Seretide ja keuhkoista kuuluva rahina

Astmaatikko-

Mulle määrättiin vähän aikaa sitten uusi astmalääke, Seretide (50/500 mg). Olen ottanut sitä ihan ohjeiden mukaan. Ongelmana on vain se, että Seretiden ottamisen jälkeen keuhkoista alkaa joka kerta kuulua rahinaa, ihan kuin astmakohtauksessa. Hengitys tuntuu samalla vaikeutuvan hieman, mutta toisaalta en ole varma vaikeutuuko hengitys tosiaan. Pitäisi varmaan katsoa PEF-arvot tuolloin.. Mutta lieneekö tuo keuhkoista kuuluva rahina normaalia, eihän astmalääkkeen tuollaista pitäisi aiheuttaa? Häiritsevää kun joka kerta hengitys rahisee.

11

6153

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Astmaatikko-

      Kurkussani on myös paljon limaa, ilmeisesti aiheutunut Seretiden käytöstä kun aikaisemmin limaneritystä ei ollut (ainakaan paljon). Limaneritys tuli kuvioihin silloin kun aloin käyttämään Seretideä. Nyt limaa on niin paljon että välillä meinaa jo tukehtua. Voiko tämä olla mahdollista että astmalääke aiheuttaa tällaista??

      • mahdollisia *

        Kyllä kaikki antamasi oireet pitävät paikkansa, nyt kuitenkin näyttää siltä että se Seretide ei tehoa tarpeeksi sinulle, on liian mieto... limaneritys, vinkuminen tai rohina kielii juuri siitä että se lääke ei tehoa tarpeeksi hyvin. Joko lisäät annostusta tai käy lääkärin juttusilla uuden annostusohjeen saadaksesi. On niin, että jos lääkettä ottaa liianvähän,liianmyöhään, liianharvoin tms. niin sen teho on heikentynyt ja siitä oireet.


    • annostus

      Ensisijaisesti kehottaisin kääntymään lääkärin puoleen, en missään tapauksessa lisäämään ominpäin annostusta. Siinähän on pitkävaikutteisen avaavan lisäksi kortikosteroidi Seretiden suurimmalla annostuksella.
      Jospa lukisit vielä kerran pakkausselosteen ja siinä olevat varoitukset. Et kerro kauanko on "vähän aikaa" jonka olet käyttänyt uutta lääkettäsi ja mikä oli entinen lääkitys.

      Kerrot rahinasta kuin astmakohtauksessa,mutta onko hengenahdistusta myös. Oletko koettanut yskiä, lähteekö limaa liikkeelle? Onko astmalle tyypillisesti uloshengitys vaikeampaa kuin sisäänhengitys tässä rahinatilanteessa?
      Voihan olla, että lääke on sopimaton sinulle, mutta kumpiko lääke.

      Itse olen pitkän linjan (20v) astmaatikko ja käyttänyt vuosia Seretideä, ensin samaa vahvuutta kuin sinulla,sitten vuosia puolitettua määrää 50/250. Keuhkosairauksien erikoislääkärini lopetettua vastaanottonsa jättäytyin terveyskeskuksen hoiviin. Kun astmani tammikuussa jostain syystä paheni,otin lääkärin hyväksymisellä Prednisolon-kuurin ja vielä tämän vuoden aikana kaksi kuuria sekä Seretide nostettiin 50/500. Lisäksi vielä Oxis,eli pitkävaikutteinen avaava Seretiden kanssa yhtäaikaa. Ahdistus vaan lisääntyi. Omalääkäri lomalla,joten erikoislääkärin pakeille.

      Hän kauhisteli suurta tämän vuoden kortisonivalmistemäärää ja piti minulle esitelmän sen haitoista. Nyt uusi lääkitykseni on Seretide 50/250 ja Ventoline tarvittaessa. Prednisolon vain lääkärin määräyksen mukaan. Tätä kokeillaan kuukausi,jonka jälkeen olen häneen sähköpostiyhteydessä. Nyt reilun viikon jälkeen jo tuntuu helpommalta hengittää. Ventoline on ollut koko ajan nopea avaava lääkkeeni.

      Mutta - jokainen potilas on yksilöllinen ja hänen astmansa. Yritä selvittää, mikä on sinulle paras yhdistelmä. Mittaile PEF-tuloksia ennenkuin menet lääkäriin.

      • Seretiden annostus

        Huolimattomuuttani: en sentään pelkän pienennetyn Seretiden varaan jäänyt, vaan lisäksi Singulair 10 mg tabletti iltaisin.Minulle uusi lääke.


      • jestas sentään

        mitä täältä saa lukea! Jos jollain on maximiannokset käytössä ei kukaan hullu lisää annostusta, ei edes se katujuoppo tai se älykääpiö jolla on lukihäiriö :(
        mutta jos vaikka annostus on esim. 1 kerta vuorokaudessa ja lääkkeen teho pieni niin jo järki sanoo että annostusta täytyy ja voi lisätä :) Esim. otan yhden buranan 200mg päivässä ja sitten kun ei auta soitan lääkäriin että AIKAAAAA MINULLE MINULLA EI TEHOA LÄÄKE! Eipä tarvitse enää ihmetellä miten suomalaiset ovat omahoidossa niin saatanan tyhmiä!
        Kutsukaa lääkäri pyyhkimään kun se ostettu paperi apteekista ei tehoaa...!!!


      • annostus
        jestas sentään kirjoitti:

        mitä täältä saa lukea! Jos jollain on maximiannokset käytössä ei kukaan hullu lisää annostusta, ei edes se katujuoppo tai se älykääpiö jolla on lukihäiriö :(
        mutta jos vaikka annostus on esim. 1 kerta vuorokaudessa ja lääkkeen teho pieni niin jo järki sanoo että annostusta täytyy ja voi lisätä :) Esim. otan yhden buranan 200mg päivässä ja sitten kun ei auta soitan lääkäriin että AIKAAAAA MINULLE MINULLA EI TEHOA LÄÄKE! Eipä tarvitse enää ihmetellä miten suomalaiset ovat omahoidossa niin saatanan tyhmiä!
        Kutsukaa lääkäri pyyhkimään kun se ostettu paperi apteekista ei tehoaa...!!!

        Siis vastasitko todella minulle nimimerkille "annostus"?. Eihän sinulla ollut sen viisaampaa sanottavaa aloittajalle. Vain esimerkki,miten menettelet Burana-annosten kanssa tai et menettele.

        Aloituskysymyksen tekijä ei mielestäni kertonut riittävän tarkkoja tietoja, ei annostuskertoja tai,joten katsoin parhaaksi toppuutella otsikolla "Hmmm...."ja nimimerkillä "mahdollisia *" kirjoittaneen lisäyskehotukseen. Lisäksi kerroin omasta kokemuksetani.

        Tunteittesi purkaminen ja ns. "haukkuminen" oli ihan turhaa, paitsi jos itse olet sen ansiosta rauhoittunut ja tyytyväinen.

        Hyvää uutta viikkoa jokaiselle!


      • kortisoni
        annostus kirjoitti:

        Siis vastasitko todella minulle nimimerkille "annostus"?. Eihän sinulla ollut sen viisaampaa sanottavaa aloittajalle. Vain esimerkki,miten menettelet Burana-annosten kanssa tai et menettele.

        Aloituskysymyksen tekijä ei mielestäni kertonut riittävän tarkkoja tietoja, ei annostuskertoja tai,joten katsoin parhaaksi toppuutella otsikolla "Hmmm...."ja nimimerkillä "mahdollisia *" kirjoittaneen lisäyskehotukseen. Lisäksi kerroin omasta kokemuksetani.

        Tunteittesi purkaminen ja ns. "haukkuminen" oli ihan turhaa, paitsi jos itse olet sen ansiosta rauhoittunut ja tyytyväinen.

        Hyvää uutta viikkoa jokaiselle!

        myös aiheuttaa hengenahdistusta ja palantunnetta kurkussa, onneksi oli osunut lääkäri joka tiesi tämän. Kortisoni on myös elimistössä kumuloituva aine, jonka sivuvaikutukset saattavat muodostua todella haitallisiksi.


      • minä ainakin
        kortisoni kirjoitti:

        myös aiheuttaa hengenahdistusta ja palantunnetta kurkussa, onneksi oli osunut lääkäri joka tiesi tämän. Kortisoni on myös elimistössä kumuloituva aine, jonka sivuvaikutukset saattavat muodostua todella haitallisiksi.

        olen jo ihan seonnut kortisonista. Siis olen ollut psykoosissa joten ei haittaa vaikka otan yliannoksia kortisonia.. Hulluutta ei tarvitse pelätä!!!!!!


    • maalaislääkäri

      Morjes. Kyl pitäs maalaisjärjenki sanoa, että ei astmalääke mitään oireita aiheuta vaan astma itsessään. On ihan selvää myös, että jos käy kuvailemallasi tavalla (limaneritys, rohina) seredine on väärä lääke sulle eli hakeudu takas lääkärille. Käy astmahoitajalla sekä keuhkolääkärillä. Tarvitset kokonaan eri lääkkeen ja mahdollisesti astmasi on pahentunut. Mun arvio on tämä jos seredine ei tehoa tarviit yhdistelmälääkkeen kuten budesonic turbuhaler. Ja annokset on varmaan parikin kertaa pv.

    • maalaislääkäri

      Tosin voi olla myös, että seredinessä on sinulle allergisoivia aineksia jolloin olisit allerginen astmalääkkeelle. Onko allergia yliherkkyyttä mitattu? Astma ja allergia kulkevat käsi kädessä. Kokatapauksessa hakeuduppa astmahoitajalle vähintään ja hoidata eri lääkitys.

    • 19+12

      Onko käytössäsi evohaler vai diskus ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2830
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      104
      2065
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1554
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      70
      993
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      911
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe