Etelän puoleiselle pihalle haluaisin pienen havuryhmän, mutta mikä olisi hyvä? En haluaisi tuijaa, vaan "kunnon" havuja. Korkeutta saisi olla max. 2 m, ettei ala varjostaa liikaa ja kartiomalli olisi kaunis. Kaverina voisi olla jotain matalaa, ajattelin vuorimäntyä. Tuoksi korkeammaksi puuksi haaveilin valkokartiokuusta, mutta se ei vissiin tykkää aurinkoisesta paikasta. Onko kokemuksia?
Mitä matalahkoja havuja?
4
616
Vastaukset
- sarita
On tosiaan kokemusta valkokartiokuusesta, minulla se oli aurinkoisella puolella, kastelin ja peittelin,mutta joka kevät silti meni ruskeaksi,heitin menemään.
Miten olis kartiomarjakuusi,voi kyllä olla sama ongelma kuin edellisellä. Kataja taitaa olla ainoa joka viihtyy aurinkoisella paikalla ja sivuille harmaaneulaista laakakatajaa,se minulla on auringossa ja viihtyy hyvin. - mapee
kartiokuusi ei kasva suomenoloiss akovinkaan korkeaksi ainakaan kymmeneen vuoteen. Eli jos matalampi riittää niin silloin se on ihan ok ratkaisu. Paahde on sille kauhostus keväällä vaikka se korjaa itsensä kyllä nopsaan uudella kasvulla. Jos olet ainakin muutaman vuoden verran valmis suojaamaan sitä kevätauringolta niin se on ihan sopiva kasvi. Kevätkastelu autta sitä myös.
Katajissakin on kauniita malleja ja värejä joten tutustu niihin myös. Kaikki katajat kestävät jopa paahdetta ja aurinko on niille tärkeä.
Vuorimänty pysyy matalana latvomalla tai kääpiömallina ostamalla. Muuten sekin kasvaa tuohon kahteen metriin aika nopsaankin.
Pensassembra on myös kauni ja muistuttaa vuorimäntyä, kalliimpi paljon kyllä ja huonommin tarjolla.
Jos tahdot ihan kunnon havuja niin miksi ei joku kuusi olisi sopiva? Kartioitahan ne on kaikki. Lajeissa löytyy ja kasvutapojakin on useampiakin eli riippuvaa ja töröttävää oksaa jne.
Yksi kasvi ei kauheasti varjosta vielä baikka olisi isokin kun uarinko kiertää sitä kuitenkin koko ajan. Päinvastoin se saattaa auttaa muita kasveja tuomalla niille hetken suojan paahteelta. Jos korkeus epäilyttää niin laita vaikka seiväs maahan ja katso päivän mittaan mihin asti sen varjo lankeaa.- Havuja, perkele...
en vaan tykkää. Puu ei varjostaisi muita kasveja, vaan minua ;-) (nurmikkoa ympärillä). En myöskään halua pitää puuta leikkaamalla kohtuullisen kokoisena. Puutarhalla suositeltiin katajia. En nimenomaan halua pelata suojien kanssa keväällä, olen liian laiska ja huonomuistinen siihen hommaan!
- mapee
Havuja, perkele... kirjoitti:
en vaan tykkää. Puu ei varjostaisi muita kasveja, vaan minua ;-) (nurmikkoa ympärillä). En myöskään halua pitää puuta leikkaamalla kohtuullisen kokoisena. Puutarhalla suositeltiin katajia. En nimenomaan halua pelata suojien kanssa keväällä, olen liian laiska ja huonomuistinen siihen hommaan!
asia on kunnossa ja pihallesi on ryhmä tulossa?
Kannatta ayleensä listata heti kaikki inhokit jotta niitä ei turhaan ehdoteta samoin juuri laiskuus on aika ratkaiseva juttu..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .995365Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453603Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503215Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4452506Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2551559- 861304
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito131299- 771238
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321223Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1411150