Hei. Sellaista vaan ajattelin kysellä, että löytyykö täältä lääkisläisiä, jotka ovat eka suorittaneet sairaanhoitajan tutkinnon?
Ite oon nyt opparia vaille valmis sh ja haluaisin jatkaa lääkiksessä, kun tuo lääkäri on aina kuiteski ollu se unelma. Mietin vaan, et voiko tällä mun tulevalla tutkintotodistuksella päästä jotenki suoraan jonku väylän kautta tai sit jossain erillisvalinnassa (esim. onko jotain kiintiötä shoitajlle)? Luulis nyt et jotenki katsovat taustaa ku väitän, että mulla on aikas paljon paremmat tiedot ja taidot ku esim. jollain joka hakee suoraan lukiosta..
Niin, ja paljonko opintoja saa korvattua sit ku pääsee sisälle. Luokkakaveri meinasi samaa juttua ja sanoi että pitäis päästä 2-3 vuodessa valmiustumaan läääkäriks, mikä kyllä sopis mulle paremmin ku hyvin:)tosin kai siihen nyt sit menee aikaa jos haluu erikoistua vaikka kirurgiks, mut jos nyt sais sen perus lääkärin tutkinnon suoritettua eka alta pois..
No joo, tälläsia. Jakakaa kokekmuksia.
Sh:sta lääkäriksi
19
9183
Vastaukset
- Kukkurakauppa
Moi, Turussa on ainakin ollut nk. muuntokoulutus. Lisätietoja http://www.med.utu.fi/hallinto/muuntokoulutus/
Toisaalta sulla tarttis olla työkokemusta (ei harjoittelua), jotta pääsisi sisälle. Siinä on vaan se, että kahdessa tai kolmessa vuodessa ei kyllä pääse. Siihen menee kyllä 4-5 vuotta joka tapauksessa, koska siellä opiskellaan muutenkin 6-7 vuotta. Ja sun tilanne on se, että valmistut niin kannattais ehkä hakea perusopiskelijaksi ja sitä kautta lähteä purkamaan tilannetta. Se onkin eri asia miten paljon saa hyväksiluettua. Mitkä sulla on MaFyKe pohjatiedot?- hoitsumainen
No lääkelaskut onnistuu ainaki ihan hyvin, mut aiemmin en oo oikeen muuta lukenu ku ei oo tarvinnu. Tuskimpa tuo nyt hirveitä ongelmia tuottais treenata ne kuntoon. Ja luulen kyl et noiden lääkelaskujen jälkeen mikään ei oo vaikeeta...:)
Katoin ton linkin, mut siin oli et muuntokoulutus ois jo lopetettu:( No, pitää varmaan sit mennä tavallisen väylän kautta. Tänää ajattelin käydä kirjastossa tsekkaamassa galenoksen:)
Mut sitä ihmettelen et miks saa vaan niin vähän hyvksiluettua jospääsee kun samoja juttujahan niissä on ja harjottelujaki takana meillä...jännää. - Kukkurakauppa
hoitsumainen kirjoitti:
No lääkelaskut onnistuu ainaki ihan hyvin, mut aiemmin en oo oikeen muuta lukenu ku ei oo tarvinnu. Tuskimpa tuo nyt hirveitä ongelmia tuottais treenata ne kuntoon. Ja luulen kyl et noiden lääkelaskujen jälkeen mikään ei oo vaikeeta...:)
Katoin ton linkin, mut siin oli et muuntokoulutus ois jo lopetettu:( No, pitää varmaan sit mennä tavallisen väylän kautta. Tänää ajattelin käydä kirjastossa tsekkaamassa galenoksen:)
Mut sitä ihmettelen et miks saa vaan niin vähän hyvksiluettua jospääsee kun samoja juttujahan niissä on ja harjottelujaki takana meillä...jännää.Suosittelen galenokseen tutustumista ja perusteellista läpikäyntiä. Ja hyväksilukemisesta täällä puhutaan lähes koko ajan. Se on tosi monessa yliopistossa kun amkkilainen hakee niin saa aika nihkeästi mitään. Johtuuko se yliopistojen asenteesta vai mistä, sitä en tiiä. Olen kuullut, että monesti ei saa edes kieliä (?) vaikka ne nyt luulisi olevan ihan samaa tavaraa ja samalla tasolla amkissa ja yo:ssa. Amkeissa jopa parempaa.
Mut S24:n keskustelupalstalta et saa muuta tietoa kun arvauksia, niin suosittelen kilauttamaan haluamasi tiedekunnan kansliaan ni saat henk. koht. neuvontaa ja varmaa tietoa. - Helsingin yliopistossa
hoitsumainen kirjoitti:
Mut sitä ihmettelen et miks saa vaan niin vähän hyvksiluettua jospääsee kun samoja juttujahan niissä on ja harjottelujaki takana meillä...jännää.on oma (pieni) kiintiö, jonne voi hakea. Mutta sama aika tutkintoon kuitenkin menee kuin muillakin, vaikka mahdollisesti jotain voi hyväksilukeakin. Kun kuitenkin edetään kurssimuotoisesti, niin oman kurssin kanssa siirrytään aina eteenpäin eikä omaa tahtia oikein voi pitää ainakaan normaalisti.
Valintaoppaasta seuraavassa:
Kiintiöön 2 (terveydenhuoltoalan kiintiö, joka on yhteispaikkamäärältään enintään 6 % konsistorin vahvistamasta määrästä) kuuluvat terveydenhuoltoalan opistossa tai ammattikorkeakoulussa sairaanhoitajan, terveydenhoitajan, kätilön, lääkintävoimistelijan, toimintaterapeutin,
hammashuoltajan, laboratoriohoitajan, röntgenhoitajan, optikon, apuneuvoteknikon,
hammasteknikon, erikoishammasteknikon, bioanalyytikon, ensihoitajan, suuhygienistin,
optometristin, Bachelor of Nursing, apuvälineteknikon, fysioterapeutin, jalkaterapeutin, osteopaatin tai terveysteknikon tutkinnon suorittaneet; näistä ylioppilaat otetaan huomioon myös kiintiössä 1.
Terveydenhuoltoalan tutkinnon suorittaneiden kiintiön puitteissa voidaan kuitenkin
hyväksyä vain sellainen pyrkijä, jonka pistemäärä ei ole huonompi kuin viimeisenä
suomenkieliselle opintolinjalle kiintiössä 1B hyväksytyn pyrkijän pistemäärä
vähennettynä 10:llä. - kandipaatti
hoitsumainen kirjoitti:
Mut sitä ihmettelen et miks saa vaan niin vähän hyvksiluettua jospääsee kun samoja juttujahan niissä on ja harjottelujaki takana meillä...jännää.Hoitaja ei osaa lääkärin hommia, eikä lääkäri hoitajan. Hoitajille opetetaan aivan eri asioita koulutuksessaan kuin lääkärille ja päinvastoin, siksi ei todellakaan voida hyväksilukea paljon mitään sh-koulutuksesta lääkäriksi opiskeltaessa. Monin paikoin se luonnontiedepuoli jää sh-opinnoissa aivan liian pintapuoliseksi.
- kysymykseesi...
i) Terveydenhuoltoalan kiintiö on Helsingin yliopistossa. Varsinaisen väylän kautta lääkikseen ei pääse Suomessa.
ii)Sh-opinnoista saa hyväksiluettua ensiapukurssin ja yhden histologian mikroskopointityön.
iii) Muuntokoulutusta ei enää järjestetä. Se osoitti, että valmistumiseen menee Sh-pohjalta sama, ellei jopa pidempi aika kuin normaalikiintiöissä valituilla.
Kiitos. - Provo?
Provo?
. . . Jos ei, niin:
Joudut hakemaan normaalia reittiä, pystyt hyväksi lukemaan varmaan ehkä 5op, ei ne hoitusun opinnot oikeen kelpaa prekliinisestä, eli kuusi vuotta luvassa.- hakijoiden
taso oli niin heikko normaalilääkikseen hakijoiden tasoon verrattuna - siis pääsykokeen suorituksessa - ettei sitä voitu enää jatkaa. Olisi pian tasa-arvovaltuutettu alkanut valittaa miksi hoitajat pääsevät niin paljon helpommin lääkärikoulutukseen kuin muut.
- periaatteessa epätasa-arvoisia
hakijoiden kirjoitti:
taso oli niin heikko normaalilääkikseen hakijoiden tasoon verrattuna - siis pääsykokeen suorituksessa - ettei sitä voitu enää jatkaa. Olisi pian tasa-arvovaltuutettu alkanut valittaa miksi hoitajat pääsevät niin paljon helpommin lääkärikoulutukseen kuin muut.
Kaikki lääkiksen apukoulukiintiöt ovat periaatteessa asettava myös hakijat epätasa-arvoiseen asemaan.
Apukoulukiintiöt: ruotsinkielinen linja, uusien ylioppilaiden lisäpisteytys, saamelaiskiintiö ja terveydenhuoltoalan kiintiö.
Jos näistä ymmärrettäisiin tarpeeksi valittaa, niin luultavasti niihinkin puututtaisiin. On naurettavaa, että etnisen alkuperän, kulttuurin tai kielen perusteella asetetaan kiintiöitä, joissa saa huomattavaa helpotusta. Jos hakija on oikeasti hyvä, niin silloin hän kyllä yltää pääsemään sisään aivan normaalien kriteerien puitteissa. Eri asia on oikeus tehdä pääsykoe ja opiskella omalla äidinkielellään. - medisiinari vm -08
periaatteessa epätasa-arvoisia kirjoitti:
Kaikki lääkiksen apukoulukiintiöt ovat periaatteessa asettava myös hakijat epätasa-arvoiseen asemaan.
Apukoulukiintiöt: ruotsinkielinen linja, uusien ylioppilaiden lisäpisteytys, saamelaiskiintiö ja terveydenhuoltoalan kiintiö.
Jos näistä ymmärrettäisiin tarpeeksi valittaa, niin luultavasti niihinkin puututtaisiin. On naurettavaa, että etnisen alkuperän, kulttuurin tai kielen perusteella asetetaan kiintiöitä, joissa saa huomattavaa helpotusta. Jos hakija on oikeasti hyvä, niin silloin hän kyllä yltää pääsemään sisään aivan normaalien kriteerien puitteissa. Eri asia on oikeus tehdä pääsykoe ja opiskella omalla äidinkielellään.on todella epätasa-arvoa mainitsemasi kiintiöt, onneksi tänä vuonna ei enää uudet yliopiilaat saaneet 4 lisäpistettä, se oli todellista ikärasismia. Ruotsinkieliset pääsevät 10 pistettä huonommilla tuloksilla sisään ja se on niin väärin. Asiaan tulisi puuttua vaan miksei kukaan puutu ?
- gflygflöyig
medisiinari vm -08 kirjoitti:
on todella epätasa-arvoa mainitsemasi kiintiöt, onneksi tänä vuonna ei enää uudet yliopiilaat saaneet 4 lisäpistettä, se oli todellista ikärasismia. Ruotsinkieliset pääsevät 10 pistettä huonommilla tuloksilla sisään ja se on niin väärin. Asiaan tulisi puuttua vaan miksei kukaan puutu ?
"Ruotsinkieliset pääsevät 10 pistettä huonommilla tuloksilla sisään ja se on niin väärin. Asiaan tulisi puuttua vaan miksei kukaan puutu ?"
RKP oli viimeksi 70-luvulla oppositiossa, että 1 1 . . .
- lääkäriksi?
Tää oli varmaan provo?
"Luokkakaveri meinasi samaa juttua ja sanoi että pitäis päästä 2-3 vuodessa valmiustumaan läääkäriks, mikä kyllä sopis mulle paremmin ku hyvin:)"
- Läkäriksi ei ihan opiskella 2-3 vuodessa. Itseasiassa nopeammin kuin 5,5 vuodessa tutkintoa ei edes saa suorittaa ja sekin on tosi hankalaa, kun opinnot ovat melko koulumaisia ja suunniteltu 6 vuodelle.
"mulla on aikas paljon paremmat tiedot ja taidot ku esim. jollain joka hakee suoraan lukiosta.."
- Rehellisesti sanottuna pääsykoketta ajatellen sulla on paljon huonommat tiedot kuin suoraan lukiosta tulleella, jolla on tuoreet tiedot fysiikasta ja kemiasta. Pääsykoe on kuitenkin se, joka ratkaisee sisälle pääsyn, ei aiempi ammattitutkinto.
Jos lääkärin ammatti on sulle ollut aina se unelma, niin mikset hakenut suoraan lukiosta tai ottanut paremmin itse selvää asioista? Nyt sulla suoraan sanoen on aika heikot mahdollisuudet päästä, sairaanhoitajan tutkinto ei sua pääsykokeissa auta, ja opinnoissa et saa yhtään opintoviikkoa anteeksi, koska sairaanhoitajat ja lääkärit opiskelevat aivan eri asioita. Kirjoituksesi perusteella saa sen kuvan, että sulla on hyvin ruusuinen kuva lääkärin ammatista ja lääkärin ammattiin opiskelusta. Sisälle pääsy on vaikeaa ja lääkiksessä opiskelu on paljon raskaampaa kuin sairaanhoitajaopinnot. Oletkohan ajatellut asiaa ihan loppuun asti?- ..............................
"Sisälle pääsy on vaikeaa ja lääkiksessä opiskelu on paljon raskaampaa kuin sairaanhoitajaopinnot."
Eli sinä siis olet opiskellut sekä sairaanhoitajaksi että lääkäriksi, oletan? - molempia koittanut
.............................. kirjoitti:
"Sisälle pääsy on vaikeaa ja lääkiksessä opiskelu on paljon raskaampaa kuin sairaanhoitajaopinnot."
Eli sinä siis olet opiskellut sekä sairaanhoitajaksi että lääkäriksi, oletan?Minä ainakin opiskelin vuoden ajan AMK:ssa terveydenhoitajaksi ennen lääkistä, ja voin kyllä kertoa, että AMK opinnot ovat ihan uskomattoman helppoja lääkikseen vastaaviin verrattuna. Eroa on kuin ala-asteella ja ylppäreillä.
- ... josta on...
molempia koittanut kirjoitti:
Minä ainakin opiskelin vuoden ajan AMK:ssa terveydenhoitajaksi ennen lääkistä, ja voin kyllä kertoa, että AMK opinnot ovat ihan uskomattoman helppoja lääkikseen vastaaviin verrattuna. Eroa on kuin ala-asteella ja ylppäreillä.
Tarkoitus tekohengittää kaikki läpi jos vaan niin haluavat.
Myös itselläni on kokemusta molemmista. - lääkäriksi?
.............................. kirjoitti:
Eli sinä siis olet opiskellut sekä sairaanhoitajaksi että lääkäriksi, oletan?"Eli sinä siis olet opiskellut sekä sairaanhoitajaksi että lääkäriksi, oletan?"
En ymmärrä mitä mielenkiintoista väittämässäni oli. Kyllä, olen opiskellut molempia, tosin amk:ssa turhauduin aika pian ja jätin opinnot kesken ja hain lääkikseen, johon pääsinkin. Nyt opinnot lääkiksessä loppusuoralla. Lisäksi perheessäni on useita sairaanhoitajia, joiden opiskelua olen seurannut läheltä, joten kokemusta kyllä löytyy. Sairaanhoitajaksi/lääkäriksi opiskelu on kuin yö ja päivä. Sairaanhoitajaksi opiskellessani luin tenttiin ensimmäisen kerran edellisenä ja iltana ja silloinkin n. 4 tuntia, ja esim. anatomiasta, joka oli vaikeimpia aineita sain tällä lukemisella arvosanaksi 4, vaikka en ollut edes mukana kaikilla oppitunneilla. Lääkiksessä luen tentteihin viikkoja ja silti se tuntuu ajoittain riittämättömältä, alkuaikoina olin muutaman kerran uusinnassakin hylätyn kokeen vuoksi.
Sairaanhoitajaopinnot tuntuivat minusta turhauttavilta juuri sen vuoksi, ettei niissä ollut minulle tarpeeksi haastetta. Sen vuoksi itse vaihdoin lääkikseen ja olen ollut ratkaisuun erittäin tyytyväinen. - NunesLinn
lääkäriksi? kirjoitti:
"Eli sinä siis olet opiskellut sekä sairaanhoitajaksi että lääkäriksi, oletan?"
En ymmärrä mitä mielenkiintoista väittämässäni oli. Kyllä, olen opiskellut molempia, tosin amk:ssa turhauduin aika pian ja jätin opinnot kesken ja hain lääkikseen, johon pääsinkin. Nyt opinnot lääkiksessä loppusuoralla. Lisäksi perheessäni on useita sairaanhoitajia, joiden opiskelua olen seurannut läheltä, joten kokemusta kyllä löytyy. Sairaanhoitajaksi/lääkäriksi opiskelu on kuin yö ja päivä. Sairaanhoitajaksi opiskellessani luin tenttiin ensimmäisen kerran edellisenä ja iltana ja silloinkin n. 4 tuntia, ja esim. anatomiasta, joka oli vaikeimpia aineita sain tällä lukemisella arvosanaksi 4, vaikka en ollut edes mukana kaikilla oppitunneilla. Lääkiksessä luen tentteihin viikkoja ja silti se tuntuu ajoittain riittämättömältä, alkuaikoina olin muutaman kerran uusinnassakin hylätyn kokeen vuoksi.
Sairaanhoitajaopinnot tuntuivat minusta turhauttavilta juuri sen vuoksi, ettei niissä ollut minulle tarpeeksi haastetta. Sen vuoksi itse vaihdoin lääkikseen ja olen ollut ratkaisuun erittäin tyytyväinen.tykkäävät kovasti mainostaa heidän koulunsa vaativuutta. Ollaanhan sitä ihan samalla tasolla kuin lääkärit! Jokainen pysyköön lestissään sanon minä, ja tehköön oman työnsä hyvin, mikä työnkuva sitten olikaan. Totuus on kuitenkin että lääkis on huomattavasti sairaanhoitajakoulua vaativampi, enkä nyt tarkoita pelkkää opintoviikkomäärää!
- joiden
NunesLinn kirjoitti:
tykkäävät kovasti mainostaa heidän koulunsa vaativuutta. Ollaanhan sitä ihan samalla tasolla kuin lääkärit! Jokainen pysyköön lestissään sanon minä, ja tehköön oman työnsä hyvin, mikä työnkuva sitten olikaan. Totuus on kuitenkin että lääkis on huomattavasti sairaanhoitajakoulua vaativampi, enkä nyt tarkoita pelkkää opintoviikkomäärää!
olen koskaan kuullut rutisevan tätä iänikuista sh-koulutus vs. lääkärikoulutus- jupinaa, ovat juurikin huonolla itsetunnolla varustetut, yleensä lääkikseen monia kertoja hakeneet pikkusieluiset wannabe-lääkärit, joiden elämäntehtäväksi -syystä tai toisesta- on muodostunut sairaanhoitajien mollaaminen jossain suomi24-palstalla. Notta hankkikaa tekin elämä!
- Riinuli...
Toki lääkärin opinnot voi olla vaativampia kuin sairaanhoitajan. On kuitenkin mietittävä miten vaativuutta mitaan. Käsittääkseni opiskellaan ihan eri alaa. Toinen opiskelee hoitotyötä. Hoitotyö on vaativaa ja ihmisten pidempi kohtaaminen ja semppaaminen sairauksien keskellä, mikä omasta mielestäni monesti onnistuu paremmin sairaahoitajilta kuin kirjoja päntänneiltä lääkäreiltä. On kyllä pelottavaa, jos 2-3v riittäisi sairaanhoitajasta lääkäriksi valmistumiseen. Ainakin potilaana pelkäisin, miten kukaan omaksuu valtavan tietomäärän noin lyhyessä ajassa..tämä nyt ei varsinaisesti ollu alkuperäiselle vain tuohon vertailukeskusteluun, mikä on aika turhaa, kun ihan eri ammatit kyseessä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1538403- 664674
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1404353Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233952Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko353493Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.423470Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla383368- 483133
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?422871- 492634