Pennun kiinteä

ruokinta!

Pennut ovat pian 4 viikkoisia, olen alkanut antamaan lisäruokaa pennuille, jostain syystä pennut eivät syö vellejä, jauhelihaa paljoa. saattavat pyörähtää vain kupilla ja häipyä... Aloitin ruokinnan jauhelihakeltuais pullilla, jotka annoin kädestä. saavatko ne siis emästä vielä niin paljon maitoa että meikäläisen murkinat eivät kelpaa?!

5

229

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuo on tyypillistä ainakin meillä. Pääasia että edes vähän menee. Kun pennut kasvavat nappaa emo hetkeksi pois, jotta ei ehdi imettää ja ei kun sapuska esiin ja tarjolle.

    • n.sorsa

      sen ikäisiä, että eivät tarvii enään emon nisiä, vaan voivat jo siirtyä kiinteään ruokaan, ainakin niissä roduissa tehdään, niin mitä minä tiedän.

    • Luonto pitää huolen hyvistä lähtökohdista. Emon maito on imevälle pennulle ihanteellista ravintoa. Vaiheessa, jossa pentu kasvaa niin kookkaaksi, että emon maito ei enää riitä, on pennun jatkokehitys pitkälti kasvattajan päätösten ja taidon varassa. Valitettavasti vieläkin eläinlääkärit näkevät vastaanotoillaan koiranpentuja sekä aikuisia koiria, joiden terveys on pilattu väärällä ruokinnalla. Pennun kasvattajalla on suuri vastuu, sillä uusi omistaja pitää häntä asiantuntijana ja siksi mahdollisista vääristä neuvoista saattaa olla vaikea luopua. 3-4 viikon iässä pennut alkavat pikkuhiljaa maistella kiinteitä ruokia, vaikka emon maito onkin vielä pääasiallinen ravinto.


      Vieroitus

      Vieroitusiässä (6-8 viikkoa) pennun energiantarve painoyksikköä kohden on kaksinkertainen aikuiseen verrattuna. Tässä vaiheessa pentu tulee riippumattomaksi emon maidosta.

      Johtuen nopeasta kasvusta ja suuresta energiatarpeesta ruoka kannattaa antaa vieroitusiässä neljässä erässä päivän aikana. Kun pennun paino on puolet aikuisen painosta, voidaan siirtyä kahdesti päivässä ruokintaan.

      Ruokana kannattaa käyttää hyvin maistuvaa, korkealuokkaista, energiapitoista ruokaa. Sopivaa on esim. pennuille tarkoitettu, korkealuokkainen kuivaruoka (jonka voi kostuttaa vedellä). Tätä penturuokaa tulee antaa, kunnes pentu on saavuttanut 75% aikuisen painosta.

      http://www.albapets.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=22&Itemid=26

      • Ihan mielenkiintoisia linkkejä muuten,mutta kun ne tuppaa aina jossain vaiheessa menemään teollisen mainospuheeksi.Todennäköisesti kyseisen artikkelin kirjoittajallakin on yrityksessään myös myytävänä mainostamiaan tuotteita...


    • Pikku Äiti

      Taitavat saada emon nisistä vielä hyvin maitoa, ja se on hyvä se. Kyllä ne pennut alkavat ennenpitkää pupeltaa muutakin ruokaa, riippuu ihan täysin pennuista että milloin.

      Minä en kyllä millään muotoa kannata minkään näköistä pentujen "vieroittamista", emo tekee sen itse sitten kun kokee tarpeelliseksi. Ja OMAN LAJIN maito on pennulle aina erittäin hyväksi.

      Meillä nyt viimeisimmässä pentueessa emo imetti pentuja yllättävän pitkään, muistaakseni tuota kotiin jäänyttä pentua peräti 11-12 viikon ikäiseksi. Ja se on myös terveempi kuin pentu joka lähti ja siis myös vieroitettiin heti 7vk iässä, joskin luulen etteivät pennun ostajat ole myöskään ruokkineet pentua ohjeidemme mukaisesti :(

      Ainiin mutta yritin selittää, että pitkästä imetyksestä huolimatta pennut alkoivat kyllä pupeltaa jauhelihaa oikein hyvällä ruokahalulla siinä ohessa joskus 4 viikon iässä. Aluksihan niille ei sen enempää annetakaan kuin lihapullan kokoinen nökäre jauhelihaa, se riittää. Ja pienten rotujen edustajille ei kaiketi tarvitse saada uppoamaan niinkään paljoa?

      Minä muuten syötin jauhelihan käsin, en laittanut sitä mihinkään kuppiin tms. (emo olisi ne hotkaissut siitä, meillä on tosi ahneita koiria.. onneksi). Vasta kun pennut "hurahtivat" jauhelihaan, aloin tarjota sitä kupeista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      34
      3101
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      153
      1925
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      191
      1473
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      127
      1386
    5. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1074
    6. 127
      974
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      242
      852
    8. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      839
    9. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      66
      721
    10. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      81
      652
    Aihe