Huono

itsetunto.

Onko Ahvenanmaalaisilla niin huono itsetunto etteivät he kestä keskustelua heille epämiellyttävistä asioista? Kuten esim. Karjalan evakoiden sijoittaminen ja veroedut muihin Suomen kansalaisiin verrattuna. Se on yleensä merkki siitä ettei kaikki omat tekemiset oikein kestä päivänvaloa. Kannattaa myös lukea Jari Helispuron kirja Virtuaalivaltion varjossa. Asioita Suomesta isolla ÄSSÄLLÄ!

8

715

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Verotus kuuluu eduskunnan päätösvaltaan, joten Ahvenanmaalla verotus toimii kuten muuallakin Suomessa, ainoastaan kunnallisverotuksessa terveydenhuoltomenot ovat vähennyskelpoisia, mutta niin kai voisi olla mantereellakin, jos kunnat niin haluaisivat? Meillä on myös toimeentulotuki vähävaraisille eläkeläisille (jos tulot ovat alle tietyn summan), mutta samoin kai voisivat kunnat siellä mantereellakin maksaa?
      Tuskin evakot olisivat kaiken muun lisäksi opetella uuden kielen ja he jotka tänne halusivat taatusti pääsivät, joten turha on siitä valittaa. Valittaisitte todennäköisesti enemmän, jos heidät olisi pakolla siirretty ruotsinkieliselle alueelle.
      Todennäköisesti olen ainoa ahvenanmaalainen, joka tätä palstaa seuraa, joten täkäläisten poliitikkojen itsetuntoa on turha syyttää. Täkäläiset tekemiset kestävät päivänvalon, ainakin yhtä hyvin kuin mantereen poliitikkojen, eikö muuten teilä siellä ollut joku vaalirahoitussotku, vai muistanko ihan väärin?

      • oli.

        vain ahvenanmaalaisten itsetunnosta, ei poliitikkojen. Miksi muuten kiintiö eduskuntaan? Tiedät varmaan mitä tarkoittaa 0,45%? Suurinta sortoa evakoista kärsivät Porkkalasta evakuoidut ruotsinkieliset kalastajat joille ei voitu osoittaa sopivaa uudisasutuspaikkaa puheenaolleen syyn takia. Ja oikeastaan tärkein asia oli, että miksi asiallinenkin keskustelu poistetaan?


      • SIPULIPIHVI
        oli. kirjoitti:

        vain ahvenanmaalaisten itsetunnosta, ei poliitikkojen. Miksi muuten kiintiö eduskuntaan? Tiedät varmaan mitä tarkoittaa 0,45%? Suurinta sortoa evakoista kärsivät Porkkalasta evakuoidut ruotsinkieliset kalastajat joille ei voitu osoittaa sopivaa uudisasutuspaikkaa puheenaolleen syyn takia. Ja oikeastaan tärkein asia oli, että miksi asiallinenkin keskustelu poistetaan?

        TURHA PUHUA Ahvenanmaalaisten itsetunnosta.Kyllä se on nin,että sama se on täällä mantereellakin.Ei tarvitse sanoa kaverille kuin.esim.Sä et osaa laulaa.Niin sen jälkeen,eikyllä suutansa avaa,vaikka olisi hyväkin laulaja.Parasta olisi terve itsetunto.Kun tuntee itsensä,voi oppia tuntemaan muitakin.En koskaan kyllä menisi sanomaankenellekkään tuollatavalla,mutta sivustakin oskus kuulee.Heikko itsetunto voi johtua monella jo lapsusiän vaurioista"kasvatuksesta"Pitääkö keskustelussakin olla aina toisten alaspainamista.Pyri nostamaan toisten mielialaa ja itseluottamusta.Olen asunut 3kk Ahvenanm.ja koin hyviä hetkiä naapureiden kanssa ja entä se ihana luonto ja villiruusut!


      • juttu.

        Sanoit aika hienosti että eikös teillä ollut joku vaalirahoitussotku. Kyllä se oli minun mielestäni meillä koska ahvenanmaalaiset ovat myös suomalaisia. Itse sotku ei kyllä ainakaan omaa luottamustani poliitikoihin lisännyt.


      • juttu. kirjoitti:

        Sanoit aika hienosti että eikös teillä ollut joku vaalirahoitussotku. Kyllä se oli minun mielestäni meillä koska ahvenanmaalaiset ovat myös suomalaisia. Itse sotku ei kyllä ainakaan omaa luottamustani poliitikoihin lisännyt.

        Täältä katsottuna sotku oli teillä, rahoja ei tänne tullut ja muutenkin täällä maakuntapäivävaalit ovat täällä tärkeämmät kuin eduskuntavaalit, joissa valitaan vain yksi edustaja, jolla todellisuudessa ei ole suurtakaan merkitystä. Ja kun Ahvenanmaalla lisäksi on ihan oma puoluejärjestelmä, sanon edelleenkin, että sotku oli "teillä". Täkäläisistä puolueista ei mikään saanut tukea.


      • meille?
        ahvennainen kirjoitti:

        Täältä katsottuna sotku oli teillä, rahoja ei tänne tullut ja muutenkin täällä maakuntapäivävaalit ovat täällä tärkeämmät kuin eduskuntavaalit, joissa valitaan vain yksi edustaja, jolla todellisuudessa ei ole suurtakaan merkitystä. Ja kun Ahvenanmaalla lisäksi on ihan oma puoluejärjestelmä, sanon edelleenkin, että sotku oli "teillä". Täkäläisistä puolueista ei mikään saanut tukea.

        Sinä tietysti haluat ahvenanmaalaisena nähdä asian noin. Ei siinä mitään. Suomalaisia tässä kuitenkin ollaan ja yhteisiä verovaroja sinne Ahvenanmaallekkin käytetään plus tietenkin se 0,45%


      • meille? kirjoitti:

        Sinä tietysti haluat ahvenanmaalaisena nähdä asian noin. Ei siinä mitään. Suomalaisia tässä kuitenkin ollaan ja yhteisiä verovaroja sinne Ahvenanmaallekkin käytetään plus tietenkin se 0,45%

        Mutta eikö tuen maksaneet jotkut liikemiehet ihan omasta pussistaan (ei verorahoista) manner-Suomen puolueille? Ei täkäläisille puolueille tai ehdokkaille mitään tarjottu.


    • villtti

      päänäsi, tai hukuttaudu muuten.
      onko sulla muita ehdotuksia?

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      121
      2231
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      102
      1324
    3. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      314
      1033
    4. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      94
      994
    5. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      107
      990
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      85
      896
    7. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      44
      690
    8. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      248
      677
    9. Ei koskaan saatu tuntea

      Mitä olisi ollut painautua toisiimme vasten. Hengittää syvään, hyväillä ja rakastella vailla kiirettä. Tai repiä vaattee
      Ikävä
      33
      660
    10. 50
      654
    Aihe