla juomatta jos rahaa ois.
Ja sellanen paska juttu vielä, että sovin huomiseksi jo yhden menon, mutta nyt tuntuu ettåä joudun tekemään oharit, kun en jaksakkaan varmaan mennä sinne minne pitäis.
Olen paska. Epäluotettava, surkea luuseri.- Timo.alkoholisti
Minulla on vähän samansuuntaisia kokemuksia kuin Oolofilla. Viimeisinä juomavuosina join vain keskaria, koska terävät vei aivan kuutamolle. siis aina sama tahti, olipa lasissa mitä tahansa. tietäähän tuon miten siinä käy.
- apu karsia
Timo.alkoholisti kirjoitti:
Minulla on vähän samansuuntaisia kokemuksia kuin Oolofilla. Viimeisinä juomavuosina join vain keskaria, koska terävät vei aivan kuutamolle. siis aina sama tahti, olipa lasissa mitä tahansa. tietäähän tuon miten siinä käy.
jep, totta turiset. olen juonut pari vuotta ainoastan kirkkaita, pullo, jonkin kokoinen päivässä. pari viikkoa olin ihan umpitunnelissa viron matkan jäljiltä. piti katkoo, löin kerrasta poikki. aloin pelätä juoppohulluutta. no hyvin meni monta päivää kun söin vitamiineja jne. nyt alkoi pelottaa ja siirryin keppanaan.
tosin aamulla paskansin housuun. no sitä sattuu, kepu on hyvä ulostuslääke, muistan sen nuoruudesta.
hmm kolmeen päivään oon nukkunut viis tuntia. ja ihan virkee. aamusta polttomoottori trimmerin kans muutamaksi tunniksi heinätöihin, sitten päiväunet. herätessä ruokaa ja vitamiinia sun muuta. ja trimmeri laulaan. en nimittäin ole ollut mielestäni kovinkaan kännissä pian viikkoon, promilleja en tiedä kun mittari on kai sökö, puhalsi missä kunnosa vaan niin tulos oli aina nolla... mistähän sais noita oikeita mittareita, vois tarkkailla känniastettaan ettei jois ihan tolkuttomasti.
mutta kyllä kepu on parempi vaihtoehto väkeville. kosssun vetää puoleen tuntiin, vedä mäyräkoira samaan aikaan. vaatii herrassmiesrakon puuttumista.
nojaa, ihan ok alasajo tää on ollut. hommat sai hoideltua kerralla katkon jälkeen hyvin, sittenennen hulluutta kerkes loiventamaan. pikkasen oon huolestunuttuosta kotiviini tonkasta. tosin aikanaan join vuosia pelkkää kotiviintä, ei ollut rahaa muuhun.
nyt tupakille ja aamupalalle, sitten pihalle heinätöihin. öö sataa vettä.. hmmm
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 683219
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753087Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.682952On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662631Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442132- 611699
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251667Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181659- 351655
- 591576